Ervaringen natuurlijke stuitbevalling

Discussie in 'De bevalling' gestart door Lisa890, 3 feb 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Loveischocola

    Loveischocola VIP lid

    11 jan 2019
    11.946
    12.419
    113
    Vrouw
    Hier in ziekenhuis stonden ze wel achter stuit bevalling mits de baby goed ligt in de buik. Ik ben natuurlijk niet zo heel goed voorbeeld omdat onze zoon al was overleden in mijn buik. Maar hij is wel met een stuitbevalling gekomen. Binnen 4 uurtjes was hij er (wel wee opwekkers maar had al 4 cm ontsluiting) ik vond ondanks alles het een hele mooie fijne bevalling.
     
  2. Emma86

    Emma86 VIP lid

    25 jun 2012
    5.158
    2.055
    113
    Vrouw
    Nederland
    Ach wat vreselijk verdrietig. Gefeliciteerd met de geboorte van jullie zoon en tegelijkertijd gecondoleerd.
    Wat mooi dat je zo op de bevalling terugkijkt. Hoe gaat het lichamelijke herstel?
     
  3. Loveischocola

    Loveischocola VIP lid

    11 jan 2019
    11.946
    12.419
    113
    Vrouw
    @Emma86 Dankje, dat gaat wel goed opzich! De knip doet soms nog wel vervelend..
     
    Emma86 vindt dit leuk.
  4. lidu1

    lidu1 Fanatiek lid

    28 mei 2018
    1.623
    1.757
    113
    Vrouw
    wauw... omdat ze het beste met je voor heeft?? Een stuit bevalling heeft nu eenmaal meer risico.
     
  5. Lisa890

    Lisa890 Fanatiek lid

    28 aug 2018
    1.928
    2.408
    113
    Vrouw
    Nou kan het moeilijk verwoorden langs hier maar je had erbij moeten zitten om te horen op welke neerbuigende wijze ze me de les spelde. Dat had ze op een heel andere manier gekunnen, dus ja, het woord opflikkeren hoort bij deze situatie jammer genoeg :D
     
  6. Lisa890

    Lisa890 Fanatiek lid

    28 aug 2018
    1.928
    2.408
    113
    Vrouw
    @Loveischocola sorry voor de late reactie ik heb dit even gemist denk ik..
    Wat een vreselijke ervaring.. Zoiets zou een mens nooit hoeven mee te maken.
    Wat knap dat je er toch op terugkijkt als een mooie bevalling.
    Enorm veel sterkte gewenst om dit een plaats te geven. ❤
     
  7. lidu1

    lidu1 Fanatiek lid

    28 mei 2018
    1.623
    1.757
    113
    Vrouw
    Maar aan de andere kant misschien ben jij de zoveelste die dag die denkt het allemaal beter te weten terwijl een gyn er misschien wel 10 jaar voor naar school gaat.
    Ik vind het gewoon heel erg respectloos.

    Ik kan ook niet zo goed begrijpen waar die drang dan vandaan komt om onnodig risico te lopen.
     
  8. Lisa890

    Lisa890 Fanatiek lid

    28 aug 2018
    1.928
    2.408
    113
    Vrouw
    Ieder zijn mening dan, dat mag.
    Net zoals een natuurlijke stuitbevalling voor iedereen een persoonlijke beslissing is.
    Ik noem mijn gynae ook zeker niet incompetent, ze is heel sterk in haar vak heb ik mogen ervaren tijdens mijn mmm traject.
    De ene gynae houdt stug vast aan medisch protocol en een andere kan meer openstaan voor de natuurlijke gang van zaken.
    Ik vroeg hier ervaringen en heb er mogen horen, positief en negatief, net zoals sommige "gewone" bevallingen positief verlopen en andere negatief.
    Verder hoef ik me hier helemaal niet te verantwoorden geloof ik ;)
     
    Emma86 vindt dit leuk.
  9. Emma86

    Emma86 VIP lid

    25 jun 2012
    5.158
    2.055
    113
    Vrouw
    Nederland
    Ik vind jouw reactie ook respectloos. Elke moeder maakt een beslissing in het belang van haar kind.
    Zo wilde ik thuis bevallen omdat ik er in geloof dat het beter is voor het baringsproces en beter is voor moeder en kind direct na de bevalling. Genoeg die mij voor gek verslijten hoor.

    Gynaecologen weten ook niet alles. Hoe meer ingrepen/interventies, hoe meer kans op weer andere complicaties.
    Een vaginale stuitbevalling is heel goed mogelijk in veel gevallen. Dat een gyn het vaak niet aandurft is zijn/haar eigen onkunde/gebrek aan ervaring/volgens protocol/onzekerheid.
    Als je je goed inleest (echt, lees de onderzoeken van de laatste paar jaren en niet die van 10/15 jaar terug) dan zie je dat het met de risico's heel erg meevalt. Het is alleen zaak om een gyn te vinden die weet wat er wel en niet moet gebeuren tijdens een stuitbevalling.
     
    Muisje2016 vindt dit leuk.
  10. Muisje2016

    Muisje2016 Fanatiek lid

    18 jan 2016
    3.014
    5.106
    113
    Het onderzoek waar jouw gyn aan refereert van 20 jaar geleden (Term Breech Trial) is een aantal jaar geleden opnieuw onderzoek naar gedaan met andere uitkomsten als resultaat. Grofweg gezegd kwam uit het oude onderzoek als resultaat dat een keizersnede bij stuitligging altijd veiliger zou zijn dan een vaginale stuitbevalling. Het nieuwe onderzoek toont echter aan dat onder bepaalde omstandigheden een stuitbevalling echter veiliger is omdat een keizersnede ook na de zwangerschap of bij een volgende zwangerschap nog risico's geeft voor moeder en (volgend) kind.

    Maar het gevolg van het onderzoek van 20 jaar geleden is wel dat een hele generatie gynaecologen is opgeleid met het idee dat een vaginale stuitbevalling sowieso niet veilig is. Het werd ze toen ook niet meer geleerd om dit vakkundig te begeleiden. Daarom zijn er nu grote verschillen tussen gynaecologen die wel/niet bekwaam zijn in stuitbevallingen en hier wel/niet achter staan.

    Dit kan je bespreken met je gynaecoloog, misschien weet hij/zij wel een collega die er wel ervaring mee heeft. En anders vind ik het inderdaad geen gek idee om daar zelf naar op zoek te gaan. Niet met als doel persé die stuitbevalling, maar wel iemand die dit als serieuze optie meeweegt en je eerlijk kan adviseren of het in jouw situatie verstandig is.
     
    Emma86 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina