Wie van jullie heeft er bewust voor gekozen om na de geboorte van je kindje te stoppen met werken? En hoe bevalt het? Heb je genoeg om handen of mis je de sociale contacten op de werkvloer en het 'even uit de luiers zijn'? Zit er de laatste tijd namelijk regelmatig aan te denken, maar dan komen er toch wat vragen bij me op. Is het niet zonde om met een HBO-diploma thuis te zitten? Kom ik over een paar jaar de arbeidsmarkt wel weer op op een beetje niveau? Zal ik niet 'afstompen'? Hoor graag wat ervaringen van fulltime mama's!
Ik zelf ben 2 dagen blijven werken. Gewoon om in ieder geval die 2 dagen iets voor mezelf te hebben emn er even uit te zijn. Mijn schoonzus is toendertijd gestopt met werken en die zegt zelf afgestompt te zijn. Maar ik denk dat het ieder voor zich is. Ik was in ieder geval wel weer blij dat mijn verlof erop zat. Vermaak me weer prima op mijn werk
Ik heb een half jaar thuisgezeten en ben toen 24 uur gaan werken. Was hier megablij mee. Ik had dat echt nodig. Nou geniet ik er meer van om ook af en toe thuis te zijn bij mijn meissie.
Herkenbaar. Ik ben sinds een week weer aan het werk (zwangerschapverlof is voorbij) en ik merk nu al dat ik meer geniet van mijn vrije dagen. Hiervoor waren alle dagen hetzelfde en nu ga ik weer dingen plannen op mijn vrije dagen. Ik zou niet zonder werk willen, maar ik zou ook weer niet meer als die 2 dagen willen werken. Precies goed dus voor mij
Ik werk nu, door ouderschapsverlof, 3 dagen en zou het liefst 2 dagen werken. Het is alleen zo lastig om een leuke baan (op HBO-niveau) te vinden voor 24 uur of minder. Om die reden heb ik er voor gekozen om bij mijn huidige werkgever ouderschapsverlof op te nemen. Ze waren er niet blij mee, maar ja... Als het straks afgelopen is, ga ik toch weer druk op zoek naar iets voor max 24 uur, want er af en toe tussenuit zijn en even geen baby-taal te praten is toch wel lekker!
Soms zit ik er ook weleens aan te denken...lijkt me zo heerlijk om meer en vaker te kunnen genieten van mn mannetje... Maar ik geloof ook dat ik zou afstompen. Merkte het tijdens mn zwangerschapsverlof al dat ik op het einde van de dag alleen maar kon praten over hoeveel poepluiers en flesjes ik had gezien. In mn omgeving heb ik wel een kennisje die fulltime thuismoeder is (universitaire opleiding, bewust gekozen om niet te werken) en zij is helemaal niet afgestompt. Ze doet genoeg op de scholen van de kinderen en heeft en neemt ook geregeld tijd voor dr zelf. Tis dus maar net wat voor invulling je eraan geeft. Ik vind het zelf belangrijk om ook op een volwassen manier bezig te blijven, dus tijd voor jezelf, niet alleen als moeder, maar als jij. Genoeg sociale contacten (dus niet alleen moeders, maar ook vriendinnen of collega's dus om ook over andere dingen te praten die je bezig houden behalve baby stuff...) En ook belangrijk: je moet jezelf kunnen blijven ontwikkelen en uitdagen, anders stomp je dus af. En ik vind persoonlijk dat je dat niet alleen op vlak van je kind(eren) moet doen, maar zeker ook op andere vlakken omdat je meer bent dan moeder alleen! Daarbij vind ik het zelf goed dat mijn kleine man naar het KDV gaat (ook al is het maar 2 dagen gemiddeld) zodat ie ook iets mee krijgt van andere mensen, een ander ritme, andere gebruiken en straks leert omgaan met andere kindjes, leren geduld te hebben op elkaar te wachten enz.
@ Mirro, ik heb nu ook ouderschapsverlof. Ik werk nu 2 dagen, vanaf november 3. En ik zit daar dus echt heel erg tegenaan te hikken, ik vind 3 dagen eigenlijk gewoon teveel. Dat is een gevoel en had dat van te voren echt never nooit verwacht. Minder dan 24 uur mag ik hier niet werken. @ Druif, ben het helemaal met je eens dat je er zelf voor moet zorgen om niet af te stompen. Heb er bijv. ook aan zitten denken om een cursus te gaan doen of wellicht vrijwilligerswerk voor een goed doel. Onze zoontjes zijn trouwens bijna even oud zie ik.
