bewind aanvragen voor kind dat 18 word

Discussie in 'De lounge' gestart door cvm1985, 18 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. cvm1985

cvm1985 Fanatiek lid

2 aug 2010
    3.692
    32
    48
    Hallo,

weet iemand hieri iets over het aanvragen van bewindvoering als iemand 18 word?
    Mijn man zijn zoon is verstandelijk gehandicapt en word binnenkort 18. Omdat hij niet voor zichzelf kan zorgen moet er bewind worden aangevraagd om zijn financien te kunnen regelen. Mijn stiefzoon krijgt vanaf zijn 18e een volledige wahjong en heeft recht op toeslagen enzmaar dit schijnt geen vetpot te zijn dus wellicht heeft hij daarnaast extra geld nodig om rond te kunnen komen.

Mijn mans ex wil het bewind alleen voeren en weigert ons op de hoogte te houden, mijn man wil absoluut niet dat zij alleen het bewind voert omdat er al jarenlang ruzie is over alimentatie en andere dingen (voorbeeld: ex koopt liever een nieuwe spelcomputer dan nieuwe schoenen). Onlangs heeft ze een nieuw paspoort voor stiefzoon gekregen zonder dat mijn man hiervoor getekend heeft, wat niet zou moeten kunnen zonder toestemming van een gezaghebbend ouder, waardoor wij vermoeden dat ze mans handtekening vervalst oid, in ieder geval achter zijn rug handelt.

Nu moet het bewind aangevraagd worden en volgens de procedure moet de aanvrager (ex) een akkoordverklaring van de ouders/familieleden meesturen. Indien deze niet bereid zijn akkoord te geven (en dat zijn wij dus niet) zouden we een uitnodiging voor de zitting moeten ontvangen om toe te lichten waarom we niet akkoord gaan. Wij hebben echter geen akkoordverklaring gezien laat staan getekend en ook geen uitnodiging voor de zitting gehad.
    Waardoor we vermoeden dat er op de 1 of andere manier langs ons heen gewerkt word.

De reden dat wij overigens niet willen dat ex alleen bewind gaat voeren is dat wij bang zijn dan onnodig veel te moeten betalen om in stiefzoon zn onderhoud te voorzien. Ex weigert overzicht te geven in zijn financien (hoogte uitkering, toeslagen enz en uitgaven) dus wij hebben geen idee wat en of hij daadwerkelijk geld tekort komt. Zoals gezegd, we willen best betalen voor kleding/sportclub enzovoorts maar niet voor een dikke tv of telefoon bij ex thuis ;)

Anyway, is er iets wat wij kunnen doen om erachter te komen wanneer de zitting is en hoe we bij een rechtbank kunnen aangeven dat we niet akkoord gaan en waarom?

2. mamabri

mamabri Niet meer actief

ik lees mee, zit min of meer in dezelfde situatie. Oudste zoon wordt binnenkort 18, gaat waarschijnlijk de wahjong in (verstandelijke beperking) Misschien lees ik nog wat tips.

Ik weet wel dat voor studiekosten hij 108 euro pm kan aanvragen bij DUO.

3. Imensa

Imensa Niet meer actief

Heb je geen rechtsbijstandsverzekering. Zou die eens raadplegen. En dus desnoods iemand erop zetten.

4. Snoeki

Snoeki Fanatiek lid

30 jan 2014
    2.334
    258
    83
    Ik zou deze vraag eens of bij de rechtsbijstand of bij het juridisch loket vragen deze kunnen je vast en zeker helpen.

Een lastige situatie in elk geval

5. cvm1985

cvm1985 Fanatiek lid

2 aug 2010
    3.692
    32
    48
    Wij zijn nog aan het terugbetalen van de laatste rechtszaak(die we hadden aangespannen en gewonnen zodat mijn man het gezamelijke gezag over zijn kinderen kreeg) , hebben helaas door koopwoning geen recht op toevoeging en familierecht valt niet onder rechtsbijstand, dus een advocaat gaat m niet worden.

Hier geen recht op studiefinanciering oid, stiefzoon is dusdanig beperkt dat zelfs speciaal onderwijs te zwaar werd, hij gaat dus naar dagbesteding. Woont overigens ook in een instelling maar deze kunnen niets voor ons betekenen zonder medewerking van ex.

Enige optie zou zijn zelf het bewind aanvragen maar ex heeft alle benodigde documenten zoals paspoort, geboorteakte enz

6. ellenvz1984

ellenvz1984 Actief lid

3 mrt 2012
    196
    54
    28
    mijn gezin :-)
    veluwe
    Ik hen zelf een gehandicapt zusje, dus ik heb zelf van dichtbij meegemaakt hoe alles ongeveer werkt.
    Naar mijn weten kun je kiezen voor twee dingen, of onder curatele stellen of een bewindvoerder en mentor aan stellen. Bij de laatste optie moet je volgens mij altijd twee mensen benoemen. Er zijn wel organisaties waar je meer informatie kan inwinnen. Namen weet ik zo niet precies, aangezien mijn ouders alles hebben geregeld

7. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.062
    1.296
    113
    Nederland
    Als hij in eens instelling woont dan kunnen zij mentorschap aanvragen en vanuit daar ook bewind. Volgens mij is toestemming dan niet nodig. Ook de officier kan hem onder bewind stellen, maar dit doen ze echt bij uitzonderlijke situaties.

