bijstandvraagje

Discussion in 'Alleenstaande moeders' started by moes, Apr 24, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. moes

moes Fanatiek lid

Jul 20, 2006
    2,765
    9
    38
    weet iemand dit:
    ik werk nu via het uitzendbureau, daar kan ik voorlopig ook wel blijven werken.
    maar dit verdiend niet genoeg, ik krijg dus bijstandaanvulling.

maar moet ik nu blijven solliciteren naar een baan met meer uur en dus meer inkomen?
    of is het goed zo en krijg ik gewoon bijvulling tot bijstandsniveau?

2. MissXX

MissXX Fanatiek lid

Oct 9, 2011
    2,027
    0
    0
    Nijmegen
    Dat is afhankelijk per situatie en soms ook per gemeente..
    Ik neem aan dat je alleenstaand ben (gezien het topic hier staat), en al een kindje hebt?

Hoe oud is (of zijn) je kind(eren)?

In de meeste gevallen hebben bijstandsgerechtigden, alleenstaanden met thuiswonende kinderen tot 5 jaar, geen sollicitatieplicht. De Wet Werk en Bijstand zijn ze flink aan het aanscherpen, maar dit is zo gebleven heb ik gelezen. Weet alleen niet of dit een algemene regel is, of dat deze afhankelijk is per gemeente. Wel worden deze alleenstaande moeders verplicht deel te nemen aan aangeboden reintegratie trajecten.

Om zekerheid te krijgen kun je beste contact opnemen met je eigen gemeente. Vooral als je nog in andere financiële trajecten zit is het raadzaam dit goed uit te zoeken, want voor je het weet ben je de pineut!

3. Foxymama

Foxymama Niet meer actief

Sollicitatieplicht voor alleenstaande ouders is afhankelijk van je gemeente.
    Ik zou eff vragen bij je gemeente wat de bedoeling is. Bij ons moet je gewoon zsm uit die (aanvullende) bijstand.

4. moes

moes Fanatiek lid

Jul 20, 2006
    2,765
    9
    38
    mijn kinderen zijn 6 en 9.
    ik heb verder nergens financiele trajekten oid.

vroeg me af of ze me nu kunnen verplichten ander werk te zoeken, zodat ik helemaal van de bijstand af ben.
    of dat ik nu niet meer verder hoef te zoeken, omdat ik al een baan heb.

5. MissXX

MissXX Fanatiek lid

Oct 9, 2011
    2,027
    0
    0
    Nijmegen
    Ik denk dat het er aan zit te komen dat je verder zult moeten solliciteren. Ze willen namelijk flink gaan bezuinigen, en de bijstand is een van de dingen die flink aangepakt zal worden, wat zal betekenen dat ze zoveel mogelijk mensen weer aan werk willen krijgen.

Voor de groep waarin jij je bevindt, met kinderen ouder dan 5 jaar, zal dit binnen nu en heel gauw het geval zijn. Maar je eigen gemeente kan je echt het beste van de juiste infomatie voorzien.

6. Fruitmoes

Fruitmoes Bekend lid

Jun 22, 2009
    847
    1
    18
    Dat stukje over geen sollicitatieplicht totdat je kindje 5 jaar is, is dus niet waar. Hier in ieder geval niet. Ik zit midden in de scheiding met een kindje van 2 in een crisisopvang en heb dus wel sollicitatieplicht. En ik moet me dus beschikbaar stellen voor 36 uur werken. Dat heb ik dus allemaal nu gedaan. En vandaag mag eindelijk mijn aanvraag voor de bijstand de deur uit, hoera! En vergis je niet, het is niet alleen sollicitatieplicht, het is ook verplicht inschrijven bij zoveel vacaturesites, bij zoveel uitzendbureau's, je laten informeren over je financiele situatie, je sollicitatiebrief + cv bijschaven, me aanmelden voor de kinderopvang, kijken wat mijn (bij-)scholingsmogelijkheden zijn, allerlei testen doen online etc. Tot nu toe overal afgewezen op ervaring en diploma's, maar is er ook maar iemand die zegt: kom hier maar werken. Dan moet ik verplicht.
    Ik vond dat allemaal best moeilijk en zwaar, bovenop alle andere problemen, maar nu even geen gezeur. Nu nog hopen dat ik er in kom en dat ik ze dan zover krijg dat ze me laten studeren.

7. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Vroeger was het zo dat je voor het resterende aantal uur een aan erbij moest zoeken. Of dat nu nog zo is, weet ik niet.

Share This Page