Wat te doen met dat "extra" uurtje?

Discussion in 'Flesvoeding' started by HappyRabbits, Jan 25, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

Jan 20, 2014
    4,891
    4,387
    113
    Onze mannetje is 2 maanden (weegt nu zo'n 4300 gram) en krijgt vanaf het begin flesvoeding.
    We bakeren in met de pacco en houden zoveel mogelijk een vaste volgorde aan. Hij heeft inmiddels een eigen "ritme" gevonden al wijkt dat natuurlijk ook wel eens af met max een uur.

Het ziet er nu ongeveer zo uit (6 flesjes van 120/4): tijden zijn begintijden.
    Tussen 02.00/02.30 uur
    06.00/06.30 uur
    09.00/09.30 uur
    12.30/13.00 uur
    16.30/17.00 uur
    20.15/20.45 uur

Zoals jullie zien is de laatste fles nogal vroeg op de avond. Op zich hebben we daar geen problemen mee, we gaan gewoon lekker vroeg naar bed :D Het CB heeft aangegeven dat de tijden tussen de voedingen steeds langer zullen worden in de avond/nacht, dus vraag is of nog een voeding rond 23 uur zin heeft. We moeten hem dan namelijk wakker maken en over het algemeen raakt hij daardoor van de leg :(. We hebben dat er eigenlijk niet voor over. (Je raakt toch gewend aan gebroken nachten :p).
    Ook heeft hij vaak zijn huiluurtjes in de vroege avond, dus we zijn blij als hij na de voeding rond 21.00/21.30 uur als een blok in slaap valt. Hij kan daarna dus wel zo'n 5 à 6 uur achter elkaar slapen.

Mijn vraag is echter het volgende: na de voeding in de vroege ochtend, slaapt hij nog max. 2 uurtjes tot 8 uur. Dan is hij voor zijn gevoel wel klaar met slapen, maar nog niet voor een voeding. In het kader van het aanhouden van een vaste volgorde (regelmaat), zou hij eerst moeten eten. Maar dat duurt dan nog zeker een uur. Nu kan ik hem bij me in bed nemen al dan niet ingebakerd, (zit nog in mijn verlof), of in de box of badje o.i.d. en dan wachten op het hongersignaal. Ik kan ook doen wat we normaal doen na de voeding en dan de voeding daarna geven. Maar dat strookt dan weer niet met ritme/regelmaat.

Herkent iemand dit en hoe lossen jullie dit dan op? Oja, wakker in zijn bedje blijven liggen met bijv. een speentje hebben we al geprobeerd, maar na een minuut of 10 gaat hij toch huilen (en niet van de honger).

Misschien hang ik te veel aan het ritme/regelmaat principe, maar ik merk wel dat ons zoontje er baat bij heeft...

2. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Wat gebeurd er als je hem gewoon uit bed haalt en zeg in de box legt (na aankleden)?
    Als hij tevreden is en kan wachten, zou ik gewoon dat uurtje overbruggen. Als je het elke dag doet valt het ook onder ritme en regelmaat. Niet de regelmaat van voeding tot voeding, maar wel als start van de dag.

3. HappyRabbits

Jan 20, 2014
    4,891
    4,387
    113
    Dat is het proberen waard. Ja...zo had ik de regelmaat nog niet bekeken. Klinkt eigenlijk heel logisch. Bedankt!

4. Lynn88

Lynn88 Bekend lid

Feb 15, 2013
    877
    0
    0
    Zo hebben wij het ook gedaan.. L wordt regelmatig 'te vroeg' wakker voor de voeding.. Ik haal haar dan uit bed, knuffel even met haar en leg haar dan in de box/hangmat/schommelstoel (Wisselt een beetje, maar sowieso laat ik haar dan 'zelfstandig' spelen..) Vervolgens wordt ze overigens dan weer snel moe en ligt ze binnen het half uur weer terug op bed ;)

In het begin was het wel even wennen voor haar.. maar als je dit consequent een paar keer doet dan wordt ook dit onderdeel van de regelmaat.. Sowieso hebben ze als ze ouder worden minder voedingen en minder slaap nodig waardoor de 'wakkere' tijd langer wordt.. Het heeft bij ons goed gewerkt op deze manier in ieder geval!

5. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Je kind gaat voor op patroontjes en ritmes die een ander verzonnen heeft!
    Als je kind wakker is, en interesse in de wereld heeft, maar nog geen honger, dan speel je met hem! Kijk naar je kind, niet naar de klok!

6. HappyRabbits

Jan 20, 2014
    4,891
    4,387
    113
    Dat begrijp ik Dirks mama. Ik voed ook niet voor niets op verzoek. Het is alleen (zeker voor een jonge en nog wat onzekere moeder als ik) nog lastig om de verschillende signalen van mijn kindje te onderscheiden. Huilt hij voor een voeding? voor een luier? heeft ie pijn? warmte nodig? of wil hij inderdaad de wereld ontdekken?
    Berichtjes als die van jou nu, dragen hier dan niet aan bij. Valt me sowieso op dat er op dit forum (wat voor mij relatief nieuw is) soms behoorlijk aanvallend wordt gereageerd (al doe ik dat nu zelf ook, daar ben ik me van bewust). Het gaat me dan met name om "the tone of voice".
    Juist moeders onder elkaar zouden vaak wel wat begripvoller kunnen reageren, iedere moeder weet vast nog wel hoe onzeker zij in het begin was. Kan me namelijk niet voorstellen dat je meteen weet hoe iets werkt. En als dat wel zo is: respect!
    Dat vind ik juist het mooie van moederschap, je leert elke dag bij. En al zou ik graag de perefcte moeder zijn, ik ben wel zo realistisch om te weten dat dat niet gaat gebeuren. Hopelijk is goed genoeg, goed genoeg :)

7. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Kijk en luister naar je kindje, geloof me, dan komt het echt goed!

Voor het huilen in de avond: daarvoor is een draagdoek echt ideaal! Veel kinderen hebben in de avond mamahonger, en willen dan clusteren.

8. sassie25

sassie25 Fanatiek lid

Nov 15, 2009
    4,613
    0
    0
    bakkersmeisje
    Bleiswijk

Met dat laatste ben ik het zo eens! Ik wou dat ik dat bij mn oudste al wist :) Hier heeft de kleinste de eerste vier maanden van haar leventje in de draagdoek gewoond :) Ze vond (en vindt) het heerlijk en ik had/heb mn handen vrij voor de oudste, het huishouden en de boodschappen :)

Share This Page