Ja, ze schelen niet veel zie ik! Ik werk 3 dagen in de week (ook HBO functie), maar merk ook dat wanneer je minder werkt dat je dan "niet meetelt". Er ontgaat je meer en je zit er gewoon minder in. Daar moet je schijt aan hebben. Werk is nu eenmaal (voor mij) niet het belangrijkste meer op aarde, dat is mijn gezinnetje! Nooit verwacht dat ik er zo over zou denken, maar tis toch gebeurt... Helaas wil ik niet minder gaan werken omdat we er dan financieel te veel op moeten inleveren. We kunnen nu gewoon alles doen en laten wat we willen zonder al te veel op hoeven te letten en dat vind ik zo'n luxe dat ik daar niet op wil inleveren. Maar als ik net zoveel zou blijven verdienen dan zou ik 2 dagen willen werken!
Ik ben gestopt met werken na de geboorte van m'n zoontje, nu 4 mnd geleden. En het bevalt me uitstekend! Ik ben gestopt met een goede baan, universitair niveau en goed betaald. Ik heb van een aantal mensen opmerkingen gehad of het niet zonde was van m'n carriere/opleiding maar mijn eigen visie is dat een goede baan je juist vrijheid zou moeten geven en geen verplichting zou moeten zijn om te blijven werken en carriere te maken. Dat zou betekenen dat je, bij wijze van spreken, alleen als koffiejufrouw nog bij je kindje thuis mag zijn. Als het weer gaat kriebelen over één of twee jaar ga ik weer werken. In mijn vakgebied kan dat ook redelijk goed. Hoe dat bij jou is zal je zelf in moeten schatten. Je kan eventueel denken aan een (avond)cursus ter compensatie van het gat in je CV. Tja, afstompen, het is maar hoe je er zelf mee omgaat denk ik. Ik heb er voorlopig nog geen last van. Ik zie het als een nieuwe periode in mijn leven. Er is meer dan werken.
Ik heb ook gemerkt dat ik wel graag wil blijven werken, maar niet meer dan 24 of 28 uur. Gelukkig kan dat op mijn werk ook. Ik denk dat je gevoel tijdens je verlof wel een goede graadmeter is voor de beslissing om wel of niet fulltime thuis te blijven. Ik vond het heerlijk om bij mijn zoontje te zijn, maar ik zag er ook naar uit om te gaan werken. En nu vind ik de combinatie eigenlijk ideaal. Natuurlijk speelt ook mee dat het allemaal heel goed loopt, en dat mijn zoontje het erg leuk vindt bij het kdv. Het is ook een sociaal kind, net als zijn vader. Maar ik denk dat je toch van je gevoel uit moet gaan. Ik zie dat je er tegenopziet om 3 dagen te gaan werken, maar vind je 2 dagen werken wel fijn? Misschien kan je anders een andere baan zoeken waarbij je 2 dagen kan werken? Vooral in de zorg-achtige sectoren hebben ze nog wel vaak deeltijdbanen. Zoals coordinator BSO ofzo. Dat heeft wel niveau, en het heeft met kinderen te maken.
Ik ben zo'n hoger opgeleide fulltime huismoeder en vind het heerlijk! Afstompen? Integendeel. Daar ben je toch zelf bij? Het is dat ik de laatste jaren als ZZP-er werkte en een breed werkterrein had, maar bij eerdere banen stompte ik pas af! Mijn sociale leven behelst meer dan die paar leuke collega's die toch niet over de vloer komen. Als je het daar van moet hebben! Ik maak meer mee op een dag dan "poepluiers en flesjes". Ik heb nl. tijd over en kan doen wat ik wil, als dat afstompen is? Bovendien vind ik dit een heel leuke periode waarin m'n baby zich bevindt (3+ maanden). Zou dat voor geen goud willen missen! Nee, ik noem het eerder genieten!
