Hoi dames Vandaag was er een inval verloskundige op het spreekuur. Nu gaf ze aan bij de controle dat het wel voelde als een heel flinke jongen. Ik hoopte deze keer gewoon thuis te kunnen bevallen, aleen knaagt deze opmerking toch wel. Mijn zusje had ook een hele grote baby en dit hebben ze beide maar net overleeft. Zei werd trouwens wel ingeleid en was al in het ziekenhuis. Nu begin ik ineens heel erg te twijfelen!! Durf ik het dan wel thuis. Mijn dochter was precies gemiddeld voor haar te mijn. 36.5 maar had ook al 2 weken gebroken vliezen en veel bloedingen de hele zwangerschap. Deze keer verloopt alles vlekkeloos maar ben ik ook wel flink dikker dan toen... Zouden jullie wel thuis bevallen of moet ik dit nog een keer aankaarten?..
Ik ben thuis prima bevallen van (heel) flinke baby's, dus tja, ik zou het wel durven. Maar dit blijft zo'n persoonlijke keuze, ook afhankelijk van je omstandigheden (hoe snel ben je bijvoorbeeld bij een ziekenhuis als het nodig is? In mijn geval binnen 5 minuten). Het lijkt me het belangrijkste dat je je zorgen en twijfels bespreekt met VK (hoe groot is heel flink?). En misschien ook fijn om te onthouden, op het moment van bevalling kun je vaak je keuze toch weer veranderen. Beide thuisbevallingen heeft VK me gevraagd de eerste keer dat ze binnen kwam: 'Blijven we hier?'. Het kan best zijn dat je aanvankelijk keuze op het bewuste moment helemaal niet goed voelt. En dan kies je gewoon iets anders . Volg je gevoel.
Ik weet ook niet hoe groot flink is. Bij mijn zusje was dit 4300 gram en dat is dus ook waar ik meteen aan denk. Ze heeft alleen gevoeld en mijn buik gemeten. Nu 35 cm.( Wel na de kerst dus) Maar in 17 dagen 4 cm erbij! Verder is dit waarschijnlijk de enige keer dat ik deze invalster heb. Denk inderdaad dat als het me bezig blijft houden ik het de volgende keer wel aankaart.
Hier ook een groot kindje (4570) en ik kreeg een medische indicatie dus mocht niet meer thuis bevallen.
Onze jongste was ruim 4400 gram. Als het hoofdje en de schouders erdoorheen zijn, gaat de rest vanzelf mee. Ook als het een onsje meer is
Ik ben 3x thuis bevallen: 4400, 4320 en 4640 gram. Bij de oudste was dat gewicht echt een volslagen verrassing, hij was door 3 verschillende VK's een kilo lichter geschat. Maar gewicht alleen zegt niet alles, hoofdomtrek is nl minstens zo belangrijk, en daarbij je eigen bouw (alhoewel ik zelf maar een mager ding ben ), en dan natuurlijk ook nog de ligging van je baby. Overigens scheelt het wel dat het niet je eerste kindje is! Je vorige kindje heeft al heel wat voorbereiding gedaan. En bij kind 2 en 3 kreeg ik extra echo's om de groei in de gaten te houden, wellicht kan dat bij jou ook. Maarrr... probeer je niet teveel te laten leiden door onze ervaringen hier, maar ga het de volgende keer nog eens goed bespreken met je eigen verloskundige zou ik zeggen. Succes!
Dat kan nog best mee vallen. Hier 4200 gram bij 50 cm. Het hoofdje was appeltje eitje. Daarna kwam ik er pas achter dat het een grote baby was. Maar met 10 minuten en zonder schade kwam ik er vanaf en had het achteraf gezien gewoon thuis gekund. Doe waar jij je het beste bij voelt. Als dat het ziekenhuis is, kies daar dan vooral voor. En vraag groeiecho's aan.
