ADHD en voeding

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door lilo77, 21 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lilo77

lilo77 Bekend lid

2 jul 2009
    692
    10
    18
    NULL
    NULL
    bij ons zoontje van 4 is ADHD vastgesteld ( en wellicht nog een stoornis in het autistisch spectrum, maar hij is nog toch jong om daar een diagnose voor te stellen). Hij zit op speciaal onderwijs met kleine klassen en zoveel mogelijk rust en regelmaat. Maar..Ik wil hem zo graag ook helpen. Nu wil ik hem natuurlijk liever niet aan de medicijnen (daar is ook nog niet over gesproken en als het voor hem het beste is doen we het natuurlijk) maar ik las dat ook voeding van hele grote invloed kan zijn. wie heeft hier ervaring mee. En wat dan? suikervrij, kleurstofvrij, enummervrij???? en dan radicaal of af en toe toch nog een uitzondering? zou fijn zijn als ik hem hiermee kan helpen. En is het nog zinvol om "ergens" te testen of hij misschien niet tegen bepaalde voedingsmiddelen kan/slecht op reageerd?

2. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hm ik denk dat je dat kunt navragen bij de stichting balans.
    Balansdigitaal.nl

Die hebben daar vast ervaring mee.

3. Mirro

Mirro Fanatiek lid

27 dec 2007
    1.782
    30
    48
    Via het Pelsser Instituut kun je een dieet volgen.
    Het is wel heel zwaar en als (na een week of 6, dacht ik) blijkt dat jouw kind op voeding reageert, duurt het een hele tijd voordat ze weten om welke stoffen het gaat.
    De eerste weken krijg jecmaar weinig stoffen binnen en daarna gaan ze steeds iets toevoegen.
    Ik heb er best wat over gelezen en las ook vaak dat het niet de verwachtte voedingsstoffen zijn, maar bijvoorbeeld varkensvlees, een bepaalde kleurstof, kiwi, tomaat etc.

Weinig suiker is altijd goed lijkt mij. En koolhydraten ook met mate.
    Mijn zoon krijgt visolie, extra vitamine C en calcium magnesium citraat.

Stichting Balans kan zeker helpen, zelf ben ik daar ook lid van.
    Mocht je eens willen mailen over ADHD bij jonge kinderen, stuur gerust een pb. Onze zoon was ook 4 toen de diagnose gesteld werd, nu iets meer dan een jaar geleden.

4. barriewarrie

barriewarrie Niet meer actief

interessant dat voeding daar invloed op kan hebben!

is er bij jullie kids ook een intelligentie test afgenomen in het onderzoek naar ADHD?

5. lilo77

lilo77 Bekend lid

2 jul 2009
    692
    10
    18
    NULL
    NULL
    nee nog geen intelligentietest. Ze denken dat hij heef goed zal scoren op intelligentie maar omdat hij motorisch heel erg achterloopt zou het geen reeel beeld geven

6. barriewarrie

bij ons willen ze het juist doen om een beter beeld te krijgen omdat hij zo complex is.

7. Mirro

Mirro Fanatiek lid

27 dec 2007
    1.782
    30
    48
    Bij onze zoon was een hoge iq verbale gedeelte (130), performaal was 108.
    Vanwaar jouw vraag hiernaar? Heb je zelf ervaring of kennis hiermee?

8. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.064
    3.859
    113
    Ja, ik heb ook eens een heel stuk over dat dieet gelezen en was ook verbaasd te lezen dat het zo kan verschillen.

Mirro, misschien omdat hoogbegaafdheid nogal eens verward kan worden met ADHD en andersom, aangezien hoogbegaafde kinderen hetzelfde gedrag kunnen vertonen als kinderen met adhd.
    ADHD of hoogbegaafd?
    Al weet ik niet of ze daar op doelt.

9. barriewarrie

was belangstelling omdat mijn oudste nu in de onderzoeken zit voor adhd en ik afgelopen week gebeld werd met het voorstel om ook een intelligentie test te gaan doen.
    toen ik las dat jullie kinderen hebben met adhd was ik benieuwd of dit ook bij jullie is gedaan.

Deel Deze Pagina