Katten en Baby...

Discussion in 'De babyuitzet' started by LovelyBrunette, Apr 19, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. LovelyBrunette

LovelyBrunette Actief lid

Dec 11, 2011
    353
    0
    0
    NULL
    Maassluis
    Hi meiden,

Ik vroeg me af of hier meer mensen zijn die katten hebben,
    hoe gaan jullie met je katten om nu je zwanger bent?
    Neem bijvoorbeeld de box, hoe leerde jij jouw katten af om erin te springen?

Wij zijn behoorlijk dol op onze katten en betrekken ze erbij,
    we laten ze snuffelen aan nieuwe spullen, omdat het toch nog gewassen wordt, en het zo bekend voor hun is. ;)
    Verklaar ons maar voor gek, maar ik heb meegemaakt dat het echt helpt! Katten kunnen na de geboorte uit jaloezie je hele huis onder plassen.... :$ en dat wil ik voor zijn. Vandaar....

Dus hebben jullie ook katten en tips voor ons? Hoor ik ze graag....:D

2. ona81

ona81 Bekend lid

Aug 19, 2011
    844
    0
    0
    Heerlijk thuis geweest tot onze zoon 8 manden was,
    Hoi,

Tijdens de zwangerschap kwam onze poes vaak op en tegen mijn buik liggen, heerlijk warm voor dr!
    Idd overal aan laten ruiken. Toen de box stond en het kamertje aardig klaar was, heb ik haar over 1 keer ingezet en daarna een vuilniszak er in. Toen is ze er niet meer ingegaan.
    En ja als je kleintje er is dan moet je kat toch echt enorm wennen. Maar onze ervaring is dat dit toch aardig vanzelf gaat. Onze poes is 1 week totaal op de achtergrond geweest en in de 2e week kwam ze voorzichtig snuffelen. Mijn man gaf haar lekker veel aandacht in de avond als ik bijv BV gaf. Ze was wel wat afstandelijker naa rmij toe geworden (was voorheen gelijk), maar is nu weer gewoon 50/50. Lief blijven doen en aanhalen zodra het kan. We hebben onze zoon ook elke dag laten voelen aan haar. Nu zijn ze echt maatjes, behalve als onze zoon te druk is, maar dan loopt ze gewoon weg. Hij kan echt met haar kroelen en dat laat ze toe. Ze knijpt dan met haar oogjes samen en kijkt naar mij van: "het is goed, hij is nog maar klein" Knlinkt gek, maar dat denk ik echt....

Succes, het komt echt wel goed!

3. Mikkydj

Mikkydj Actief lid

Nov 14, 2009
    331
    1
    0
    Hallo,

Wij hebben de box opgezet toen ik ongeveer 35 weken zwanger was en toen hebben we er ballonnen ingelegd. De hoop was dat ze erin zouden springen, een ballon zou knallen en ze het vervolgens nooit meer zouden wagen. Helaas duwde mijn katten de ballonnen gewoon aan de kant er gingen er naast liggen. Nu dat de kleine er is respecteren ze het gelukkig wel goed dat de box bezet is zeg maar. Maar als we weg gaan of in de nacht dan vouw ik het box kleed even dubbel zodat als ze er op gaan liggen er geen haren opkomen. Dit werkt eigenlijk prima zo. Wij hebben 2 katten en eentje kwam af en toe een aai halen maar niet echt een schootkat. Tijdens de zwangerschap veranderen dit al en kwam hij steeds vaker een aai halen. Nu komt ie zelfs vaker op schoot liggen als ik met de kleine op de bank zit....erg gezellig alleen kan mama dan geen kant meer op hihi

4. Engeltje1

Engeltje1 Niet meer actief

Toen ik 20 weken zwanger was hebben we de box al neergezet zodat ze kunnen wennen eraan.
    Ik had er aluminium folie ingelegd, ze zijn er niet in geweest :D

Als ik in de babykamer bezig was, mochten ze er ook in, zodat ze niet jaloers zouden worden.
    Nu laatik overdags weleens de babykamer deur open staan om lekker te luchten enzo, soms gaan ze wel op de vensterbank zitten naarbuiten kijken, maar zodra keano gaat huilen gaan ze foetsie haha!

