Ervaringen niet eens met schooladvies

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Rosao, 21 dec 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    NIO is externe toets? Die hebben we al gedaan in de zomervakantie. Havo advies had ik ook echt niet verwacht hoor, maar school gaf zelf aan naar een mavo havo advies te willen toe werken. Als ze dan nu kader geven, dan had ik tussendoor wel verwacht dat ze iets zouden zeggen.

2. tuc

tuc Niet meer actief

Nio is de iq test die in groep 8 wordt gedaan.

3. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Is dat standaard? Ik herken dat eigenlijk niet. Hij heeft in de vakantie de wisc 3 gedaan. Extern dus, daarnaast nog wat andere testen.

4. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.869
    113
    Lang niet altijd, toch?

5. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.869
    113
    Hier is dat niet standaard (op geen enkele school hier in de buurt).

6. tuc

tuc Niet meer actief

Ja misschien dat het bij jullie gangbaarder is, maar hier is bijles op de basisschool echt uitzonderlijk. En je geeft aan bv voor spelling en daarvoor dat hij een 3 of een 5 scoort. Als dat met bijles is dan is at echt wel moeilijk voor he dus? Weet niet wat hij verder scoort op cito bv voor rekenen en op het rapport

7. tuc

tuc Niet meer actief

Hier overall volgens mij. Wellicht een enkele school niet.

8. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.869
    113
    Hier alleen als er specifiek om gevraagd wordt, maar dat zijn dus maar een zeer beperkt aantal kinderen. En als er al een wisc uitlag ligt, dan lijkt het me wat overbodig. :)

9. SophieSoHappy

SophieSoHappy Bekend lid

18 apr 2016
    696
    631
    93
    Vrouw
    Op de middelbare zal hij ook in een klas komen met 30 leerlingen en vooral vanaf de havo wordt verwacht dat ze zelfstandig gaan werken. Daar zullen ze op de havo ook weinig aandacht aan besteden. Als ik je beschrijving hierboven lees past hij wellicht idd beter op het vmbo als op de havo en dat is helemaal niet erg. Het niveau heeft niet alleen met intelligentie te maken, maar ook met dat soort dingen. Hoe 'hoger', hoe zelfstandiger de leerlingen moeten zijn en hoe minder uitleg, individuele aandacht en instructie ze zullen krijgen.

tuc vindt dit leuk.
  10. tuc

tuc Niet meer actief

Ik was benieuwd als het standaard is daar wat hij scoort. Een wisc op een extern bureau waar je alleen bent is natuurlijk wel anders dan een NIO met je 30 klasgenoten.

11. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.869
    113
    Absoluut. Maar hier wordt de NIO volgens mij bv. in kleine groepen afgenomen (ook omdat het dus maar een of twee leerlingen per school zijn oid). Beetje middenweg dus.

12. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.837
    113
    Lastig. Ik snap dat je graag richting havo advies wil en in elk geval richting vmbo-tl, maar als ik je verhaal zo lees, is dat wellicht gewoon te hoog gegrepen. Ik ken geen kinderen hier die bijles hebben op school (uitgezonderd kinderen met dyslexie) en ter vergelijking, mijn zoontje scoort gemiddeld een 1, maar heeft ook een keer een 3 gehaald en toen werd al aangegeven vmbo/havo. Ik vind het dus niet raar dat wanneer er een 3/5 wordt gescoord na externe bijles dat er vmbo kader uitkomt).

Hoe scoort hij op rekenen en begrijpend lezen? Want spelling telt eigenlijk niet heel erg mee.

13. suuz09

suuz09 Bekend lid

14 jan 2009
    712
    272
    63
    Maar onderpresteren is iets anders dan een kind met concentratieproblemen. Als ik je post zo lees, dan ik dat hij meer op zijn plek is op het vmbo, met evt. lwo om hem te helpen met leren, plannen, concentreren etc.

14. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Mijn zoon kan qua intelligentie prima havo aan. Maar hij kan niet tot moeilijk plannen, heeft veel begeleiding in de klas nodig, is snel afgeleid en niet dus echt door de leraar bij de les gehouden worden. Daardoor kregen wij/hij een kader/tl advies.

Wij hebben dit gewoon opgevolgd, waarom tegen een advies ingaan met als gevolg dat hij enorm op zijn tenen moet lopen omdat hij dingen zelfstandig moet doen terwijl hij daar overduidelijk nog niet aan toe is.

Hij heeft nu tijd om hierin te groeien en over 4 jaar kijken we wel verder.

Zoals ik je verhaal lees ben je erg gefocust om hem op de havo te krijgen op basis van een externe test . Dat de ervaringen/toetsen etc van school wat anders laten zien lijk je niet naar te kijken.

consider, suus1983, mum2be2 en 3 anderen vinden dit leuk.
  15. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ik heb even terug in dit topic gezegd dat ik een tl advies had verwacht. Ik had zeker geen havo advies verwacht. Ik zie echt wel in dat dat nu niet passend is. Ik vind het in Zoetermeer gewoon lastig met de scholen. Met een kader advies kan hij niet naar een mavo havo vwo school, maar moet hij naar een vmbo locatie. Daarnaast kan ik me ook niet vinden in de bewoordingen van het advies. Ik herken mijn zoon niet in het beeld dat ze schetsen.

Mijn zoon is verder ook niet geweldig in plannen etc, maar daar hebben ze op school verder ook heel weinig aandacht aan besteed. Werkstuk ging zo: hier heb je een blaadje hoe het moet, ga maar aan de slag.... Toen ik vroeg aan de leerkracht of er aandacht werd besteed aan het leren leren kreeg ik een glazige niet begrijpende blik...

