Versie bij stuitligging

Discussie in 'De bevalling' gestart door Linnidee, 31 jan 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Linnidee

    Linnidee Fanatiek lid

    15 mrt 2019
    1.789
    1.804
    113
    Vrouw
    Hoi dames, onze meid ligt al een paar weken in stuit en wil niet uit zichzelf draaien. Nou heb ik volgende week een afspraak staan voor een versie maar ik mag er dit weekend nog over nadenken. Heeft iemand ervaring hiermee, is het gelukt om te draaien en viel het mee/tegen? Op de een of andere manier zie ik er een beetje tegenop..
     
  2. Moto

    Moto Bekend lid

    5 dec 2019
    590
    535
    93
    Ja ervaring, nee niet gelukt en ik vond het persoonlijk erg pijnlijk (Maar ik heb ook hele andere verhalen gehoord). Nou lag mijn kindje ook echt met zijn kontje diep in mijn bekken en ze kregen hem niet gelift en bij poging 3 heb ik zelf aangegeven te willen stoppen. Zelf had ik sterk het gevoel dat er een reden voor zijn houding was (lag al heel lang zo) en ik wilde het niet verder forceren want het deed bij mij echt veel pijn. Bij een meisje uit bij zwangerschap clubje lukte de versie wel en zij gaf aan dat het wel pijnlijk was maar goed te doen.
     
    Linnidee vindt dit leuk.
  3. Mell0408

    Mell0408 Fanatiek lid

    14 apr 2016
    2.184
    2.392
    113
    Vrouw
    Ja ik, 2 keer zelfs! Eerste keer met 36 weken en toen net voor mijn inleiding nogmaals. Ik had een kindje dat veel draaide in mijn buik. Het viel mij, beide keren, echt alles mee. Het allerbelangrijkste is om je te ontspannen, dan gaat het het makkelijkste.

    Ik dénk dat het bij mij meeviel omdat ze dus nog voldoende ruimte had om ook zelf te draaien, maar ik denk óók dat het bij iedereen verschillend is, ook welke arts het doet.

    Ik zou het zeker proberen, je kan er altijd vanaf zien en het kindje wordt goed in de gaten gehouden.
     
    Linnidee vindt dit leuk.
  4. elsie89

    elsie89 Fanatiek lid

    27 sep 2014
    3.581
    1.203
    113
    randstad
    Hier 2 pogingen gehad 2x mislukt. Is geen fijn gevoel maar ook niet mega pijnlijk ofzo alleen uit je bekken tillen doet zeer.
     
    Linnidee vindt dit leuk.
  5. Kolibrie

    Kolibrie VIP lid

    29 jun 2008
    5.732
    410
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Ik heb de afspraak voor versie afgezegd toen. Het voelde voor mij niet goed uiteindelijk, omdat mijn placenta tegen mijn buikwand lag en ik het idee niet fijn vond dat ze daarop zouden duwen. Uiteindelijk is ze alsnog zelf gedraaid met 36 weken.
     
    Linnidee vindt dit leuk.
  6. Koektrommel

    Koektrommel Fanatiek lid

    15 feb 2017
    1.511
    1.100
    113
    Vrouw
    De baby kan tot sowieso 36 weken zelf draaien he? Onze jongste heeft de hele zwangerschap in stuit gelegen. Met 35 weken lag ze nog in stuit en met 36 weken kreeg ik een liggingsecho en was ze gelukkig gedraaid.

    Mocht ze met 36 weken nog in stuit hebben gelegen had ik meteen voor een keizersnede gekozen ook al was ik daar bang voor. Ik was nog banger voor een draaipoging :$.

    Ik ga voor je duimen dat je kleine nog uit zichzelf besluit te draaien.
     
    Linnidee vindt dit leuk.
  7. Jenneke88

    Jenneke88 Fanatiek lid

    9 jul 2016
    1.755
    785
    113
    Ik heb twee kinderen die beide in stuit lagen. Bij de oudste heb ik toen een versie laten proberen. Deze was mislukt. Mijn zoon was lang en zat klem. Ik heb de versie niet als pijnlijk ervaren, voelde eerder wat ongemakkelijk.

    Bij de jongste geen geen versie laten doen. Zeer weinig vruchtwater en de gynaecoloog die al gezegd had dat hij een keizersnede aanraadde maakte t een makkelijke keuze.
     