Hier thuis bevallen van een baby met 4100gr. Eerste kindje. Bevalling verliep goed. Moest wel ingeknipt worden eerder kwam het hoofdje gewoon niet. -- paste niet. Na geboorte van het hoofdje bleef het schoudertje wel iets steken. En daarna ook nog eens de romp. Dus dat ze zeggen na hoofd en evt. Schouders komt de rest vanzelf klopt niet altijd. Down waar jij je goed bij voelt! Scheelt ook dat het niet je 1e kindje is
Hier een drama eerste bevalling gehad in het ziekenhuis. Ze woog 7 pond en was 53 cm. Bij de tweede zag ik er erg tegenop en neigde zeker tegen het einde van de zwangerschap steeds meer naar een ziekenhuis bevalling. Vooral omdat de tweede groter werd geschat dan de eerste en ook omdat ik sowieso best bang was voor de bevalling. Met de vk besproken dat we op het moment gewoon zouden beslissen wat goed voelde. Uiteindelijk ging het allemaal zo soepel en snel dat ik thuis ben bevallen. Zoon was ruim 8 pond en 56 cm. Ben er beter vanaf gekomen dan bij mijn eerste bevalling. Toen had ik een knip en kon ik drie weken niks. Nu maar 2 kleine hechtingen gehad en al de volgende dag weer uit bed. Moet er wel bij zeggen dat we dichtbij het ziekenhuis wonen dus dat maakt het misschien ook makkelijker.
Ik mocht niet thuis bevallen vanwege de grootte van onze zoon, dus ik denk dat je het wel te horen krijgt wanneer het niet verantwoord is. (het was van mij overigens geen wens ivm afstand naar het ziekenhuis)
Ik zou vragen om een groeiecho. En dan bij voorkeur in het ziekenhuis. Als hij echt aan de grote kant is zou ik geen risico's nemen. En een kwartier om in het ziekenhuis te komen vind ik erg lang! In het geval van zuurstofgebrek ben je dan gewoon te laat. En je moet nog maar afwachten of het lukt in die tijd. Als je in de spits komt of bij slecht weer (wat prima kan begin februari) kan het zomaar 20 minuten of meer worden.
1e kindje thuis na 3 kwartier persen deels op eigen.kracht bleek ze 4490 te zijn.met 39.5. de tweede was int ziekenhuis met 38.5 3630 voor dat termijn ook een flinkerd. De 3e thuis 4700g zonder pardon in 2 persweeën was ze er met een termijn van 39.6. Merkte wel dat ik tot de benen aan toe mee perste in plaats van dat ze eruit 'floepte'... de 4e was int ziekenhuis 3000g maar helaas was ze al overleden in de buik met 40.3, ze is geboren met 40.4 maar bleek dat ze nogal wat afwijkingen had, het is een wonder dat ze het nog zolang vol heeft gehouden. Nu is nr 5 onderweg en onbewust hoop ik weer op een groot geschat kind! Qua schade waren er bij de eerste 2 wat hechtingen voor het 'mooie' en bij de laatste 2 helemaal niks!
Ik heb een medische indicatie gekregen vanwege een groot kind en moet in het zkh bevallen. Ook heb ik 2x een glucose tolerantie test gehad, en ik krijg tweewekelijks groeiecho's waarbij ze de baby meten op grootte en groei. Als de baby bij 38 weken nog niet spontaan is gekomen word ik ook ingeleid. (En nu ook nog hoge bloeddruk erbij gekregen, maar toen stond dit beleid al vast)
Ik zou zelf ook eens met de vk gaan praten. Die schattingen zijn maar lastig hoor. Bij mijn derde zaten ze er ook een kilo naast. Hij was 4670 gram! Was twee weken overtijd. Ik moest dan ook in het ziekenhuis bevallen. Door z'n grootte wilde hij niet indalen en was het goed dat ik in het ziekenhuis was. Anders was hij waarschijnlijk bij het breken van de vliezen met een hand op het hoofd ingedaald en dat maakt het niet makkelijker (to say the least). Ik vind 15 minuten ook echt te lang overigens.
Dames ik ben eigenlijk al weer helemaal gerust gesteld. Vandaag een afspraak met mijn vaste verloskundige en die vond het kindje juist helemaal niet groot aanvoelen. De invalster was wat jonger, en onze vaste heb ik alle vertrouwen in en is een stuk ervarener. Daarbij wonen wij op 't platte land dus 15 min is met een gangetje van 60 over uitgestorven wegen naar et ziekenhuis, spits is als je hier 10 auto's tegenkomt onderweg. Als het moet kan het allemaal dus veel sneller! Volgens vl zijn we er met 5 minuten. Kindje ligt ook al in mijn bekken, al voel ik me nog wel eens omhoog schuiven dus denk dat ie nog wel ruimte heeft. Met mijn vk afgesproken dat als ik 40 weken ben of overtijd ga of me zorgen maak we als nog naar het ziekenhuis gaan. Maar ik wil zelf juist heel graag thuis bevallen. Mijn bloeddruk was wel 90 bij de eerste meeting, maar nog 2 keer hierna gemeten tijdens de zelfde afspraak en toen was ie 80... Dus hopelijk word dat geen puntje!!