Positief! Ik had al 13 uur helse rugweeen en trok het niet meer, kreeg eerst een phetedine? Spuit, maar die deed niks.. De gyn raadde toen aan een ruggenprik te nemen, en die ook genomen. Kon daardoor heerlijk ontspannen, en had na een half uur opeens 10 cm ontsluiting terwijl ik een hele tijd op 6 cm bleef hangen.. Ruggenprik mocht aan blijven staan tijdens het persen omdat ik de persweeen nog voelde, daardoor dacht ik yessss dan voel ik niks, FOUT! Haha dat voel je dus wel gewoon! Achteraf alleen een paar dagen een beurs gevoel gehad op de plek waar de prik was gezet, maar ze hadden ook 1x mis geprikt dus of het daar aan ligt.. En moest op bed gewassen worden na de bevalling omdat m'n benen aanvoelden als plump puddingen later op de avond gewoon weer gelopen.. Geen blijvende catheter gehad, werd wel om de zoveel tijd gekatheteriseerd om de urine af te laten lopen. Oja het zetten niet gevoeld, ook de verdoving niet..
Ik had verschrikkelijke rug weeën en ik wist niet meer waar ik het zoeken moest uiteindelijk een ruggenprik gehad niets gevoeld van het zetten wat een verademing . daarna alsnog nog een ruggenprik gehad ivm spoedkeizersnede na 28 uur weeën en niet voldoende ontsluiting duurde allemaal te lang voor de kleine man.. Als we ooit weer gezegend worden met een tweede wil ik weer een ruggenprik...
Hoi Jane, Bij deze mijn ervaring. Ik mocht nog net op tijd de ruggenprik. Na 6 cm zou ik hem niet meer mogen. Mijn centimeters gingen zo langzaam dat ik het op een gegeven moment niet meer zag zitten en om een ruggenprik heb gevraagd. De eerste ruggenprik was verkeerd gezet. Erg vervelend wat dan moet je 2 keer je best doen om stil te zitten tijdens je weeën. Na de ruggenprik kwamen mijn weeën zeer onregelmatig en niet heftig genoeg meer. Hierdoor duurde mijn bevalling veel te lang. Het was maar goed dat ik net op tijd persweeën kreeg anders was het een keizersnede geworden. Het is ook wel bekend dat je bevalling langer kan duren door een ruggenprik. Na de bevalling trok mijn baarmoeder niet genoeg samen waardoor ik bijna 4,5 liter bloed ben verloren. Maar ik weet niet of dit ook samen hangt met de ruggenprik. Toch denk ik dat ik het wel weer zou doen... Denk ik... En je hebt groot gelijk hoor! Je bent eigen baas!
Ik ben met 41+2 ingeleid. Om 22.30 braken mijn vliezen, werd kort daarna aan een infuus met weeën opwekkers gelegd die steeds harder werd gezet totdat ik om 4 uur in een vreselijke weeën storm terecht kwam. Toen om een ruggenprik gevraagd wat nog zeker drie kwartier heeft geduurd. Heb er 2 uurtjes profijt van gehad daarna voelde ik de weeën weer terug komen. Voordeel was wel dat ik niet veel van het persen heb gevoeld omdat het daaronder nog wel aardig verdoofd was. Ik heb geen cat. of iets dergelijks gehad. Ben wel een klein stukje ingeknipt.
Ook ik ben verleden week 2 aug bevallen met een ruggenprik... Ohhhh wat vond ik dat heerlijk en heb vh zettten absoluut niks gevoeld.. Was er voor de bevalling nog niiet uit of ik nou pijnbestrijding wilde of niet. Maar werd 1aug ingeleid dmv tabletten en bleef maar hangen op 1 cm... later die dag hebben ze me gestript (dat vond ik t ergst vd hele bevalling) en toen ging t allemaal snel... uur later slijmprop verloren en 6 uur later 00:10 vliezen die braken.. maar ik bleef maar hangen op 2 cm en had verschrikkelijke pijnlijke rugweeeen. Dus ik riep meteen dat ik een ruggenprik wilde want achteraf had ik dus al persweeeen. Toen eenmaal de prik was gezet 2:00 uur zal ik na een half uur al meteen op 5 cm... ondanks die prik bleef ik wel die persweeeen voelen... dus veel zitten pufffen... weet nog dat ik een aantal x riep : met een ruggenprik hoor je toch niks meer te voelen haha... maar goed.. om 4:00 kwam de vk weer en zat ik op de 10 cm... u mag persen... 20 min later en 6 persweeeen werd mijn eerste kindje geboren... heb vd hele uitdrijving niks gevoeld... denk dat de ruggenprik gewoon aanbleef omdat ik al di tijd al persweeeen had en die erg goed voelde... het was zo'n fijne en pijnloze uitdrijving... waardoor t ook allemaal erg relaxe ging... zat tussen de weeeen door gewoon te geinen en te lachen... Ik vond t dus geweldig die ruggenprik... :-D niks raars aan overgehouden... na een uur stond ik onder dedouche... ( oke wel beetje dizzy maar viel mee) En me linkerbeen voelde als ik em aanraakte beetje tintelig aan... was ook zo weer weg... Poeh heel verhaal zie ik haha maar van mij dus een positief verhaal en mocht ik ooit weer eens bevallen kies ik er weer voor. Groetjes...
Weet je, als je zeker bent dat je er 1 wilt, prima. Maar als je het nog niet zeker weet, ga je er dan niet de kop op breken. Ik heb geroepen dat ik het zonder wilde, was als de dood voor een naald in m'n rug. Maar ik ben ingeleid en mijn weeen waren gelijk zo heftig, lang en vaak, dat het allemaal niet kon schelen, als de pijn maar wegging. En nu roep ik weer, bij een tweede alsjeblieft niet, want ze hebben dus 3 keer misgeprikt, heb misschien een kwartier weinig gevoeld en toen kwamen de pesweeen er dwars doorheen.
Ik ben zelf verpleegkundige en ammenooit niet dat er bij mij ooit een ruggenprik gezet gaat worden. Ik ken de bijwerkingen, complicaties en heb genoeg mensen daarmee gezien. Grootste directe nadeel tijdens een bevalling vind ik dat je (als het goed is) helemaal niets meer voelt. Je weeën dus ook niet. Dat lijkt mij al helemaal niet goed. Je verliest feitelijk alle controle over je lichaam, je blaasfunctie valt ook weg. Ik heb na een lange tijd op aandringen van de verloskundige pijnbestrijding gekregen omdat men bang was dat ik geen energie meer zou hebben voor het persgedeelte (en dat is erg belangrijk om hulpingrepen te voorkomen). Ik heb toen per direct de ruggenprik afgewezen en ben voor het infuus met remifentanil gegaan. Dat krijg je in een pompje met een basisdosering en je mag nog 2 x extra pompen per wee. Ik deed het maar 1 x steeds en toen voelde ik mijn weeën op het niveau dat ik het weer zelf af kon en tussendoor wat wegdoezelen. Ik voelde toen ik mijn persweeën kreeg en ik had dus nog veel controle over het gebeuren. Erg fijn! Bij het uitzetten had ik binnen enkele minuten weer alle gevoel terug en kon ik gaan persen op eigen kracht. Super spul dat super werkt en weer lekker snel is uitgewerkt. Aan remifentanil zitten veel minder nadelen en complicaties vast.