Leerplichtambtenaar in the house?

Discussie in 'De lounge' gestart door Ringeling, 18 okt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ringeling

    Ringeling Bekend lid

    2 mrt 2012
    864
    111
    43
    Vrouw
    Ik ben toe aan wat anders :D
    Nu heb ik me de laatste maanden verdiept in het vak van een leerplichtambtenaar, en ik ben enthousiast!

    Ik heb een achtergrond in maatschappelijk werk/ jongeren en gezinnen, (ennogeenboelmeer)maar geen opleiding tot leerplichtambtenaar.
    Online zag ik wel verschillende aanbieders van trainingen (bestuursacademie) die ik zelf wel wil gaan volgen.
    Ook heb ik contact gehad met de organisatie die de leerplichtambtenaar aanneemt over mijn werkervaring en openstaande vacatures.

    maar goed, ;)mijn vraag is eigenlijk aan diegene die het ook echt uitvoeren:
    Wat is jouw ervaring, wat zijn de leuke en minder leuke kanten, welke tips heb je qua opleiding/training etc.
     
    owly en hummeltje5 vinden dit leuk.
  2. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.799
    8.664
    113
    Geen ervaring maar wat interessant. Ik lees mee ben benieuwd naar de ervaringen.
     
    hummeltje5 vindt dit leuk.
  3. Cin85

    Cin85 VIP lid

    12 jan 2010
    11.832
    12.956
    113
    Vrouw
    Ik werk regelmatig met de leerplichtambtenaar samen, dus geen persoonlijke ervaring.
    Wel zijn een hoop ouders vaak vrij huiverig tegenover de leerplichtambtenaar, dus je moet echt het vertrouwen winnen dat je juist met ze mee wilt denken ipv ze tegen wilt werken.
    Verder heb je (tenminste in deze regio) een vrij groot werkgebied met een hoop verschillende scholen. Daarnaast werk je met veel disciplines samen, dus het is volgens mij wel afwisselend werk.
    Houd er wel rekening mee dat je ook hele verdrietige casussen tegen kan komen, dus je moet het werk niet mee naar huis nemen.
     
  4. muppettje

    muppettje Fanatiek lid

    7 feb 2010
    1.488
    169
    63
    Ik snap wel een beetje dat mensen huiverig zijn voor de leerplichtambtenaar. Ik ken een directeur die ermee dreigde om zo'n ambtenaar in te schakelen
     
  5. Antje77

    Antje77 Fanatiek lid

    10 mrt 2009
    4.200
    140
    63
    Zover ik weet zou je deze functie kunnen uitvoeren als je een SPH of maatschappelijk werk opleiding hebt gevolgd.
     
  6. Iertje81

    Iertje81 VIP lid

    31 dec 2015
    17.624
    32.956
    113
    Ik heb zeer regelmatig te maken met leerplichtambtenaren maar werk ook als gezinsvoogd in gedwongen kader dus als een leerplichtambtenaar betrokken is bij mijn jongeren, is het dubbelop niet gezellig :rolleyes: Tenminste: dat vinden mijn jongeren die onder toezicht staan en hun ouders.
    Volgens mij kan je met de opleiding maatschappelijk werk ook leerplichtambtenaar worden!
     
  7. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.034
    15.043
    113
    Ik vind de onze erg irritant ook al hebben we nog geen kennis gemaakt :cool: directrice heeft wel verschillende keren d'r nek uitgestoken voor ons maar lpa wijkt geen millimeter van de regels en heeft met de gezinssituatie "niks te maken" :rolleyes:
     
  8. muppettje

    muppettje Fanatiek lid

    7 feb 2010
    1.488
    169
    63
    Dat is balen zeg, als je een lpa hebt die erg van de regels is. Wel fijn dat de directrice jullie helpt.
     
  9. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.034
    15.043
    113
    Voor nu gaan we gewoon niks veranderen. School staat achter ons maar zegt wel probeer het te beperken aangezien hun wel (weer) commentaar hadden gekregen.