Ze moete Weinig van de baby hebben, want dat bewegen vinden ze blijkbaar eng, maar gelukkig zijn ze niet anders geworden. Niet verstoppen of plassen, geen jaloezie dus

5. loesje26

loesje26 Bekend lid

Feb 5, 2009
    722
    0
    16
    rayon manager farmacie
    Oosterhout
    Goedemorgen brunette :)

Wij hebben twee katten en sinds november een dochter. Ik heb een kater, vrij dominant, eigenwijs en die wil overal op, in en tegen aan liggen.. En een poes, heel aanhankelijk lief en doet geen vlieg kwaad. En ik moet zeggen, het gaat zo ontzettend goed. Als Olivia wakker is komen ze niet bij haar in de buurt behalve bij mij op schoot maar in de buurt van de box niet of als ze op haar speelkleed ligt ook niet. De kater is wel een keer met z'n pootjes op het randje gaan liggen en naar haar gaan kijken maar that's it. Wel gaan ze als ze de kans krijgen overal op liggen, dus bekleed gaat in de la van de box s avonds en in haar wipstoel leggen we iets..
    Wel hebben we vanaf het begin en ook tijdens de laatste 10 weken van de zwangerschap de slaapkamer deuren dichtgehouden en consequent overal afgestuurd maar ik merk dat ik wel iets makkelijker wordt, ze komen nog steeds niet in de baby kamer en bij ons op de kamer maar ik laat Olivia gerust even in de box als ik ga douchen en ik ben absoluut niet bang dat de katten erbij gaan, maar dat is het karakter van mijn katten. Wel begint ze nu interesse te tonen in de katten en dat is gevaarlijker (lekker knijpen in de staart en trekken aan de oren..:$) dus nu moet ik haar in de gaten houden.. En in het begin mochten de katten toen ze net geboren was er gelijk bij en snuffelen en bij mij liggen zoals ze altijd deden ook als ze bij me zat. (op de bank tegen m'n benen aan) dan voelde ze zich ook niet buitengesloten. Dat is denk ik het belangrijkst.
    Maar wel een voordeel, baby's die met katten opgroeien of andere beestjes hebben minder last van allergieën in het algemeen!!

Maar mijn tip:D wees consequent, maar betrek de katten erbij al de baby er is en stuur ze niet altijd wel als je met je kindje bezig bent. Als ze nu op de bank liggen laat ze dan ook bij je liggen als je met je kindje zit dan worden ze minder jaloers en ik gaf bijv als ik eten maak voor Olivia de katten een snoepje of kattenmelk:)

Ik hoop dat je wat hebt aan mijn tips en anders kan je me altijd nog een berichtje sturen :D

6. LovelyBrunette

Dec 11, 2011
    353
    0
    0
    NULL
    Maassluis
    Leuk!! Ik vind dat niet gek, ik zou hetzelfde denken.
    Als katten hun ogen dichtknijpen zijn ze tevreden.... :D

7. LovelyBrunette

Dec 11, 2011
    353
    0
    0
    NULL
    Maassluis
    Ik hoop zo dat het bij ons zo gaat als bij jullie. Leuk om te lezen hoe jullie ermee omgaan. Ik kan er namelijk echt mee zitten,.... ik wil mn poezen ook niet te kort doen... en door jullie berichtje wordt mijn gedrag naar hun toe bevestigd dat dit DE manier wel eens kan zijn. Niet buitensluiten, juist erbij betrekken, laten snuffelen en voornamelijk hun ook veel aandacht blijven geven als voorheen. Ook mijn oudste poes komt nu veel vaker op mn schoot liggen en kruipt helemaal tegen mn buik aan.... zo lief!

Wij gaan de box ook neerzetten binnenkort, juist om hun te laten wennen hieraan... Mikkydj, haha grappig dat ze de ballonnen opzij schoof en er dan zo in zou gaan liggen! Denk dat mijn katten ook zo bijdehand zijn haha!

8. Jel123

Jel123 Actief lid

Aug 1, 2011
    222
    0
    0
    Ik probeer m'n katten ook overal bij te betrekken. Laat ze lekker snuffelen. In huis een stukje met kat erin in de wandelwagen gereden :D Buikdrager heeft ook 1 van de 2 al een keer mogen testen :D
    Maar ik zorg er wel voor dat ze niet denken dat het van hun is. Ze kunnen zelf niet bij de kinderwagen of in het bedje e.d.
    Eigenlijk verwacht ik geen problemen, al zullen ze echt wel even schrikken als de baby gaat huilen. Tweejarig zoontje van mijn vriendin kan ze ook gewoon aaien ze rennen niet weg. En zelfs toen hij 1 van de 2 had opgepakt bleef de kat rustig en hield zich stil. Heb natuurlijk wel gelijk gezegd dat de kat dat niet zo leuk vindt :p

9. Erica82

Erica82 Actief lid

Aug 28, 2011
    431
    0
    0
    Fotograaf
    Zwolle
    Wij hebben ook twee katten. De woonkamer staat nu vol met spulletjes omdat we op de babykamer bezig zijn. Ze mogen er best aan snuffelen, maar ik wil niet dat ze er in en op gaan liggen (ook omdat ze wel eens de neiging hebben te plassen op dingen, vooral als die nog oude geursporen van andere dieren bij zich hebben) Ik laat ze wel vrij en tot nu toe gaat het goed. Gaan ze ergens in liggen, corrigeer ik ze.

