Wil mijn zoontje zitten?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door rijo, 28 nov 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.272
    2.034
    113
    Mijn zoontje is bijna vijf maanden en al een poosje hebben wij het idee dat hij wil zitten. Als hij bijvoorbeeld bij ons op schoot 'zit' (half liggen zeg maar, soms wat rechterop) gooit hij zijn bovenlijf omhoog of vooruit. Hij wordt de laatste tijd soms zelfs boos als we hem na zo'n poging op schoot laten liggen, zeg maar. Vanmorgen had ik hem op schoot face to face, met zijn voetjes naar mijn buik, ik had mijn handen achter zijn hoofd/rug. En weer werd hij onrustig, zijn bovenlijfje steeds omhoog gooien. Ik heb hem zijn ding laten doen. Hij gooide zich voorover en ging zitten... Rechte rug, hoofd omhoog, handjes op zijn knietjes... Ik wil het niet teveel stimuleren, want dit is volgens mij erg slecht voor zijn rug en heupjes op deze leeftijd, maar wat kan ik doen als hij -in mijn ogen dan- zo sterk de drang heeft om te zitten? Het kan natuurlijk ook zijn dat we het verkeerd interpreteren hihi, dan hoor ik het graag :) .

2. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.149
    3.174
    113
    Nee hoor ik denk dat je het goed interpreteert! misschien vind hij in een wipstoeltje zitten ook leuk genoeg voor nu? dan zet je die rechter op en word zijn rug en hoofd nog ondersteund. of zoals je hem al had face to face maar dan dat jij je knieen optrekt zodat jouw benen hem wat ondersteunen?

3. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.272
    2.034
    113
    Bedankt voor je reactie! Wipstoeltje zou inderdaad wat rechter op kunnen. Met opgetrokken knieen doe ik ook regelmatig, maar zelfs dan is het hem niet rechtop genoeg ;)

4. LW85

LW85 Fanatiek lid

24 jun 2012
    4.082
    604
    113
    Onze zoon had precies hetzelfde. Kinderfysio kwam toevallig langs, nacontrole om te checken ivm voorkeurshouding en gelijk aan haar gevraagd. Zij dacht ook dat hij wilde zitten en adviseerde hem in de wipstoel in half lig half zit te zetten, maar niet te lang. Paar keer per dag een minuut of 10. En ook op schoot, niet zitten maar half onderuit, zo ontlast je zijn rug en heupjes nog wel.

Nu hij 6 maanden is werd het echt te gek, hij spant ook constant zijn buikspieren aan en komt dan half omhoog. We zetten hem nu wat langer rechtop steeds en hebben de kinderwagen omgezet naar het stoeltje, die zetten we meestal wel in ligstand.

5. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Het is reflex dat moet je niet stimuleren en juist niet laten doen. Kinderen gaat zelfstandig zitten vanuit ze zijkant met handje op grond zijkant en zo draaien. Zoals we gaan zitten van liggen naar voren rechtop gaan ze pas veel later na 1 jaar etc.
    Hij wil miss meer zien en meemaken dus je kan op wip zetten of stokke stoel of op handen dragen/zitten etc.

6. mysteriousgirl1

mysteriousgirl1 Fanatiek lid

23 sep 2013
    1.303
    0
    0
    Amsterdam
    Heel herkenbaar. Siem wil ook het liefst de hele dag zitten. Hij zit nu bijna zelfstandig dus ik vind t prima.

Deel Deze Pagina