Ik heb donderdag een sollicitatie gesprek. Harstikke spannend natuurlijk. Aangezien er 3 vrouwen bij zijn, vind ik het nu al eng. Ik had hier al eerder een topic over geopend. Want dit werk begint in april, terwijl ik van 10 tot 21 april vakantie heb, moet ik dit aangeven bij het gesprek? En wat voor vragen kan ik verwachten? Dan kan ik er rekening mee houden. En is het wel ok om te vragen wat je verdient en wat de werktijden zijn?
Gefeliciteerd met je gesprek, dat is tegenwoordig al heel wat als je uitgenodigd wordt. Ik heb er donderdag 2. Je kunt vragen wat de functie inhoud, wat ze van jou verwachten, wat de werktijden zijn, waarom deze functie er is (is jouw voorganger overspannen weg gegaan of zo) Op deze manier leer je een beetje de organisatie kennen. Salaris zou ik pas in 2e gesprek aangeven, behalve als ze zelf een opening geven daarvoor. Je vakantie wel melden aan het eind. Succes ermee.
zeker wel vakantie melden. meestal hebben ze daar echt wel begrip voor hoor. en gewoon jezelf blijven. je kan wel een heel toneelspel opvoeren maar je valt later dan toch door de mand
Ik zou even goed op hun website kijken en een zo goed mogelijk beeld van het bedrijf proberen te krijgen. Het staat altijd goed als je zelf met wat vragen over het bedrijf komt. Als je zo snel na de startdatum al een vakantie gepland heb zou ik het wel eerlijk zeggen. Dit hoeft niet per se in een eerste gesprek, maar kan altijd nog in een tweede. Als het een functie is waar ze echt direct iemand nodig hebben, kan het natuurlijk zijn dat je daardoor buiten de boot valt. Aan de andere kant zou je vakantie dan in je proeftijd vallen en is het ook geen optie om dit pas op je eerste werkdag te vertellen. Ik zou zeggen ; Eerlijk duurt het langst ! Verder; verdiep je goed in de functie, als er dingen onduidelijk zijn. Schrijf ze op en vraag het gelijk. Het staat helemaal niet gek om een kladblokje met vragen mee te nemen. Succes alvast !
Als die startdatum in april hard vastligt, en het is enigszins mogelijk, zou ik die vakantie nog verzetten. Het zou op mij gek overkomen als iemand één week na indiensttreden al met vakantie wil. Maar soms is het niet anders. Geef dan aan dat je je realiseert dat het onhandig kan uitkomen, maar dat die vakantie echt niet verzet kan worden. Vermeld het zodra de startdatum ter sprake komt. Je moet er echt niet mee wachten tot je eerste werkdag; normaal gesproken vraag je een vakantie ook niet pas 1 of 2 weken van tevoren aan. Ik zou niet meteen zelf over salaris beginnen. Als je het ongeveer wilt weten, zoek dan op Internet een indicatie voor het type functie bij het type bedrijf waar het om gaat. Ze zullen vast 'marktconform' belonen. Normaal gesproken komt het salaris pas bij het eindgesprek ter sprake. Of ze vragen aan jou of je een indicatie kunt geven van wat jij verwacht te verdienen (hangt van functieniveau af, of dit een normale vraag is - als er een CAO van toepassing is, zou dit een gekke vraag van hun kant zijn). In dat geval is het helemaal verstandig om van tevoren te kijken wat een normaal salaris is voor dat werk. Werktijden kun je wel naar vragen: liggen die vast of zijn ze flexibel, en hoe worden ze bepaald; gaat dat in overleg, of wordt het rooster door de leidinggevende vastgesteld en daarna meegedeeld.