Ha allemaal, Even een sprongetjes-vraagje. Mijn zoontje was tot nu toe altijd precies 'op tijd' met zijn sprongetjes (Oei ik Groei). Er staat dan altijd bijvoorbeeld 'met 61 (59-63) weken voelt je baby het sprongetje al aankomen. Hij wordt dan huileriger en hangeriger dan je van hem gewend bent.' En mijn zoontje is dan altijd twee weken eerder, dus in dit voorbeeld 59 weken, zoals tussen haakjes staat. Ik reken daarbij ook al mee dat hij 2 weken te laat geboren is, dus hij is dan gecorrigeerd 59 weken als hij het sprongetje krijgt. Ik kon er echt de klok op gelijk zetten. Maaaaarrrrrr.... nu na het bijna-13-maanden-sprongetje die eindigt met 55 weken (bij hem dus 2 weken eerder) is hij maar 2 weken duidelijk sprongetje-af, dus rustiger en vrolijker, geweest. En nu breekt de hel WEEER los, terwijl hij pas 57 weken is. Op z'n vroegst zou hij volgens Oei ik Groei pas weer met 59 weken weer mogen gaan 'klieren', dus ik snap het niet meer. Kan het zijn dat als baby's ouder dan een jaar zijn, er meer individuele verschillen ontstaan, en een sprongetje dus ook eerder kan komen dan het boek aangeeft dat op z'n vroegst mogelijk is? Iemand ervaring daarmee? Ik hou me er normaal niet zo rigide aanvast - het gestaar in Oei ik Groei bedoel ik - maar nu word ik echt helemaal tureluurs van zijn buien. Zo krijst hij minstens een half uur voordat hij in slaap valt ineens, en overdag slaapt hij nog maar één slaapje van drie kwartier waarna hij het wéér op een krijsen zet en ik hem minstens een half uur op schoot moet houden voordat hij op zichzelf weg te zetten is zodat ik zijn fruithap of wat dan ook kan maken. Hij hangt continu aan mijn broek, en als hij iets niet mag of ik pak iets af wat hij niet mag, dan begint hij meteen te huilen. Benieuwd naar jullie ervaringsverhalen of theorieën
Jahoor, heel herkenbaar! Wat betreft de sprongetjes weet ik het niet, want het valt me op dat mijn zoontje niet echt met het schema meeloopt, maar ik herken wel zeker de sprongen. Op dit moment krijg ik ook echt een staart van mijn zoontje....pfff! Wat vermoeiend af en toe. Het ene moment kan hij heel lief spelen, het andere moment is niks goed meer. Dan wil hij steeds opgetild worden, op schoot zitten etc...maar eigenlijk is hij dan ook niet tevreden. Ik vind dit echt een hele moeilijke fase, zeker omdat hij ook nog eens heel weinig slaapt overdag. 's ochtends ongeveer een uur en 's middags soms nog een half uurtje. Ik loop achter alle feiten aan, kom nauwelijks aan het huishouden toe en ben blij als ik naar mijn werk kan. Hopelijk is deze fase snel voorbij........
Dank voor de reactie! Hihi, als ik het boek erbij pak zit jij middenin de bijna-13-mnd sprong. Die is afgelopen met ongeveer 55 weken, dus hang in there, nog even! (Tenzij jij ook pas met 42 weken bevallen bent, dan zijn dit echt de laatste dagen). Gefeliciteerd trouwens!
periode van 13 tot 15 mnd wa shier sowieso wat heftig...ze leren echt enorm veel ineens, eigen willetje etc alles tegelijk!... zoon is op duedate geboren, kan ook altijd de klok gelijk zetten, maar het einde van de fase wil nog wel es afwijken, dara kijk ik niet zo nar..tis gewoon even een periode...