Analoog foto

Discussie in 'De lounge' gestart door Anan, 31 jul 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anan

Anan Fanatiek lid

10 mei 2013
    3.008
    2.373
    113
    Ben mijn oude foto’s aan het opruimen.

nu heb ik van alles de rolletjes bewaart. Vroegah kreeg je dan de ontwikkelde foto’s in een mapje met negatieven en een overzichtskaart welke foto’s er in zitten. Maar hoe weet ik nu welk rolletje bij welke negatieven hoort. Er staan overal nummers op maar t komt niet overeen...

2. Elisje

Elisje Fanatiek lid

18 jun 2006
    3.930
    933
    113
    Wat bedoel je met de rolletjes?

3. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Als foto's ontwikkeld zijn, krijg je toch geen rolletje terug?:confused: Als je nog rolletjes vindt, moeten die nog ontwikkeld worden, lijkt mij. Of het zijn nieuwe rolletjes, die nog gebruikt kunnen worden.

4. Elisje

Elisje Fanatiek lid

18 jun 2006
    3.930
    933
    113
    Ja daarom wilde ik weten wat ze bedoelt met rolletjes. De film wordt eruit getrokken om te ontwikkelen en de rolletjes gaan dan in een recycle bak. Je hebt die rolletjes dus totaal niet meer nodig.

Of bedoel je dat je niet kan vinden welke negatieven bij welke overzichtskaart horen?

Jippie vindt dit leuk.
  5. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Waarom zou je dan ook een leeg rolletje terug krijgen?! Echt nog nooit meegemaakt... :confused: Niet weten welke negatieven bij welke foto's horen, kan ik me nog wel voorstellen. Die belandden hier altijd op een grote stapel en de foto's werden ingeplakt.

6. Anan

Anan Fanatiek lid

10 mei 2013
    3.008
    2.373
    113
    Ik heb dus wel een stapel aan rolletjes... kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat ik 20 rolletjes nooit ontwikkeld heb. Maar als jullie allemaal eens gezind zijn dan moet dat bijna wel. Gatver, das niet leuk om nog te laten afdrukken haha.

Ysabella vindt dit leuk.
  7. Elisje

Elisje Fanatiek lid

18 jun 2006
    3.930
    933
    113
    #7 Elisje, 1 aug 2020
    Laatst bewerkt: 1 aug 2020
    Zit er nog een lipje aan de buitenkant van het rolletje? Dan is het bijna 100% zeker dat het nog een nieuw rolletje is. Ik had zo'n soort grijpertje om eventueel film uit een rolletje te halen als ik te ver had terug gespoeld. Ik heb fotografie gedaan en had echt een heel analoge camere waar je dus voelde dat de film van de spoel was bij het terugdraaiten. Bij automatische camera's had je dat grijpertje nodig omdat de camera de film helemaal terug in het rolletje spoelde.

Wat je kan doen is eventueel aan een fotograaf vragen die nog analoog werkt (en zelf nog afdrukt) of hij de rolletjes voor jou kan nakijken. Zal je een pak minder kosten dan ze gewoon binnen te brengen en te laten afdrukken. (je zou dan in princiepe alleen de ontwikkeling betalen maar dat kan ook oplopen voor 20 rolletjes).
    Ziet de film eruit als in bijlage dan is het een ongebruikte film

Bijgevoegde bestanden:

8. cosdy

cosdy Fanatiek lid

21 jun 2012
    1.905
    2.067
    113
    Dat je nooit een rolletje terugkrijgt klopt niet. Ik had een toestel met APS rolletjes. Daar kreeg je geen negatieven, maar het ontwikkelde rolletje terug, met een overzichtskaart met de foto's in het klein. Het nummer op dat overzicht is hetzelfde als het nummer op het rolletje

Neuzeke, Vero0504, soovi en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  9. marloes80

marloes80 VIP lid

6 aug 2006
    22.024
    901
    113
    Dit dus!!! Dan kon je nog foto’s nabestellen.

Neuzeke vindt dit leuk.
  10. Anan

Anan Fanatiek lid

10 mei 2013
    3.008
    2.373
    113

Ja dat dacht ik dus ook want heb wel een aantal van die kaartjes zonder mapje met negatieven. Die nummers komen alleen niet overeen.

Ik noem het trouwens wel analoge camera maar weet niet of dat de juiste benaming is zoveel verstand heb ik er nl niet van. Het was rond 1998 en dan zo’n klein canon ding. Ik heb een aantal mapjes met negatieven waarin ook zo’n overzichtskaartje zit. Maar dus ook een aantal losse kaartjes en dan dus ook nog veel rolletjes.
    2 rolletjes heb ik ooit in een plastic zakje gedaan met daarbij een briefje geschreven: ‘geen idee wat er in zit’. Haha. Dat zou betekenen dat ik ooit wel een idee heb gehad van de andere rolletjes zou je denken...
    Ik ga me er vandaag maar weer eens in verdiepen

11. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.948
    14.996
    113
    Aaaaah, ja dat zou kunnen. Er was een "nieuwere" variant inderdaad (graaft in geheugen) niet veel daarna kwamen de digitale camera's overigens.

Ik had die oude rolletjes daar kreeg je geen rolletje meer terug maar reepjes negatief, overzichtskaartje en je foto's.

Ik zit nog te dubben om die oude negatieven te digitaliseren, mooi winterklusje.

@ts staat er geen nummer op je kaart die overeenkomt met je rolletje toevallig?

12. Ysabella

Ysabella VIP lid

27 jan 2017
    9.042
    16.548
    113
    Wat jij zegt klopt hoor, als je foto’s liet ontwikkelen kreeg je de negatieve er gewoon weer bij.

13. Vaasje

Vaasje Niet meer actief

Ik kreeg de negatieven er gewoon bij, die zaten in een klein vakje voor in het foto hoesje. Ze zaten alleen niet meer op het rolletje.

14. Anan

Anan Fanatiek lid

10 mei 2013
    3.008
    2.373
    113

Ja ben inmiddels weer stapje verder. Heb kaartjes gevonden die overeenkomen met nummers. Heb nog 3 rolletjes over waar ik geen kaartje bij heb. Blijkbaar kan je aan de onderkant van het rolletje zien of hij al eerder ontwikkeld is geweest. Deze week begin ik met stapel losse foto’s en dan staat als laatste die rolletjes op de planning. Wat een klus hahaha

Vero0504 vindt dit leuk.
  15. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.028
    2.894
    113
    't Gezellige Brabant
    Dan heb je idd APS, want aan een gewoon fotorolletje zie je dat idd niet. Als je 3 rolletjes zonder kaartje hebt, kun je die waarschijnlijk nog wel ergens af laten drukken. Dan kun je in ieder geval zien wat er op staat. Ik weet alleen niet of dat lukt bij bv een hema/kruidvat, dus wellicht moet je even een fotospeciaalzaak opzoeken.

Anan vindt dit leuk.
  16. MomK

MomK Bekend lid

27 okt 2019
    568
    425
    63
    Als het aps films zijn dan staan er aan de zijkant van het rolletje cijfers 1 t/m 4. Als het witte puntje op 4 staat is hij al eens ontwikkeld geweest en hoef je hem alleen maar af te laten drukken, of wellicht kun je er ook voor kiezen alles te laten digitaliseren of alleen de index af te laten drukken als je niet gelijk alle foto's wil afdrukken. Ik zou hiervoor wel naar een speciaalzaak gaan :)

Deel Deze Pagina