    Gaat trouwens over te laat komen op maandagochtend. Als we het weekend aan boord zijn geweest gebeurd dat weleens. In mijn ogen niet overdreven vaak, gemiddeld nog geen 1x per maand, maar als het gebeurd gaat het eerder om 30 dan om 5 minuten dus valt wel op ;) Op zondag terug wil ik niet omdat je dan veel uur mist als gezin omdat je ook enigszins op tijd thuis wil zijn ivm bedtijden. En nooit weekend naar boord zou betekenen regelmatig alleen de zondag als gezin ipv vrijdagmiddag tot maandagmorgen.
    Dus we proberen het te laat komen te beperken en soms bewust wel te laat gaan rijden als het anders net wel /net niet situatie wordt. Dan liever 10 minuten later weg en zonder stress rijden dan met stress 10 minuten eerder. Want ik kan ook niet altijd overal op mijn tijd er af. Als man al vaart moet ik toch wachten tot de auto aan wal staat.

    Lpa zegt: kinderen hebben recht op onderwijs dus moeten gewoon 8.30 in de klas zijn. Kinderen kiezen niet voor het varen.
     
  10. muppettje

    muppettje Fanatiek lid

    7 feb 2010
    1.488
    169
    63
    Ik vind dat ze toch ook echt wel naar de thuis situatie moeten kijken. Als iemad steeds vijf minuten te laat is, wordt daar dan ook de lpa voor ingeschakeld? Gezinstijd is heel belangrijk, snap volledig dat je dan te laat bent.

    Als ik het zo lees dan had ik misschien ook wel de lpa op mijn dak gehad. Ik had ruzie met de directeur, vond dat hij zijn verantwoording niet nam maar het bij mijn dochter van 5 neerlegde. Heb mijn beide kinderen toen per direct van die school afgehaald en hij zei toen doodleuk dat hij de lpa dan zou inschakelen. Alsof dat dreigen dan gaat helpen. Het was nog een week voor de grote vakantie en nooit iets van de lpa gehoord.

    @Ringeling weet waar je aan begint :p misschien krijg je dan wel met zo'n tokkie moeder als mij te maken :roflmao:
     
    Ringeling vindt dit leuk.
  11. Zwaluwtje13

    Zwaluwtje13 Actief lid

    29 aug 2021
    196
    174
    43
    Vrouw
    Ik heb ook alleen beroepsmatig met leerplichtambtenaren te maken. Iedere lpa is anders en voert zijn taak binnen de regels anders uit. Veel ouders en kinderen zitten vaak niet op je te wachten.

    Mij lijkt het persoonlijk een mooi beroep. Ik heb het ze zien doen om een leerling die al 2 jaar thuis was weer naar een school te krijgen die wel past. Of een lpa die meedacht over een situatie met een leerling die maar halve dagen naar school kon op 5 jarige leeftijd, die juist ons en de ouders de kans gaf om uit te zoeken wat deze leerling nodig had om wel fulltime onderwijs te kunnen volgen.

    los van deze succesverhalen krijgen ze natuurlijk ook best een hoop shit over zich heen. Van boze ouders die hun kind een dag eerder van school willen voor de wintersport of ouders die onderwijs sowieso niet zo nodig vinden. En ook daar zit veel administratie en volgens mij ben je ook nog BOA en moet je handhavend optreden.
     
  12. Bloempjelief

    Bloempjelief VIP lid

    28 mrt 2020
    7.667
    6.836
    113
    Vrouw
    Ik had vroeger veel vriendinnen van het internaat, die gebruikte op maandagmorgen nog weleens de smoes dat ze van boord kwamen, als ze te laat waren :p
     
  13. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.879
    16.218
    113
    Wij krijgen voordat onze zoon op school zit al een gesprek met de lpa. :roflmao: Ik ben er juist blij mee.
     
  14. Ringeling

    Ringeling Bekend lid

    2 mrt 2012
    864
    111
    43
    Vrouw
    hierdoor ga ik wel twijfelen… :roflmao::p
     
  15. Ringeling

    Ringeling Bekend lid

    2 mrt 2012
    864
    111
    43
    Vrouw
    Ik heb via een privé bericht ook wat info gekregen, en merk wel dat ik het toch wat minder lijk te vinden, door jullie ervaringen.
    Het zoeken naar oplossingen binnen de regels, lijkt me juist een mooie uitdaging. Maar alleen maar handhavend aan het werk te zijn, zonder daarin ook wat vrije ruimte te hebben lijkt me wat minder…

    dank allen voor de reacties! Geeft echt een beter beeld. :)
     
    hummeltje5 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina