Beste forumleden, Sinds 3 1/2 maand ben ik in verwachting van een tweeling. Het is mijn eerste zwangerschap. Helaas heb ik al jaren last van een strakke bekkenbodem. Ik kan geen tampons inbrengen en vrijen doet vaak pijn. Ik had altijd het idee dat als ik zwanger zou zijn en dit zou aangeven aan de gynaecologen, dat een geplande keizersnede op verzoek mogelijk zou kunnen zijn. Iets wat ik persoonlijk - ondanks dat het een zware buikoperatie is - heel prettig zou vinden omdat het mij rust zou geven. Helaas ben ik van de koude kermis teruggekomen. Ze stellen zich op het standpunt: natuurlijk bevallen, mits medisch onmogelijk. Wie heeft dit ook (gehad)? Hoe heb je je op de bevalling voorbereid? En hoe is de bevalling verlopen?
Ik denk, dat door de hormonen je bekkenbodem wel verweekt. Zelf heb ik nauwe bekken, iets waar we pas bij de bevalling achter kwamen, maar ik heb (met moeite en hulp) wel een kindje gezond op de wereld gezet met een gemiddeld groot hoofd. Maar ik zou zeker je twijfels nogmaals bespreken met je gyn. Misschien kan ze je wat meer geruststellen en beter uitleggen wat er met je lijf gebeurt bijvoorbeeld.
Natuurlijk bevallen kan echt prima. Ik heb vorige week nog een keizersnede live gezien, geloof mij als je dat ziet Die bekkenbodem verweekt wel, dit heeft de natuur heel goed geregeld. Ook moet je vooral gebruik maken van houdingen en verticaal bevallen. Wellicht wel wat om een cursus hypnobirthing/yoga te doen voor goede ontspanning. Daarnaast naar de bekkenfysio voor ontspanningsoefeningen. Succes!
En nog even een toevoeging op mijzelf. Ervaringen van anderen kan je feitelijk niets mee. De negatieve verhalen circelen overal rond maar stop vooral met negatieve verhalen lezen en ga uit van je lichaam & je Baby's die weten namelijk wat te doen
Jep ervaring. Het aanspannen van je bekkenbodem is voor sommigen een soort reflex waar je geen controle meer over hebt. Verbindingen bij gewrichten kunnen verweken. Maar in je bekkembodem gaat het om je spieren. Deze is te groot en je hebt er niet of nauwelijks controle over. Bevallen is zo'n oerkracht dat daar volledig tegeningaat. Er hoeft ook niets in, er gaat iets uit en dat is echt een wereld van verschil voor een aangespannen bekkenbodem. Natuurlijk bevallen kan prima. Bij mij heeft het denk ik ook echt meegeholpen aan het genezen van mijn vaginisme.
Hallo ladies, Dank voor jullie reacties. @spruitje80 - dank voor je positieve verhaal. Heb je je nog een bepaalde manier voorbereid en ben je bevallen met een ruggenprik? Ik kan mij voorstellen dat je het heel spannend vond om te bevallen met vaginisme (of zat je daar heel nuchter in, in de zin van de natuur doet haar werk wel?) @tweekids - ik hoor wat je zegt, alleen vertrouwen in de natuur is lastig als het lijf op voorhand al niet goed werkt. De reden dat ik op dit forum ben gekomen is niet dat ik op zoek ben naar horror verhalen, maar naar verhalen hoe mensen met bekkenbodemproblematiek deze klus geklaard hebben. Ik denk hier inderdaad ook aan Hypnobirthing, maar bijvoorbeeld ook het gebruik van de Epi-No.