De babykamer is nu wel verboden terrein, misschien als alles erin staat dat ze dan wel weer even mogen snuffelen maar nu met al die verfrommel vind ik het niet zo fijn als de dames er rondlopen ;)

En voor de rest moeten we maar zien hoe het gaat... Merk wel dat ze de afgelopen weken veel knuffeliger zijn geworden. Is vooral bij een van de twee te merken, die komt nu zelfs bij mij op schoot liggen. Iets wat ze daarvoor eigenlijk nooit deed. Dus ze merken wel dat er iets gaat veranderen. Maar ze zullen niet minder liefde en aandacht krijgen van ons als ons kindje er straks is, want ze zijn al zo gevoelig (hebben snel last van stress) en dat moet je niet extra stimuleren.

10. Sanne152

Sanne152 Actief lid

Jan 18, 2012
    146
    2
    0
    @Mikkydj
    Wat een eigenwijze poessies die de ballonnen aan de kant duwen :D

@Jel123
    Dat rondje in die kinderwagen! Hahahahaha geweldig :D

Wij hebben een kitten, superlief ding.
    Ben erg benieuwd hoe het hier zal gaan als het zover is!

11. mama4life

mama4life Bekend lid

Dec 20, 2011
    910
    0
    0
    Weinig momenteel
    Zuid-Holland
    Wij hebben 3 katten... En met alledrie gaat t goed.. We hebben 3 vrouwtjes, 1tje komt uit t asiel en was altijd wat angstig en afwachtend... Maar al vrij vroeg in de zwangerschap is t n kroelkontje tot en met geworden... :D

Nou ben k voor mn bevalling 2,5 dag weggeweest (zkhuis) en hebben ze in die tijd wel ff gauw de kerstboom gesloopt, maar ze zijn heel lief met de kleine man... Ze mochten gewoon op schoot, ook (of eigenlijk liefst juist) als k mn kereltje voedt (bv)...

Wij hebben n plaat gemaakt op de box, want de dames zijn hier liever lui dan moe... En tja, de box is dan net te interessant/lekker/zacht/warm... :cool: Op de kinderkamer komen ze niet, maar ze komen sowieso niet (meer) boven... Wel hebben we ze laten steriliseren zodat ze naar buiten konden (mei vorig jaar) en dat scheelt hier wel voor ze...

Buiten gaan ze gek doen en hollen/vliegen/vogels vangen en binnen komen ze kroelen, aandacht en eten vragen... :) Wat kzelf heel fijn vind, 1 van de katten is mijn poezenkindje (echt n mama'smeissie) en die geeft de kleine nu ook kopjes tegen zn voeten als k hem voedt... Een van de meest schattige dingen die k ooit heb gezien... :D

Oh en de wipstoel ligt hier ondersteboven op t plankje van de salontafel... Kunnen ze eraan ruiken, erin zitten (aan de verkeerde kant) en toch komen ze er niet aan als de kleine erin zit... ;)

Succes!

12. Ashk

Ashk Lid

Apr 18, 2012
    41
    0
    0
    Gelderland
    Wat goed om te horen dat het niet één en al drama hoeft te zijn!
    Ik heb twee katten, een poes en een kater. De kater was eerst heel
    schuw maar sinds ik zwanger ben helemaal niet meer! De poes is
    eigenlijk helemaal niet veranderd. Beide liggen ze alleen niet meer op
    schoot, dus wordt het bezoek en m'n vriend daarvoor nu geclaimd :D.

De kater heeft gelukkig z'n eigen plekjes in huis, in de vensterbank,
    op de leuning van de bank en in z'n hangmatje. De rest waar op
    gelegen kan worden wordt toegeëigend door de poes. Alles wat niet
    de grond zelf is vind ze haar 'mand', niets is veilig. Ik ben benieuwd
    hoe dat gaat als de kleine er is! De box staat nog niet en de
    babykamer is verboden terrein als wij er niet in zijn. Tot nu toe
    hebben ze het ledikantje met rust gelaten, dus ik hoop dat ze dat
    straks ook doen.

Hoe hebben jullie dat eigenlijk gedaan in het kraambed? :( Ze mogen
    hier eigenlijk al nooit op de slaapkamer. Maar straks zullen er veel
    mensen in en uit lopen, ik denk dat ze dan toch wel heel nieuwsgierig
    zullen zijn. En ik wil ze toch wel graag laten wennen aan de baby.
    Is het veilig om ze er dan gewoon bij te laten?

