Onze kleine uk ligt in stuit. Vandaag een draaipoging gehad, helaas zonder resultaat. Ik moet nu dus echt een keus gaan maken tussen een stuitbevalling of een geplande keizersnede. De afgelopen weken ging mijn voorkeur echt uit naar een stuitbevalling, naar nu ik echt de keus moet gaan maken ben ik toch wat onzekerder. Morgen een gesprek met de gyn, hopen dat ik hier meer duidelijkheid kan krijgen voor mezelf. Maar ben erg benieuwd naar ervaringen van dames die gekozen hebben voor een stuitbevalling, wat hierin de afweging was en hoe het je uiteindelijk bevallen is. Uiteraard zijn ervaringen over een keizersnede ook welkom, ik hou op dit moment de opties nog open. Ik hoop dat reacties van mensen die het onverantwoord vinden natuurlijk te bevallen bij een stuitligging uitblijven, no offense, maar daar kan ik op dit moment niet zo heel veel mee. Ik ben echt op zoek naar ervaringen.
Ik heb geen persoonlijke ervaring, maar mijn s.z. is 1,5 week geleden natuurlijk bevallen van haar zoontje die in stuit lag. Eerlijk, ze zou eigenlijk een keizersnede krijgen, maar met 37 weken braken spontaan haar vliezen en ging de ontsluiting zo snel dat er geen tijd meer was voor een keizersnede. Het is bij haar dus supergoed gegaan die stuitbevalling. Ze is geknipt, maar dat is alles. Ik ben op dag 3 na de bevalling bij ze langs gegaan en toen kwam ze er al gewoon beneden bijzitten. Ze voelt zich super en is erg blij dat ze natuurlijk is bevallen.
Bedankt voor je reactie amethist. Het is dan wel niet je eigen ervaring, maar wel een ervaring waar ik wat mee kan. Hoe bijzonder dat je sz uitging van een keizersnede en uiteindelijk toch natuurlijk is bevallen.
Ook wij moeten morgen de beslissing maken of we voor een stuitbevalling gaan of een geplande keizersnede. Wij gaan hoogstwaarschijnlijk voor een keizersnede. Ik denk dat als ik voor een stuitbevalling ga, het toch alsnog uitdraait op een keizersnede. Mijn gevoel is hier niet juist bij.. dus dan ga ik me er automatisch zorgen over maken hoe het zal gaan, en dat werkt natuurlijk ook weer tegen met de bevalling! Succes met jullie keuze!
Grappig lichtjes, voor mij werkt het precies andersom. Als halverwege de bevalling blijkt dat een keizersnede alsnog nodig is, dan weet ik dat dat het beste is voor ons kindje en heb ik er vrede mee. Maar om er op voorhand al voor te kiezen voelt niet goed (of het moet het beste zijn voor het kindje uiteraard). Jij ook succes met beslissen!
Hier een keizersnede gehad ivm stuitligging en ik zou het bij een volgende keer weer net zo doen. Voor ons was een gewone bevalling geen optie te veel risico's.. Ik heb 2 vaginale bevallingen gehad en nu dus een keizersnede. Het herstel duurt natuurlijk langer en je hebt de dag na de keizersnede best veel pijn als ze je komen vragen om te gaan staan. Maar ik heb ook een eerste heftige bevalling gehad waarvan ik 1 jaar lang pijn van gehad heb door een vacuüm en extreem ingeknipt. Er is bij beide natuurlijk nadelen en voordelen. Die keuze moet je zelf maken. Bij mij scheelde het natuurlijk wel dat ik al 2 vaginale bevallingen had gehad en die ervaring al had. Maar bij mij voelde een stuitbevalling gewoon absoluut niet fijn en ik durfde het niet aan. Ook omdat je kindje er iets aan kan overhouden wat vaker gebeurd helaas....dus die risico's waren het mij niet waard. En mijn man ook niet,maar nogmaals dat is zo persoonlijk En het stukje van, schijnbaar moest het zo zijn hij wilt zo blijven liggen dus het is goed zo ... Dat bracht mij ook rust in mijn keuze. Ik wil je veel succes wensen in je keuze... jullie moeten er een maken waar je achter staat en is dat een stuitbevalling zou ik er gewoon voor gaan.
