Onze dochter heeft altijd als ze moet slapen het probleem dat alles weer terug moet op de plek waar het (volgens haar) hoort te staan. Zo neemt ze iedere keer speelgoed van boven mee naar beneden en andersom. Opzich niet zo'n probleem, maar als ze naar bed gaat word ik na 15 min geroepen dat die pop of dat boek of wat dan ook naar beneden moet. Zo ook met haar poppenhuis die op dr kamer staat. Als die niet ingericht is zoals 'het hoort' gaat ze niet slapen en net zo lang brullen tot ik of vriend het zet zoals het moet. Of boeken die niet helemaal recht in de kast staan, de borstel die niet in maar naast het mandje ligt, het rolgordijn die de vensterbank raakt dr schoenen die niet recht naast elkaar staan, dr kleren die n stukje over de stoel hangen ipv precies drop liggen, you name it...... Soms heb ik echt het idee dat ze tijd aan rekken is, maar het gaat om zulke ondingen. En omdat ze meestal ook maar om 1 of 2 dingen zit te piepen, en niet om al het andere (ze is best een sloddervos) vraag ik me af of het dan mss niet dwangmatig is. Net als dr vader.. Daarbij kan het ook nog zo'n grote zooi zijn, maar op t moment dat hij op de bank ploft aan t eind van de dag moet alles recht en netjes staan, anders voelt hij zich niet relaxt... Hoe dan ook... Ik word er soms helemaal gek van!! Herkent iemand dit?? En hoe krijg ik haar zo ver dat ze gewoon gaat slapen. Ookal staan dr schoenen niet in maar voor het schoenenrek.....?
Kamer leger maken? Of zorgen dat dingen niet in zicht staan, in gesloten kasten bijvoorbeeld? En er verder ook niet teveel in meegaan. Hoe meer je dat doet, hoe meer je het versterkt en dan kom je er nooit meer vanaf... Benedenspeelgoed niet mee laten nemen naar boven als ze gaat slapen, en opruimen voor ze gaat slapen.
Ik zou zeggen dwangmatig...maar niet iets waar ze niet overheen kan groeien. Ik weet niet hoe oud ze is maar mijn dochter ( en zoon nu ook al af en toe) die heeft dat ook. Als iets niet staat of gaat zoals ze dat voor ogen hebben moet het eerst zo liggen als ze willen. En als je vriend het ook heeft...tja dan zal zij het misschien van hem hebben. Wat kun je doen...weinig denk ik. Laat het haar allemaal goed leggen voordat je naar beneden gaat. Check het samen en daarna kan ze rustig slapen.
Rozemarijke, Dat hebben we allemaal al geprobeerd. Buiten het speelgoed voor boven en beneden houden waar het is (ze smokkelt het gewoon mee als wij ff niet kijken en verstopt het dan). Opruimen voor ze gaat slapen doen we altijd samen met haar. Speelgoed zit in de speelgoedkist, dus dat ziet ze ook niet. Maar het feit dat ze weet dat het daar is, is al genoeg. Ik doe mn best om er zo min mogelijk in mee te gaan, maar ze is nu ook al vanaf half 12 aan het zeuren om van alles en niks..... Maar als ze 's middags niet slaapt, slaapt ze helemaal niet en word ze een echte kreng zo tegen 14u.. Dood vermoeiend, en ik krijg verder niks gedaan. Bosi, Idd samen eerst haar kamer in orde maken leek mij ook de meest voor de hand liggende oplossing. Maar ze vind gewoon altijd wel weer iets wat niet goed is. Zelf het feit dat de plooien van het gordijn niet allemaal recht hangen kan haar een slapeloze middag bezorgen.
Ze word in december 3, maar heeft dit altijd wel n beetje gehad. Alleen komen er nu idd ook echt dingen bij kijken dat ik denk van Stel je niet aan!! Vandaar dat ik me ook af vraag of dit nou tijd rekken is, of toch dwangmatig...
