Ervaringen placenta deels over baarmoedermond?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door MoesCH, 8 apr 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MoesCH

MoesCH Fanatiek lid

23 jan 2009
    4.303
    1.389
    113
    Vrouw
    Met 12 weken een flinke bloeding en sindsdien eigenlijk op en af bruinverlies..
    Er is door 2 gyn gezien dat er een deel van de placenta over de baarmoedermond ligt. Beide vertelde dat hij sowieso nog omhoog groeit gezien ik nog maar pas 13 wkn ben. Verder geen info of extra echos of rust etc..
    En er is ook niet meer verder op ingegaan. Maar ik blijf wel bijna dagelijks bruinverlies houden.

Iemand die ervaringen kan delen?

2. bulakgirl

bulakgirl Fanatiek lid

4 aug 2013
    3.155
    2.542
    113
    Bij mij ligt/lag de placenta ook over de baarmoedermond. Gelukkig geen bloedingen gehad en zit nog midden in de zwangerschap dus kan je de uitkomst ook nog niet vertellen ;)

Maar tot nu toe lag hij in het begin volledig over de mond en met de 20 weken echo nog gedeeltelijk. Geen enkele arts maakte zich er nog zorgen over aangezien de placenta nog van alles kan doen... Over 4 weken gaan ze bij mij nog eens kijken waar hij dan ligt... Begreep dat de placenta echt nog tot week 36 ofzo kan schuiven dus heb het los gelaten... Heb me rot gegoogled en zorgen gemaakt om evt keizersnedes... Maar je hebt er geen invloed op, dus we zien het wel.

1 tip die de echoscopist van de 20 weken echo wel gaf en ik in de gaten ga houden is dat ze tegen het einde met een Inwendige echo gaan kijken waar en hoe er de placenta dan van de uitgang zou liggen... Via de buik zouden ze nogal eens fouten maken nl. Omdat het slecht inschatten is met de baby die ervoor zou kunnen liggen.

MoesCH vindt dit leuk.
  3. Dompiewompie

Dompiewompie Fanatiek lid

2 jul 2018
    1.168
    1.489
    113
    Vrouw
    Hier ook placenta over baarmoedermond bij 12 en 20 weken echo, ook af en toe bloedingen gehad.
    Tijdens de laatste echo met 35 weken was de placenta nu 2,3 cm (inwendig gemeten) van de baarmoedermond af dus ik mag gewoon vaginaal bevallen binnenkort:thumup:

Gyn heeft zich nooit zorgen gemaakt, nooit advies gehad van rust of extra echo’s, enkel de mededeling dat hij zich nog wel zou verplaatsen en dat is dus ook het geval.

bulakgirl vindt dit leuk.
  4. MoesCH

MoesCH Fanatiek lid

23 jan 2009
    4.303
    1.389
    113
    Vrouw
    Had je echt bloedingen of ook bruinverlies?

5. MoesCH

MoesCH Fanatiek lid

23 jan 2009
    4.303
    1.389
    113
    Vrouw
    Wat fijn dat je nooit bloedingen hebt gehad. Ja idd google, lees allemaal doem scenario's. Zo lang ik geen bloed zie maak ik me geen zorgen, maar zodra ik bloed of bruinverlies heb schiet ik weer in de stress.

6. bulakgirl

bulakgirl Fanatiek lid

4 aug 2013
    3.155
    2.542
    113
    Ik snap je heel goed!
    Probeer het een beetje los te laten, zolang je vk zich geen zorgen maakt... Zij maakt meer mee natuurlijk ;)
    Sterkte, hoop voor je dat de bruin en bloed verliezen gauw klaar zijn voor je ;)

7. Dompiewompie

Dompiewompie Fanatiek lid

2 jul 2018
    1.168
    1.489
    113
    Vrouw
    Helder rood bloedverlies, vooral de eerste weken regelmatig, vanaf 20 weken nog maar 1 of 2 keer en enkel met afvegen.

8. Secret Promise

Secret Promise Fanatiek lid

19 jul 2012
    2.921
    2.796
    113
    Vrouw
    Dit heb ik ook gehad. Ik begon bij bijna 8 weken zwangerschap al een klein beetje bruin bloed te verliezen. Op de echo was toen al de placenta te zien en zag de echoscopiste dat deze met de onderkant over de baarmoedermond lag. Ik heb hierna 1x een helderrode bloeding gehad en verder op en af (ene week meerdere dagen, dan weer een paar weken niks) nog wel eens wat bruinverlies gehad. Met de termijnecho was ook nog te zien dat de placenta over de baarmoedermond lag met de onderkant. Ze gaven toen ook al duidelijk aan dat de kans zeer groot was dat deze nog omhoog 'getrokken' zou worden door de groei van de baarmoeder. Vanaf zo'n 14 weken heb ik helemaal geen bruinverlies meer gehad en met de 20 weken echo werd duidelijk dat de placenta perfect lag:) Bijna 3 cm van de baarmoedermond af, dus ook voldoende afstand voor een natuurlijke bevalling. Was een behoorlijke opluchting!

9. MoesCH

MoesCH Fanatiek lid

23 jan 2009
    4.303
    1.389
    113
    Vrouw
    Dank voor het delen voor jullie ervaringen. Stelt me weer wat geruster!

10. mamavantwee37

mamavantwee37 Fanatiek lid

10 aug 2020
    2.733
    2.045
    113
    Bij mij heeft ie er vanaf het begin overheen gelegen en ik had geen bloedverlies, tot aan een echo bij de gyn op 34 weken. Maar toen gingen de sluizen ook echt open en ben ik meteen opgenomen met totale bedrust. Mocht weer naar huis, maar met 36 weken opnieuw flink bloedverlies en weer een opname. Omdat de placenta er overheen bleef liggen, heb ik een ks gehad met 38 weken.

het advies vanaf 34 weken was geen seks, rustig aan doen, geen zware dingen tillen.

maar eerder in de zwangerschap geen protocol.

in bijna alle gevallen groeit de placenta met de baarmoeder mee naar boven en schuift ie dus op.

Mocht je onzeker blijven over het bloedverlies, gewoon je vk bellen en vragen of er nog bepaalde dingen zijn die je beter niet kunt doen.

11. MoesCH

MoesCH Fanatiek lid

23 jan 2009
    4.303
    1.389
    113
    Vrouw
    Lag de placenta bij jou helemaal over de baarmoedermond?

12. mamavantwee37

10 aug 2020
    2.733
    2.045
    113
    Ja, helemaal. Was al vroeg te zien en die lag er met 36 weken op. Is echt een heel klein stukje maar opgeschoven. Met de ks kwam de gyn nog even naar me toe en die zei dat een ks echt de enige optie was geweest, want ze hadden de placenta er niet in zijn geheel meer uit kunnen halen, alleen in stukken.

13. MoesCH

MoesCH Fanatiek lid

23 jan 2009
    4.303
    1.389
    113
    Vrouw
    Wauw dat is idd wel heftig.
    Hier ligt er maar een stukje overheen dus heb wel hoop dat hij omhoog trekt.

14. mamavantwee37

10 aug 2020
    2.733
    2.045
    113
    Die hoop moet je zeker houden, want die kans is echt veel groter dan dat ie blijft liggen. Zeker als je baarmoeder flink gaat groeien, gaat de placenta nog schuiven.

MoesCH vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina