Lange reis waar ik tegenop zie - met 10 maanden oude baby tegen die tijd

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door melloncollie, 19 jul 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. melloncollie

melloncollie Niet meer actief

Volgende maand ga ik naar Polen toe voor 6 dagen - een bruiloft. Nu ga ik met mijn schoonouders in zwager + vriendin. Alsof het al niet erg genoeg is dat ik met 6 volwassenen in een busje zit, moet ik ook nog mijn kind meenemen die dan 10 maanden is. En de reis duurt 14 uur!

Ik sprak er met schoonmoeder over aan de telefoon en die klonk heel erg :(:$ toen ik zei dat het waarschijnlijk wel te doen was als we om de 2 uur even zouden stoppen voor Yelena. Die wil dus z.s.m. doorkarren. En toen had ze ook het idee om een autostoeltje te kopen alvast voor Yelena's verjaardag. Dat is natuurlijk heel lief, maar ze wil dat stoeltje dan al gelijk voor de reis naar Polen gebruiken. Ik vind dat geen goed plan want dat kind kan dan helemaal niet liggen om te slapen en zo'n lange reis is heel vermoeiend voor een kleintje. En ze heeft nog nooit in zo'n stoeltje gezeten dus kan ook niet even fatsoenlijk wennen.
    Schoonmoeder vindt dat Yelena krap zit in de maxi cosi, maar alleen haar beentje komen wat over de rand uit. Haar hoofdje is nog niet boven de rand uit.

Als we daar aankomen hebben we al een ' hotel' d.w.z. studentenkamers die op dat moment niet gebruikt worden. En ik ben heel bang dat ik straks met 7 man op een kamer moet slapen. En dan willen ze ook nog allerlei dingen gaan bezoeken daar, hoe moet dat met een baby en zoveel mensen dan?! Ik weet nu al dat er ergernissen komen omdat ik gewoon een kind heb om rekening mee te houden. En als ik dan afhaak dan is het misschien weer kinderachtig van mij ofzo.

Zie er heeeeeel erg tegenop (alleen al om het feit dat ik zolang boven op de lip van mijn schoonfamilie moet zitten) Wat zal ik nou doen met dat autostoeltje?
    Niet meegaan; tja niet echt een optie. Sociale druk vanuit de familie en het kost nu al 150 euro p.p. Als ik niet mee zou gaan, dan zou de rest alleen maar meer moeten betalen. Ik kan dat geld niet missen omdat ik een een cadeau voor mijn vriend zijn verjaardag moet voorschieten.

2. mwjalloh

mwjalloh Actief lid

2 jul 2008
    402
    0
    0
    hmmm nee dat zou ik ook niet zien zitten. Kun je niet daar een andere slaapplaats zoeken zodat je verzekerd bent van privacy en een beetje een plaats om jullie terug te trekken? Ik zou haar wel in de maxicosi meenemen zodat ze kan slapen en inderdaad regelmatig stoppen om de beentjes te strekken. Zijn er geen autostoelen die je onderuit kunt zetten voor als ze willen slapen?

3. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ik kan me heel goed voorstellen dat je hier tegenop ziet. Het is ook een behoorlijke onderneming. Eerlijk, mij is het teveel een onderneming waar je vooral ook te afhankelijk bent van anderen. Als je er toch nog onderuit kunt.. zou ik dat doen...
    Je bent een volwassen vrouw met een kind dus die sociale druk snap ik wel maar moet je toch proberen maling aan te hebben. Jouw kind, jouw verantwoordelijkheid.

Maar goed, mocht je wel gaan...
    Als je kindje nog goed zit in de maxicosi zou ik haar daar zeker in laten. Het is gewoonweg de veiligste manier van reizen. Om de 2 uur stoppen hoeft niet als ze slaapt maar als ze wakker is zou ik 2 - 3 uur aanhouden. Even een half uurtje eruit. Je moeder merkt het snel genoeg.. ze gaat ongetwijfeld jengelen als ze niet even haar benen mag 'strekken'.

