Bij jullie op school ook schoenendoos actie? Ik heb er nog even wat vragen over Er staat basisinhoud, moet ik dit standaard er in doen. En dan elke dag nog een kleinigheidje. Ook de verzendkosten betalen. Ik wil niet gierig overkomen maar ik vind het best veel en niet heel erg vrijblijvend. En dit keer 2. Hoe denken jullie hierover?
Er is niets verplicht. Als jij geen doos wil doen is dit ook prima. De basisinhoud kun je voor nog geen 5 euro bij de action bij elkaar sprokkelen. Wat je er dan extra in doet is aan jezelf. Ik vind het ieder jaar een mooi moment van bewustwording voor mijn kids dat ze het niet overal zo goed hebben. Verzendkosten betalen is ook vrijwillig, je mag ook alleen de doos inleveren en niet de verzendkosten betalen
Bedoel je de schoenendoos actie van edukans? Hier hebben we de 2 dozen zo gevuld: - tandenborstel, tandpasta, zeep, washand - schriftje, potlood, pen - kleurblok met kleurpotloodjes en een punteslijper - knuffeltje en een speelgoedje En dan hebben mn kinderen nog iets van hun zelf uitgezocht wat ook in de doos ging.
Op de vorige school kregen we een foldertje mee over de actie, kon je zelf een schoenendoos vullen en was het redelijk 'onzichtbaar' wie er wel of niet mee deed. Op deze school worden er schoenendozen geleverd vanuit de actie, die gaan ze eerst allemaal op school versieren en zijn er al dagen mee bezig voor de dozen thuis komen. Er is dan weinig vrijblijvend meer aan, want iedereen weet precies hoe en wat. De ingeleverde dozen komen ook in de klas te staan, dus het is heel zichtbaar wie er wel of al een doos ingeleverd heeft. Ik vind het op zich een goed doel en doe ook elk jaar mee, maar heb nu wel een beetje het idee dat het 'door mn strot geduwd wordt' zeg maar... Hoe is dat bij jullie scholen?
Idd. Basisinhoud bij de Action. het extraatje hebben we zoon uit eigen speelgoed laten kiezen. Ik vind het een mooie actie.
Zo ging het vorig jaar ook bij ons, op zich wil ik best een kleine bijdrage leveren aan deze dingen, maar als het door mijn strot wordt geduwd op zo'n manier ga ik toch wel even flink met mijn hakken in het zand. Dit jaar verzamelen ze producten in voor de voedselbank en mogen we kiezen wat we geven. Ze hebben wel een lijstje wat dan weer per school verschillend is en dat er dus dingen gegeven worden die men goed kan gebruiken. Het inleveren kun je in de daarvoor bestemde dozen in de hal doen.
Volgens mij worden de dozen met een basisinhoud ook nog aangevuld door de organisatie, om zo voor elk kind ongeveer hetzelfde te hebben. Maar ze hebben liever dat dat niet nodig is.
Dit vind ik wel aardig opdringerig inderdaad. Bij ons krijgen ze inderdaad het foldertje mee en worden de dozen op een centraal punt op school verzamelt.
Ja de dozen worden inderdaad door vrijwilligers gecontroleerd op "verboden waar" (eetbare waar, geld etc) Evt aanwezig geld wordt dan weer in de algemene pot gedaan voor verzendkosten etc.
Hier 1 doos in elke klas waar je wat in mag doen al je dat wilt. Wij hebben een houten blok puzzel om te geven per kind.
Mijn kinderen willen dit zelf graag. Ze verkopen wat oud speelgoed, kopen van dit geld wat dingen bij de action. Vooral de oudste is erg fanatiek. Haalt ze genoeg op vult ze zelfs meer dozen
Waar staat bij jullie dan dat de verzendkosten vrijwillig zijn? Ik heb er over gehad met andere moeders en we koppelen de dozen, drie kindjes 1 doos. Zo blijft het wat leuker 😊 Bedankt voor de reacties!
Wij hebben ook meegedaan aan de actie. Heb 1 doos gedaan...vond 2 ook te gek worden. Ben samen met de kinderen naar de action gegaan en daar alles gekocht. Was bij elkaar toch nog even 14 euro lwijt....en dan nog de verzendkosten erbij. Maar goed.....de doos zit dan wel hardstikke vol. Doos versierd en gisteren weer naar school gebracht. Weet niet of ik het een volgende keer weer doe.....je bent er toch best wat tijd en geld aan kwijt. Wat ik ook zonde vind is dat alle kinderen een doos krijgen.....die dozen kosten toch ook geld. Geef anders alleen een doos als kinderen echt mee doen.
Leuk initiatief.. maar dat het zo opgedrongen wordt is jammer. edit @Einad: hier zie ik het wel staan.. maar de vraag is of ze op een DHL punt je doos echt zouden versturen zonder dat je die 6 betaalt. Via school zal dat anders zijn, wellicht dat het dan echt vrijwillig is (al dan niet die machtigingsbrief tekenen) https://www.edukans.nl/veelgestelde-vragen-schoenmaatjes/
Absoluut! DHL sponsert al jaren deze actie. Alle dozen worden kostenloos naar een verzamelpunt verstuurd. de 6 euro vrijwillige bijdrage is om de doos van nederland naar buitenland te krijgen
Hier doet de school ook elk jaar mee aan de schoenendoosactie. De dozen worden verzameld in de gemeenschapsruimte van de school. Je mag per kind een doos vullen, maar ook als gezin. Er wordt hier absoluut geen druk op uitgeoefend. Ik doe er altijd 2 omdat ik het een superactie vind! Bij mijn zus op school doen ze niet mee aan deze actie, maar omdat zij de actie ook zo goed/ leuk vindt, vult zij er vaak ook 1 met haar kinderen en die breng ik dan ook mee naar " onze" school. Er zijn ook wel kinderen die bij familie vragen om spullen of om de verzendkosten te doneren
Dit vind ik ook sneu... krijgen alle kindjes een eigen doos en dan komt jullie doos die 3kindjes moeten delen ookal zal er genoeg inzitten maar toch... Zie het een beetje als sinterklaas alle kinderen krijgen een speciaal cadeau en jou kinderen moeten het samen opmaken en delen. Wij gaan nooit naar de kerk maar altijd rond begin november loop ik even langs om een briefje te halen voor de actie vind het een mooi idee dat de minderbedrelde kinderen ook een leuke dag hebben met een cadeautje
Ik denk dat jij een andere actie bedoelt De actie schoenendoos betekent dat je een schoenendoos versiert en vult voor een kind in een arm land. Of je nu 2 dozen per gezin maakt en vult of 1 doos met 3 gezinnen ,maakt voor de ontvanger dus niet uit. Die hoeft die doos niet te delen uiteraard.