Ik heb zelf ook een erg gespierde, strakke bekkenbodem. De gynaecoloog heeft dit tijdens en na de bevalling meermaals benoemd. Ik iwst overigens niet van tevoren dat ik dat had, nooit problemen gehad met vrijen o.i.d. Mijn bevalling ging heel snel, ontsluiting van 3 naar 10cm in 1uur. Vervolgens het eerste deel van het persen ging heel snel, (in 2x persen tot op bekkenbodem), echter daarna stagneerde het dus vanwege die gespierde bekkenbodem. Uiteindelijk 23min geperst, gelukkig niet hoeven knippen, en 4 hechtingen. Je kan dus gewoon (vlot) bevallen met een strakke bekkenbodem. Als er ook een psychische component bijzit zou ik het wel van tevoren nogmaals bespreken met je vk/gyn. Ze kunnen dan bijvoorbeeld van tevoren al een paar keer "oefentoucheren". Het is namelijk wel belangrijk dat dat redelijk vlot lukt als je aan het bevallen bent, soms moet dat namelijk snel gebeuren als bv de hartslag van je kindje dipt tijdens de bevalling. Ik heb enkele jaren geleden als jonge dokter bij de verloskunde gewerkt. Ik heb toen eens de bevalling begeleid van een meisje dat extreem vaginistisch was, ze had zelfs nog nooit seks gehad (zwanger via kunstmatige inseminatie). We hebben toen al vroeg een ruggenprik aangeraden, en daarna ging het helemaal prima. Ze is gewoon normaal bevallen. Ik zou het gewoon nog een keer aankaarten, en vragen wat jij kan doen om de bevalling straks zo vlot mogelijk te laten gebeuren.
Ik heb ook een gespannen/strakke bekkenbodem.Mijn zwangerschap verliep op dat gebied ook vlekkenloos,pas met 35 weken last van mijn bekken gekregen. Bevallen met 40+4. Ontsluitingsfase ging heel snel.Mijn weeen waren alleen niet krachtig genoeg.Ik kreeg smiddags om 13.00 lichte weeen ( heel goed te doen )om 8uur in het ziekenhuis en om 9 uur 6 cm. De vraag was zelfs of het die avond nog geboren ging worden. Ik mocht om 1.30 gaan persen. Dit kostte me helaas heel veel moeite. Om3.48 is mijn dochtertje geboren met een knip( no big deal, geloof me!) Geen bangmaak verhaal,wel een realistisch verhaal.Ja het kan zeker vaginaal bevallen,alleen de uitdrijving duurde dus relatief lang,maar goed... de onstluitingsfase ging bij mij heel rap en dat is bij anderen weer een drama. Iedereen is anders maar ik zou zeker vaginaal bevallen overwegen! Succes!
@Fluss1984 en Mama2be90 - onwijs bedankt dat jullie de moeite hebben genomen om te reageren. Dit geeft mij echt hoop
ik heb erg veel bekkenklachten gehad. maar dat heeft niets te maken met wel of geen sterke bekkenbodemspieren. Dat is juist het deel wat met verweking van je gewrichten e.d. te maken heeft. Te sterke bekkenbodemspieren kan door bijv. een sport (bijb. paardrijden) of door te sterke aanspanning vd spieren. dit laatste kan door negatieve ervaringen maar hoeft absoluut niet (dat is bij mij dus nooit geweest). Ik heb geen ruggenprik gehad en ben ook 3 keer vlot (laatste keer zeer vlot) bevallen. Laatste jaren is het ook niet meer aan de orde. Ten tijde van zwanger worden van de eerste vooral en ook wel nog nog de tweede. Maar juist door onze kinderwens lukte het steeds beter om mijn spieren onder controle te krijgen, bewust ontspannen dus. Bij de oudste was toucheren dus wel lastig maar toch wel te doen. Bij de 2e en 3e maakte het al niet meer uit. Goed bespreken vooraf of evt oefenen. In theorie zou het zonder toucheren kunnen, maar het kan voor jezelf ook handig zijn dat je weet hoever je bent. ruggenprik zou absoluut een optie kunnen zijn. Maar voor het persen is dat niet meestal. dat doe je zonder. Maar dat heeft echt niets meer met sterke sporten te maken. Die oerkracht gaat er echt doorheen.
Ik heb ook mega strakke bekkenbodemspieren, heb bijv ook problemen met plassen enzo.. mijn bevallingen verliepen uitstekend en mijn tweede bevalling duurde 20 minuten. De boel verweekt inderdaad.
