Dat is ook zo. Heb nu weer controle bij de vk als mijn bloeddruk nu weer goed is moet ik daar ook weer een beetje vertrouwen in proberen te krijgen...
Wij gaan weer naar het ziekenhuis. Bloeddruk was net binnen 5 min 110/92 en 112/84 rechts en 114/78 links. PE klachten zijn ook ongewijzigd en misschien ook wel iets toegenomen, vind dat moeilijk te zeggen. Ze zijn in ieder geval niet weg. Deze laatste weken worden zo nog een heel avontuur...
Sterkte! Laten ze maar bloeddrukmedicatie geven. Dan kun je best nog een paar weken voorruit hopelijk
Nou het was weer een heel avontuur maar we zijn weer goedgekeurd. Niets gevonden in bloed en urine en ook was de bloeddruk in het zkh weer goed 115/70. Blijft toch een mysterie waar alle klachten vandaan komen en hoe het kan dat die onderdruk ineens zo omhoog gaat en dan weer naar beneden. Heb ook gevraagd naar het 24 uur opvangen van urine maar volgens de arts (in opleiding) heeft dat geen enkele zin. Er zitten altijd eiwitten in je urine en die afwijking moeten ze juist in een portie vinden en niet in 24 uur want dan is de hoeveelheid eiwitten juist lager?
Wat een onzin! Ik werd ook opgenomen met 39+1 met zwangerschapsvergiftiging. Echo, 2x ctg, 24 urine bloed, plus gewone urine, bloedafname, was het hele pakket bij mij. Kan je in je medisch dossier kijken?, tegenwoordig moet dat kunnen. Ben je na gekeken door een arts assistent? Of een echte gynaecoloog? Ik zou een second opinion doen gaat wel om jou en de gezondheid van je kindje.
Ik heb een aantal weken geleden ook meerdere controle gehad doordat ik vergelijkbare klachten had en een verhoogde bloeddruk. Ook twee keer extra in ziekenhuis geweest. Er is uiteindelijk niks gevonden. En achteraf denk ik dat ik juist doordat ik er zo mee bezig was, ook klachten extra kreeg. Toen ik met verlof ging en mijn bloeddruk wat meer daalde, ging ik me een stuk beter voelen. Voel me nu echt heel fit weer. Bloeddruk is goed (wel nog wat verhoogd maar dat is niet bijzonder). Ik wil zeker niet zeggen dat dit voor jou ook zo is en je moet zeker op je gevoel afgaan. Maar ik wil je ervoor proberen te waken dat je door je zo druk te maken de klachten alleen maar verergerd Die onzekerheid heeft mij namelijk ook echt weken opgezogen..
Ja ik kan zeker in mijn medisch dossier lastige is dat daar de lapwaardes niet instaan. Dus heb geen idee of er misschien toch iets veranderd is. Ze zeggen steeds geen bijzonderheden gevonden... Het was een arts in opleiding nog mooier. Ze heeft mij in haar terugkoppeling ook een soort van voor gek verklaard. De vk heeft mij zowel vrijdag als vandaag tijdens de controle ingestuurd omdat mijn bloeddruk niet goed was. Maar volgens haar verbeeld ik het mij allemaal een beetje. Ben vanavond wel gebeld door de gyn en heb daar wel even mijn zegje gedaan. Zij heeft dat ook aan mijn vk teruggekoppeld. Vrijdag heb ik weer controle bij de vk.
Ik heb trouwens een eerlijk vergelijkbare bloeddruk als jou. Begin zwangerschap tot week of 29 was dit een onderdruk tussen 60/70. Die schoot toen ineens naar 85 en 90 toe. Nu is die al weer een aantal weken redelijk stabiel tussen de 75/80. Maar had bijvoorbeeld 2 weken terug tijdens versie in ziekenhuis onderdruk van 85/98. Naar mijn mening heeft je gemoedsrust hier dus ooo wel echt invloed op...
Mijn vk gaf aan dat je je bovendien heel erg kunt beïnvloeden door je bijvoorbeeld heel erg druk te maken of stress. Maar dat de onderdruk de stabiele druk van je lichaam is en die daardoor eigenlijk niet echt wordt beïnvloed. Begrijp heel goed wat je zegt. En denk ook echt dat veel in je hoofd kan zitten. Maar dat ik vrijdag en vandaag voor de controle ging had ik de verwijzing beide keren niet aan zien komen. Heb nu vrijdag weer controle ben heel benieuwd wat ons dan te wachten staat. Hoop echt dat mijn bloeddruk dan weer normaal is en we weer wat kunnen ontspannen
Ja ik snap je heel goed. Ik merkte dat ik er zó mee bezig was omdat ik de enige ben die de signalen kan doorgeven die mijn lichaam aan mij doorgeeft. Zó bang dat ik iets zou missen. Dus toen zei de vk: laten we anders twee keer in de week controle doen, dat brengt jou rust en dan houden we het gewoon goed in de gaten. Ik werd namelijk ook gek van steeds naar zkh doorgestuurd te worden en dan weer terug naar vk. Aan een ziekenhuis bezoek ben je zo weer een paar uur zoet en als dan alles goed is, is dat fijn maar het geeft je wel steeds het gevoel alsof je je aanstelt. Kortom, daar word je onzeker van... Zou gewoon wat vaker controle aanvragen bij je vk, dan kan je het gedurende de dag mss wat meer loslaten. Dit vreet je anders echt op. Hopelijk is je bloeddruk vrijdag weer goed!