    Linnidee vindt dit leuk.
  8. Linnidee

    Linnidee Fanatiek lid

    15 mrt 2019
    1.789
    1.804
    113
    Vrouw
    Bedankt voor jullie reacties! Omdat ik
    Diabetes heb en ze 2 weken voorligt qua grootte willen ze haar volgende week al proberen te draaien, later zal ze waarschijnlijk te groot zijn.
    Ik heb geen idee waarom maar dat draaien staat mij nog steeds tegen. Ik ben alleen bang dat als ik het probeer dat ze dat misschien raar vinden in het ziekenhuis ofzo..
     
  9. Kolibrie

    Kolibrie VIP lid

    29 jun 2008
    5.732
    410
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Luister naar je eigen gevoel en doe het niet voor een ander. Jouw buik en kindje.
     
    Linnidee vindt dit leuk.
  10. Moto

    Moto Bekend lid

    5 dec 2019
    590
    535
    93
    Luister gewoon naar je eigen gevoel. Als het voor jou niet goed voelt, doe het dan niet. Het is geen verplichting hoor. En dan vinden ze er wat van, jammer voor hun. Jouw lijf, jouw kindje. Wat vindt jouw partner ervan? Kan hij je helpen bij je keuze?
    Ik had ook geen super gevoel bij een versie. Heb met mezelf afgesproken dat ik het wel ging proberen maar dat ik zou stoppen op elk moment wanneer ik dat wilde. En ja toen ik daar lag en zij na 3 pogingen door wilde gaan toen moest ik even sterk in mijn schoenen staan om nee te zeggen.
    Ik heb overigens mijn geplande ks als prima ervaren, wist dat het een grote operatie was, maar is mij misschien omdat ik er niet lichtzinnig over dacht echt wel een soort meegevallen.
    Succes bij JOUW keuze
     
    Linnidee vindt dit leuk.
  11. Avuna

    Avuna Actief lid

    31 jul 2019
    217
    328
    63
    Vrouw
    Ik heb het wel gedaan, 2x geprobeerd zelfs. Het is niet gelukt, maar ik vond het ook niet bijzonder naar.
    Uiteindelijk via een natuurlijke stuitbevalling helemaal goed gekomen :)
     
    Linnidee vindt dit leuk.
  12. Marlau

    Marlau Fanatiek lid

    2 jun 2015
    1.917
    1.171
    113
    Mijn middelste lag in stuit. Ik had ook niet zo’n lekker gevoel bij een versie, maar heb het wel geprobeerd. Het is uiteindelijk niet gelukt. Ik vond het niet fijn, maar dat kwam met name omdat ik niet zo lang op m’n rug kon liggen. Dan werd ik helemaal niet goed. Het was verder wel gevoelig, maar niet pijnlijk. Ik wilde in ieder geval het geprobeerd hebben, omdat ik een stuitbevalling niet zie zitten.
    Voor wat betreft wat het ziekenhuis ervan zou denken. Tja, dat is hun probleem. Ik had ook groen licht voor een stuitbevalling, maar dat wilde ik zelf echt niet.
     
    Linnidee vindt dit leuk.
  13. Suzy85

    Suzy85 Fanatiek lid

    16 apr 2016
    2.233
    2.638
    113
    Informatiebeveiliging
    Provincie Utrecht
    Ik heb een versie laten doen eind december en deze was succesvol en absoluut niet pijnlijk. Ik zou er direct weer voor kiezen als t weer nodig zou zijn in de toekomst. Wel even een wat raar, ongemakkelijk gevoel toen de baby overdwars ging, maar verder was t helemaal prima. Ontspannen is de key!!

    De afweging om t te proberen heb ik als volgt gemaakt: de risico’s van een versie en dan een normale bevalling zijn kleiner dan de risico’s gemoeid met zowel een stuitbevalling als een keizersnede. Het leek mij daarom onlogisch om het niet te proberen. Maar ik had ook sterk het gevoel dat een versie in mijn geval zou lukken (en ik ben dus natuurlijk bevallen uiteindelijk en de baby lag toen in hoofdligging).

