Onze kleine uk is geen makkelijke slaper, al vanaf de geboorte niet. Ik vind het vooral sneu voor hem, hij komt vaak niet in zijn diepe slaap gevolg de hele tijd half hongerig, half moe. Hij slaapt maar 1x een lang slaapje van een aantal uur, ik maak hem dan vaak wakker naar max 4 uur, ivm voeding maar ook omdat ik liever wil dat hij een lange ruk in de nacht maakt en niet overdag. We passen al rust en regelmaat toe (maar dit is erg lastig omdat hij niet/ slecht slaapt) en we bakeren hem al in. Dus wakker worden is voeden (tenzij hij echt nog geen honger heeft en dan even knuffelen spelen en bij moeheidssignalen op bed, overigens zijn de moeheidssignalen lastig op te pikken aangezien hij natuurlijk vaak al moe is). Dit heeft er wel voor gezorgd dat hij in de nacht beter slaapt en iig niet meer bij ons in bed. Ik troost hem altijd in zijn bedje ivm minder prikkels en haal hem dus niet snel weer uit bed. Ik troost hem dan door wat te sussen, over zijn buikje en hoofdje te aaien en een speen te geven. Die speen zorgt er meestal niet voor dat hij in slaap valt, hij slaapt dan half, en is ook een half uur stil, maar dat is onvoldoende om echt uitgerust te zijn omdat hij zijn diepe slaap niet haalt. Vandaag heeft hij in de ochtend na zijn fles wel nog een paar uurtjes geslapen van 7 tot 9.30. Maar daarna dus niet meer... Nu slaapt hij misschien wel omdat ik ongeveer 3 kwartier geleden een speen (voor de zoveelste x) heb gebracht. Gister heeft hij bijvoorbeeld na zijn ochtendfles van 8 uur niet echt meer geslapen tot 12u, toen heeft hij 4 uur achter elkaar geslapen (en heb ik hem wakker gemaakt). Daarna heeft hij ook niet echt meer geslapen. Dat niet echt slapen is dus met speen een half uur stil zijn met de oogjes dicht. Om 8u sliep hij eindelijk, dan wordt hij standaard na 3 kwartier wakker, dan geef ik een speen en valt hij vaak wel weer snel in slaap. Hij hoeft van mij niet van voeding tot voeding te slapen, maar het lijkt me wel beter dat hij tussen alle voedingen toch even een goed dutje doet. Wat ik ook al heb geprobeerd is hem wiegen en terugleggen, bij mij in mijn armen laten slapen of in de wandelwagen, maar dan gebeurt hetzelfde als op bed, hij is een half uur tevreden met speen en met zijn ogen dicht, maar valt niet in zijn diepe slaap. Deze bereikt hij wel ooit, maar vaak pas vlak voordat hij weer gevoed moet worden (ik voed overigens op verzoek met wel een soort van schema 7, 11, 15, 19, 23 en in de nacht, maar dit mag/kan rustig een uurtje eerder/later zijn). Draagdoek ga ik nog wel proberen, maar heeft niet echt mijn voorkeur. Ik ben zo bang om in die visuele cirkel te komen (was bij de oudste nl. ook zo) van altijd half hongerig en half moe zijn (is nu natuurlijk ook al een beetje) en vervolgens dus ook zowel overdag als in de nacht slecht slapen. We zijn al naar een osteopaat geweest, die kon niets vinden behalve een nog niet volledig rijp verteringsstelsel (maar dat hebben alle kindjes) en daardoor wat darmklachten en lichte reflux. Ik wil nog wel naar de HA vanwege eventuele reflux, maar ik twijfel nog of dit het echt is/hij hier echt veel last van heeft. Wat we wel al doen is de voeding indikken, hem een half uurtje overeind houden na de voeding en zijn bedje staat schuin. In de nacht gaat het overigens ook niet altijd goed, vreemd is dat wanneer mijn man voed hij niet direct gaat slapen, bij mij wel. En als hij dan niet direct gaat slapen gebeurt hetzelfde als overdag, dan krijgen we hem dus zeer moeilijk in slaap. Dus tips graag!
