Tips sollicitatie

Discussie in 'De lounge' gestart door sydneys, 24 jul 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sydneys

sydneys Niet meer actief

Morgenochtend heb ik een sollicitatiegesprek, op zich ben ik (nog) niet zenuwachtig maar ik ben niet goed in gesprekken, ik hakkel over mijn eigen woorden, als ik rood wil zeggen dan zeg ik blauw,...het komt er gewoon nooit uit zoals het moet ;)

Dadelijk ga ik even naar de etos om te kijken of ze iets hebben voor te kalmeren tijdens het gesprek zodat ik niet begin te hakkelen,... Wat raden jullie aan? Ik kan ook naar de apotheek gaan als het moet.

Verder nog tips? Het is voor productiewerk/magazijnwerk, voor het werk heb ik geen zenuwen als ik word aangenomen, alleen gesprekken zijn vaak een struikelblok

En wat moet je antwoorden als ze naar je 3 slechte eigenschappen vragen?

2. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Mja precies dat voor ogen houden.
    Je bent hartstikke goed in staat om het werk te doen.
    Waarom zouden ze een ander willen? En je kunt het dus waarom zou je zenuwachtig zijn?
    Die leidinggevende zoekt iemand die goed is in produktiewerk en verwacht geen ellenlange gesprekken.
    Behalve precies dat ene gesprek natuurlijk.

Trek kleding aan waar je je goed in voelt en die past bij een sollicitatiegesprek.
    Lees vantevoren even wat voor soort bedrijf het is en waarom je daar zou willen werken.
    (Behalve voor het geld is het handig om ook te laten merken dat je gekeken hebt wat ze bijv voor producten hebben)
    Interesse is het bedrijf is alleen maar goed, nog beter is als ze iets maken waar je ook wat mee hebt. Maar goed, dat is natuurlijk lang niet altijd mogelijk :)

En neem een valeriaantje of iets vergelijkbaars tegen de zenuwen.
    (Of een glaasje wodka? :) )

Niet te veel stress... Het is maar werk.
    Trek iets aan waar je jezelf goed in voelt.. Dat scheelt bij elkaar alweer een hoop in stress.

3. Smnee

Smnee Niet meer actief

Slechte eigenschappen zijn altijd lastig. Ik probeer altijd eerlijk te blijven, maar niet echt ontzettend slechte dingen te noemen.
    Ikzelf zeg altijd zoiets als beetje eigenwijs dat soort dingen:)

Verder gewoon bij jezelf denken 'Ik kan het en ben leuk genoeg voor dit bedrijf'.
    Succes morgen!:)

En lees je inderdaad in, in het bedrijf. Het staat geïnteresseerder als je wat hebt 'uitgezocht'

4. Saskia78

E die 3 slechte eigenschappen kun je nu vast over nadenken.
    Bedenk iets wat daadwerkelijk niet zo handig is... (Iets wat plausibel als slechte eigenschap is) EN hoe je dar hebt opgelost zodat je er weinig/geen last van hebt :)

Bijv dat je soms zo geconcentreerd bent dat je het niet hoort als iemand tegen je praat... Maar dat je dus wel heel precies bent.

Een positieve draai er aan geven :)

Als helpdesker geef ik als eigenschap weleens aan dat ik te veel praat.
    Maar dat ik ook naadloos aanvoel of klanten behoefte hebben aan een extra praatje of juist niet.
    (Want als helpdesker praat je tenslotte een groot deel van de dag... En als je zelf niet praat, dan praat er wel iemand tegen je)

Maar het is handig om je slechte EN goede eigenschappen vast vantevoren te bedenken dus...
    Scheelt ook hoop stress :)

5. sydneys

sydneys Niet meer actief

Ja wodka om 9uur :D

Valeriaan werkt dat ook echt?

Ik kleed me gewoon casual maar netjes, niet zo netjes zodat ze denken dat ik angst heb om een nageltje te breken maar gewoon waar ik me goed in voel, qua kledij zal het wel lukken

Mijn probleem is vaak dat ik goed weet wat ik wil zeggen maar het er niet uit komt:)

Ooit heb ik een kalmeringstablet genomen, ik kreeg 2 gesprekken op hetzelfde bedrijf na elkaar, het eerste gesprek ging echt slecht, ik kreeg er geen woord uit, dus snel na dat eerste gesprek die kalmeringstablet genomen en een halfuur erna kwam het 2e gesprek.
    Dat gesprek ging zo goed!!! :D het vloeide gewoon uit mijn mond! Ik stond er zelf versteld van. Ik was de enige van de 20 die de dag erna onmiddellijk mocht beginnen, de anderen kwamen op een wachtlijst te staan of werden niet aangenomen.

Dus ik heb het wel in me, maar op het moment zelf ben ik er altijd te zenuwachtig voor

6. Vrouw1982

Vrouw1982 Fanatiek lid

17 mei 2012
    2.195
    464
    83
    Vrouw
    Wees in ieder geval jezelf. Verzin geen dingen. Dingen die niet waar zijn, liggen er vaak zo ontzettend bovenop, dat goede P&O adviseurs dat meteen door hebben.

Verder, lees je facebook even door en google jezelf (voor en achternaam). Hebben zij namelijk ook gedaan. Weet je meteen wat zij, behoudens je sollicitatiebrief over jou weten.

