Ervaringen sterilisatie via essure methode

Discussie in 'Anticonceptie' gestart door lieke, 28 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lieke

lieke VIP lid

7 sep 2005
    6.289
    263
    83
    Ik ben mama van 2 kindjes en daarmee is mijn gezin compleet.
    Ik wordt 38 dit jaar en wil lichamelijk niet nog een zwangerschap aan.
    Ik heb nu een implanon maar ben er niet tevreden over lijkt toch of ik last heb van de hormonale bijwerkingen.
    Ik wil na dat ik lang genoeg heb kunnen ervaren zonder pil enz gewoon geen hormonen meer.
    Mijn keus is gevallen op sterilisatie.
    Ging er helemaal vanuit dat dit op de oude manier ging gebeuren.
    Nu blijkt waar ik ga het zh meer de essure gebruikt wordt.
    Nou ben ik daar gewoon heel huiverig voor.
    Wil eigenlijk geen polonaise aan mijn lijf waar ik bij ben.
    Maar ik wil het een kans geven om er over na te denken dus ben druk aan het zoeken en lezen en hoop ervaringen te horen.
    Wie weet kan iemand mij hier aan helpen.
    Dank, Liek.

2. Monique12

Monique12 Nieuw lid

22 mrt 2011
    4
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste Lieke,

Heb onlangs de Essure methode ondergaan. Ben moeder van 2 zonen van 6 en 8 en zelf 35 jaar. Wist al langer dat ik geen kinderen meer wilde maar sterrelistatie was wel heel definitief. Maar na nog wat jaren de pil geslikt te hebben was ik er nu klaar voor. Ik ging er heel rustig in. Had gelezen dat het vrij weinig voorstelde. Ik heb trouwens zelf voor Essure gekozen, leek me heerlijk, dat ik zo weer naar buiten kon lopen.
    Ik moest toch wel alle kleding uit doen, bh mocht aanblijven, kreeg een ziekenhuis jasje aan en mocht gaan liggen. De dokter vertelde dat het nogal een natte bende kon worden omdat hij ook water naar binnen spoot zodat alles goed open ging staan en hij er goed bij kon. Al met al heeft het 4 minuten geduurd voordat beide veertjes geplaatst werden. Ik voelde op een gegeven moment wel pijn, soort hele erge menstruatie buikpijn, daardoor kreeg ik de neiging dat ik moest flauwvallen (daar heb ik nogal snel last van) maar de dokter ging snel door en zoals ik al zei, 4 min. later was het gepiept. Ik kwam alweer wat bij, maar die buikpijn bleef. De avond ervoor moest ik trouwens een dicofena zetpil nemen en 2 uur voor de ingreep nog een plus 2 paracetamol tabletten. Ik mocht overstappen op een ziekenhuis bed en ze reden me naar een andere kamer. Als ik me helemaal goed voelde mocht ik me aankleden en naar huis gaan. Eenmaal thuis ben ik wel gelijk m'n bed ingekropen en heb nog 2 paracetamol tabletten ingenomen, na een uurtje geslapen te hebben was de kramp/buikpijn weg en had ik nergens meer last van. Wel had ik een paar een lang last van bloedverlies. Maar dat scheen normaal te zijn. Al met al is het me toch wel meegevallen. Nu maar hopen dat over 3 maanden alles is dichtgegroeid en ik echt kan stoppen met de pil. Hij controleert het dan met een Rontgen foto, er staat vaak beschreven met een inwendige echo maar dat vond hij niet helemaal safe, met rontgen kon hij het beter zien. Ook kan het zijn dat het langer dan 3 maanden duurt voordat het is dichtgegroeid. Maar dat hoop ik uiteraard niet.
    Nou als je nog vragen hebt hoor ik het wel.

3. lieke

lieke VIP lid

7 sep 2005
    6.289
    263
    83
    Dank je wel Monique voor je uitgebreide verhaal.
    Klinkt allemaal heel duidelijk hoe je het ervaren hebt.
    Ben juist zo bang voor dat enorme kramperigheid / ongesteld gevoel.
    Deze is gewoon niet prettig heb de spiraal zetten daarom ook als erg onaangenaam ervaren , deze gaf ook dit gevoel.
    Ik heb volgende week woensdag de afspraak bij de gyn om de implanon te verwijderen en te bespreken hoe of wat.
    Hoe lang ben je gebleven na deze ingreep voor je, je goed voelde om weer naar huis te gaan . ?
    Fijn dat je het is meegevallen. Lees op het i-net beetje 50/50 verhalen de een zegt NOOIT meer en de andere zegt kaassie.
    Nogmaals bedankt voor je info.

