Ervaringen niet eens met schooladvies

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Rosao, 21 dec 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tuc

tuc Niet meer actief

Ja als dat idd de algemene gedachte van de maatschappij is dan blijft dat ook in stand. Ik hoor het hier ook overal van die vreselijk pushende ouders.

2. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.837
    113
    Ja , ik had zelf ook zo'n moeder, maar hier werkte het juist averechts. Maar tegenwoordig moet je wel meer, meer, meer is mijn ervaring. Je baan gewoon goed doen is ook niet meer voldoende, dan moet je maar een opleiding gaan doen zodat je.hogerop kan komen (want dat willen we allemaal tenslotte, ahum..).

Even vergeten daarbij dat zorgmedewerkers en installatiemonteurs ook bijzonder hard nodig zijn. En dat weten ze ook wel, als het hun kinderen maar niet zijn. Dat moeten allemaal dokters en rechters worden (niet naar ts gericht hoor).

pluk en tuc vinden dit leuk.
  3. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.869
    113
    @tuc: Geen idee, maar zo werkt het kennelijk.
    Zo zijn er zoveel dingen waarbij maar een deel van de mensen dingen vertellen/op internet plaatsen ed waardoor het beeld vertekend.

En opleiding is voor veel mensen nu eenmaal erg belangrijk en dan helaas niet altijd in het belang van het kind... Maar ik geloof niet dat ts daar onder valt...

4. disaro

disaro Fanatiek lid

18 aug 2014
    2.036
    251
    83
    Hier kreeg zoon vanaf het sbo een kader advies en is naar het regulier onderwijs gegaan. Het ging niet goed, haalde slechte cijfers en moest terug naar basis.
    We hebben gezegd dat het ons beter leek als hij terug zou gaan naar het speciaal onderwijs en hij stemde in. Daar begon hij vorig jaar oktober weer in een basis klas en rond maart ging het zo goed dat hij een paar vakken op TL niveau mocht doen, na de zomer in een TL klas gestart en 3 weken terug kreeg hij te horen dat hij TL mocht blijven doen, hij is erg opgeknapt en de 50 km heen en 50 km terug reizen heeft hij ervoor over.
    Dingen gaan soms via een omweg, maar komen er zeker wel als ze het kunnen.
    En ja, wij zijn gedeeltelijk pushende ouders, ik wil dat hij alles uit zichzelf haalt en als hij uiteindelijk timmerman wil worden is dat prima, en dat vertellen we er ook duidelijk bij.

Juffie1984, Fristi2012 en Anouk2005 vinden dit leuk.
  5. IkbenTess

IkbenTess Fanatiek lid

14 dec 2016
    2.115
    1.090
    113
    Vrouw
    Nederland
    Je hebt pushen en pushen natuurlijk. Wij pushen ook weleens. Maar bijles/externen komt best extreem over. (En ik zeg expres, 'komt over')

6. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.869
    113
    Een deel van de mensen die hier aangeeft moeite te hebben met ‘externen’ maakt daar zelf toch ook gebruik van...? Is het dan ook extreem?

7. disaro

disaro Fanatiek lid

18 aug 2014
    2.036
    251
    83
    Als mijn kind bijles nodig zou hebben, krijgt hij dat. Ik vind bijles niet extreem overkomen en natuurlijk heb je ouders die er te ver in gaan.

8. Jaimio

Jaimio Fanatiek lid

5 nov 2015
    1.659
    823
    113
    Vrouw
    Nou dit. Het is toch raar als school ineens met een ander advies komt dan eerder gecommuniceerd zonder goede uitleg daarbij? Ik zou ook een uitleg willen hebben wat de belemmerende factoren zijn die het nu een ander advies maken. Nemen jullie altijd adviezen zonder onderbouwing aan dan?

Rosao vindt dit leuk.
  9. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.837
    113
    Nou ik zeer zeker niet, maar ben er inmiddels wel achter dat ik niet meer diegene ben die met een lerares op onze school probeert te redeneren. Zinloze moeite.

10. Jaimio

Jaimio Fanatiek lid

5 nov 2015
    1.659
    823
    113
    Vrouw
    Ik begrijp niet helemaal wat je probeert te zeggen. Je neemt niet een advies zonder onderbouwing aan maar je kan niet redeneren met een lerares op school? Wat doe je dan wel?

11. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.869
    113
    ‘eicel’ in die post is natuurlijk ‘gevoel’ trouwens. Geen idee hoe de autocorrect van gevoel bij eicel komt. :roflmao:

Zoe123 en Shay25 vinden dit leuk.
  12. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.837
    113
    Op dit moment de tijd uitzitten tot mijn oudste daar weg is.