    Ik heb er wel bewust voor gekozen het te laten doen door een vk die versiekundige was en niet in het ziekenhuis door een gyn die versiekundige was. Hiervoor had ik de volgende redenen:
    - gyn en vk die versies doen, hebben hier dezelfde opleiding voor gedaan
    - in het zh is het hier standaard om weeenremmers toe te dienen en ik wilde geen onnodige medicatie
    - bij de vk voel ik me meer ontspannen dan in een zh
    - ik had het gevoel (maar dat is ws echt puur mijn gevoel) dat t bij de vk meer gerespecteerd zou worden wanneer ik wilde stoppen tussendoor ipv pushen om door te gaan
    - wel doen ze in het zh een ctg en heeft de vk alleen de doppler, maar wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat een ctg niet meer toegevoegde waarde heeft dan de controle middels doppler (dit stuurde mijn vk mij door toen ik de afweging aan het maken was).
     
    Linnidee vindt dit leuk.
  14. Linnidee

    Linnidee Fanatiek lid

    15 mrt 2019
    1.789
    1.804
    113
    Vrouw
    Thanks meiden, ik ga inderdaad echt naar mijn gevoel luisteren en morgen nog even goed nadenken. Overigens laten ze in het ziekenhuis de keuze volledig bij mij maar het zit misschien een beetje in mijn hoofd dat ik het zou moeten proberen in ieder geval. Het is wel fijn te lezen dat ik in ieder geval niet de enige ben die twijfelt over een versie ;).
     
  15. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Een vriendin van me is gynaecoloog en doet vaak versies, zodra het pijnlijk is, stopt ze. Maar heel vaak lukt een versie echt zonder pijn, het is even gek zo’n geduw en getrek aan je buik, maar ze weten echt wat ze doen. Als het niet gaat, dan gaan ze echt niet lopen wrikken etc, dan is het gewoon klaar.
    Ik zat zelf tegen een versie aan, vond het ook heel spannend en twijfelde, maar na de ervaringen van die vriendin wou ik het wel proberen - mijn dochter draaide zich alleen voor die afspraak al zelf om :)
     
    Linnidee vindt dit leuk.
  16. Sammy3

    Sammy3 Lid

    7 jan 2016
    28
    3
    3
    NULL
    NULL
    Ik heb 2 pogingen gehad. Beide bij de gyn, zonder medicatie. De eerste keer zat er weinig beweging in, stuit kwam wel makkelijk uit het bekken, maar koppie bewoog nauwelijks. Tweede poging werd spontaan voorgesteld bij de volgende controle. Baby was nu om de as gedraaid en kon dus de andere kant op worden geduwd. Zowel gyn als ik hebben enorm gezweet, maar het is gelukt! Anders was ik voor vaginale stuitbevalling gegaan. Ben blij dat het gelukt is, hele opluchting, want ik keek wel op tegen een stuitbevalling en wilde heel graag thuis bevallen. Ik vond de nadelen van een versie niet opwegen tegen de voordelen, ze houden jou en je baby goed in de gaten. Zoals bij poging 2 gemerkt kan je buik stiekem heel wat hebben!
     
    Linnidee vindt dit leuk.
  17. Linnidee

    Linnidee Fanatiek lid

    15 mrt 2019
    1.789
    1.804
    113
    Vrouw
    Ik heb besloten de afspraak donderdag toch door te laten gaan en het 1 keer te proberen. Mocht het niet gaan stop ik er mee. Hopelijk valt t mee..
     
    Ysabella en Fuddey vinden dit leuk.
  18. Sammy3

    Sammy3 Lid

    7 jan 2016
    28
    3
    3
    NULL
    NULL
    Succes vandaag! Probeer een beetje te ontspannen, dat wil nog wel eens helpen
     
  19. Suzy85

    Suzy85 Fanatiek lid

    16 apr 2016
    2.233
    2.638
    113
    Informatiebeveiliging
    Provincie Utrecht
    Linnidee vindt dit leuk.
  20. Wens84

    Wens84 Fanatiek lid

    2 mrt 2016
    1.534
    1.532
    113
    Ben ook heel benieuwd hoe dit is verlopen.

    Vandaag de liggingsecho gehad en baby ligt in stuit met benen naar beneden en gezicht naar voren.

    Ik heb ook zwangerschapsdiabetes dus indien geen keizersnede dan wordt het inleiden.
    Ik zie ook heel erg tegen de versie op, vraag me niet waarom maar dat is echt een gevoel. Ook heb ik weinig vertrouwen dat het gaat lukken omdat de kleine naar mijn idee kan blijven draaien. Voel hem ook regelmatig dwarsliggen.

    Weet ook echt niet wat te doen....
     
    Linnidee vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina