Ervaringen overgang van borstvoeding fles naar borstvoeding borst

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Puttertje, 28 jan 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Puttertje

    Puttertje Actief lid

    12 mei 2022
    333
    527
    93
    Vrouw
    Hallo allemaal, ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met de overgang van borstvoeding uit een fles naar borstvoeding aan de borst.

    Onze dochter is met 37+5 weken geboren en heeft een moeilijke start gehad, waardoor drinken uit de borst nog niet volledig lukt. Op dit moment is ze 2,5 week en geef ik haar op advies van de lactatiekundige twee keer per dag 15 minuten de borst, dit weekend breiden we dat uit naar drie keer. Vervolgens kolf ik na en krijgt ze de rest van de borstvoeding uit de fles. De overige voedingsmomenten krijgt ze mijn borstvoeding nog volledig uit een fles. De lactatiekundige geeft aan dat we de momenten aan de borst voor nu moeten zien als oefenen en nog niet als volledige voeding.

    Momenteel doen mijn vriend en ik de voedingsmomenten samen. Dat is erg fijn want borstvoeding geven + kolven + flesje geven + spullen schoonmaken kost veel tijd. Over 1,5 week moet mijn vriend helaas weer aan het werk en inmiddels knijp ik hem toch wel een beetje. Het lijkt me best zwaar om dit de hele dag in mijn eentje te moeten doen.

    Zijn er meer ouders die de overgang van fles naar borst hebben gemaakt? Hoe verliep dit? Pakte jullie kind het uiteindelijk snel op? Hoe hebben jullie het kolven afgebouwd? Heel benieuwd!
     
  2. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.425
    5.512
    113
    Vrouw
    #2 Zoe123, 29 jan 2023
    Laatst bewerkt: 29 jan 2023
    Hier dezelfde situatie gehad en het is inderdaad zwaar.
    Maar hier was ze na een week of 4/5 aan de borst.
    Het is even doorzetten, en tijdrovend. Maar het wordt makkelijker, vergeet niet, er is geen haast! En eenmaal aan de borst
    hoef je helemaal niks meer met flesjes en kolven (tenzij je daar voor kiest).
    2,5 week is net te kort om de borstvoeding echt een kans te geven.
    Probeer je rust momenten te pakken. Ga in de avond lekker op de bank liggen.
    Ik ging s’avonds voor de eerste voeding altijd met dochter in bed liggen en dan samen in slaap vallen tot de volgende voeding.

    Ik weet niet waarom maar ik kan je niet taggen…
    Lees even dit topic, staat momenteel onder die van jou.
    Eigenlijk een beetje hetzelfde verhaal! Daar vind je veel tips in
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Puttertje vindt dit leuk.
  3. Puttertje

    Puttertje Actief lid

    12 mei 2022
    333
    527
    93
    Vrouw
    Bedankt voor je bemoedigende woorden. Ik ga het andere topic ook eens doorlezen! :)
     
  4. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.412
    3.964
    113
    noord holland
    Naar mijn idee kun je het beste alles uit de borst gaan geven en ernaast bijvoeden wanneer dit nodig is. Dus eerst zelf laten drinken en erna, wanneer gewenst, bijvoeden (met gekolfde melk als je hebt) en nakolven. Óf je gaat volledig aan de borst voeden en accepteert dat je weer een poosje vaker voedt omdat er nog kleinere beetjes gedronken wordt, om de 2 uur is dan gewoon normaal.
    Wat ook kan en ook erg kan helpen is voeden met een borstvoedingshulpset. Dan drinkt je baby aan de borst (met aan de zijkant een heel dun slangetje ertussen die gekoppeld is aan een kannetje melk die aan je hals hangt) en wanneer de kracht afneemt bij je kindje en het zuigen minder wordt en minder effectief, dan laat je de melk uit de bhs 'vrij' en stroomt er weer makkelijker voeding mee (dit kan kv of bv zijn). Voordeel is dan dat ondertussen je borst wel gestimuleerd blijft en nakolven niet hoeft.
     
    Puttertje vindt dit leuk.
  5. Siepie85

    Siepie85 VIP lid

    8 nov 2013
    7.867
    7.811
    113
    Amsterdam
    Bij de oudste ook vooral in het begin alles uit de fles gedaan. Uiteindelijk juist wel toen het ging alles juist eerst de borst aanbieden. Behalve toen snachts omdat ze zo 45min eraan hing en dat trok ik niet. Maar toen we dat zijn gaan doen was ze echt heel snel volledig helemaal over op de borst. Lukt het drinken toch niet goed laat nog een keer een lk meekijken wellicht gaat het drinken toch nog niet helemaal goed.

    gekke hier was dat de jongste met 36.1 geboren ik een fluxus dus echt slechte start voor bv het van dag 1 goed deed en alles meteen dronk. Maar die had gewoon een goede techniek wat m’n oudste gewoon echt niet had.
     