Ik sta (gelukkig) niet voor de keuze maar zou hetzelfde idee hebben als jou. Ik zou het "gewoon" proberen en wil het niet kan een keizersnee toch alsnog? Is het je eerste kindje? Weet zelf ook niet of ik het bij de 1e gedurfd zou hebben....zoals nu zwanger van de derde weet je toch een beetje wat je kan verwachten... Sterkte met deze moeilijke keus.
Hoi, ik heb 2 stuitbevallingen gehad, zonder pijnbestrijding. Beide keren is er een knip gezet maar daar verneem je niks van en het wordt ook weer netjes gedicht. Beide keren was ik ook heel snel weer op de been .Ik persoonlijk zou niet vrijwillig kiezen voor keizersnede.. Dat is toch een echte operatie en je moet in het ziekenhuis blijven en het herstel gaat (veel) trager. Ze gaan sowieso middels mri scan meten of je beeb in stuit door je bekken kan dus het kan alleen natuurlijk als het veilig is.
Bedankt mvm. Is het standaard dat er een mri wordt gemaakt? Vandaag maar eens even checken bij mijn gyn of dat hier ook zo is. Vind het ook een prettig idee dat ze alles checken, is er ook maar enig twijfel of het kan wordt het sowieso een keizersnede. Jolina, fijn dat je jouw ervaring deelt. Een keizersnede is ook zeker nog niet uitgesloten, ik was in het begin heel stellig (natuurlijk wat natuurlijk kan), maar merk dat ik, nu ik de beslussing echt moet nemen, toch meer kijk naar de risico's, want ik weet dat deze er zijn. Ik merk dat vl neigt naar keizersnede, maar hij begrijpt ook heel goed dat ik mogelijk eerder kies voor een natuurlijke bevalling en laat de keus bij mij. Straks gesprek met de gyn, ik ben benieuwd..
Ik was zelf redelijk snel thuis.. Donderdagnacht keizersnede en zaterdag morgen weer naar huis. Als het goed gaat mag dat Je moet rustig aan doen de komende tijd en dan had ik nog 2 meiden hier rondrennen.. Jij kan gelukkig goed je rust nemen. Als alles goed gaat en je rustig aan doet zal je herstel normaliter redelijk vlot gaan hoor. Je hebt nog tijd om te beslissen natuurlijk....doe rustig aan. Luister naar je gevoel meid....
Het lastige is dat mijn gevoel en verstand elkaar echt vreselijk tegenspreken op dit moment. Mijn gevoel zegt een natuurlijke bevalling, maar mijn verstand zegt keizersnede. Ga ik mijn eigen belang boven mijn kindje plaatsen, zo voelt het een beetje. Mijn vriend neigt naar een keizersnede aangezien de kans dat het alsnog een keizersnede wordt vrij hoog is en hij dan voor zekerheid gaat, dan weet je in ieder geval waar je aan af bent.. Zucht, had niet gedacht dat dit zo moeilijk zou zijn. Vandaag wel fijn de bevestiging gehad van de gyn dat ik ten alle tijden og kan kiezen voor een keizersnede, zelfs als de weeen al begonnen zijn. Zie ik het niet zitten, of is mijn gevoel er niet goed bij, dan hoef ik dit maar aan te geven.