Dit en denk dat het tijd word dat je het middag slaapje gaat verschuiven en/of afschaffen. Allemaal moeten ze er eens door heen bijna drie zeg je. De mijne slaapt al een maand of 5 niet meer over dag en ze is 2.6. De mijne zou me ook terug roepen voor kleine dingen. Het is maar net hoe je er mee om gaat. Negeren. Of alleen wat echt belangrijk is. Kleine dingetjes veranderen dus.
Ik herken het van mezelf, maar of het bij kinderen anders is durf ik niet te zeggen. Bij mij is het wel een dwangmatig iets, heb het al jaren en mijn ouders kunnen zich ook niet herinneren wanneer het begonnen is, ik heb dat ook ''altijd'' al gedaan maar dan met veel dingen als man zn handen gewassen heeft en er liggen nog druppels op het aanrecht ga ik het droogmaken spullen moeten op dezelfde plek liggen en alles moet netjes en recht. in ieder geval aan het einde van de dag als ik op de bank ga zitten zelfs de box van de kleine maak ik dan naar mijn idee perfect netjes. Je zou zeggen vermoeiend maar ik weet niet beter
Knap, Hoe heb jij het middag dutje afgeschaft??? Want als ik t zou verschuiven slaapt ze helemaal niet en word ze echt een kreng tegen 14u en dat blijft ze tot ze 's avonds om 19u naar bed gaat. Vaak geeft ze zelf ook aan dat ze rond half12 / 12uur naar bed wil.
Ehm als jou kindje in de middag slaapt en dan op een normale tijd in de avond zonder mopperen gaat slapen hoeft er niets af. Dochter van een vriendinslaapt ook nog in de middag een uurtje en gaat zonder problemen om 19.00 uur naar bed. Betreft je vraag.....als dit altijd al is geweest is het dwangmatig. Misschien kun je wel tegen je dochter zeggen als je klaar bent met opruimen dat ze goed moet nadenken of er nog iets anders moet want in bed betekend ook klaar met opruimen. Als ze dan mekkerd dat er iets anders moet dan heeft ze pech. Afspraken maken dus om dit te doorbreken.
Peuterpubertijd is het zoals ik het lees echt niet. Hier eentje van 4,5 en heeft dit soort dingen ook altijd al sterk gehad. Wat hoort, dat hoort en dat kan echt tot vervelens aan toe zijn. Hier gaat het vooral om dingen als, vest/jas aan betekent ook dat die dicht moet. Speelgoed mag niet opgeruimd als hij het net heeft opgebouwd en dan niet omdat hij trots is op zijn bouwsel, nee het moet gewoon zo lang mogelijk blijven staan. Op school moeten wij bij hem blijven tot hij iets heeft gekozen om mee te spelen, daarna kunnen we zonder problemen verder. Echt vaste gewoontes en het hoort zo in zijn ogen, dus het moet zo. Anders is hij oprecht overstuur. Wat bij ons vaak helpt (wel eens moeilijk als je haast hebt ofzo) is hem daar ook de tijd voor geven en dan kost dat ook echt iet zoveel tijd. Je calculeert het gewoon in. Dit geeft ons meer rust en ik (vooral ik) word er ook minder snel en gewoon minder boos om. Sommige dingen worden ook wel eens minder omdat ze wat ouder worden, maar ja, het zal toch ook altijd onderdeel van ze blijven.
Zo, alsof ik iets over mezelf lees haha! Ik ervaar het niet 1,2,3 als iets storends, maar begrijp van mensen in mijn omgeving dat het soms wel eens irritant kan zijn. Ik heb namelijk soms ook wel eens de neiging al dingen op te ruimen of recht te zetten als er nog visite is.. Komt niet zo aardig over dan, en achteraf denk ik ook vaak van ooww deed ik het weer. Maar op dat moment gaat het zo vanzelf. Ik doe het ook al jaren. Mijn moeder zegt al vanaf kind met mijn knuffels en poppen ook. Mijn kleding moest ook altijd op die plek etc.
