Wanneer bloedprikken?

Discussion in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' started by GroeneBomen, Jul 2, 2021.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

May 7, 2019
    23,638
    27,293
    113
    Female
    Ik heb vandaag de huisarts gebeld, na 1,5 jaar geen cyclus wil ik meer inzicht in mijn lijf. Ik geef nog borstvoeding dus kan zijn dat prolactine sterk is verhoogd maar ik heb ook kans om vervroegd in de overgang te raken. De huisarts heeft mij heel serieus genomen en ik mag bloedprikken.

Echter wil ze wel weten waar ik in t cyclus zit. Eens in de maand heb ik pms klachten, paar dagen migraine, lage buikpijn, lage rugpijn. Alsof ik ongesteld moet worden alleen het breekt niet door (hooguit beetje bruinverlies 1 dag). Ze gaf aan dat dat mijn 'menstruatie' is, maar bij gebrek aan opgebouwd baarmoederslijmvlies er niets kan worden afgebroken.

Wat is wijsheid? Gelijk na de 'menstruatie' te prikken of juist rond de nep eisprong?

2. DR87

DR87 Fanatiek lid

May 2, 2016
    1,134
    434
    83
    Waar wil de huisarts precies op prikken? Ik dacht dat amh (eicelreserve) op dag 3 van je cyclus moest (weet ik niet zeker). En hormoonwaardes ook op een bepaalde dag. Ok hier heb je niet veel aan haha. Er zijn volgens mij genoeg dames die dit wel weten.
    Succes iig, hopelijk een goede uitslag!

3. Jippie

Jippie VIP lid

Feb 3, 2007
    11,784
    776
    113
    Niet alle hormoonwaarden moeten op dezelfde dag geprikt worden. Veel waarden controleer je aan het begin van je cyclus, dus op dag 1-3. Andere waarden rond je eisprong of een week erna.

Huisartsen hebben over het algemeen weinig kaas gegeten van hormoonwaarden, cyclus en vruchtbaarheid. Als je het echt uitgezocht wilt hebben, kun je beter om een doorverwijzing vragen voor de gyneacoloog. Hou er rekening mee dat de borstvoeding alles hormonaal gezien in de war kan schoppen.

GroeneBomen likes this.
  4. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

May 7, 2019
    23,638
    27,293
    113
    Female
    #4 GroeneBomen, Jul 3, 2021
    Last edited: Jul 3, 2021
    Ja klopt, daarom wil ze vooral prolactine weten.als die enorm hoog is, is de schuldige de borstvoeding. Ik kijk even op het formulier :)

Ze is niet moeilijk met doorverwijzen als het nodig is gelukkig

5. Enigma

Enigma Fanatiek lid

Jul 11, 2019
    1,195
    1,612
    113
    Female
    Ik heb prolactine tegelijk met de progesteron laten prikken. Dus een week na eisprong. Lijkt me dat moment in cyclus niet heel erg belangrijk is bij de prolactine.

GroeneBomen likes this.
  6. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

May 7, 2019
    23,638
    27,293
    113
    Female
    Gevraagde bepalingen
    LHFS FSH
    OEST Oestradiol
    PROG Progesteron
    PROL Prolactine
    TSH

DR87 likes this.
  7. Daantjeee

Daantjeee Fanatiek lid

Jan 28, 2021
    1,617
    1,616
    113
    Female
    Progesteron is alleen interessant om te bepalen of er een eisprong is geweest. Bij mij altijd ca 6/7 dagen na vermoedelijke eisprong.
    Voor zover ik weet maakt het voor de rest van de hormonen die bepaald worden niet uit wanneer je prikt. Voor prolactine sowieso niet, en dat weet ik heel zeker (zie onderschrift ;))

8. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

May 7, 2019
    23,638
    27,293
    113
    Female
    Heel erg bedankt! :) duidelijk!

Ja die eisprong heb ik toch niet, anders was ik ook wel ongesteld geworden denk ik dan.

9. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

May 7, 2019
    23,638
    27,293
    113
    Female
    Waarden waren goed, geen reden voor vervolgonderzoek gelukkig :)

Daantjeee likes this.

Share This Page