Geen tips, want ook hier slaapproblemen. Maar wil je wel even een hart onder de riem steken. Het is pittig!
Ik heb mn dochter juist wel in een draagdoek gedaan. Door mama"s nabijheid en warmte viel ze goed en diep in slaap. Tot 15w elke dag urenlang. Toen begreep ze hoe lekker slaap is en lukte het ook in haar bedje Ik zie dat je zoontje pas 5w is, geef hem wat tijd
Ja, ik weet dat ik m nog ff de tijd moet geven... maar ivm de drama's bij de eerste ivm oververmoeidheid en overprikkeling wil ik dat toch wel echt voorkomen. draagdoek ga ik ook nog proberen maar soms gaat t slapen in bed prima.
Ik heb voor mijn dreumes het boek dreumes in dromenland gekocht, Wou dat ik de baby variant al gehaald staan echt nuttige dingen in.
Dat boek heb ik en volg ik. Baby in een droomritme. Maar ik krijg mijn gewoon niet altijd in slaap... op geen van de omschreven manieren. Dus dan? Ik voed dan wel eerder en daarna slaapt hij dan vaak redelijk snel, maar is ondertussen dan wel al lang wakker.
Lastig hè. En ik snap je zorg dat hij in een vicieuze cirkel terechtkomt en oververmoeid raakt. Maar hij is nog zo klein en volgens mij is het vrij normaal dat ze de eerste weken nog niet een goed slaapritme hebben vanwege alle lichamelijke ongemakjes. Mijn zoon heb ik ook urenlang in de draagzak gedragen, om er maar voor te zorgen dat hij sliep (hij had verborgen reflux en rechtop slapen ging het beste). Weinig in zijn eigen bedje geslapen overdag de eerste maanden. Hier hielp inbakeren ook goed, maar ben daar pas mee begonnen toen hij 8 weken was. Hij maakte zichzelf steeds wakker met zijn ongecontroleerde bewegingen. Als het slapen in bed niet lukt of heel kort is, zou ik hem in de draagdoek doen. Elk klein beetje slaap is meegenomen. Succes!
Tja, het blijft lastig. Vind het ook zo moeilijk of ik het goed doe zo. Want er "mislukt" gegarandeerd 1 slaapje op een dag. Hoewel hij gister 1x 2 uur, 1x 1,5 uur en 1 x 3 uur heeft geslapen. Of tellen al die halve uurtjes tutten met de oogjes dicht ook??? Als het ochtendslaapje "mislukt" slaapt hij in de middag een lange ruk en in de namiddag dus bijna niet meer. Als het ochtendslaapje lukt dan gaat het middagslaapje moeizaam en het late middagslaapje weer goed.... Maar dan slaapt hij in de avond dus weer moeizaam. Ik twijfel dus of ik er goed aan doe hem zo lang mogelijk op bed te laten liggen. Ik breng dan steeds een speen en geef hem een knuffel. Als ik hem uit bed til wurmt hij zich nl. uit mijn handen en zoekt naar de speen. En als ik hem in mijn armen houd valt hij niet sneller in slaap en ivm met de oudste beneden en de tv (prikkels) houd ik hem liever in bed. En een draagzak zou misschien wel ideaal zijn, maar dan ben ik dus bang dat hij helemaal zijn bed niet meer in wil (iig overdag).
Ooh ik vind dat best veel uren slaap nog,is mij nooit gelukt. Hier waren het een keer 3kwartier en een uurtje ofzo
Ja, ik doe er echt mijn best voor hem langer te laten slapen overdag. Maar vaak gaat het ook met steeds en paar keer 3 kwartier. Vandaag ging t ook minder dan gisteren. Gisteren spontaan niet paar zijn uit zichzelf niet langere ruk. Vandaag dus niet.... vanochtend wel ruim 2 uur. Vanmiddag en in de namiddag 2 x 3 kwartier.