Edit: als ik het er echt niet mee eens ben, zeg ik wel wat natuurlijk, maar heb niet de illusie dat ze er ook wat mee doen. Hier wordt het echt nog niet gewaardeerd als je als ouder zaken aankaart (laat staan met commentaar komt).

13. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Tot nu toe hadden we eerst een gesprek waarin ze hun het advies eerst onderbouwde en daarna werd het advies pas officieel op papier gezet. In geval van ts was het ook fijner geweest als ze dit zo hadden aangepakt en was het kader advies haar misschien minder rauw op het dak gevallen.

Jaimio vindt dit leuk.
  14. tuc

tuc Niet meer actief

Ligt eraan waarvoor natuurlijk. Ja wij maken ook gebruik van externen, liever niet hoor, maar die optie is er even niet. Maar dat is dus niet voor bijles om een hoger schoolniveau te halen.

IkbenTess vindt dit leuk.
  15. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    Ik vind sommige reacties toch wel veroordelend.
    Als je kind leert fietsen en valt, geef je hem of haar toch een steuntje of duwtje?
    Als je kind moeite heeft met spelling, mag het toch ook een duwtje krijgen in de vorm van bijles?

Ik vind het wel goed dat @Rosao kritisch kijkt naar hoe het schooladvies tot stand is gekomen.

Mijn persoonlijke ervaring is weer anders. Ik ben naar een school gegaan beneden mijn niveau omdat mijn ouders wilden dat ik wat ging doen wat ik leuk vond ipv het voor mij hoogst haalbare niveau. Het heeft als resultaat gehad dat ik met heel veel moeite een diploma gehaald heb omdat ik totaal geen aansluiting vond en niet gemotiveerd was. Ik ben snel gaan werken om mijn passie te gaan uitvoeren. Helaas was het hard werken voor weinig en heb ik later spijt gekregen. Toen was een studie niet meer te betalen.
    Inmiddels heb ik een andere constructie bedacht en ligt er toch een studie in het vooruitzicht maar de jaren hiertussen waren behoorlijk frustrerend.

Zoe123, Rosao en Jaimio vinden dit leuk.
  16. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.869
    113
    #76 NiekeKris, 27 dec 2018
    Laatst bewerkt: 27 dec 2018
    En zo is iedere situatie anders. Je weet toch niet waarom bijles nodig is? Dat kan net zo noodzakelijk zijn als iedere andere hulp en niet per se mbt het halen van een hoger schoolniveau... En andere hulp kan net zo goed bedoeld zijn om het schoolniveau te verhogen of om te zorgen dat een kind überhaupt functioneert op school. Waarom zou dat dan anders/wel acceptabel zijn?

17. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Bijles (1 uurtje per week) omdat ik het gevoel had dat zoon op school onvoldoende aandacht kreeg en hij moeite had met de cito's. Daarnaast vond ik dat school ook veel te weinig aandacht aan het leren leren besteedde. Test is gedaan omdat school zelf ook zei dat hij meer moest kunnen, maar het er niet uit kwam en daarnaast omdat we aan hem ook zagen dat hij druk was en moeite met concentreren had. Met het testen is gekeken of daar wellicht iets achter zat (was niet zo).
    Hoe hij er zelf in staat? Hij is zeer teleurgesteld in zijn advies. Hij heeft op school helemaal niet het gevoel dat hij niet mee kan komen. Hij haalt normale cijfers en blaakt van de zelfvertrouwen :)

18. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Maar ik zeg toch helemaal niet dat hij minimaal havo moet kunnen? Waar lees je dat? En hoe kun jij beoordelen dat die bijles te veel is voor hem?
    Daarnaast... hij hoort op school niet bij de 'slechteren'... hij kan prima meekomen met de toetsen...

19. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ik vind het wel apart dat ik om ervaringen vraag van mensen die het ook oneens waren met het advies en dan ineens elke stap en keuze die ik maak moet verantwoorden... Het advies dat gegeven is, ligt in lijn met de testen die gedaan zijn. Wij hebben niet om het hoogst mogelijke gevraagd, maar om een beoordeling van zijn kunnen. Ik vind ook nog al wat om een gerenommeerd testbureau maar even opzij te schuiven omdat jij van mening bent dat ze sprookjes verkopen.

20. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ik vind het belangrijk dat er een advies wordt gegeven waarin ik mijn zoon herken. Zowel in het advies als de beschrijving herken ik mijn zoon niet.

Deel Deze Pagina