Hoi! 31 december was mijn laatste werkdag, mijn baas heeft mijn contract namelijk laten verlopen, ik zou over een paar daagjes met zwangerschapsverlof gaan. Ik begrijp nu niet goed hoe ik de WW uitkering moet aanvragen en hoe mijn zwangerschapsuitkering geregeld zal worden... Ik heb wat gegoogled want ik hoorde een poos geleden dat je vanaf je 21e pas een uitkering kan aanvragen (ik ben 20), maar kon er niet zo gauw informatie over vinden... Weet iemand er wat meer over?
Wanneer zou je met verlof gaan? Je moet zsm ww aanvragen en dan aangeven dat je zwanger bent! Is je wazo-uitkering wel geregeld? (Dat is je zwangerschaps/bevallingsverlof). Ik denk dat als je op korte termijn met verlof zou gaan je het beste even snel met UWV kunt bellen om alles te regelen, zij geven aan wanneer je met verlof moet (als je een uitkering krijgt is dat minimaal 6 weken van te voren ipv dat je mag kiezen nl.)!
Edit: zie dat je 33 weken bent. Duurt te lang denk ik om alles nog te regelen op korte termijn omdat je over 2 dagen met verlof bent. Hou er even rekening mee dat het UWV volgens mij 6 weken over beslissing mag doen en dat je dan pas je Wazo-uitkering krijgt. Je zult dus even zonder inkomen zitten, hou hier wel even rekening mee!
Oei Ik zou inderdaad eerder met verlof gaan omdat ik ged. in de ziektewet zat. Mijn baas heeft me 'heel aardig' op 30 dec laten weten dat 31 dec mijn laatste dag zou zijn (en dat terwijl hij me vroeg of ik door wilde werken na de zwangerschap, hij bleef mij het idee geven dat hij me daar wilde houden!!). Zoiezo heeft hij een betalingsachterstand van 3 maanden met mijn loon, ik kreeg nl. enkel uitbetaald voor de paar uurtjes die ik werkte. Aankomende loonstrook (de laatste) moet ik dus alles nog ontvangen wat het UWV aan hem uitbetaalde. Ik zit nu aan de telefoon met t UWV (10 minuten wachttijd...) hopelijk kunnen ze me zo veel mogelijk helpen!
Hmmm... ik zou toch ook ernstig rekening houden met het feit dat het wel eens juridisch getouwtrek kan worden over die drie maanden (met je ex-werkgever). Heb je wel rechtsbijstandsverzekering of vakbond achter de hand? Je hebt nl recht op een loonbetaling over je "normale" uren die je volgens contract werkt. heb je veel overgewerkt cq meer uren gewerkt dan je contract, dan mag je daarover ook aanspraak maken op uitkering. Mbt de WAZO (zwangerschapsverlof uitkering) daar heb je gewoon recht op omdat je in de 10 weken voorafgaand aan je uitgerekende datum een werkgever cq recht op WW-uitkering had. WEl zsm aanvragen inderdaad en rechtstreeks aan jou laten uitbetalen. Aansluitend aan je verlof zou je dan recht hebben op een WW_uitkering, mits je uiteraard voldoet aan de regelgeving.
Net gesprek gehad met UWV. Ben nu meteen een e-mail aan het sturen aan de boekhouding van het bedrijf en mijn baas, mijn baas moet alsnog weer mijn verlof aanvragen. Ook meteen de vraag gesteld over mijn loon, dat daar nu flink wat achterstand in was en of het zijn bedoeling was om dit allemaal bij mijn laatste loonstrookje te voegen. De WW uitkering moet ik nu zelf gauw aanvragen via werk.nl Ik vraag alles maar direct aan de boekhouder aangezien mijn baas zelf niets lijkt te kunnen regelen.
Ik zit in dezelfde situatie...31-12-2012 laatste werkdag gehad.. 15-01-2013 gaat verlof in...en zat ook al 50% in ziektewet. Had ww aangevraagd voor de 2 weken voot verlof, maar volgens UWV niet nodig omdat ik niet kon solliciteren die 2 weken. Werkgever heeft mij ziek uit dienst gemeld en krijg dan 2 weken ziekteverlof en daarna zwangerschapsverlof. Pas als dat op zijn eind loopt moet ik WW aan vragrn rn weer gaan solliciteren. Wel vreemd dat ze steeds wat anders zeggen...
Nee wanneer je ziek bent, ben je ook niet beschikbaar voor arbeid, dus kun je in principe geen WW aanvragen. Dus je werd/wordt "ziek uit dienst" gemeld door je werkgever, je krijgt ZW, daarna door in de WAZO en aansluitend dus WW aanvragen.
Heb je bij UWV wel aangegeven dat je ziek bent en dat je daardoor ook al eerder met verlof gaat? Want je hoeft dan volgens mij geen WW aan te vragen... je gaat gewoon "Ziek uit dienst", krijgt voor de laatste paar dagen nog een ZW-uitkering en aansluitend ga je over in de WAZO
Oh.. tegen mij zei ze dat ik alleen WW hoefde aan te vragen (ben net klaar na twee uur). Boekhouder heeft me ook geantwoord in de tussentijd, ze hebben mij pas vorige week uit dienst gemeld bij het UWV waar hij nog antwoord van moet krijgen. Dat bedrag dat ik nog moest ontvangen (sinds begin oktober!!!) is volgens hem pas net aangekomen.... krijg het in ieder geval binnenkort dus allemaal.
Oh ik word zo moe van dat bedrijf! Heb ik een e-mail gekregen waarin staat dat ik al het geld van de UWV bij mijn loon zou krijgen, heb ik eindelijk mijn loon ontvangen is het wéér alleen voor die paar uurtjes die ik wel gewerkt heb. Pffff, dat wordt maandag weer bellen.
Niet bellen! Gewoon een mail terugsturen of een aangetekende brief waarin je aangeeft dat je het bedrijf tot datum X geeft om het achterstallige loon aan je over te maken. En wanneer ze dat niet doen dat je dan verdere stappen gaat ondernemen. en dossier aanleggen van alles wat er is geschreven en gedaan.
Tot wanneer liep je contract officieel? Is dat die 31 december? Mijn schoonmoeder werkt bij een bedrijf die consult tussen werknemer en gever. Mijn contract loopt af 2 weken voor mijn verlof ingaat. Ze zei tegen mij: stel dat ze je contract niet verlengen moet je je ziekmelden, dan ben je officieel ziek tegen de tijd dat je verlof ingaat wettelijk gezien heb je dan geen 4 tot 6 weken zwangerschapsverlof gehad, dat betekend dat je na je bevalling die 4 tot 6 weken extra betaald ( door het rijk ) verlof hebt en omdat je lange tijd ziek bent krijg je een uitkering wegens ziektewet oid
Nou sorry, weet niet waar ze die wijsheid vandaan heeft... maar zo werkt het in NL toch écht niet hoor. Wanneer jij ziek uit dienst wordt gemeld en je bent zwanger... dan gaat je verlof gewoon in 6 weken vóór je uitgerekende datum en aansluitend nog 10 weken bevallingsverlof. Aansluitend daaraan doe je een aanvraag voor WW of, wanneer je nog steeds gezondheidsklachten heb... meldt je je weer ziek en ontvang je ZW
Oh sorry verkeerd gelezen maar zij doet zulke dingen voor beroep regelen dus lijkt me dat ze er wel verstand van heeft. Denk dat ze ook veel contact met het UWV heeft