IVF en Endometriose: Praktische Tips en Mijn Persoonlijke Ervaring

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Archie61, 5 nov 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Archie61

Archie61 Lid

30 dec 2023
    6
    4
    3
    Vrouw
    Graag stel ik me voor: ik ben 33 jaar en heb endometriose in de vierde graad, met cysten van 4 en 3 cm op beide eierstokken. Daarnaast heb ik ook endometriose bij mijn baarmoeder en in mijn darmen.

Tijdens mijn afgelopen IVF-traject heb ik veel steun gehad aan de forums hier. Daarom wil ik nu ook graag mijn verhaal en tips delen, in de hoop andere vrouwen met endometriose te kunnen helpen! Ik heb begeleiding gehad van een orthomoleculair arts en ben behandeld met Chinese acupunctuur.

Mijn verhaal in het kort:
    • Eerste zwangerschap: Ik werd spontaan zwanger van mijn eerste kind met hulp van dieet en acupunctuur.

• Tweede zwangerschap: Ik werd zwanger via een verse terugplaatsing na drie dagen in het AMC, na direct te zijn gestart met IVF en IUI over te slaan bij het OLVG Oost in Amsterdam.
    Mijn IVF-verloop:
    Bij de tweede echo groeiden slechts 2 follikels, waardoor het traject bijna stopgezet moest worden. Wat zakte mijn wereld in! Ik spoot 225 Gonal-F, de hoogste dosering, dus het was verrassend dat mijn lichaam zo weinig follikels had aangemaakt gezien mijn leeftijd. Maar er was toch hoop! Bij de volgende echo had ik er 5. Ze moesten echter wel allemaal doorgroeien. Twee dagen later waren 3 follikels goed gegroeid, precies genoeg om door te mogen gaan met de punctie (minimum is 3). Tijdens de punctie werden 3 follikels eruit gehaald. Ze zijn alle 3 bevrucht en 2 hebben het overleefd.

Symptomen na terugplaatsing:
    • Pijn uitstralend naar de lies
    • Veel slijmverlies
    • Misselijkheid
    • Krampen
    Dieet:
    Vanaf de start van het IVF-traject heb ik een gluten- en lactosevrij dieet gevolgd, met weinig suiker en rood vlees. Daarnaast heb ik 30 dagen voor het traject al geen alcohol meer gedronken, en mijn man ook.

Supplementen:
    Vooraf en tijdens IVF heb ik de volgende supplementen geslikt -
    • Magnesium
    • Zink (ook voor mijn man)
    • Actief foliumzuur (ook voor mijn man)
    • Vitamine D
    • Probiotica
    Dagelijkse meditatie:
    Bijna dagelijks deed ik meditatie, vooral deze video vond ik erg prettig: link naar meditatie.

Een week na de terugplaatsing ben ik op vakantie gegaan naar de zon, en ik raad dat zeker aan! Het hoeft niet ver weg te zijn, maar de ontspanning deed me erg goed. Dit was mijn verhaal! Mocht je vragen hebben, stuur gerust een berichtje.

Liefs

Aisha1991, DNB, Cunie en 1 andere persoon vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina