Van de zomer willen wij gaan proberen of we met onze kleine man kunnen gaan (berg)wandelen. Hij zal dan 10 mnd oud zijn. Heeft er iemand ervaringen met zo'n outdoor rugdrager? Bijvoorbeeld van Vaude of van Bever Zwerfsport? Waar moeten we op letten als we er 1 kopen?
Ja wij hebben er ervaring mee, wij hebben er een van Deuter. Je moet echt gaan passen (samen als jullie er beiden mee willen kunnen wandelen) want niet allemaal passen ze bij je bouw en wat je fijn vindt. Wij hebben hem gekocht toen dochtr 11 mnd was en uit de buikdrager was gegegroeid (lees we vonden het niet prettig met haar meer). Dochter heeft er altijd heel graag in gezeten en er in geslapen. Belangrijk is ook dat je kindje goed zelf kan zitten. We hebben hem gebruikt om te wandelen, maar ook in de dierentuin en stad. Ideaal geen gesleep meer met een kinderwagen! Later ook fijn als ze een stuk kunnen lopen maar nog geen uren en je toch langer wilt wandelen. Wij hebben hem zonder zonnedakje, omdat de zon er toch altijd onder of tussendoor schijnt. We deden haar een petje op en dunne kleding met lange mouw. Regendakje hebben wij ook niet, want we wandelen niet veell in de regen en anders trekken we haar wel een regenpak aan. Komend jaar zal onze zoon hem ook weer gaan gebruiken.
Wij hebben er eentje van Phil & Teds, hij is lekker licht en makkelijk in gebruik, kindjes zitten er goed in. Hier zat al standaard een regendakje/zonnedakje in één in wat je er op en af kunt klikken. Onder het zitje zelf zit een ruimte met een rits waar je het e.a.a. kunt opbergen, wat ook wel makkelijk is.
Wij hebben er een van Vaude. Gekocht via mp en eigenlijk niet uitgeprobeert. Prima ding in ieder geval en ook in te stellen voor verschillende lengtes, dus zowel mijn man als ik hebben er mee gelopen. We hebben de rugdrager trouwens gebruikt voor een camperreis en onze jongste was toen 9 maanden. Ging prima!
wij hebben een vaude jolly comfort en die is erg makkelijk instelbaar. Fijn ding....helaas hier nu overbodig geworden omdat onze jongste er niet meer in wil, maar wil lopen.
is het een beetje te doen als mijn man en ik er allebei mee willen kunnen lopen? Mijn man is klein/smal en ik ben lang/breed ... ik heb nu al een probleem als hij de babybjorn als laatste heeft gebruikt
@duikster goed om te weten, dan moeten we die maar eens gaan passen. ja nou het scheelt geen meters hoor.. ik ben 15 cm langer en 20 kg zwaarder dan hij Maar je ziet dat inderdaad niet zo heel vaak nee
Wij hebben ook de vaude jolly comfort en die bevalt heel goed. Hij is goed verstelbaar, zodat zowel manlief als ik hem kunnen dragen (hoewel in praktijk papa er altijd mee loopt), bij ons zit er ruim 35 cm lengte verschil. Behalve voor eigen comfort is het passen van verschillende modellen in de winkel zeker aan te raden, maar ook om te kijken hoe je kindje er in zit. Wij hebben een klein en smal mannetje, het zitje van deuter was voor hem te ruim, die van vaude daar konden we hem strakker in vast zetten, klinkt zielig zo, maar als je kindje teveel heel en weer kan bewegen loop je zelf erg onstabiel en dat is niet prettig (en gevaarlijk) als je ook al op ongelijk terrein/ in bergen enzo wandeld.
Zou je niet beter uit zijn met een Manduca of Beco of Mei Tai ofzoiets? Dat is minder verstelwerk, en denk ik fijner dragen voor jezelf ook. Het is bovendien simpel meenemen; zo'n framedrager is een enorm ding om mee te nemen, en een ergonomische drager als bovenstaand is van stof gemaakt, dus maar een klein pakketje. Ik draag zelf op de rug met een lange draagdoek, wat me prima bevalt. Mijn vriend vindt dat teveel gedoe en gebruikt een mei tai van doekenstof (door mij zelf gemaakt) of een Manduca. Gaat supersimpel en zit erg fijn voor zowel drager als kindje.
Draagdoek hebben wij ook en sinds kort ook een bondolino, persoonlijk vind ik het ook fijner drager, zeker bij jonge kindjes. Maar als wij gaan wandelen dan gaan we lang weg, hebben eten en drinken mee, schone luiers regenjassen/ vest afhankelijk van het weer, ehbo-kid etc, in de rugdrager zoals die van vaude heb je dan nog extra bergruimte en dat is ook wel handig, ik draag ook een rugzak maar gezien rugklachten kan ik hem niet te zwaar hebben en alles meenemen. Mijn man heeft nergens last van, dus het is een beetje afhankelijk van wat we gaan doen, bij de keuze van de drager en dan kiest mijn man toch vaak die van vaude, zoonlief vind het in allebei leuk en slaapt in allebei ook lekker.
We hebben er ook eentje van Deuter of Vaude (geen idee.. ligt stof te vangen). Zo'n enorm ding met een vak eronder en een regendakje etc. Compleet met alles erop en eraan. Leek me zo leuk en handig om dochterlief rond te dragen. (maar toen wist ik ook helemaal niet welke alternatieven er waren.) Ik vind dat ding zelf echt te zwaar en te log en ik vond dat onze dochter er helemaal niet lekker in zat op die leeftijd. 10 maanden is best jong nog. Te weinig steun en ondanks alles goed strak aangespannen gleed ze in mijn ogen toch te veel van links naar rechts over dat 'smalle' zit gedeelte. Over lang wandelen: bij deze drager werd trouwens (in de handleiding) aangegeven niet te lang achter elkaar te dragen ivm doorbloeding. Ik heb nu een Boba Tweet (google maar effe) en die draagt echt heerlijk als een rugzakje (en hij kan ook op mn buik). Hij zit er heel goed ondersteund en confortabel in en dat vind ik het belangrijkst. Doordat ie ook op je buik kan ben je wat flexibeler en als ie zich niet lekker voelt, even wat geborgenheid zoekt etc, de zon/regen/wind staat ongunstig dan kun je ook afwisselen. Bovendien vind ik voorop dragen ook leuk om hem te zien rondkijken etc. Hem te vertellen wat hij ziet, beetje kletsen, af en toe een kusje op zn bolletje, lekker even zn hele lijfje vasthouden. Gewoon lekker genieten van dat (nog heel even kleine manneke). Succes met je zoektocht!
Ik lees nu dat je zoontje pas 10 maanden is dan , die van ons was al wat ouder en liep tussendoor stukken zelf waardoor er genoeg afwisseling is, ook kon hij al goed en stevig zitten en dat is m.i. wel heel belangrijk bij dit soort dragers, ze worden wel goed ondersteund maar niet zoals bij een draagdoek of andere ergonomische drager (zoals bondolino of boba etc).