Goedemorgen dames, Ik hoop dat er een aantal dames zijn die mij misschien kunnen helpen en wat advies kunnen geven. Momenteel sta ik op de wachtlijst voor een interne klinische opname om aan mijn trauma's en die van mijn zoontje te gaan werken. Ik heb ervoor gekozen om mijn werkgever in te lichten dat de opname eraan komt en ik daardoor ongeveer 8 weken de ziektewet in zal gaan. Ik heb dat gedaan zodat hun weten dat het eraan komt en ze met bezetting er rekening mee konden houden. Nu heb ik afgelopen vrijdag een gesprek gehad met mijn leidinggevende en hrm. En waar mijn leidinggevende eerst akkoord ging en aangaf dat hij het ging regelen kwam hrm nu met dat ik mijn vakantiedagen moet gaan gebruiken en ze de rest zullen aanvullen vanuit de ziektewet. Eigenlijk overvielen ze mij hier enorm mee. Ik besefte me pas na het gesprek eigenlijk wat ze nou zeiden. Het komt er op neer dat als ik niet mijn baan wil verliezen ( mijn contract loopt oktober af) dat ik akkoord ga met het gebruiken van mijn vakantie dagen. Maar na er het weekend over gedacht te hebben ben ik het hier niet mee eens. Wat hun niet weten is dat ik al maanden eigenlijk niet meer kan. Dat de psycholoog al meerdere keren heeft aangegeven dat ik me moet ziek melden maar dat ik dat weiger omdat ik bang ben dat ze mijn contract dan niet vervelen. Ze weten niet dat ik ga starten met anti depressiva om het een beetje voor te kunnen houden allemaal. Hrm gaat me deze week bellen om het verder te bespreken. Maar eigenlijk ben ik er al uit dat ik hier het er niet mee eens ben en dat ik gewoon recht heb op ziekmelden. Wat raden jullie aan? Zal ik wachten tot hrm zelf contact opneemt of zal ik vandaag zelf bellen? Moet ik ze ook vertellen dat het nog erger met me gesteld is dan dat hun weten of denken? Is het mijn eigen schuld? Want ik ben iemand die altijd maar door gaat en zegt dat het goed gaat terwijl het helemaal niet goed gaat. Alle advies en geruststelling is welkom
Nee, hier is ziek melden terecht. Een opname doe je niet voor de lol en doe je omdat het moet. Door vakantie op te nemen ben je niet in de ziektewet. En kunnen ze dus gewoon je contract niet verlengen in okt. Zou een smerig spelletje zijn maar ik sta nergens meer van te kijken. En heel eerlijk. Ik zou wellicht nu al de ziektewet in gaan als je zo op je tandvlees loopt en op bent.
Ja dat dacht ik ook! Oh jeetje dat wist ik nog geen eens! Dat zou wel een heel erg smerig spelletje zijn zeg! Ik heb er al vrede mee dat ze eventueel mijn contract niet zullen verlengen hierdoor. Bij een bedrijf dat het zo vies speelt wil ik ook niet werken. Maar ik weet nu wel zeker wat mijn rechten zijn. Nu alleen nog de moed en kracht verzamelen om ze te bellen
10 vragen over ziek melden - FNV Je bent een goede werknemer, je deelt al (te) veel informatie die helemaal niet hoeft, je kijkt of je kunt helpen met bepaalde zaken. maar als je ziek gemeld bent, ben je ziek, dit gaat niet van je vakantie dagen af. verder tja als je nu ziek bent, en ze willen je contract stoppen per oktober dan kunnen ze dat volgens mij gewoon doen... dat is helaas niet anders.
Als ik jou was zou ik voor nu zeggen dat je niet akkoord gaat met wat ze van je vragen. Dat je tzt je ziek zal melden, en dat je dan via het traject met een arboarts die ze ongetwijfeld zullen inschakelen, weer aan het werk gaat zodra dat mogelijk is. je laat je behandelen voor een trauma/ een geestes ziekte, dat is niet voor de lol, het is geen vakantie, dat is omdat je ziek bent.
Helemaal mee eens. En ja helaas kunnen bedrijven het erg spelen. Ik heb ooit mijn loyaliteit naar mijn baas uitgesproken (zat toen ook nog in een bepaald contract) nadat ik een aanbieding dichter bij huis had gekregen. Ze waardeerden het enorm. Puntje bij paaltje kreeg ik daarna toch geen nieuw contract en kon ik ophoepelen. Het heeft mij geleerd niet alleen maar loyaal te zijn naar je baas, maar ook naar jezelf. Als jij het niet meer aan kan, trek tijdig aan de bel. En hiervoor, gewoon gebruik maken van je recht op de ziektewet, je doet het inderdaad niet voor je lol. Sterkte ermee.
Als je (tijdelijk) contract afloopt in oktober mogen ze je, ziek of niet ziek, gewoon buiten zetten. Neem dit mee in je overweging welke stappen je gaat ondernemen. Hoe graag wil je blijven en wat heb je er voor over (wat eerlijk is, even buiten beschouwing latend). Maar hoe triest je situatie ook is, als jij geen open kaart speelt (medicatie, psycholoog) dan kunnen zij daar ook niet naar handelen. Ik zou zoveel mogelijk informatie verzamelen (voor hen) om aan te tonen dat dit meer is dan een zelf-gekozen ontwikkeltraject (daarbij kan ik me de voorgestelde regeling namelijk wel voorstellen). Eventueel zou ik zelf contact opnemen met jullie bedrijfsarts zodat zij extra informatie kan inwinnen bij de betrokken hulpverlening. Wens je heel veel sterkte. Super dat je met jezelf aan de slag gaat!
Dat klopt niet hoor wat @wendy339 zegt, ook als je in de ziektewet zit kan je tijdelijke contract gewoon aflopen, dus dat spelletje wordt niet gespeeld. Waarom zou je uit solidariteit je vakantiedagen opofferen terwijl de kans reëel is dat je contract alsnog niet verlengd wordt en dan heb je geen vakantie gehad deze zomer. Een opname is gewoon ziekte en absoluut geen vakantie. Wil je graag blijven bij deze werkgever? Ze suggereren dat je contract niet afloopt als je meewerkt aan deze constructie. Ik zou ze uittesten en zeggen: prima maar dan wil ik ook per direct een vast contract, zodat beide partijen hun afspraak nakomen. Dan ben ik benieuwd wat ze zeggen, als ze hier niet in meegaan dan weet je dat ze loze beloftes aan het doen zijn.
Zou mezelf direct ziekmelden, mezelf op 1 zetten in jouw situatie. Sterker nog, een baan is vervangbaar, jouw gezondheid niet. Je doet dit niet om je werkgever dwars te zitten je doet dit om erger te voorkomen en dat zij straks weer op je kunnen bouwen, mist je hier wilt blijven. Overigens mag je aan HRM vragen wie de Arbo partij is. Deze mag je gewoon bellen voor ruggespraak. Je mag elk moment een arbo bellen. Des te langer ik er overna denk des te (plaatsvervangend) bozer ik word. Je zit mentaal al kut en dan doen zij er nog een schepje bovenop. Dus in feite geef je je billen al bloot en dan dragen zij nog extra bij aan je gemoedstoestand. Dat je je hier over druk moet maken vind ik echt...
Dames, Ik heb de moed verzamelt en gebeld. Ben heel rustig gebleven en heb aangegeven dat ik een heel naar gevoel heb overgehouden aan het gesprek. En dat ze fout zitten wbt mijn recht op ziekmelding en uitbetaling daarvan. Ze gaf zelf al snel aan dat ze er zelf ook geen fijn gevoel bij had omdat ze een inschattingd fout hebben gemaakt. Zij dacht namelijk voordat we het gesprek ingingen dat het voornamelijk om mijn zoontje draaide het traject, omdat het een gezond opname is. Maar dat ze vind dat ze er opnieuw naar moet kijken. Of ik het moet gelovenweet ik niet. Want als je na mijn verhaal al kunt opmaken dat het voornamelijk mijn traject is dan stel je het toch niet voor en geef je aan er later op terug te komen... Maar goed ik geef ze het voordeel van de twijfel. Ik ben me heel bewust dat de kans groot is dat ze mijn contract niet zullen verlengen hierdoor, ondanks dat ik heel goed presteer en mijn leidinggevende mij graag ziet doorgroeien naar een bepaalde functie. Als dat zo is dan so be it. Maar ik ben blij dat ik voor mezelf ben opgekomen. Ook heb ik eerlijk verteld van de medicatie waar ik mee ga starten en alles wat ik al slik. Bedankt voor jullie berichtjes! Het heeft me het juiste duwtje in de rug gegeven
Wat fijn dat je een goed gesprek hebt gehad met je werk. Hoop idd dat het deels op misverstand berust is en dat jullie er samen uitkomen. En ik weet dat je niets verplicht bent, maar open kaart spelen werkt 9 van de 10 keer gewoon het beste. Want de enige reden waarom ik kon opmaken dat dit traject niet alleen voor je zoon is maar ook juist voor jezelf. is het tweede deel van je verhaal, waarin je meer openheid gaf.
Ik hoop dat de behandeling jullie beide goed doet en vind het ontzettend sterk van je om er aan te beginnen en trots dat je voor jezelf bent opgekomen! Goed gedaan!
Kan geen advies geven maar wilde wel aangeven hoe dapper ik je vind! Uit een diep dal klimmen is niet zomaar iets en lees dat jij er vol voor gaat! En dat je op een nette manier wel in gesprek bent gegaan en niet over je heen hebt laten lopen. Heel erg veel sterkte en succes! Nb ik zou absoluut geen vakantie dagen eraan opofferen. Deze anders laten uitbetalen mocht contract niet verlengd worden, indien dit mogelijk is.
@Brinsa goed dat je gebeld hebt en dat de communicatie open blijft. Veel sterkte met het traject dat je ingaat. Hopelijk voel je jezelf snel weer wat beter.
Dit is echt heel slecht van je werkgever. Dit mogen ze absoluut niet vragen! Ziek is ziek. Dat zal een zwaar traject worden. Heel veel sterkte!