Hallo allemaal, Ik ga in juni bevallen met een keizersnede in het UMCG. In april heb ik een gesprek hierover, maar ik heb nu al veel vragen. Misschien dat jullie ervaringen mij verder kunnen helpen. Ik ga er vanuit dat het kindje gezond is. Wat ik bijvoorbeeld graag zou willen weten is of het kindje gelijk weggehaald wordt, of je het mag aanraken, of je het binnen een uur aan de borst kunt leggen. Dat soort dingen. Het contact het eerste uur is zo belangrijk hoor ik overal. Het UMCG heeft alleen een algemeen boekje over de keizersnede, dus nu weet ik nog niets. Alvast bedankt! Groetjes Boy
Ik kan je helaas niet helpen, maar lees graag even mee. Ik zal als alles goed blijft gaan rond september waarschijnlijk een geplande ks krijgen in het UMCG. Heb de vorige in het martini gehad en dat was niet zo super gegaan, dus ga nu voor het umcg. (bevalling viel mee, nazorg martini vond ik heel slecht)
Hallo Suus, Ik heb even gebeld, want moest het gewoon weten. Nou mij is verteld dat als het kindje geboren is dat je het even over het doek te zien krijgt. Daarna gaat hij met je partner naar de kamer ernaast om nagekeken te worden en aangekleed. Vervolgens word je zelf dichtgenaaid en naar de verkoeverkamer gebracht. Ondertussen gaat de partner met het kindje naar de afdeling. Zo gauw het medisch toegelaten wordt mag je ook naar de afdeling en daar kun je je kindje direct aan de borst krijgen. Helaas gebeurd dit dus niet binnen een uur en ook is het standaard dat het kindje aangekleed wordt en dat je het niet bloot op de borst krijgt. Dat vind ik ontzettend jammer. Ze zullen het kindje geen kunstvoeding geven, er wordt gewoon gewacht tot je terug op de afdeling bent. Wel werd er gezegd dat je wensen aan kon geven. In april heb ik een gesprek weer en dan wil ik het er nog wel even over hebben, dat ik toch heel graag het kindje bloot op de buik/borst wil hebben. In andere ziekenhuizen schijnt dat al vrij normaal te zijn.
@boy: oh, dat is idd wel heel jammer, dat zou ik ook graag willen namelijk. Wil dit keer echt supergraag bv geven en dat helpt natuurlijk ook mee. Bij het martini kreeg ik jesper wel aangekleed te zien, maar wel binnen een uur gelukkig. Vind het best raar dat je je kindje niet naakt bij je krijgt. Hij/zij kan op zich toch ook in een lekker warme doek worden gewikkeld in plaats van in kleertjes en dan lekker bij je? Over bijvoeding, hoop dat dit voor mij ook geldt. Mijn zoontje kreeg binnen een half uur al een cupje bijvoeding! Vond het zo raar, maar achteraf blijkt dat dit standaard is bij een wat zwaarder kindje, mijn kindje was 10 pond.
@Suus: ja ik vind het ook heel erg jammer. Zit er best wel mee. Maar als ik het goed heb begrepen kun je als je het persé wil het kindje wel bloot op de borst krijgen. In Utrecht en Tilburg krijg je het kindje al in de ok op de borst. Er staat een bericht ergens op internet over. Waarom kan dat daar dan wel vraag ik me af. Wil er nog wel naar vragen. Vind het gewoon heel belangrijk om een goede start te maken en je kan het maar 1x doen. Het lijkt me ook fijn om het kindje zo op de borst te krijgen.
Even tussen door. Probeer als alles goed gaat te vragen of je je kindje na de keizersnede als je weer op de afdeling bent alsnog evt. naakt op de borst mag krijgen. Laat ze er dan warme doeken over leggen. Heb je toch je moment gehad als is het wat later. Niks is zo goed als de warme borst van mama, daar kan geen kruik tegen op haha.
@mama van Jordy: bedankt voor je advies, ik ga het inderdaad zeker proberen! Ze gaven aan dat ze bang zijn dat de baby te snel afkoelt, maar inderdaad je borst is beste kruik die er is. Ik geloof ook niet dat ze het kunnen weigeren. Dus we gaan vantevoren goed overleggen.
Ik had mijn dochter na een ongeplande keizersnee op de ic ( de verkoever was al dicht) binnen het uur aan de borst. ZE is op de kraamafdeling aangekleed en toen meteen naar me toe gereden. De kraamafdeling was ook in de overige begeleiding wbt de borstvoeding erg goed. ip moet het mi toch echt mogelijk zijn om je kindje binnen het uur aan de borst te hebben. Tenzij het met jou of de baby niet goed gaat maar dat is bij een vaginale bevalling natuurlijk ook zo.
de reden dat je in de ok het kindje meestal niet bloot op de borst krijgt, is dat het daar heel koud is en je kindje dan teveel afkoelt. ik heb een geplande ks in het martini gehad en daar kon ik mijn kindje op de verkoeverkamer al aan de borst krijgen, oftewel, ik heb dit afgedwongen. personeel wilde niet, mijn man heeft stampij gemaakt, toen mocht het wel. of dat binnen uur was weet ik niet, want ik was erg slecht na de operatie.
Misschien heel gek idee, maar waarom leggen ze het kindje niet bij je man op de borst? Als die toch meegaat? Dat is toch ook lekker warm! Doek eroverheen en klaar, dan kan je man de kleine later nou jou toe brengen toch?
Ja precies, zo doen ze het vaak ook in andere ziekenhuizen. Als het kindje niet gelijk bij de moeder op de borst kan, dan krijgt de vader deze op de borst. In heel veel ziekenhuizen kan het inderdaad ook op de verkoever. Nou ik wacht het allemaal even af, want we hebben er nog een gesprek over. Misschien is er wel meer mogelijk dan wij denken. Ik hoop dat we het vantevoren goed kunnen regelen, mijn man wil eigenlijk geen stampij maken op die dag. Maar ik kan het me heel goed voorstellen Claartje! Kijk overigens eens naar het bericht van het ziekenhuis in Tilburg, heel positief. Staat wel ergens op internet over hereniging moeder en kind na keizersnede.