Ja dat is precies wat we gaan doen. Twee keer per week naar de vk om het in de gaten te houden. En dan gewoon duimen dat het nu allemaal weer normaal wordt
De onderdruk is inderdaad het belangrijkste. De bovendruk kan ook verhoogd worden bij bijvoorbeeld spanning of als je je gesport hebt etc. Juist omdat het het eerste kindje is van jou en je nieuwe partner is de kans op PE aanwezig. In die zin kan er dus ook niet gekeken worden naar je vorige zwangerschappen als referentie. Wat betreft de 24 uurs urine, onzin wat die arts zegt. Mijn sneltest kwam in eerste instantie ook goed terug maar bij de 24 uurs opsparing bleek ik toch PE te hebben. Zo uit mijn hoofd hanteren ze een waarde van boven de 300 als verhoogde eiwitten.
Ik ben drie keer ingeleid wegens verhoogde bloeddruk en Pé symptomen. Bij de eerste ook een lange aanloop gehad. Dit kwam vooral doordat mijn standaard controles in de ochtend waren en dan was de bloeddruk prima. In de loop van de dag liep de bloeddruk behoorlijk op tot een onderdruk tussen de 90 en 100. Toen mijn controles later op de dag gaan plannen en toen kregen ze een beter beeld. Ons eerste kindje was ook nog eens erg klein dus was toen echt iedere keer afwegen.. is ze groot genoeg en is mijn eigen lijf nog oké.. uiteindelijk met 38/3 ingeleid. De tweede was beetje vergelijkbaar maar had k zelf iets meer klachten, sterretjes, hoge rugpijn en hoofdpijn. Is ingeleid met 39/3. Arts wou niet afwachten tot het echt Pé zou worden. De derde had ik de klachten net als bij nummer 2. Artsen wouden afwachten of ik Pé zou ontwikkelen. Na een paar dagen werd de onrust die dit voor mij meebracht mij te veel en heb ik gevraagd om in te leiden. Was 38/4. Mijn ervaring is dus wel dat je bloeddruk gedurende de dag kan veranderen van prima naar te hoog. Maar bij mij werd wel als ik 38 weken gepasseerd was ook gehoor gegeven aan mijn eigen wensen. Ik hoop dat je bloeddruk weer stabiliseert en je verdere onrust bespaard blijft.
Dankjewel! Bij mij is mijn bloeddruk dus in de ochtend hoger zo lijkt het nu. En dan tegen de middag gaat ie weer naar beneden, en dan rond de avond weer omhoog en in de nacht naar beneden. Heel vervelend. Ik hoop de de controles twee keer per week een beter beeld gaan geven. En het liefst dat het allemaal nog wat stabiliseert voor tenminste nog 3,5 week...
Vervelende is dat ik wel de bevindingen van de gyn en vk uit het ziekenhuis in mijn dossier kan lezen maar de waardes van mijn bloed en urine staan er dus niet in. Wat ik ook weer heel gek vind want andere bloed en urine controles van eerder zie ik wel terug. Ik ga die 24uurs meting toch nog is bespreken met mijn vk mocht er vrijdag weer een afwijkende bloeddruk gemeten worden. Of wanneer ik mij nu weer slechter ga voelen. Vandaag gaat het redelijk ook. Heb wel hele zware armen en de zeurende pijn in mijn rug en af en toe wat hoofdpijn. En heb vandaag weer heel veel harde buiken en ook een hele onrustige buik.
@Dafino Zodra niet goed voelt gewoon weer bellen, en toch blijven aansturen op die meeting want daar komt vaak dan wel meer uit dan een gewone snelle meting.
Ja dat ga ik ook zeker doen. En overweeg ook om de volgende keer naar een ander ziekenhuis te gaan. Probleem is alleen dat de gynaecologen in dit ziekenhuis eigenlijk het beste staan aangeschreven aan deze regio. Maar ja, voor je die dus spreekt moet je eerst langs alle assistenten, artsen in opleiding enz.
@Dafino en, heb je al nieuws? Ik lig ook weer voor controles in zkh. Bloeddruk blijft tussen 120/90 en 130/95 dus ben benieuwd.. zo de rest van de uitslagen.