Vorige ronde Menopur gekregen, die goed aansloeg. Dan IUI gehad, maar die is helaas mislukt. Nu moest ik vandaag (eerste dag van mijn maandstonden) op controle om te kijken of ik terug mocht starten met Menopur. Helaas heb ik een cyste, waardoor ik minstens een maand moet wachten. Mijn gyn zei: wachten tot je volgende maandstonden en dan terug op controle komen op de eerste dag van je maandstonden. Maar gezien mijn PCOS kan dit 30, 40 of 50 dagen zijn. Ik was nogal overdonderd, waardoor ik niet de kans kreeg om vragen te stellen. Iemand ervaring mee? Gingen de cystes bij jullie vlug weg? Kregen jullie - ondanks de cyste - toch een eisprong?
Ik heb ook vaker cysten gehad door de hormonen. Als ze klein waren mocht ik toch weer beginnen met spuiten. Bij grotere cysten idd een maand verplicht rust. Ik had toen geen eisprong van mezelf. Ik heb 25 dagen gewacht en daarna om duphaston / provera gevraagd om mn ongi op te wekken. Ze hebben toen nog een echo gemaakt. De cysten waren weg, maar geen ei op komst. Dus toen ook duphaston gekregen. Na 12 dagen ongi en toen konden we er dus weer voor gaan.
Ik moet na cystes 3 weken aan de pil (voelt erg raar om de pil weer te moeten slikken, als je zo graag je kinderwens in vervulling ziet gaan!). Na de pil kwam mijn menstruatie, en toen waren de cystes weg, 3 keer gehad Als je geen menstruatie hebt gehad over 3-4 weken zou ik inderdaad bellen voor een kuurtje primolut oid. Soms word je ook zonder eisprong ongesteld na cystes, omdat je lichaam ze zelf opruimt! Dit heb ik ook gehad, ging ik na 2 weken al bloeden!
Ik heb ook een keer een grote cyste gehad na hormoonspuiten, maar ik kreeg toen een bloedonderzoek. Aan de hand van dat onderzoek konden ze zien of het een actieve cyste was (oftewel een niet-gesprongen eitje die dus nog hormonen aanmaakt) of een niet-actieve cyste (oftewel een 'restant' van het gesprongen eitje dat nog niet is opgeruimd door je lichaam, maar deze maakt dan geen hormonen meer aan). Omdat 'mijn' cyste niet actief was en dus geen hormonen aanmaakte, mocht ik gewoon beginnen met spuiten (als ie hormonen aan zou maken, zou dit interfereren met het spuiten). Tijdens de fm zag je de eerste keer ook 2 eitjes waarvan de ene dus de kleiner wordende cyste bleek te zijn. Misschien ook een bloedtestje vragen? Geen idee natuurlijk wat de overwegingen waren van de arts om een maand pauze in te lassen (ik heb geen PCOS dus misschien is het dan anders???), maar als stoppen niet nodig is zou ook zo zonde zijn.
Dank jullie voor jullie reacties. Nog een vragaje: Mijn maandstonden zijn al enkele dagen geleden gedaan (1 juni - 5 juni), en nu word ik deze ochtend wakker met behoorlijk veel bruin/rood-verlies. Duidelijk geen maandstondenbloed. Zou dit de cyste kunnen zijn die loskomt? (de cyste zit namelijk in mijn baarmoeder)