Ook in Polen geldt weer... je eigen plan trekken. Jij bent de mama, jij weet wat wel en niet kan. Laat je niet koeieneren en recht je rug! Met z'n 7-en op een kamer hoeft niet erg te zijn maar probeer je vooral niets van mensen aan te trekken. Een kind van 10 maanden heeft gewoon een ander ritme dan volwassenen!

Veel sterkte

4. petrabr

petrabr VIP lid

6 okt 2007
    8.000
    1
    0
    zuid holland
    moet je dochter per sé mee?

Het lijkt me namelijk helemaal niks voor een kindje van 10 maanden om zo een reis te maken en dan daar ook naar bezienswaardigheden enzo moeten.
    Ik snap heel goed dat het belangrijk kan zijn voor het bruidspaar dat jullie er zijn, maar ik zou de kleine bij de andere oma laten (als dat kan natuurlijk)

5. mama van 2 meiden

mama van 2 meiden Niet meer actief

Ik zou haar denk ik niet meenemen als ik zo lees wat t daar wordt. ALS je haar wel meeneemt zou ik met een eigen auto gaan en daar zelf een accomodatie zoeken; lijkt me anders echt geen doen met zoveel mensen. Lijkt me behoorlijk sneu voor je kindje en uiteindelijk jezelf!!

6. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.279
    36.143
    113
    Wat vind je vriend ervan dan? Gaat hij ook mee?

Tja, ik zou persoonlijk ook liever niet gaan, maar soms kom je onder sommige dingen niet uit. Ik zou haar sowieso nog in de maxi cosi laten en ook veel willen stoppen.

Qua overnachting, zit er geen hotel in de buurt ofzo? Ik zou voor geen geld met 7 andere mensen op een kamer gaan slapen en al helemaal niet met een baby. Lijkt me verschrikkelijk.

7. MvLiam

MvLiam Fanatiek lid

10 apr 2009
    2.053
    0
    0
    Nog druk aan de studie
    Assen
    Tja wat de reis betreft kan ik wel iets zeggen wij zijn namelijk net terug van een autovakantie naar Italie. Wij hebben 13 uur gereden en dat ging echt prima. We zijn rond bedtijd vertrokken (19.30) en mijn zoontje viel meteen in de auto al in slaap. We hebben doorgereden tot hij weer wakker werd, dit was om half 1 's nachts. We hebben even met hem rondgelopen bij een wegrestaurant, hij heeft een beetje gedronken en daarna zijn we weer verder gegaan. Hij viel in de auto weer in slaap en we zijn rond half 5 's ochtends weer gestopt. Mijn zoontje sliep nog dus zijn we al snel weer verder gereden en rond 9 uur waren we op de plaats van bestemming.

Mijn vriend en ik hebben af en toe wel geruild, hij een paar uur rijden en dan ik weer een paar uur rijden.

Ik vond het echt geen enkel probleem hoor.

8. melloncollie

Nou mijn vriend is nogal 'whiiii ik ben een trotse Pool' dus die vindt het fantastisch dat hij naar Polen kan. Ook om zijn dochter te laten zien en dat begrijp ik ook wel. Alleen hij zegt dat ie mij ook begrijpt maar echt op zo'n toon van: tja meid ik weet het ook niet meer wat ik moet zeggen dus als ik zeg dat ik het begrijp, dan zal het wel goed zijn. Kortom: begrijpt mijn 'gezeur' dus niet.

Als mijn dochter niet meegaat, ga ik ook niet mee. Ik wil niet zo lang zonder haar. En op zich voel ik me niet geroepen om het hotel op te zoeken want ik heb het gewoon niet heel erg breed en die anderen kunnen het beter missen dan wij.
    We hebben gekeken naar de optie auto, maar wij hebben een heel oud brik wat het niet gaat redden.

Ik wilde trouwens ook helemaal niet op vakantie en mijn geld uitsparen voor andere dingen. Dus dat speelt ook mee.

