ervaringen oudste zijn in combinatieklas

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door suus1983, 24 jun 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.482
    36.443
    113
    Net vandaag te horen gekregen dat de oudste volgend jaar naar een combinatieklas gaat. Groep 3/4. Dit waarschijnlijk omdat ze dan kleinere groepen krijgen. Op zich ben ik niet tegen combinatiegroepen, integendeel, maar in dit geval vraag ik mij echt af of dit een goede keuze is voor hem. Hij gaat naar groep 4 en hij is in groep 2 blijven zitten, wat betekent dat hij 2 jaar ouder gaat zijn dan zijn klasgenootjes in groep 3. Hij kwam dit jaar elke dag al klagend thuis dat het zo makkelijk was allemaal en ik vraag mij echt af of dit het niet nog erger maakt en of hij wel aansluiting gaat vinden met kindjes die zoveel jonger zijn (zijn uitspraken over dat hij alles zo saai en makkelijk vindt zijn gestaafd door resultaten, alle rekentoetsen foutloos en a scores op de cito).
    Ik weet dus niet zo goed wat ik hiermee moet. Als ik het rijtje bekijk van leerlingen die vanuit groep 4 naar de combigroep gaan zijn dat wel de "makkelijke" leerlingen.

2. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.147
    8.880
    113
    Ik zou eerder vragen om extra uitdaging dan, geloof ik. En dat kan ook prima in een combinatiegroep.

Ik zat vroeger op een Jenaplan school, daar zaten 3/4/5 en 6/7/8 bij elkaar. Ik vond het prima. Leuk juist dat er ieder jaar weer nieuwe kinderen in de klas kwamen ed.

3. tuc

tuc Niet meer actief

Mijn oudste was dit jaar de oudste in een combi groep 1/2. Met kindjes die rond de meivakantie instroomden was ze dus 2,5 jaar ouder. Dat verschil merk je wel haha maar bij de kleuters toch anders dan in 3/4.

4. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.482
    36.443
    113
    Ja mijj dochterje die dus precies 2 jaar jonger is gaat naar groep 3 nu, gelukkig niet bij elkaar, maar het verschil is zo groot.

5. Hippo89

Hippo89 VIP lid

11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw

Dit,

Onze zoon was dit jaar ook de oudste van een combi 1/2 klas, en was ongeveer 2 jaar ouder dan de groep 1 kindjes, en die wie indd in mei instroomden bijna 2,5 jaar.

6. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.482
    36.443
    113
    Hij zat in groep 1/2 idd ook 3 jaar dus in een combi klas, maar is wel anders dan 3/4 voor mijn gevoel.

7. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.147
    8.880
    113
    Hier zijn de kleuterklassen ook gecombineerd, van instroom t/m groep 2 zitten ze bij elkaar. En bijBmijn dochter in de klad (geen combigroep, enkele groep 3) loopt de leeftijd ook uiteen van 5 t/m 8. Ik geloof niet dat er ook maar een van de kinderen uit de klas van wakker ligt... Zolang er een klik is met een aantal kinderen en het aanbod passend is, lijkt het mij geen probleem. Maar ik heb dan ook goede rrvaringen ermee. ;)

8. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.482
    36.443
    113
    @niekekris: dat soort ervaringen hoop ik ook te lezen hoor, je doet er namelijk toch niets aan denk ik.

9. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.272
    6.801
    113
    Hier komt de jongste ook in de 1/2 combinatie en hij gaat dan naar groep 2

Maar hier komen geen kinderen bij instromen. Er is een aparte instroom groep.

Dus deze groep blijft samen en de leeftijdsverschillen vallen mee.

Nog geen ervaring dus...maar het lijkt mij wel heel leuk.

10. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.987
    3.996
    113
    Ik denk dat het heel goed is voor een kind om zowel te ervaren om een periode jongste te zijn in een groep als een periode als oudste in een groep.
    Als je zoon aangeeft zich te vervelen zou ik daarover een gesprek aangaan met school. Hoe zijn zijn leerprestaties, loopt hij daadwerkelijk voor (of is het zijn beleving) en wat doen ze om hem de uitdaging te blijven bieden?Op zich moet het niet uitmaken of hij in een enkele groep 4 zit, in een combi 3/4 of 4/5.

11. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Ik hoor hier eigenlijk 2 zorgen:

1) Krijgt mijn zoon wel voldoende uitdaging op school?
    2) Heeft mijn zoon wel genoeg aansluiting met zijn (jongere) klasgenoten?

Het eerste punt staat helemaal los van eerder zijn blijven zitten, de oudste zijn of in een combinatieklas zitten. Dit kun je ook los aankaarten op school. Eerst met de leerkracht, maar als je er daar niet
    mee uitkomt, dan met de interne begeleider.

Het tweede punt, dat begrijp ik helemaal. Een kleine klasjes en combinatieklassen zijn sociaal gezien wat minder wenselijk. In het geval van jouw zoon, kan ik me voorstellen dat hij minder of geen klik heeft met de kinderen van groep 3. De 'poel' met kinderen van groep 4 is al kleiner, omdat het een combinatieklas is. En daarvan is het gros dus ook al een jaar jonger. Ook deze zorg zou ik, los van de eerste, bespreken met de leerkracht. Is er misschien nog een andere groep 4, die niet gecombineerd is? Voor hem lijkt het me wenselijk om dan in die klas te komen. Of misschien een groep 4/5, als die er is.

Overigens is het heel normaal dat groepen 1/2 gecombineerd zijn, hoor ;)

Mijn zoon gaat volgend jaar ook van groep 1/2 naar groep 3/4. En 2 jaar later waarschijnlijk naar groep 5/6 en dan naar groep 7/8. Die weet straks niet beter. Hij zit op een dependance van een basisschool, in een nieuwbouwwijk, die nog van onderaan moet 'aangroeien'. Afgeopen schooljaar was groep 4 de hoogste groep en die stromen nu door naar groep 5. Ze zijn wel druk bezig met het aanvullen van deze aankomende groep 5-ers vanuit de hoofdvestiging, maar niet alle ouders zien een nieuwe locatie zitten of willen hun kind niet uit de vertrouwde groep halen. Ik ben benieuwd wat de zomer ons brengt.

12. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.704
    2.515
    113
    Ik heb zelf altijd in een combiklas gezeten. In groep 4 (4/5) was ik de jongste, daarna groep 5,6,7,8 altijd de oudste klas.
    Ik vond het prettig, je moest veel zelfstandig werken en het leeftijdsverschil merkte je niet zo. Tuurlijk was de klas onder je jonger, maar we speelden toch voornamelijk met kinderen uit dezelfde groep. Ik heb er nooit last van gehad.

Wat betreft je zoontje denk ik dat het belangrijker is dat de school hem een uitgebreider programma aanbiedt.

13. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.482
    36.443
    113
    Bedankt voor je uitgebreide reactie. Je hebt helemaal gelijk, zijn eigenlijk 2 punten.

1. Ik vind het heel moeilijk om dit aan te kaarten, ik weet niet of hij het dit jaar zo goed doet omdat hij het jaar daarvoor extra heeft gedaan of omdat hij slim is. Ja, ik weet wel dat hij niet dom is, maar wat is nog normaal zeg maar?

2. Er is nog een aparte groep 4, daar gaan 20 van zijn huidige klas heen, 10 (waaronder mijn zoontje dus) komen bij groep 3 in.
    Wisselingen schijnen ze bijna niet te doen. Ik heb gisteren even de leerlingenlijst gekregen en er zijn nog 2 oudere jongetjes van zijn klas die ook naar die groep gaan. Hij is dus niet echt de oudste, maar maak mij toch wat zorgen over de aansluiting.

14. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Je hoeft het niet te verklaren. Je kunt ook alleen je zorg neerleggen, vragen of de leerkracht van afgelopen jaar het herkent. Je zegt dat jij heel goed scoorde op zijn cito toetsen. Scoorde hij dan een 1? (Ik weet alleen hoe het bij de kleutercito's werkt). Je kunt ook vragen, wat de leerkracht gedaan heeft in de klas om toch voldoende uitdaging aan te bieden. Als een kind continu de hoogst haalbare score haalt, dan is dat een signaal. Ik zou als moeder wel willen weten wat ze met dat signaal hebben gedaan.

Waarom is hij eigenlijk in groep 2 blijven zitten? Vanwege sociaal-emotionele redenen (nog te speels bijvoorbeeld) of wegens presteren? En waren jullie het eens met het beeld van de leerkrachten toen?

Speelt hij al met die 2 andere jongens? Dat zou al schelen. Een kind hoeft niet een klik te hebben met de halve klas. Voor veel kinderen is het genoeg om 1 of 2 vriendjes te hebben.

Stel, hij zou naar die andere klas gaan. Denk je dat hij dan meer aansluiting heeft? Je kunt altijd aangeven dat je je zorgen maakt en vragen welke mogelijkheden er zijn.

15. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.482
    36.443
    113
    Bedankt voor je uitgebreide reactie ladyxochi!

Wat betreft punt 1: de scores die hij op de cito heeft gehaald van februari waren allen A1 en A2 geloof ik (alleen even snel mogen bekijken op de computer). Ik geloof dat hij net weer een reeks achter de rug heeft, maar daar nog geen uitslagen van gezien, zoontje vond het wel weer saai en makkelijk.
    Hij is voornamelijk blijven zitten om sociaal-emotionele redenen, al scoorde hij toen ook niet goed op de cito.
    Hij lag helemaal niet lekker in de groep destijds en was echt nog het meest speelse kindje. Eigenlijk altijd achter die beslissing gaan staan, maar om eerlijk te zijn gaan man en ik nu wel twijfelen of het de juiste beslissing is geweest.
    Even de laatste uitslagen afwachten en dan toch maar wat nauwlettender in de gaten gehouden. Hij heeft zelf wel een paar keer aangegeven dat hij zich verveelde bij juf en ik heb het ook aangekaart, toen mocht hij de raketlijn (??) volgen, maar of dat veel heeft geholpen, denk het niet.

Punt 2: zijn beste vriendje gaat met hem mee en die is een paar maand jonger, eigenlijk kan hij verder met iedereen wel goed overweg, dus misschien is dat ook wel een punt waar ik mij teveel zorgen om maak.

16. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.482
    36.443
    113
    Ik ben ook een beetje bang dat hij gaat onderpresteren als hij niet genoeg uitdaging krijgt (net als zijn vader altijd heeft gedaan). Voorbeeldje: op zijn 2e maakte hij puzzels van 50 stukjes, aan het eind van groep 2 kreeg hij een rapport mee naar huis met een onvoldoende voor puzzel van 12 stukjes.. Tja, toen was ik toch wel lichtelijk pissed off.. Hoe goed wordt er dan naar de kinderen gekeken? Punt is, grote klassen en heel weinig contact met de leraren.

17. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Hier een jenaplan school en ook veel combi klassen. J is versneld en komt komend jaar in een 4/5 combiklas, terwijl ze dan zelf net 6 wordt. Ik moest wel ff slikken hoor, mijn kleine meisje tussen de 7/8/9 jarigen. Gelukkig zie ik dat ze zich sociaal juist heel goed voelt tussen de meiden van haar huidige groep, dus dat zal volgend jaar vast goed komen. Maar ik denk dat het altijd even afwachten zal zijn als je heel erg oudste bent, of juist echt de jongste..

Deel Deze Pagina