Nieuwsgierig (beetje brutaal misschien)...

Discussie in 'De lounge' gestart door Linn84, 19 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Linn84

Linn84 Fanatiek lid

2 nov 2010
    3.489
    1
    38
    Naar aanleiding van alle crisis en besparings topics hier ben ik wel heel nieuwsgierig geworden naar de spaarbedragen van de gemiddelde huishoudens hier.

Wordt er structureel gespaard? Of wordt er gespaard wat er "over" is per maand? En hoeveel is dat dan ongeveer?
    En ook niet onbelangrijk...hebben jullie een buffer? Hoe groot is die?

Hier wordt structureel per maand gespaard en daarnaast de bedragen die binnenkomen door een 13e maand, winstuitkering en vakantiegeld.
    Per maand komt dat neer op ongeveer 350 euro.
    De buffer is weg momenteel (we hebben echt domweg te veel geld uitgegeven) maar wil toch wel minimaal 5000 euro op de spaar hebben eigenlijk. Hoop dat we daar na december weer op zitten na alle uitkeringen.

2. Jo85

Jo85 Niet meer actief

Hier wordt niet structureel gespaard mijn inkomen is namelijk wisselend.
    We hebben momenteel een grote buffer (lees 10.000 +)maar die is binnenkort zo goed als weg...
    Als er wat overblijft dan sparen we dat...

3. Zomerrr

Zomerrr VIP lid

5 jun 2011
    5.097
    503
    113
    Wij sparen elke maand tussen de 400-600 euro en onze buffer is op dit moment 5.000. 19 september getrouwd en alles voor de kleine gekocht.

4. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Wij sparen ongeveer 300 euro per maand. We hadden een grote buffer, maar door een hoop financiële tegenslagen en de auto die ermee ophield is die buffer nu nog heel klein.
    2000 euro en we bouwen nu weer op.

5. Skatje

Skatje VIP lid

10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Ik spaar geen reet. Moeten eerst van een doorlopend krediet af :X (Nog uit de tijd dat mijn vriend met zijn ex liep) Maar wij zijn niet zo goed in afbetalen :D

Maar als dat weg is, gaan we wel sparen. Zal geen wereldbedrag zijn, denk 150-200 per maand.

6. hopelessinlove

hopelessinlove Fanatiek lid

17 nov 2011
    1.143
    0
    0
    Wij sparen zo een 850 per maand. Maar zodra de kleine er is zal dit bedrag kleiner worden. Verder hebben we normaal een buffer van 5000 maar hier zitten we momenteel aan ivm verbouwing thuis.

7. kippiekip

kippiekip Niet meer actief

Hier word niet gespaard, wij leven van dag tot dag. Op dit moment kunnen wij mocht er iets kapot gaan dit gewoon kopen, niet dat we zoveel geld hebben ofzo maar is altijd een mogelijk om het te kopen.

8. mamazeyad

mamazeyad Niet meer actief

op het moment kunnen we niet echt sparen (behalve 50 euro per maand voor zoontje) en komen we net rond. we hebben nu zo'n 7000 als buffer, ben ik erg blij mee want voor het eerst sinds jaren dat we niet in de min staan maar in de plus. helaas komen nu ook de grote rekeningen weer binnen maar dat ga ik waarschijnlijk gewoon op afbetaling afbetalen:)

sparen nu kan overigens niet omdat ik veel te veel babyspullen koop;):)

9. 0Zebra0

0Zebra0 VIP lid

6 nov 2010
    10.813
    0
    36
    Noord-brabant
    Hier gewoonweg niets over om echt te sparen, een buffer.. tja een kleintje. voor als bijvoorbeeld de wasmachine kapot zou gaan dan kunnen we een nieuwe halen en hoeft het niet op afbetaling. that's it

10. margreet78

margreet78 Bekend lid

14 mrt 2008
    882
    0
    0
    Helemaal jouw eigen keuze en ik wil je echt niet aanvallen ofzo, maar even uit nieuwsgierigheid een vraag: waarom ga je in vredesnaam weer op afbetaling als je het bedrag gewoon hebt staan? De rente die je krijgt over spaartegoed is veel lager dan de rente die je betaalt als je op afbetaling gaat. Dus dat kost je echt extra geld lijkt me! En daarbij: als je de rekeningen betaald hebt, kom je niet meer in de verleiding om dit geld aan minder noodzakelijke dingen te besteden waardoor je straks misschien in de problemen zit. Ben je niet veel te bang dat je zo problemen blijft houden?