Verder had ik dit topic vooral geopend om eens te kijken of er meer ouders zijn die het oneens waren met het advies en wat zij gedaan hebben. Dat komt toch vaker voor?

16. Mississippi

Mississippi VIP lid

10 feb 2012
    10.511
    4.635
    113
    Ik weet dat op de school waar ik werk (in jouw regio) leerlingen op mavo zitten die in eerste instantie vanuit de basisschool een kader advies kregen. Ouders hebben het er niet bij laten zitten en hebben toen na lang overleggen met de school het advies naar tl weten te krijgen. Het kan goed uitpakken, zoals bij enkele leerlingen, die trekken zich (door hard te werken) op aan het gemiddelde niveau van de klas. Maar als het voornamelijk door gedrag komt is een mavo/havo/vwo school niet de best uitgeruste school om daarmee om te gaan. Zeker omdat klassen groot zijn is er weinig tijd om niet gemiddelde-leerlingen te begeleiden. Aan de andere kant kan een lager niveau dan qua intelligentie passend is ook demotiverend werken en in een klas terechtkomen waar veel gedragsproblemen zijn kan ook weer aanstekelijk werken (maw negatief gedrag versterken) waardoor de kans dat hij van kader naar mavo zou kunnen doorstromen weer kleiner wordt. Zeker als hij dan ook nog eens van school zou moeten wisselen.

Ik denk dat je je goed moet afvragen waar het verschil in advies door veroorzaakt wordt. Is dyslexie ed uitgesloten?

Verder kan ik je vanuit ervaring alleen maar op het hart drukken hem niet op het SC te doen, mocht het toch kader worden.

17. Wenda

Wenda Fanatiek lid

12 dec 2013
    2.431
    1.398
    113
    Gelderland
    Ik heb nog geen ervaring met mijn kinderen maar ik heb als advies vmbo-bl gekregen in groep 8. De intelligentie had ik wel maar ik was te onzeker en bl paste toen beter.

Ik ben op vmbo-bl begonnen en om dat het goed ging ben ik uiteindelijk doorgestroomd. Eerst naar vmbo-kl en daarna naar vmbo-tl. Zelfs Havo mocht ik heen maar dat wou ik niet.

Lang verhaal, maar wat ik wou zeggen is. Het was voor mij niet erg om lager te beginnen. Dat heeft me enorm goed gedaan en uiteindelijk ben ik toch hoger geëindigd. Dit was voor mij beter. Misschien denkt school dit voor jou zoon ook?!

18. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Dyslexie is wel overwogen, maar iedereen geeft aan dat het dat niet is. Is niet expliciet getest (kun je dat testen?) DMT (woordjes lezen) gaat juist heel goed (2 op cito) en begrijpend lezen gaat ook goed (3 op cito)
    Wat jij noemt zijn ook onze angsten. Het is lastig om te weten waar je goed aan doet. Wat jij zegt over dat vmbo scholen beter zijn toegerust om extra hulp te geven is wel een goed punt.

We overwegen nu als eerste 's gravendreef college in leidseveen en als 2e ONC clauslaan. Stedelijk zag ik ook dat die niet enorm goed scoorde. Voordeel van de eerste keus is dat ze een 2 jarige brugperiode hanteren. En ze hebben vmbo totaal plus havo.

19. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.064
    3.859
    113
    Tja, bij ons zeiden de juf en ib-er ook dat het geen dyslexie kon zijn en dat was het toch wel. Mijn dochter scoort gemiddeld tot boven gemiddeld voor lezen, spelling heel laag. Veel leraren denken dat dyslexie slecht lezen en slecht spellen is, maar het kan ook óf zijn. Kun je inderdaad op laten testen, alleen krijg je het niet vergoed als hij zulke scores voor lezen heeft.

NIO doen ze hier op school alleen voor kinderen die maximaal vmbo-tl advies hebben. NIO is een taligere toets dan bijv. Wisc, dyslecten scoren daar vaak lager op. Maar bij autisme, adhd etc. ook, die houdt daar niet zo goed rekening mee.

Hier is een middelbare school die je altijd in een combinatieklas zet, tenzij je vwo advies hebt. Als je vmbo-tl advies hebt, kom je automatisch 2 jaar in een tl/havoklas. En er zijn altijd wel een aantal die uiteindelijk toch naar de havo gaan in de derde. Zo geldt dat voor alle niveaus.
    Misschien dat er ook zoiets in de buurt is.

Wees wel realistisch, misschien heeft hij havo denkniveau, maar speelt er nog vanalles mee waardoor dat in de praktijk moeilijk haalbaar is. Al ben ik erg van de kansen, zoveel kinderen gezien die een lager advies hebben gekregen dan ze aankonden. Je vervelen werkt ook demotiverend. Daarom is zo’n combinatieklas met de mogelijkheid tot een niveau hoger je voor je zoon wel een oplossing.

20. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Hier zitten de problemen idd ook vooral in het spellen en het meest als hij zelf iets moet schrijven. Woordjes uit zijn hoofd leren gaat nog wel, maar zelf een tekst schrijven is heel lastig. En hij heeft veel moeite met van die vragen waarbij ze het juist gespelde woord moeten aangeven. Vooral als het woord dan op meerdere verschillende manieren gespeld is. Ik ga er dan toch maar eens achteraan. Hopelijk via school, desnoods zelf.

Dat van die combinatieklas was idd ook mijn idee. Dat hij dan wat uitdaging heeft en zich op kan trekken. Nou ja, we gaan het wel zien hoe en wat :)

Deel Deze Pagina