Ik had geen keuze, omdat ik een beginnende zwangerschapsvergiftiging had wilde ze me niet inleiden met een stuitligging. Bij mij werd het dus een geplande keizersnede. In ons zioekenhuis doen ze ook een natuurlijke keizersnede. Ik heb dit als heel prettig ervaren en het herstel verliep ook prima. Ik denk dat dit heel anders was geweest als ik het wel zelf mocht proberen en het dan alsnog een keizersnede was geworden. Dan heb je toch de pijn van de weeen gehad en ben je vermoeid als je erin gaat. Als ik het over mocht doen en wel zou mogen kiezen dan zou ik weer voor de keizersnede gaan. Ook al was het voor mij eerst ook een enorme teleurstelling dat ik niet op een natuurlijke manier mocht bevallen. Heel veel succes met je keuze!
Moeilijk ts.... Natuurlijke keizersnede zou ik ook eens over informeren, heb ik ook gehad, is erg mooi. Weet je ik kan je niet adviseren want ik vindt een stuitbevalling en te risicovol.... Maar er zijn genoeg die dat niet vinden. Het is erg moeilijk als je zo in dubio zit ... Sterkte en misschien anders gewoon zo beginnen en als je altijd nog een keizersnede mag is dat toch fijn
Ik weet het, niemand kan deze keus maken behalve ikzelf, maar daarom hoor ik we graag meningen van anderen. Natuurlijke keizersnede doen ze hier wel in het ziekenhuis, maar bij een stuitbevalling laten ze het doek niet zakken en gaat de kleine eerst met de kinderarts mee. Nadien wordt de kleine inden mogelijk wel bij mij, en anders bij mijn vriend gelegd en blijft hij/zij daar ook... Mits er geen complicaties zijn uiteraard. Bedankt voor je reactie Jackie... Ik denk dat ik het makkelijker te accepteren zou vinden wanneer er een duidelijk aanwijsbare reden voor zou zijn waarom natuurlijk bevallen niet kan... Tuurlijk, dan is er ook teleurstelling dat het niet natuurlijk kan, maar dan is de keus toch heel anders ofzo.. Had ons kindje anders gelegen (nu zijn alle omstandigheden zo gunstig als mogelijk) dan had ik de keus waarschijnlijk al lang gemaakt
Zo ging het hier ook bij mij ging hij al vanzelf naar mijn borst en is dus direct gaan drinken Maar zal je topic nu laten waarvoor het is
Ik zou kiezen voor een 'normale' bevalling maar je voorbereiden op een keizersnede. Je hebt dan voor jezelf iig het gevoel dat je het hebt geprobeerd. Ik ben 24 uur aan t tobben geweest, en opeens zei men dat het een keizersnede werd, zo niet verwacht en nooit genoemd (mijn zoontje lag in een kruinligging werd ontdekt tijdens de bevalling). Maar doordat het zo onverwachts was, heb ik nog steeds een slecht gevoel bij de keizersnede, je hebt gefaald, niet zelf gelukt, je kindje kun je pas na 1.5 uur vasthouden, om nog maar niet te spreken over de pijn en de lange herstelperiode etc. etc. Wel fijn dat je je voor kunt bereiden op een keizersnede, wellicht helpt dat bij je persoonlijk gevoel. Succes en straks lekker genieten als de kleine er is.
Ik wilde heel graag voor een natuurlijke stuitbevalling gaan, maar omdat de baby bij 39+2 nog niet was ingedaald, werd door de gynaecoloog besloten dat het een keizersnede werd. De volgende dag dus geboren met "geplande" keizersnede. Succes!
Oke summer, was je erg teleurgesteld? Lijkt me aan de ene kant frustrerend, maar aan de andere kant is er dan ook ineens duidelijkheid. Angelab, dat is inderdaad waar ik steeds meer naar neig. Laat het maar beginnen, en dan zien we wel waar het schip strand (of niet). Maar me inderdaad wel goed voorbereiden dat de kans vrij groot is dat het alsnog een keizersnede wordt. Waarom kozen ze bij jou toch ineens voor een keizersnede? Als er een duidelijke reden voor is dan kan ik me voorstellen dat je daar meer vrede mee hebt dan wanneer dit niet zo is en je echt dacht zelf de keus te hebben.