13. Sassie87

Sassie87 Actief lid

Mar 29, 2011
    128
    2
    18
    Female
    NULL
    Hallo,

Wij hebben twee super lieve katten. de een is heel aanhankelijk naar iedereen toe. laats nam mijn vriendin hun kleine mee en hij ging kopjes geven in de hoop dat de kleine dat ging aaien. maar dat jochie sliep lekker :D dus ging hij er maar bij liggen zo van 'nou zeg dan ga ik wel liggen'

de andere zoekt haar eigen rustige plaats op of komt bij vrouwtje liggen.

Mijn man zegt dat hij er veel vertrouwen in heeft dat het goed gaat omdat de katten hun eigen weg wel kiezen. en tevens ze vinden alles best als ze maar aandacht krijgen. :D

Kwa bezoek ze mogen zowiso niet op de slaapkamer komen maar in de woonkamer betrek ik ze er wel bij. als de visite er is. en toen de kleine van een vriendin bij ons was ging de kater altijd bij ons liggen als wij haar aan het voeden waren met de fles. of dat ze bij ons lag te slapen. waren ze altijd bij ons.

Groetjes

Sassie

14. LovelyBrunette

Dec 11, 2011
    353
    0
    0
    NULL
    Maassluis
    Ahhw, haha dat is wel lief! :)

15. mama4life

mama4life Bekend lid

Dec 20, 2011
    910
    0
    0
    Weinig momenteel
    Zuid-Holland
    Tja, nou heb ik in mn kraamtijd eigenlijk niet (iig niet extra) op bed gelegen... Dus dat zou k laten afhangen van hoe je je voelt... En evt van je visite... Als t mensen zijn waarvan je weet dat ze goed zijn met je katten oid dan zou ik t waarschijnlijk wel doen... :)

16. JongeMama22

JongeMama22 Niet meer actief

Wij hebben twee katten . Mijn buik begint nu wel een beetje zichbaar te worden en ze snuffelen aan mijn buik, miauwen er tegen, geven er kopjes tegen en gaan naast me liggen, als ik op de bank zit.

Het zijn rustige katten en ze krijgen genoeg aandacht dus ik hoop dat ze zo lief blijven zoals nu:)

17. Tash

Tash Fanatiek lid

Sep 7, 2011
    1,996
    0
    36
    Noord Holland
    Fijn dat hier een topic over is meiden! Wij zijn de trotse 'ouders' van wen poes en een kater! Allebei rustig (meestal) en laten alles toe, ook door kleintjes van vrienden.. Ons meisje heeft veel aandacht nodig en is heel knuffelig, dus daar verwacht ik 'meer' problemen mee.. Die kan nu al jaloers zijn op andere mensen, hihi. Meneer is rustig alleen heeft hij de neiging om overal op en in te gaan liggen..(Bvb voetbaltas, schone! wasgoed, dozen, etc...) Wat hem betreft zijn dus echt alle tips welkom!

18. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

Jul 4, 2010
    13,212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Onze oudste kat die vond toen ik zwanger was van dochterlief vooral de wieg erg mooi, daar lagen wel balonnen in, maar toch ook regelmatig een kat. De box heeft hij nooit in gezeten en de wieg gooide ik hem gewoon elke keer weer uit. Het verschoonkussen lag hij ook graag op te slapen, maar dat vond ik wel ok, haren in bed vind ik toch anders. Toen dochter geboren was, had hij al snel door dat ze echt niet leuk was, er kwam namelijk een enorm lawaai uit dat kleine mensje en hij weet nogsteeds niet hoe snel hij weg moet komen als ze huilt of gilt van plezier. De kleine kat, die we hebben gehaald toen dochter een jaar werd, is wat lastiger straks, want die kruipt ook lekker bij dochter op schoot dus dat zal hij straks bij de baby ook wel doen.

19. Gerdatjuh

Gerdatjuh Bekend lid

Feb 27, 2012
    992
    23
    18
    Female
    Fryslân
    Wij hebben 4 katten, n hond en 2 cavia's.. 1 kat is een beetje jaloers omdat ze niet altijd meer bij me kan zitten maar voor de rest zijn ze niet anders als anders.. Ze gaan gewoon door met hun leventje zoals ze gewend zijn.. Boven mochten ze zo wie zo nooit komen en de box e.d. laten ze links liggen.. Nu het wat mooier weer is zijn ze toch meer buiten..

20. Scarabee

Scarabee VIP lid

Dec 12, 2010
    6,482
    1
    38
    n.v.t.
    Woon ook met een kat, dus ik lees mee! Ben benieuwd naar tips..

Wat betreft afleren ergens op of in te komen heb ik twijfels over mijn stoutert. Als ik in de huiskamer ben heb ik haar (na afleren) nog nooit betrapt op toch op de tafel of het dressoir te springen... Maar als ik even weg ben geweest, zie ik prachtig al haar pootafdrukjes overal ! (ze is toch nog net niet zo slim om eerst de kattengrit poeder van haar pootjes te wassen!)

Share This Page