4. Monique12

Monique12 Nieuw lid

22 mrt 2011
    4
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik had gewoon de pech dat ik de neiging kreeg dat ik ging flauwvallen, ging erg zweten, ik werd helemaal slap maar hoorde nog wel alles, het kwam niet echt doordat het heel erg pijn deed, het was meer een zeurderig kramp gevoel, wat totaal misschien 2 a 3 minuten duurde. En de totale ingreep 4 min. In het begin voel je nog niets omdat de dokter dan nog niet zo hoog zit natuurlijk. De zuster zei al..puf het maar weg als een wee. Het is eigenlijk net als een bevalling, als je in die pijn zit denk je van..nooit meer maar achteraf valt het wel mee. Ik ben misschien 10 tot 15 minuten gebleven na de ingreep maar dat komt denk ik omdat ik bijna flauw was gevallen en daarvan nog een beetje bibberig was. Als dit niet was gebeurd had ik mij gelijk aan kunnen kleden en weg kunnen gaan.
    Wel thuis lekker het bed ingedoken met een kruik en 2 paracetamol. Ik heb toen een uurtje geslapen en daarna voelde ik mij weer goed.
    Zie er maar niet teveel tegenop, het zal echt mee vallen.
    Succes

5. lieke

lieke VIP lid

7 sep 2005
    6.289
    263
    83
    Ik zal woensdag laten weten hoe het bezoek was en wat ik ga besluiten.... Zijn er nog meerdere die hier ervaringen mee hebben ?

6. lieke

lieke VIP lid

7 sep 2005
    6.289
    263
    83
    10 Mei onderga ik de Essure helaas heb ik geen keus zelfs de 2 gyn die ik bezocht was een groot essure fan en wilde mij niet op de oude manier gelijk helpen moest maar goed nadenken over de essure alsof ik al niet langere tijd aan het nadenken was en besloten had dit niet te willen.
    Maar goed, ik ga hem doen hopelijk valt hij mee.

7. Monique12

Monique12 Nieuw lid

22 mrt 2011
    4
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nou superspannend voor je, heel veel succes vast, en laat je nog even weten hoe je het ervaren hebt ?

8. lieke

lieke VIP lid

7 sep 2005
    6.289
    263
    83
    Ik heb hem gehad, echt het was een eitje waar ik zo tegenop kon zien viel gewoon zo erg mee.
    Kon mij uitkleden , op de gyn stoel met de beugels.
    inderdaad met water en een apparaat.
    Het was geloof ik binnen een paar minuten gepiept het doorsteken van de baarmoeder mond en naar de eileiders voelde ik echt niet.
    Wel het moment dat de veertjes erin gezet worden dat voelde als lichte kramp maar verder gewoon niet.
    Kon daarna gewoon opstaan even moest ik blijven zitten en kon mij daarna gewoon aankleden en weer naar huis.
    Had een uurtje wat lichte krampen maar dat stelde ook niet wat voor.
    hadden nog pech we hadden lekke band met de auto dus ben op de stoep gaan zitten en manlief verwisselde de band.
    Ik ben blij dat ik de moed gevonden heb om deze methode te doen.
    Dit met dank aan deze aardige gyn die de tijd genomen heeft om de begeleiding te geven, ze kwam mij als zeer ervaren deskundig over mbt essure plaatsen.
    Bedankt nogmaals voor jouw verhaal.

9. Monique12

Monique12 Nieuw lid

22 mrt 2011
    4
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat super dat het je zo mee is gevallen !
    Wel grappig: jij zag er meer tegenop en het viel mee, ik ging er heel nuchter in en het viel een beetje tegen !
    Nou we hebben het in ieder geval gehad, nu maar afwachten of het na 3 maanden dicht is gegroeid, ik mag eind juni dus het schiet al op !

Deel Deze Pagina