nou of ik niks anders aan mn hoofd heb maar hier even een beknopte uitleg de zoon van de tante die donderdag is overleden belde mij gisteren op dat hij een brief heeft gehad van de huisbaas waarvan zijn ouders een huis huurden hij is dus altijd bij zijn ouders blijven wonen en nu zijn ouders zijn overleden wil de huisbaas dat hij binnen een half jaar het huis verlaat omdat hij het wil verkopen die zoon is 61 jaar en staat gewoon ingeschreven op dat adres maar niet alszijnde hoofdhuurder(dat waren zijn ouders) ze woonden er al meer dan 30 jaar nu mijn vraag waar moet ik heen en wat zijn zijn rechten? wil me er alvast even in verdiepen en na volgende week alles uit gaan zoeken maar weet niet hoe of wat dus hoop dat hier iemand is die mij kan helpen alvast bedankt ' groetjes debby
als het goed is omdat hij er al woonde word het contract gewoon overgezet tenminste dat is wat ik altijd begrepen heb zeker omdat hij eral inwoonde kijk het is een ander verhaal als hij uit huis woonde en na het overlijden besloot het huis over te nemen. wel onwijs onbeschoft van zo'n huisbaas zeg alsof jullie inderdaad niks anders aan zjullie hoofd hebben
als hij ook meer als 30 jaar daar woont samen met zijn ouders toen der tijd mogen ze hem volgens mij niet zomaar op straat zetten het is moeilijk zeg maar ja overal kunnen ze tegenwoordig onderuit komen dat maakt het soms best moeilijk
Je moet samen ingeschreven staan op het contract, dus ouders en kinderen, anders hebben ze geen recht op de woning bij overlijden. Bij een huurhuis van een woningbouw moet je medehuurder zijn, alleen ingeschreven staan op het adres is niet genoeg. Als je huurt van een makelaar, zal je daar eerst de voorwaarden van moeten hebben. Bij een koopwoning, moet je ook eigenaar zijn en ook op het contact staan, ook daarbij is inschrijving op het adres niet genoeg. Helaas zijn de regels erg krom, maar je kan anders het beste naar een juridisch loket gaan/bellen, daar kunnen ze vaak meer info geven. Ik zou, als het om een makelaar gaat, ook daar de voorwaarden aan vragen. veel succes en sterkte
Als de huurder alléén in de woning woonde, dan eindigt de huurovereenkomst van rechtswege aan het einde van de tweede kalendermaand na datum van overlijden. Wel kunnen de erfgenamen van de huurder eventueel nog eerder opzeggen, zie art. 7:268 lid 6 BW. Is er sprake van een medehuurder, dan zet de medehuurder de huurovereenkomst na overlijden gewoon voort. De verhuurder moet hierover wel worden geïnformeerd, zie artikel 7:270a BW, tenzij de medehuurder samenhuurder is. De medehuurder kan de huurovereenkomst ook binnen 6 maanden na het overlijden opzeggen tegen het eerste van de kalendermaand, met een opzegtermijn van 1 maand. Echter een kind en ouder kunnen inprincipe nooit medehuurder met elkaar worden omdat van kinderen wordt verwacht dat zij uiteindelijk de woning zullen verlaten om elders te gaan wonen. Er kan geen sprake zijn van een gezamenlijke huishouding. Dit is alleen anders als het kind 35 jaar of ouder is en bij zijn ouder is gaan wonen om deze te verzorgen. Dan zijn er wel mogelijkheden om de woning over te nemen bij overlijden.