MvLiam, ik denk dat het voor jou ook een stuk relaxter was omdat je maar met z'n 3-tjes bent en omdat je weet waar je aan toe bent. Natuurlijk zal Yelena ook wel gewoon gaan slapen tussendoor hoor, maar toch blijf ik het teveel vinden.

Komt nog bij dat ik geen Pools versta en het nog al een gelovig volk is. Wij zijn niet getrouwd enzo en wel een kind...dus ben bang voor de reacties. Ik ben streng vegetarier en de mensen daar eten heel veel vlees...kortom ik zal wel niet in de smaak vallen. En zwager en vriendin zijn nogal klef en ik word soms een beetje onzeker van ze. Hoe ze doen enzo. En als ik dan ook nog ga lopen miepen dat ik eigenlijk het teveel vind met Yelena, tja dan voel ik me helemaal klote.

9. shenoby

shenoby Niet meer actief

ik zou het ook absoluut niet zien zitten.
    Laatst ben ik een weekendje weg geweest.
    en de auto rit zou twee en half uur duren.
    door files duurde de rit meer dan 4 uur.
    Het resultaat...
    ik zat helemaal te huilen omdat het arme kind al zo lang in de maxi cosi zat. Ook nog harstikke warm.
    dus dit doe ik echt niet weer. gelukkig woon ik in een gedeelte van Nl waar bijna geen files voorkomen.
    dus ik ga niet verder meer weg dan anderhalf uur rijden.

Ik zou niet gaan.
    ongeacht wat een ander er van vond.
    Ik moet me er prettig bij voelen wat ik doe.
    en al helemaal met mijn kindje.
    want hoe dan ook.. mijn meissie is voor mij het allerbelangrijkst.

10. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

5 okt 2008
    4.473
    1
    38
    Vrouw
    Thuis
    Ik begrijp goed dat je er tegenop ziet. Ik zou mooi "eigenwijs" zijn en goed naar je kindje kijken. Gewoon de MC gebruiken, jij weet zelf wat het beste voor je kindje is! Vind je dat er tijdens het rijden gestopt moet worden, dan gewoon stoppen. Slapen met 7 mensen zou ik minder prettig vinden. Als het zou kunnen regel dan een andere slaapplek. En al die uitjes, alleen als het kan en anders lekker met je kindje wat anders gaan doen.
    Jij bent de moeder en jij bepaalt. Ik zou van te voren een goed gesprek met je vriend/man hebben, zodat hij jou steunt naar zijn familie.

11. mymiracle

mymiracle Niet meer actief

dat doen wij inderdaad ook ;).
    we gaan in de winter 4 dagen naar Parijs met de bus en dan slaapt de kleine bij oma en opa, ze is dan 6 maandjes. met pijn in mijn hart laat ik haar achter maar ik weet dat als ze meegaat dat ze er zelf niks aan heeft en wij al helemaal niet.
    het liefst zou ik het afzeggen en bij mijn meisje blijven maar dan wordt manlief heel boos vrees ik :D .

12. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Heb je je zorgen al besproken met je vriendin, zwager en schoonouders? Misschien zijn hun bereid om eenmaal daar wat meer rekening te houden met het feit dat je met een jong kind zit en niet zomaar overal heen kan gaan zonder pauzes etc. Ze zullen toch wel snappen dat je geen hele dagen een kind op sleeptouw kan nemen?

Ik begrijp dat je het gevoel hebt dat je hier niet onderuit kan komen. Het is toch een familie kwestie en ondanks de assertieve reacties van anderen hier die zeggen dat ze gewoon niet zouden gaan, zou ik ook geen "nee" durven zeggen. MAAR... ik denk wel dat je voorwaarden kan stellen. Jij trekt gewoon je eigen plan en je doet wat het beste is voor je kindje. ook als dat inhoudt dat je aan sommige activiteiten niet mee kunt doen of als je om de 2 uur moet stoppen tijdens de rit (en ik vind dat je vriend jou hierin moet steunen). Hij wil zijn dochter showen (hardstikke logisch) maar dan moet hij zich wel eniogszins aanpassen aan het feit dat niet alles mogelijk is met zo'n kleine.
    Maar misschien als je het vooraf kenbaar maakt dat iedereen zich heel begripvol op stelt en dat t geen enkel probleem hoeft te zijn?
    Succes!

13. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Oh, man! Ik snap goed dat jij er tegenop zit. Een lange reis is niet erg als het maar relaxt voor jullie gaat. Op jullie voorwaarden. En als dat niet gaat, dan zou ik persoonlijk niet gaan. Maar goed, ik heb echt maling aan wat anderen zouden denken. Ik stond een aantal maal in zo'n "shot-gun-wedding" positie en ik heb gewoon voor mijzelf gekozen. Maar, ik snap ook wel dat dat jij het idee hebt dat je er niet onderuit kunt.
    Mbt autostoeltje: meeste autostoeltjes kunnen redelijk in een ligstand. Mijn zoontje had de overgang van maxi-cosi naar een autostoel niet gemerkt. Hij sliep er net zo lang en goed in. Als het hoofdje maar een milimeter boven de bovenste rand uitsteekt is het al niet veilig he. Misschien is het nu net aan, maar het kan op de terugweg heel anders zijn. Je weet hoe snel die kleintjes groeien. Dus een autostoel zou ik wel overwegen.
    Verder helaas geen tips behalve gewoon niet gaan. Maar ja, waarschijnlijk makkelijker gezegd dan gedaan.

14. Tesske

Tesske VIP lid

24 mrt 2009
    6.799
    0
    0
    Als ik er zo ontzettend tegenop zou zien om meerdere redenen dan zou ik absoluut niet gaan. Ongeacht wat vriend of familie daar dan van vind.

15. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Ik zou een autostoel denk ik wel overwegen. Alleen moet het er wel 1 zijn die in ligstand kan. Dan staat hij net zo ver -misschien nog iets verder zelfs- achterover.
    Zeker als het 'net aan' is in de maxicosi. Maar dan wel even uitproberen, voor je weg gaat.

En verder: Moeilijk... maar omdat je eigenlijk geen kant op lijkt te kunnen, moet je het er mee doen. Wat de uitstapjes betreft: Die momenten zou ik proberen aan te grijpen om lekker rust in te bouwen voor jezelf en Yelena.
    En qua slapen: Bijna overal is wel een klein kamertje over, waar je met z'n 2tjes kan liggen. Al ga je in het keukentje liggen... Dan heb je net even die privacy, ook al is het dan misschien niet samen met je vriend (stél het is echt te krap) .

Verder kan ik alleen zeggen: Succes.. Ik vind het ook erg moeilijk om zoveel dagen zo weinig privacy te hebben.

16. Frieda

Frieda Bekend lid

24 feb 2009
    691
    1
    0
    Moeder, Huisvrouw, WAO-er
    Als ik alle bezwaren zo lees, dan snap ik eigenlijk niet dat je meegaat met je dochter. Als je vriend echt voor die bruiloft daar heen moet, gaat hij maar lekker alleen. Ik zou nooit met een kind dat jonger is dan een jaar zo'n eind gaan reizen, want het is ook heel slecht voor het ruggetje. Zo'n jong kind mag eigenlijk niet langer dan 2 uur achter elkaar in een maxi-cosi of autostoel zitten, dus je zal sowieso elke 2 uur wel een tijd uit de auto moeten voor wat beweging. Als je toch samen gaat, zou ik in elk geval dus alleen met z'n drieen in een auto gaan, zodat je heel geregeld kunt stoppen. Als dat er dus niet in zit, zou ik niet gaan of in elk geval je dochtertje thuis laten bij je moeder ofzo.

17. melloncollie

Nou nee, dochter thuislaten is voor mij echt geen optie. Dan blijf ik zelf ook thuis (gevolg: overige mensen moeten meer betalen en schoonmoeder plus vriend zullen boos zijn).
    En ik wist niet dat autostoeltjes in de ligstand kunnen.