Hahaha, ik heb het eerste berichtje wel een paar keren gelezen omdat de eerste reactie's die daarna kwamen totaal niks te maken hebben met de vraag Ik ben fulltime huismama, ik heb er bewust voor gekozen en vind het heerlijk. Het is maar hoe je zelf ermee omgaat denk ik. Als mijn zoon slaapt ben ik bezig met mijn eigen ding en dan is dat ook mijn moment.
hier ook een fulltime thuis mama nu alweer 7 maanden en ik vind het heerlijk. Ik zou er ook echt niet aan moeten denken om nu te werken ik keutel lekker de hele dag met mijn ventje en gaan veel op visite bij vrienden en famielie dus afstompen doe ik niet. Na een zware nacht door tantjes en ziekte kruip ik ook lekker me bedje in als de kleine overdags slaapt dus slaap te kort heb ik wijnig last van ( kan ik ook erg slecht tegen). Wij hebben ook het geluk dat papa in zijn pauze bij ons komt eeten.
hier ook voltijd mamma. Ik geniet enorm. Ik vond het een moeilijke keuze, maar door omstandigheden, vond ik het beter te stoppen met werken dan part-time te gaan. Ik was bang dat ik 'saai' zou worden, maar niets is minder waar. Ik ben relaxed, geniet van elk moment dat ik met mijn zoontje meemaak en als Luca uit zijn humeur is, kan ik daar relaxed op reageren, omdat ik niet te moe ben. Toen ik nog werkte was ik zo vaak heel erg moe... Ik geniet volop.
Ik wou ook nog zeggen het lijkt me zo moeilijk als je bijv 3 dagen werkt en je dan ook nog tijd voor jezelf wilt voor leuke dingen dat je je kleintje dan helemaal wijnig ziet. Maar ik ben dan ook het liefste altijd bij mn kindje.
ik zou heel graag fulltime mama willen zijn maar het kan niet, maar als ik de kans had deed ik het en dan zou ik me persoonlijk niet druk maken over afstompen want dat kan op je werk ook hoor, dat kan ook zo routinematig worden dat je afstompt.
Is het niet zonde om met een HBO-diploma thuis te zitten? Dat zou ik persoonlijk zonde vinden. Ik heb een universitaire opleiding en ik zou het ontzettend zonde vinden om daar niets mee te doen. Kom ik over een paar jaar de arbeidsmarkt wel weer op op een beetje niveau? Dat kan, maar dat wordt zeker niet makkelijk. Zal ik niet 'afstompen'? Dat hoeft niet, het is afhankelijk wat je met je tijd doet. Je kan je altijd nog gaan ontwikkelen. Ik moet er zelf niet aan denken om full-time moeder te zijn. Ik werk 3 dagen van huis en 1 dag thuis. Deze combinatie is perfect. Daarbij speelt een grote rol dat ik een ontzettende gave baan heb en er super naar mijn zin heb. Maar goed, dat is heel persoonlijk. Als je grootste zorg de bovenstaande 3 vragen zijn en je verder wel neigt naar full-time moeder te zijn dan zou ik hiervoor gaan. De andere zaken zijn goed op te lossen als je er moeite voor doet.
ik werk ook 3 dagen en dat vind ik heerlijk. Even mn eigen ding en eigen collega's. Maar merk wel dat nu ik vakantie heb mn zoontje wel rustiger is. En ik geniet enorm van hem! Maar als jij thuis wilt blijven moet je dat vooral doen, werk is niet het belangrijkste!
ik heb altijd geroepen dat als het financieel zou kunnen ik zou stoppen met werken. helaas kon dat niet en ik baalde er heel erg van, ik was bang dat ik te veel van Alyssa zou missen. nu ik na een aantal tegenslagen en ziekte weer lekker in mn vel zit gaat het werken ook goed. ik vind het heerlijk om te werken al zou ik liever 2dagen werken (werk er nu 3). in september ga ik mn opleiding weer oppakken. maar ik denk nog steeds dat als ik niet zou hoeven werken ik wel iets zou zoeken wat ik samen met alyssa kan doen en leuke contacten zou willen. je moet niet thuis blijven hangen want dan stomp je wel af. liefs doris
Dames, bedankt voor jullie ervaringen en antwoorden! Ik ben er nog steeds niet uit wat het gaat worden, haha.. Tot november werk ik iig 2 dagen per week, en daarna? Het liefste blijf ik 2 dagen werken, maar dat is wel lastig te realiseren zowel op mn huidige werk (minimaal 24 uur pw) als in een eventuele nieuwe baan (waar vind ik een leuke baan op een beetje niveau voor maar 2 dagen per week?). Doordat de ouderschapsregeling is verdubbeld vanaf januari dit jaar heb ik nog een half jaar verlof 'over'. Ik ga proberen om dat alsnog op te nemen om zo toch nog 2 dagen (ipv 3) te kunnen blijven werken hier. Maar daar zijn ze hier absoluut niet happig op, dus ik denk niet dat ik dat voor mekaar krijg. Meer ervaringen zijn van harte welkom!