Bij mij ook een mega strakke bekkenbodem, die ik altijd goed voelde (nu ook weer) bij tampons inbrengen en zeker gevoelig kon en kan zijn tijdens de seks. Bij mij komt het mede doordat ik veel bekkenbodem oefeningen doe en héél veel paardrijd. Ik heb wel een knip nodig gehad, maar echt waar het was níet erg! Ik was eigenlijk wel blij want na 45min persen lukte het nog niet door mijn bekkenbodem en toen ze een knip voorstelde was ik opgelucht niets deed zeer van het hele gebeuren, maar ik werd wel moe ondertussen. Dus verdoofd in een wee, totaal niks van gemerkt en knip tijdens het persen, wederom níks van gemerkt Was eerst bang dat mijn spieren na de bevalling niet weer gezond sterk zouden worden, maar 4 weken na de bevalling en eerste genezing van de hechtingen zat ik alweer op paard Je lijf zorgt voor de nodige oerkracht en als de verloskundige vindt dat je er te hard voor moet werken dan helpen ze een handje
@Aiseria - dank voor je positieve verhaal!!! Fijn om te horen dat een gespannen bekkenbodem helemaal geen probleem hoeft te zijn bij de bevalling. Wat ik mij wel afvroeg - heeft iemand van jullie getraind met een epi-no (epino punt nl)?
Eigenlijk heb ik geen idee wat dat is Ik ben er redelijk blanco in gegaan met het vertrouwen dat mijn lijf zich wel red en dat er anders hulp bestaat.
Hi Aiseria, de epi-no geboortetrainer is een hulpmiddel om je voor te bereiden op een natuurlijke bevalling en uitscheuren of een knip te voorkomen. Principe komt uit Afrika, waar vrouwen met behulp van kalebassen voor de bevalling het geboortekanaal oprekken. Idee is om in je eigen omgeving je geboortekanaal beetje bij beetje op te rekken naar 10 cm. Op het moment dat je ontsluiting hebt, zou het laatste stukje makkelijker moeten gaan (want al reeds opgerekt). Het zou vrouwen ook helpen om meer vertrouwen te krijgen in hun lichaam. Ik denk wel dat ik het ga proberen
Ik heb wel geoefend met de Epi-no. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet het idee heb dat het geholpen heeft. Ik heb uiteindelijk een sub-ruptuur opgelopen omdat ik tijdens het staan van het hoofdje niet voorzichtiger geperst heb. Tijdens het persen merkte ik dat op volle kracht persen ervoor zorgt dat de pijn van de wee weg was. Bij het snijden van het hoofdje, ze was bezig geboren te worden, moest ik stoppen met persen omdat de wee weg was en vervolgens gaf ik alles wat ik had bij de volgende wee. Niet handig dus. Het was totaal niet te vergelijken (vond ik!) met het oefenen met de Epi-no. Ik zat ook nog niet op de max met het oefenen, daar kwam ze te vroeg voor. Proberen is altijd goed, ik denk alleen dat het is voor het oefenen van het laatste stukje, het geboortekanaal zit er een heel stuk voor en dat valt niet te oefenen. De bekkenbodem kun je daarmee niet oprekken. Ik had idd moeite om haar daar doorheen te krijgen, de vagina geeft wel mee .
Volgens mij is het niet bewezen dat "oefenen" van tevoren een ruptuur voorkomt. Ik heb er wel het idee bij dat doordat je vaker de boel aan het oprekken bent dat het dan na je bevalling minder "stevig" wordt allemaal
Hoi Ivy, dank voor het delen van je ervaring. Hoor inderdaad wisselende ervaringen over de epi-no. @Fluss1984 - zou ik niet zo erg vinden Spontane sex zonder onderbrekingen (glijmiddel) zou ik wel fijn vinden
Hier door jarenlang paardrijden ook strakke bekkenbodemspieren verder geen last van rn bij de bevallingennook niet zijn beide nq 20 min persen geboren..