    Puttertje vindt dit leuk.
  6. Puttertje

    Puttertje Actief lid

    12 mei 2022
    333
    527
    93
    Vrouw
    Wat fijn om te lezen dat het bij jou snel ging toen ze eenmaal goed aan de borst dronk! Ik hoop dat ik over een paar dagen/weken hetzelfde kan zeggen. Heeft het jou nog veel moeite gekost om de hoeveelheid die je kolfde soepel over te laten gaan in de vraag van je kind? Of ging dit bij jou na verloop van tijd zelf goed?
     
  7. Siepie85

    Siepie85 VIP lid

    8 nov 2013
    7.867
    7.811
    113
    Amsterdam
    Ik heb zelf heel snel overproductie dus ik had altijd veel te veel. En eerlijk das ook wel weer fijn want je hebt dan geen stress dat je te weinig hebt als je weer werkt. Eerlijk pas met 8 weken dronk ze pas echt goed en werd het ook makkelijk. En daarna heb ik tot 13 maanden nog gevoed, toen was zij er klaar mee. De tweede nog langer gevoed.
     
  8. JupitR

    JupitR VIP lid

    13 mei 2020
    6.179
    6.707
    113
    Vrouw
    Hoe gaat het nu @Puttertje? Mijn oudste begon ook met gekolfde melk uit de fles. De overgang naar de borst ging heel goed, wel eerst met een tepelhoedje. Ik hoop dat het bij jou al wat meer in balans is nu!
     
  9. Puttertje

    Puttertje Actief lid

    12 mei 2022
    333
    527
    93
    Vrouw
    Het drinken uit de borst staat op dit moment op een laag pitje. Onze dochter had ervoor al last van verborgen refluxklachten en deze verergerden door het drinken uit de borst enorm (veel melk en sterkte toeschietreflex). Omdat er steeds meer onrust ontstond en ik merkte dat ik steeds meer tegen de voedingen op ging zien, ben ik nu weer even aan het kolven. Ik hoop het nog een kans te geven met behulp van een andere lactatiekundige (al gecontacteerd), maar op dit moment is er nog te veel onrust en zijn we nog zoekende naar wat helpt tegen de verborgen refluxklachten.
     
  10. Beheer

    Beheer Administrator
    Medewerker

    11 feb 2005
    16.126
    2.853
    113
  11. Puttertje

    Puttertje Actief lid

    12 mei 2022
    333
    527
    93
    Vrouw
    Update. Met 10 weken heb ik het gewoon weer een keer geprobeerd. Ik was bang dat ze het anders zou verleren en het leek me zo fijn om in ieder geval één momentje per dag te hebben waarin ze bij mij uit de borst dronk. Het was even aanklooien en er heeft een lactatiekundige meegekeken, maar inmiddels drinkt ze zonder moeite alle voedingen bij mij uit de borst. Ik heb de indruk dat ze wel weer iets meer last heeft van haar verborgen reflux, maar niet zo erg dat ik er weer wil mee stoppen. Ik ben erg blij dat ik het nog een keertje heb geprobeerd en dat het na al die weken toch nog wil lukken :)
     
    spruitje80, Cobon, JupitR en 2 anderen vinden dit leuk.
  12. JupitR

    JupitR VIP lid

    13 mei 2020
    6.179
    6.707
    113
    Vrouw
    Wauw, wat mooi zeg. Fijne update!
     
  13. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.425
    5.512
    113
    Vrouw
    Nou ja wat fijn zeg! Ik heb bij de oudste (zijn kwam met 36 weken) ook behoorlijk aangekloot de eerste periode en als het dan eenmaal loopt is dat echt
    een opluchting. Ik vond het daarna ook alleen maar makkelijker worden.
    Ik heb dat wel vaker gehoord…Wellicht heeft het ook te maken met het feit dat ze dan wat groter zijn, krachtiger kunnen drinken en meer controle over hun lijfjes hebben.
     
    Puttertje vindt dit leuk.
  14. Basisuil

    Basisuil Fanatiek lid

    25 apr 2022
    2.562
    2.662
    113
    Vrouw
    Hier ook een positief verhaal.

    1e 3,5 week volledig fles gehad.
    Veel tips gehad van een lactatiekundige, maar dat leek niet echt te werken.
    En ineens pakte ze de borst, het heeft nog 2 weken geduurt voor ze echt goed dronk, maar inmiddels gaat het haar heel goed af :)

    Merk ook dat hoe groter ze wordt, hoe beter het gaat.

    En ook top dat het bij jou nu zo goed gaat puttertje!
     
    Puttertje vindt dit leuk.
  15. Puttertje

    Puttertje Actief lid

    12 mei 2022
    333
    527
    93
    Vrouw
    Jazeker, eerst verslikte ze zich continu in de toeschietreflex en dat gebeurt nu bijna niet meer.
     
    Zoe123 vindt dit leuk.
  16. Siepie85

    Siepie85 VIP lid

    8 nov 2013
    7.867
    7.811
    113
    Amsterdam
    Wat goed om te horen!!! Het wordt ook steeds makkelijker!
     

Deel Deze Pagina