Ik weet het zelf ook niet meer, heb enorme pestbui mede door dat. Vriend zegt dat wij aldaar gewoon met z'n 3-en zijn en dat we dan de rust kunnen opzoeken. Maar ze willen Yelena ook in een ledikantje neerleggen ergens op het feest nou dat gaat toch mooi niet door. Ik stemde eerst in omdat ik niet wilde dat een vreemde tante ofzo op haar zou gaan passen.

18. Agapi

Agapi Bekend lid

31 mei 2006
    688
    0
    16
    Cyprus
    #18 Agapi, 20 jul 2009
    Laatst bewerkt: 20 jul 2009
    Ik heb een iets andere mening geloof ik :D maar ik zou het gewoon doen! Zie het als een avontuur en kindjes kunnen je erg verrassen qua aanpassingsvermogen.

Ik heb zelf ook veel gereisd met de kleintjes en ben daarbij nooit onoverkomelijke problemen tegengekomen. Hoe is je meisje normaal in de auto? Heeft ze een hekel aan autorijden? Zoniet dan zal de reis wel loslopen. Als je een autostoeltje met ligstand kunt scoren is er wellicht weer een probleem minder. Als ze nog in de maxicosi past dan is dat natuurlijk de veiligste manier van vervoeren.

Voor bezoekjes daar een draagdoek gebruiken? Daar kan ze dan misschien ook lekker in slapen als ze daar behoefte aan heeft en dan hoef je niet strak op tijden te letten. Dat kan natuurlijk ook met een buggy met ligstand. Het met zijn allen slapen lijkt mij ook niet direct tof maar ook dat gaat misschien wel meevallen.

Wij hebben Sophie destijds meegenomen naar een bruiloft in het buitenland. Mee naar het feest de hele dag en 's avonds toen ze moe werd is ze in slaap gevallen in de buggy.

Ik ben trouwens ook vegetariër en wat dat betreft moet je gewoon schijt hebben aan andere mensen en meningen. Dat zullen sommige mensen toch nooit begrijpen. Jij eet geen vlees, klaar.

En gewoon je af en toe even afzonderen met zijn drietjes.

Ik zie soms ook enorm op tegen dit soort tripjes maar als je dan gaat kom je er achter dat het allemaal wel meevalt en soms zelfs echt leuk kan zijn. ;)

Whaaa, wij 'moeten' in december weer voor een bruiloft naar Athene met de hele familieclan!! :$:p

19. melloncollie

Yelena vindt de auto wel leuk, de draagdoek niet. We kopen daarom een opklapbare buggy om mee te nemen.

Ik heb gisteren aangegeven dat ik ertegen op zie. Schoonmoeder gelijk met haar verhalen over de nog langere reizen naar Polen met 2 kinderen. Ik weet niet of het nou begrip tonen was of dat ze wilde zeggen: zeur niet. Schoonzus zei dat ze goede slaappillen had, dus misschien ga ik gewoon lekker knock out als ik het zat ben.

Ik ga wel mee dus. Ik weet gewoon iets beter waar ik aan toe ben. En ik heb ook duidelijk uitgelegd dat de maxi cosi veilig is. Punt.

20. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Wij rijden regelmatig ( elke 2 maanden) vanuit Duitsland naar Nederland en je kind een keertje langer dan 2 uur in de maxi cosi te laten zitten maakt ook niet uit als je het niet vaak doet. Ze kan makkelijk ook 3 of 4 uur zitten. En dan een stop houden (van een half uurtje tot een uurtje).
    Wat betreft vlees eten: gewoon je eigen dingen eten. Wij gaan naar Centraal Azie, vleeslanden bij uitstek, maar als je geen vlees wil eten, nou dan doe je dat toch lekker niet.
    En inderdaad het is al gezegd: je eigen plan trekken daar. Baby's zijn trouwens flexibeler dan je denkt. De mens was vroeger nomade en daar hebben baby's nog behoorlijke dingen van overleverd gekregen (slapen op reis etc) en ze passen zich sneller aan dan je denkt.

Deel Deze Pagina