Nou ja, Ik houd het op de leeftijd...dan kunnen peuters erg dwangmatig zijn En dat gedrag? Gewoon de peuterpuberteit. Je moet er ook niet meer van maken dan het is. En misschien wordt ze later wel iemand die een beetje controle wil houden...dat kan.
Idd nu ik erover na denk... bij meerdere dingen zie ik het ook terug. Wat jij beschrijft met de jas/vest. Of dr schoenen moeten altijd eerst links dan rechts aan en ook zo uit. Dr roze jassen mogen niet over elkaar hangen maar of naast elkaar, of er moet n andere kleur tussen. En zo nog wat dingen. alleen dat zijn allemaal.dingen die ze zelf altijd zo doet.dus als ik haar dr schoenen aan doe maakt t niks uit in welke volgorde. En als ik dr jassen ophang en de 2 roze over elkaar hangen gaat ze t zelf 'goed' doen. Ook n leuke: alles wat van haar is en op tafel staat moet appart op viltjes. Heeft ze speelgoed in dr hand en wil n slok drinken, moet eerst dat speelgoedje op n ander viltje. Maar denk dat t wat t slapen betrefd toch n combi is. Omdat dan ook echt ik het 'probleem' op moet lossen, en normaal doet ze t zelf. Hopelijk is t n leeftijds dingetje, want frustrerend is t wel. Zullen dus n oplossing moeten vinden op het hoe om te gaan met tijdrekkende kinderen...
Mijn jongste heeft dat ook,ze is best gevoelig voor prikkels zeg maar en daar stoort ze zich dan echt aan. Ik zorg er gewoon voor dat alles weer "rustig" is op haar kamer. Ik heb het zelf ook,op een rommelige kamer kan ik niet lekker slapen. Met andere dingen heeft ze het overigens niet,enkel wanneer ze moe is.
Hier ook gehad bij de oudste, echt extreem. (ik noem: altijd 2x t gordijn aan moeten raken, alles precies op de cm nauwkeurig in bed etc etc) eigenlijk gingen wij er altijd in mee en stilletjes aan breidde zich dat uit en uit. Toen we ons echt zorgen gingen maken zijn we gestopt met uitbreiden en eigenlijk is het heel makkelijk over gegaan. Ik denk dus een faaaaaaaase.
dat had/heeft m'n zusje ook, als m'n moeder de kamer had schoon gemaakt, zetten zusje alles precies zo als het stond al was het maar een milimeter verschil, dus m'n moeder kon nooit eens de kamer anders indelen
En met sokken ook, vraagt altijd of ze aan de goede voet zitten, als ik dan zeg dat dat bij sokken niet uitmaakt dan gaat dat er echt niet in. 1 Sok is voor links en 1 sok is voor rechts haha. Net als bij schoenen, die zitten ook aan je voeten en horen ook bij 1 voet, dus dat is bij sokken ook zo. Met slapen kan er zeker een stukje tijdrekken bij inzitten, dat doen kinderen van nature lijkt het wel haha. En hoe gezellig is het om mama bij je te houden als je moet slapen, heerlijk gezellig toch? Mijn zoon is niet zo'n grote knuffelaar, maar als hij moet slapen en ik wil zijn kamer uit, dan wordt ik bijna gevloerd zo hard word ik geknuffeld haha. Bij mijn man wilt ie dat hij dan zijn knuffels allemaal opstapeld tot een "toren". Als het echt te lang duurt, ga ik toch weg en dan rommelt ie nog in zijn kamer, dat laat ik doen, hij kruipt zelf zijn bed in en blijft op zijn kamer. Ach, ik denk ook wel dat ze er deels vanaf zullen komen, maar ik denk dat een deel hiervan ook zal blijven, het hoort bij ze.