Andere optie is inderdaad dat hij het zelf aanvraagt. Neemt eens contact op met een beschermingsbewind en win daar eens wat informatie. Kijk wel rond naar goede bewindvoerders!

8. cvm1985

cvm1985 Fanatiek lid

2 aug 2010
    3.692
    32
    48
    Het probleem is juist dat zij bewind heeft aangevraagd en dat wij niet willen dat zij het bewind gaat voeren maar we weten niet bij welke kantonrechter ze het bewind heeft aangevraagd en wanneer de zitting is dus kunnen het niet tegenhouden. En indien wij geen toestemming hebben gegeven is de kantonrechter verplicht om ons te horen (ze kunnen ons dan opsporen in het gezagsregister waarin we vermeld staan) maar wij vermoeden dat ze een akkoordverklaring heeft vervalst en dan worden we dus niet opgeroepen.

9. Tulp21

Tulp21 Niet meer actief

Mijn vriend is bewindvoerder. Sowieso moet zij eerst door de rechter goedgekeurd worden of ze bewind mag voeren over haar zoon. Alleen volgens mij hebben ze in dit geval ook gezag van de vader nodig. Sowieso zou ik nooit als ouder de bewind laten doen maar door een proffesional. Ik kan ook zeggen dat het niet meer gemakkelijk gaat worden dat iemand zomaar bewindvoerder mag worden. Wordt steeds moeilijker. Wat je zou kunnen doen is de rechbanken in de buurt van de moeder opbellen en navragen wanneer de rechtzittingen plaats vind. Want mocht blijken dat alles achter de rug om wordt gedaan zal de kans heeeeel klein zijn dat ze nog bewind mag voeren ;) Het precieze hoe en wat als je meer wit weten moet ik aan mijn vriend vragen.

10. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.062
    1.296
    113
    Nederland
    Bewindvoerder word je niet zomaar toegezegd. Sinds dit jaar zijn de regels steeds strenger.
    Maar als blijkt dat zij die verklaring heeft vervalst dan verspeelt ze haar kans hierin. In de staatscourant kun je 10 dagen na de zitting terug vinden als hij onder bewind is gesteld.

11. MiekieLief

MiekieLief Fanatiek lid

2 jul 2014
    1.171
    0
    36
    ♡
    ☆
    Je hebt 3 opties.
    Curatorschap. Die gene kan niet zelf beslissingen maken. Dit word door iemand gedaan. Die gene mag ook beslissen over de financiën en medische aspecten.
    Mentorschap. Gene beslist samen met de client. Mentor maakt geen beslissing over de financiën. Client heeft altijd laatste woord.
    bewindvoerder. Die is er alleen voor de financiële stuk. Ik weet dat in dat stuk veel gefraudeerd word door omgeving van de client. Je hoort het erg vaak in de zorg. Iemand er voor kiezen die betrouwbaar is is erg belangrijk.
    Alles word vast gelegd door de rechter. Aangezien hij 17 is zou ik het voor zijn 18e doen. Je hebt dan als ouder de vaste macht over je kind. Ivm minder jarigheid. Laat hem aub niks ondertekenen. Zodra hij 18 is en iets onder tekend dan is dat wel geldig, omdat hij wilsbekwaam is.
    Mijn advies. Zo snel mogelijk via de rechter/notaris laten vastleggen. Neem contact met ze op. Ze kunnen je heel goed advies geven over bewindvoerder zijn. Ze kunnen vaak ook uitzoeken wat er al is uitgezocht.
    Het lijkt me heel raar dat ze bewindvoerder kan worder zonder toestemming van je man. Je stiefzoon heeft 2 ouders.

Ik werk zelf in de zorg en heb dit veel moeten uitzoeken. Ik heb jammer genoeg hele vervelende situaties gezien. Wij hebben bij de woon voorziening een bureau die de financiën kunnen regelen voor de cliënt. Ideaal. Hierdoor sta je er niet tussen. Alles word perfect geregeld. Ik weet dat meerdere woonvoorzieningen dit hebben. Je kan ook kijken of dat een mogelijk heid is. Ze sturen dan per kwartaal een overzicht van de in en uitgaves. Voor grote uitgaves geef je als ouder toestemming. Je kan met hen duidelijke afspraken maken. Lastige situatie zitten jullie. Heel veel succes

12. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.260
    11.868
    113
    Bel de rechtbank van de plaats waar de zoon staat ingeschreven. Leg de situatie uit en vraag wanneer de zitting is.

13. Silverwings

Silverwings Fanatiek lid

18 feb 2014
    2.751
    918
    113
    Gatsie, wat lastig.. Ik heb regelmatig met bewindvoering te maken, maar hoe je daar achter komt weet ik eigenlijk ook niet.. Je zou idd de rechtbank kunnen bellen, maar lijkt me niet dat die zomaar die informatie telefonisch vrijgeven?

Deel Deze Pagina