suiker en zoetstof... wat is nou 'beter'

Discussion in 'De lounge' started by Daantje57, Mar 25, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Daantje57

Daantje57 Fanatiek lid

Aug 18, 2011
    2,382
    24
    38
    lerares
    Utrecht
    Dit weekend zag ik een lezing op youtube van dr. Lustig (the bitter truth) over suiker. Samengevat zegt hij dat suiker vergif is. NIet alleen geraffineerde suiker maar ook suiker uit vruchtensap bijv. Het gaat er namelijk om dat suiker niet goed door de lever verwerkt wordt en dat je hongersignalen niet worden stopget na het eten van suiker. Op lange termijn kan veel suiker allerlei ziektes veroorzaken beweert hij...

je hoort ook steeds vaker dat mensen stoppen met suiker... maar wat is dan beter? Kan je dan beter zoetstof nemen? ... ja water is natuurlijk het beste... maar als ik dan een glaasje fris drink... dan beter light?.. en stevia in je zelfgebakken koekjes? ... want over zoetstof wordt ook gezegd dat het allerlei ellende veroorzaakt.

wat is nou 'beter' ... of misschien kan ik beter zeggen... wat is nou slechter ;)

2. TinaTeenslipper

TinaTeenslipper VIP lid

Jun 5, 2013
    7,023
    550
    113
    daar zullen de meningen ook hier over verdeeld zijn. Ik beperk het allebei dus hoop dat ik goed zit haha

3. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

ik heb gehoord dat je van aspartaam vroeggeboorten kunt krijgen en sindsdien mijdt ik het. Maar suiker is ook vergif,
    ik eet fruit (geen sapjes) en doe 2 schepjes suiker in mijn yoghurt, verder probeer ik beiden zo min mogelijk binnen te krijgen.

4. Devilschase

Devilschase VIP lid

Dec 1, 2007
    21,158
    8,135
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Suiker is beter.

Zoetstoffen als aspartaam, fenylalanine, sucrulose etc is allemaal rotzooi. Sucrulose is met onderzoek bewezen dat het de thymusklieren laat slinken, hier maakt je lichaam groeihormonen aan. Kinderen die veel sucrulose krijgen kunnen dus groeiproblemen krijgen.

Verder krijg je meer honger. Hoe?

Je hersenen denken dat er suiker binnenkomt. Hier door gaat je alvleesklier insuline aanmaken om je bloedsuikerspiegel lager te krijgen. Maar er komt helemaal geen suiker binnen, waardoor je suikerspiegel te laag wordt. Hier door krijg je honger.

Hier komt er echt geen zoetstof in, daarbij kan ik er niet tegen, van 1 slok cola light ben ik twee dagen aan de schijterij en buikpijnen.

5. Miss Appletree

Miss Appletree VIP lid

May 21, 2013
    5,119
    193
    63
    Somewhere out there
    Ik gebruik geen synthetische zoetstoffen. Dat schijnt je lijf voor de gek te houden, heb ik ergens gelezen. De geraffineerde suikerinname probeer ik te beperken, maar dat lukt niet echt. Laatste in een Belgische docu werd er verteld dat er ruim 60 suikerklontjes in een fabrieksbrood worden verwerkt. Zestig! :$ Het is toch gewoon brood, geen suikerbrood.

Als vrouw schijn je 20 gram suiker nodig te hebben op een dag. Dat is 4 klontjes suiker. De gemiddelde consumptie per dag in klontjes suiker is 35. Voor een kind is de benodigde hoeveelheid 15 gram, dat is 3 klontjes. Ze schijnen echter gemiddeld 45 klontjes per dag binnen te krijgen. Dat 225 gram. In 4 dagen hebben ze dus al een bijna een kilo suiker op. Deze info komt uit het 100% suikervrij basiskookboek.

6. Tweekids

Tweekids VIP lid

Aug 26, 2012
    13,148
    330
    83
    Female
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Wij houden t bij suiker, al die zoetstoffen zijn ook niet goed wordt je toch gek van. Gewoon met mate dan overleef je t wel :)

7. Mykelti

Mykelti VIP lid

Apr 3, 2010
    11,110
    3
    0
    Natuurlijke suikers zijn het beste, daarna geraffineerde suikers (wat eigenlijk bijna overal in zit) en als laatste alle nepsuikers/zoetstoffen.

Persoonlijk vind ik dat je suikers uit vers fruit absoluut niet kunt vergelijken met suikers uit koek en snoep bv. Mijn lichaam reageert er ook heel anders op.

8. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Zolang je maar weet wat je binnenkrijgt aan suikers..

Ik kan niet tegen een aantal zoetstoffen, dus ik kan sowieso niet uitwijken. De suikers die ik binnenkrijg probeer ik zoveel binnen te krijgen met vezels. Dus wel jam, maar op brood. Geen fruitsap, maar puur fruit. Geen suiker in de koffie/thee, wel in de Brinta. Dan moet je lijf ook aan de slag om alles te verwerken.
    (Maar komt bij mij ook door mijn PDS dat ik meer last van suikers heb)

9. 2jees

2jees Niet meer actief

Ik houd het ook bij suiker. Die onderzoeken over zoetstoffen wordt je niet vrolijk van.

10. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

dat kan niet... Heb je zelf wel eens brood gebakken? daarvoor gebruik je ongeveer 1 a 2 eetlepels suiker. Het lijkt me heel onwaarschijnlijk dat er in een fabrieksbrood 30x zoveel zit. :)

11. Miss Appletree

Miss Appletree VIP lid

May 21, 2013
    5,119
    193
    63
    Somewhere out there

Kan er ook niets aan doen, dat werd verteld. :) Wil de docu wel even opzoeken mocht je belangstelling hebben? ;)

12. loetje

loetje VIP lid

Jun 6, 2006
    7,445
    1,843
    113
    Zoetstoffen komen er hier in huis niet binnen. Troep!!! Liever dan een schepje gewone suiker, al kies ik dan wel voor rietsuiker. Deze is in ieder geval niet chemisch behandeld om wit te worden..

13. Daantje57

Daantje57 Fanatiek lid

Aug 18, 2011
    2,382
    24
    38
    lerares
    Utrecht
    Ben wel benieuwd.... ik wist niet eens dat er suiker in brood zat?? ook in gewoon volkorenbrood van de bakker :(

...

14. Kellebel1987

Kellebel1987 Fanatiek lid

Mar 20, 2013
    2,583
    16
    38
    NULL
    NULL
    Als je dan tussen twee kwaden moet kiezen kies dan datgene wat het dichtst bij de natuur is blijven staan... Aangezien zoetstof niet uit een natuurlijk product wordt gewonnen zou ik dus voor suiker kiezen.

15. Daantje57

Daantje57 Fanatiek lid

Aug 18, 2011
    2,382
    24
    38
    lerares
    Utrecht
    Ik ben dus echt opgegroeid met zoetstof.... zoetstof in de yocherd, cola light.... mijn moeder dacht dat dat gezonder was..... zelf drink ik dus ook af en toe light fris nog steeds.... maar hou het meestal bij water en thee...

16. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,473
    4,924
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Gewoon lekker suiker. Er is niets mis met suiker. Het is een natuurproduct. We overdrijven vaak alleen nogal. En dan moet de industrie iets verzinnen waardoor we toch kunnen blijven eten en toch niet dik worden: zoetstoffen.
    Alles met mate.

17. Miss Appletree

Miss Appletree VIP lid

May 21, 2013
    5,119
    193
    63
    Somewhere out there
  18. 2jees

2jees Niet meer actief

19. 2jees

2jees Niet meer actief