En idd, lees je in in het bedrijf! Wat voor producten hebben ze, kijk naar het organogram, lees het laatste nieuws.

Toen ik zelf ruim 3 jaar geleden solliciteerde was ik 1 van de 52 sollicitanten. Ik had niet de beste papieren en ook niet de meeste ervaring, sterker nog, ik had de functie nooit helemaal zelfstandig uitgevoerd (was ik ook eerlijk in). De reden waarom ik uiteindelijk ben uitgekozen is dat ik bij was gebleven van alle sollicitanten, Ik had bijv van te voren telefonisch vragen gesteld over de functie en wist veel over het bedrijf en ik was eerlijk. Dus geen ideale hobby's (zeilen, lezen van literaire hoogstandjes etc.), eerlijk toegeven waar ik minder goed in ben (chaotisch), maar ook je goede dingen bedrukken.

Verder, valeriaan werkt kalmerend, maar als je dat nog nooit geprobeerd hebt, valt het misschien niet goed. Stel dat je daar ineens in slaap valt :p

Heel veel succes!

7. hippydepippy

hippydepippy Fanatiek lid

23 apr 2013
    2.331
    3
    38
    Achterhoek
    Je kunt gewoon zeggen dat je heel erg zenuwachtig wordt van sollicitatiegesprekken en dat ze je af en toe misschien even de tijd moeten geven. Ik heb zelf bij P&O gewerkt en ik vond het juist altijd heel sympathiek als mensen toegaven dat ze zenuwachtig waren.

Slechte eigenschappen... (geef ff de dingen die ik wel eens heb gezegd)
    - Ik heb moeite met grenzen stellen als mensen mij om een gunst vragen
    - Ik kan dichtslaan als er veel dominante types om mij heen zijn

Je kunt ook melatonine halen voor de nacht zodat je in ieder geval goed slaapt (ook heel belangrijk ;) ) Weet niet wat je verder zou kunnen gebruiken.

Heel veel succes!! Heb vertrouwen, het komt vast goed ;)

8. sydneys

sydneys Niet meer actief

Bedankt allemaal, ik heb valeriaan gekocht, hopelijk helpt dat goed
    Normaal zou ik echt geen zenuwen hebben maar het is niet meer zoals enkele jaren geleden he, toen werd ik "goedgekeurd" bij verschillende bedrijven tegelijk en kon ik kiezen maar nu zoekt iedereen tegelijk werk

Op mn Facebook zien ze niks, alleen een foto van mn knap ventje maar ook al zouden ze alles zien, ik ga nooit op stap en word nooit dronken:D

9. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Misschien als "slechte eigenschap" vermelden dat je niet heel sterk bent in sollicitatiegesprekken ... Maar dat het wel het werk is waar het uiteindelijk om draait en dat je dat wel goed kan :).

10. Gazy

Gazy Niet meer actief

Precies dat, ergens de ingang vinden om uit te leggen dat je het spannend vind.

11. sydneys

sydneys Niet meer actief

Ik heb ineens toch echt zenuwen pffff
    Duimen jullie voor me?
    Om 9 uur heb ik het gesprek.

12. Nahla2013

Nahla2013 VIP lid

4 okt 2012
    5.965
    3
    0
    Zenuwen voor een sollicitatiegesprek zijn harstikke normaal.
    Geef het gewoon aan voor het gesprek en denk eraan dat het gewoon een kennismakingsgesprek is.
    Hoe zekerder je overkomt, hoe meer kans je maakt.

Denk gewoon aan je ademhaling en vraag om een glas water als ze je vragen of je iets wilt drinken.

Je kan het!!

13. Gazy

Gazy Niet meer actief

Blijf lachen,
    probeer een vraag te stellen.
    aan het einde als ze zeggen of je nog iets toe wil voegen of iets dergelijks wellicht aangeven dat je het echt graag wil en waarom.

toi toi toi

14. Vrouw1982

Vrouw1982 Fanatiek lid

17 mei 2012
    2.195
    464
    83
    Vrouw
    Heel veel succes!

Hier wordt geduimd :)

15. Saskia78

Hier draaien de duimen ook!

16. Annette123

Annette123 Niet meer actief

Ik zeg altijd dat ik perfectionistisch ben, als ze naar een slechte eigenschap vragen. Dat ben ik eigenlijk niet, maar dat klinkt als iemand die zn werk goed wilt doen haha.
    Hoe is het gegaan?

17. sydneys

sydneys Niet meer actief

Het is goed gegaan, waarschijnlijk mag ik beginnen ik moet alleen nog nadenken over de uren.
    Of 3 dagen dat zijn dan 18u
    Of 5 dagen en dat zijn 30 uur

Moeilijke keuze ivm dylan:)

18. Saskia78

Ziejewel! Je kunt het :)

19. zwangerevrouw

zwangerevrouw Fanatiek lid

22 jul 2011
    2.115
    222
    63
    leuke slechte eigenschap
    dat je dingen te snel wilt doen

20. kwebbel86

kwebbel86 Niet meer actief

Gefeliciteerd! Denk goed na over je uren, ik ben van 32 naar 24 gegaan puur omdat ik meer bij mijn dochter wil zijn en niet dat ze meer bij de go is.

Deel Deze Pagina