11. blondi

blondi Fanatiek lid

3 sep 2010
    3.796
    1
    0
    Brabant
    Helaas, geen geld meer om te sparen.
    Maar stel dat er iets kapot gaat in huis kunnen we dit vaak wel snel laten repareren of nieuwe kopen omdat vriendlief elke week uitbetaald krijgt.
    Ik hoop toch binnenkort wat te gaan sparen maar ik vrees dat we het tegenovergestelde gaan krijgen.. we hebben het vermoeden dat de baas van mijn vriend failliet gaat. :(

12. Hopefultimes

Hopefultimes Fanatiek lid

5 sep 2012
    2.209
    1
    0
    NULL
    NULL
    Hier wordt niet veel gespaard, eenvoudigweg niet mogelijk. Er is nog een klein buffertje, maar ega heeft net een eigen bedrijf gestart en dat was het leeuwendeel van ons toen nog grote buffertje:)

13. puna

puna Bekend lid

23 feb 2011
    517
    0
    0
    werkzoekende
    Krimpen
    Niets, zou graag sparen. Dat zou betekenen dat ik geen uitkering meer krijg en werk heb. Leven echt van dag tot dag om rond te komen. Toen ik nog werk had, spaarde we elk jaar de hypotheekrente aftrek en nu is dat een broodnodige aanvulling om onze rekeningen te betalen.

14. Zowie

Zowie Actief lid

1 apr 2011
    175
    0
    0
    NULL
    NULL
    Niets om te sparen of heel weinig. En bijna geen buffer.
    Hopen dat er niets kapot gaat, hihi.

15. MissyZuilen

MissyZuilen VIP lid

14 mei 2007
    9.519
    1
    36
    Vrouw
    Office Manager
    Nieuw-Engeland, Utrecht
    Hier word momenteel even niks gespaard, we hebben net een huis gekocht en verbouwd/ingericht dus al onze spaarcentjes zijn nu op. Dus momenteel even geen buffer.
    Verder sparen we altijd vakantiegeld/bonus/13e maand etc en dat is normaal gesproken onze buffer.
    En als onze vaste lasten weer wat duidelijker in beeld zijn (manlief van baan veranderd) dan willen we weer per maand een x bedrag gaan sparen automatisch.

16. MamsieM

MamsieM VIP lid

22 nov 2011
    5.967
    5
    38
    Ook niet sparen hier. Dus een slechte keus (op financieel gebied) in het verleden nog een roodstand weg te werken.....

17. pizza78

pizza78 Actief lid

19 jun 2012
    141
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb bezuinigd omdat ik wil sparen voor de kleine die er aan komt als die niet kwam was het niet echt nodig geweest dus wij hebben zelf gekozen om dubbeltjes om te draaien om die kleine alles te kunnen geven wat nodig is en soms dat extraatje. De buffer is leeg gegaan aan babykamer, kinderwagen etc.

Ik spaar sinds dat ik weet dat ik zwanger ben elke week 40 euro. Weet het vanaf week 5 en zit nu in 27 dus 22 x 40 = 880 euro en zo lang het goed blijft gaan wil ik dit blijven doen maar als het niet anders kan word het minder per week. Dit is puur voor kadootjes extra zoals fiets en later eventueel voor opleiding of rijbewijs of als leuk bedrag om mee te nemen als de tijd komt dat ze op zichzelf gaan.

En natuurlijk voor als we zelf een onverwachte uitgave hebben zoals wasmachine ofzo

18. Amfy

Amfy Niet meer actief

wij hebben een x bedrag op de rekening en dat vinden we nu even genoeg. dus dat staat er en sparen er niet meer bij. (9000+)

veel spaargeld is heel leuk maar als ik morgen dood op bed lig hebben we er ook niet van kunnen genieten. wij sparen dus nu niet meer wij genieten nu gewoon van de leuke dingen etc

wij hebben een ruime buffer en daar zouden we een jaar de woonlasten mee kunnen betalen.dat is voor ons voldoende.

19. Adorable

Adorable Fanatiek lid

20 dec 2008
    2.601
    0
    0
    Huisvrouw
    Brussel, Belgie
    Wij........ 0,0000000000 ;) we kunnen het gewoonweg niet en moeten elke dubbeltje omdraaien. Ik hoop dat ik in de toekomst wel kan gaan sparen, maar voor nu proberen we eerst uit de schulden te komen en er lijkt geen eind aan te komen...

20. Jonon

Jonon Fanatiek lid

9 feb 2012
    1.319
    0
    0
    In m'n huuske
    Wij hebben net een nieuwbouw huis gekocht. Daar is het nodige geld in gaan zitten. Tijdens de verbouwing zwanger geworden, dus alles voor de kleine gekocht. Weg buffer. Wij proberen 250 euro in de maand te sparen (automatisch). Maar dit is tot op heden niet gelukt. Het is nu erg wennen met de nieuwe vaste lasten.

Deel Deze Pagina