Ervaringen rond de 4 maanden => van 5 naar 4 flessen zonder bijvoeding

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Juudje81, 18 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Juudje81

Juudje81 Fanatiek lid

14 mei 2010
    1.216
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ongetwijfeld al veel over geschreven, maar kon het even niet terug vinden.

Zijn hier dames waarbij de kindjes op 4 flessen zitten, zonder bijvoeding? (dus ook geen rijstebloem).

Hier krijgt zoon nu 5x 170+5 + 1,5 nutriton (iets meer water i.v.m. ontlasting). Voor de laatste fles rond 22u maken we hem wakker. Al half slapend gaat de fles er over het algemeen wel in. Laatste 2 avonden laat hij zo'n 40cc staan.
    Vervolgens slaapt hij door tot 8u (ongeveer). Hij slaapt dus zo'n 10u achter elkaar door.

Omdat hij zo vast slaapt, zitten denken om al zijn flessen op te hogen en dan de laatste fles te laten vallen. Nu is dit een kwestie van uitproberen of dat werkt, maar is van ongeveer 18u tot 7u doorslapen niet te veel gevraagd zonder bijvoeding?

Wat is jullie ervaring wat dat betreft? Wanneer hebben jullie de laatste fles laten vallen en hoe ging dat? En wat was voor jullie de rede deze fles te laten vallen?

Groetjes, Judith

2. balleke

balleke Fanatiek lid

21 jan 2009
    1.837
    0
    0
    gevaarlijk beroep
    brabant
    Hier ervaring mee..;) En het is idd kwestie van uitproberen. We gingen met 3 maanden van 5 naar 4 flessen en nu krijgt hij water 210/7 scheppen. We moesten hem ook telekens wakker maken en met het vervlog dat hij de volgende dag zijn flessen niet echt wilde op drinken. Nu van 5 naar 4 flessen gaat het helemaal super en zonder bijvoeding.

Ik weet nog wel (en dat was bij beide) Dat ik die nacht niet goed geslapen had, omdat je toch in je achterhoofd houd dat hij miss die nacht zou komen voor voeding. Maar dat was dus niet het geval.

(gewoon doe wat je gevoel zegt..;))

3. misa

misa Niet meer actief

Wij zijn elke keer heel langzaam omhoog gegaan met de voedingen. DSus niet gelijk 30 cc, maar bijv 180 water en 6 scheppen voeding wordt 200 ml, dan terug gieten tot 180 ml. Daar zat hij dus ook op toen hij 4 maand werd. Hij was ook moeilijk wakker te krijgen voor de nacht en dus hebben we de flessen opgehoogd naar 210+7 =235. Is heel ietsje meer dan wat hij kreeg.

Het is een kwestie van uitproberen. Zonder het extra water krijgt hij 165 ml per voeding. Dat is dus 825 ml per 24 uur. Als je dat deelt door 4 flessen, kom je op 206 ml uit. Dus even bekijken wat je dan gaat doen. 180+6 of 210+7 en dan terug gieten naar 210 ofzo.

Toen wij overgingen heb ik de hele dag wat gerekt zodat ik tussen 8 en 9 uit kwam met de laatste voeding. Langzaam steeds eerder gegeven en nu krijgt hij de fles tussen 7 en 8 savonds. Hij slaapt dat van ongeveer 8 tot 7 en half 9 tot half 8. Dit is mijn schema nu:
    Tussen 7:00 en 8:00
    tussen 11:00 en 12:00
    tussen 15:00 en 16:00
    tussen 19:00 en 20:00.

Ik zou die fles van 18:00 uur ook een beetje verplaatsen, want dat is wel een hele lange ruk.. :)

Succes met proberen!

4. Daan78

Daan78 VIP lid

25 jun 2008
    8.202
    1
    0
    Apeldoorn
    Noor is met 4 maanden naar 4 flessen gegaan. dus van 5*180/6 naar 4*180/6. Zonder bijvoeden. Daar zijn we pas met 6 maanden mee begonnen.

Naar hoeveel zou je de flessen op willen hogen dan? Naar 180 neem ik aan?

Van 18.00 tot 07.00 is idd een lange ruk. Het kan wel, maar ik zou proberen die fles wat later te geven.

Voor ons was de reden dat we haar wakker moesten maken voor die laatste voeding. Zo verstoorden we haar slaapritme, omdat ze dan ws in haar diepe slaap was. Dus het cb adviseerde ons het eens aan te kijken wat ze zou doen. Nou, dat ging goed.

5. Ster27

Ster27 Fanatiek lid

14 jan 2010
    2.905
    254
    83
    Jesse krijgt ook vanaf 3 maanden ongeveer 4 flessen. Eerst 4x180 en nu zijn we langzamerhand aan het ophogen naar 4x210.
    Voordat we naar 4 flessen zijn gegaan hebben we eerst nog een tijdje de 5e fles vervroegd. We gaven dan de laatste fles rond 21.00 uur ipv 23.00 uur. Toen we merkten dat we hem daar ook weer voor wakker moesten gaan maken hebben we hem achterwege gelaten. Dat ging eigenlijk vanaf het begin prima, hij sliep meteen door, kwam een paar dagen 's ochtends iets vroeger (rond 6.00 uur) en daarna sliep hij tot een uur of 7.00.

6. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Toen mijn dochter met 18 weken eindelijk op 4 x 180 en 1 x 150 zat heb ik de fles van 23:00 laten vervallen en dat ging gelijk goed. We zijn gaan bijvoeden met 6 maanden. Rijstebloem een weekje eerder.

Mijn zoon was 15 weken toen we overgingen op 4 flessen. Met 5 maanden zijn we gaan bijvoeden maar met iets meer dan 4 maanden wel rijstebloem. (Hij zat al op Forte)

7. Juudje81

Juudje81 Fanatiek lid

14 mei 2010
    1.216
    0
    36
    NULL
    NULL
    hallo dames,

dank jullie wel nog voor de reacties (ik dacht dat ik al gereageerd had, maar blijkbaar dus niet :( )

Laatst eens 4 flessen uitgeprobeerd, flessen 190+6. Zoon had best moeite met de grootte van de flessen en 's middags moest ik toch aardig rekken met zn flessen om ervoor te zorgen dat hij niet te dicht op elkaar kwam.

Al met al ging het wel, maar vind 5 flessen toch nog even handiger. Nu moesten we met 4 flessen hem alsnog wakker maken voor zijn laatste fles, dus dat verschilt niet van met 5 flessen.

groetjes, Judith

8. michelleKr

23 okt 2010
    24
    1
    3
    Zeeland
    Ik zit zelf met hetzelfde probleem eigenlijk. Ik moet mijn zoontje ook altijd wakker maken voor de laatste fles van 2300u,hij drinkt hem wel altijd leeg. Dus ik heb ook een weekje geprobeerd de laatste fles te laten vervallen, maar hij werd er zo onrustig van 's nachts, dat ik er maar mee gestopt ben. Rijstebloem krijgt hij enorm veel krampen van, dus dat probeer ik over een paar weken weer. Ik zou gewoon eens proberen wat hij doet en hoe hij reageert, anders gewoon weer teruggaan naar 5 voedingen hoor. Want dan heeft hij dat gewoon nog nodig. Ik denk zelf dat als ze het op den duur niet meer opdrinken en meer bijvoeding krijgen, je dan naar 4 voedingen kan gaan.

9. Annie24

Annie24 Fanatiek lid

2 sep 2009
    2.035
    110
    63
    Zuid-Holland
    Ik zit op dit moment met hetzelfde. Ventje krijgt 5x180/6. Hij slaapt van 23 uur tm ongeveer 8.30 uur (op kdv dagen, dus maandag en dinsdag moeten we hem om 6.30 uur wakker maken) Doordat hij 's morgens zo lang slaapt krijgt hij zijn flessen ongeveer om de 3 uur. Ze gingen altijd netjes leeg, maar de laatste week blijft er ongeveer 30cc inzitten.

Daarom het idee om hem naar 4 flessen te doen, maar.....ik ben doodsbang dat ik zijn ritme in de war schop en hij de nacht niet meer door slaapt. (de 1e 2 maanden zijn een hel geweest voor ons wbt slapen overdag en 's nachts, want hij sliep hooguit 6 uurtjes vd 24 uur)

Ik weet dat de enige mogelijkheid om het te doen is door het gewoon uit te proberen, maar iets houdt me tegen ;)

Hij krijgt trouwens nog geen bijvoedung.

10. mcm78

mcm78 Bekend lid

6 mei 2011
    852
    1
    16
    NULL
    NULL
    He dames,
    als je op de vijfde fles wilt blijven (doen wij hier ook nog, zoon is 4 3/4 maand), kun je ook de laatste fles geven terwijl je kindje slaapt. Dat gaf het cb ons als tip en het werkt. Dinken is nog steeds een reflex, dus als je zachtjes met de speen tegen zijn lipjes komt hapt hij aan en gaat hij drinken. Hij drinkt dan door totdat hij genoeg heeft gehad, en dan draait hij zijn hoofdje vanzelf weg (tenzij hij gewoon de fles leegdrinkt). Omdat hij in zijn slaap heel beheerst drinkt krijgt hij ook nauwelijks lucht binnen, dus laten we hem alleen boeren als we merken dat hij wel lucht heeft binnengekregen. Zo krijgt hij dus wel de laatste fles en hoeven we hem niet wakker te maken (tenzij hij een echt vieze luier heeft, dan verwisselen we die wel). En op deze manier slaapt hij in totaal ook beter hebben we ontdekt. Nou ja, misschien hebben jullie er wat aan!

11. cyntje78

cyntje78 VIP lid

11 nov 2008
    6.297
    3
    0
    Genieten van ons ventje!
    Hier volgen we gewoon onze uk :D Die geeft heel goed aan hoe en wat.
    Een paar weken geleden zeiden ze op het cb dat we naar 4 flessen mochten. 1 dagje willen proberen maar dat haalde niets uit.

Sinds een dag of 4 gaat het ineens vanzelf! Hij krijgt wel bijvoeding maar dat is nog maar zó minimaal! Soms lust hij het niet eens dus heeft hij het alleen geproeft en uitgespuugd.

Eigenlijk hebben we alle veranderingen aan onze L te danken. En mijn ervaring is hier goed mee.

12. misa

misa Niet meer actief

Als 5 nog even beter werkt, dan blijf je dat toch gewoon nog even doen?

Maar je zegt dat je met 4 flessen je kindje ook wakker moet maken voor de laatste. Misschien kun je je kindje dan wat langer laten liggen om te kijken wanneer hij er zelf voor komt?

13. Jenala

Jenala Fanatiek lid

16 apr 2010
    1.906
    60
    48
    Mijn dochter zat met 3 maanden al aan de 4 flessen. Rond de 4de maand kreeg ze tijdelijk 5 flessen, omdat ze niet genoeg had aan 4 (was ook duidelijk te zien dat ze een groeispurt had). En daarna weer terug naar 4. Gewoon je kindje aankijken hoe het gaat.

14. Juudje81

Juudje81 Fanatiek lid

14 mei 2010
    1.216
    0
    36
    NULL
    NULL
    Kijk ook inderdaad naar ons kind. En mijn eigen gevoel ;)

5 flessen gaat eigenlijk heel erg goed. Uk groeit goed, is tevreden. Wat wil je eigenlijk nog meer.....

Laatste fles zo maar weg laten, zie ik niet zo zitten. Hij krijgt meestal rond 6-en de 1 na laatste fles en dat vind ik dan nog te vroeg om de nacht door te 'moeten'. Heb zelf erg veel moeite met de nachtvoedingen, dus dan liever rond 10 á 11 u wakker maken voor de laatste fles en dan de nacht door dan er midden in de nacht uit. Word ik geen leukere moeder van ;) En mocht hij de nacht wél doorgaan, vind ik persoonlijk dat hij te weinig voeding krijgt op een dag.

Wel leuk/goed jullie ervaringen te lezen. Blijkt wel dat ik op mijn eigen gevoel moet vertrouwen.

15. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Ik schrijf altijd op hoeveel ze drinkt en ik merk dat ze op een dag maximaal 800cc drinkt. Dat werd voorheen verdeeld over 5 voedingen, maar ze drinkt steeds slechter de fles van 23 uur, gisteren zelfs helemaal niks. Ik las net iets over de drinkreflex in de slaap; nou, die is er hier dus totaal niet, lijkt me een typisch gevalletje van aangeven dat 4 flessen voldoende zijn :D Bovendien slaapt ze iedere dag langer de laatste dagen. En idd, mocht ze een groeispurtje hebben oid, kunnen we altijd de flessen nog een beetje ophogen of weer terug naar 5 voedingen of misschien wprdt ze vroeger wakker en komen we alsnog op 5 voedingen: we zien wel! Maar ik ga haar vanavond niet meer wakker maken voor die fles om 23 uur, vind het echt dom om haar in haar slaap te storen als ze vervolgens (bijna) niks drinkt.

Deel Deze Pagina