Een ding weet ik zeker; ik ga in het ziekenhuis bevallen en ik ga gebruik maken van pijnstilling. Bij de geboorte van mijn dochter is er vlak voor de persweeën een injectie pethidine gegeven. Daarvan werd ik zo wazig dat ik me nog weinig kan herinneren van de bevalling. Daar baal ik nog van dus deze keer wil ik zeker geen pethidine. Mijn voorkeur gaat denk ik uit naar een pompje remifentanil, maar ik ben heel benieuwd naar ervaringen van andere mama's!
Ik heb een ruggenprik gekozen omdat ik vreselijke rugween had In eerste instantie wilde ik het zonder doen maar tot 4cm heb ik het volgehouden toen kwam er zo'n weeen storm pfffffffff Na de ruggenprik ging het snel, ik kon nog even uitrusten terwijl ik de golven op het apparaat zag wat was ik blij zal nog geen minuut tussen! stel dat ik het zonder deed oef..ben niet kleinzerig maar oei. Ik had door het ontspannen heel snel 10cm dus ik ben hier heel tevreden over.
Ik lees mee, want heb nog geen ervaring. In principe wil ik het zonder (of met de TENS) proberen. Maar op basis van wat ik gelezen heb wil ik wel dat ik ten alle tijde kan kiezen voor een pompje met remifentanil.
Bij de eerste om 5.00u een inj. pethidine gekregen dat doe ik dus ook nooit meer compleet van de wereld voor een halve dag en hielp niet tegen de pijn. om 8.00u een ruggenprik gekregen wat een zaligheid was dat na 13 uur zeer pijnlijke weeen! Was helaas nog steeds super stoned van de pethidine dat was wel jammer maar totdat ze de ruggenprik weer uitzette ging het super
Ik heb een epiduraal (ruggenprik) gekregen bij de bevalling, was een hele opluchting. Ik werd er niet suf/wazig van. Ik voelde me normaal. De bevalling eindigde uiteindelijk in een keizersnede. Ook daarbij was het epiduraal erg fijn in de dagen erna als pijnstilling. Bij mijn vorige ks had ik dat niet, en ik merkte nu duidelijk verschil in positieve zin
Hier hetzelfde. Ontsluiting en weeën moesten worden opgewekt ivm meer dan 32uur gebroken vliezen. Na 5uur had ik 3 cm en na 6uur 4cm. Toen toch ruggenprik gevraagd en ik heb zelfs steeds geslapen tussen de weeën door. Toen 2uur na de ruggenprik de gyn. kwam was ik in 2uur tijd van 4 naar 10 cm gegaan! Gewoon door het relaxen van je lichaam. De persweeen heb ik niet gevoeld en ik ben gaan persen aan de hand van de lijn op de monitor, ook het hechten van de knip heb ik niet gevoeld. Heerlijk. Nadeel was dat ik hoge koorts kreeg, dit kan een bijwerking zijn van de ruggenprik maar ook duiden op infectie (vooral icm langdurig gebroken vliezen) dus we moesten beiden sowieso aan de antibiotica en opgenomen blijven. Ik wilde trouwens geen ruggenprik, maar toen ik om pijnstilling vroeg zeiden ze dat ze alleen een ruggenprik deden en het pompje alleen doen als de ruggenprik niet lukt of niet voldoende werkt...
Ik heb het remifentanil pompje gehad en vond het heel erg fijn. Bij mij vorderde de ontsluiting niet (bleef ruim 6 uur op 4-5 cm hangen) en was al zo moe. Toen het pompje was aangesloten ben ik er als een malle op gaan liggen klikken..ik heb uiteraard maar minder binnen gekregen, omdat het begrenst is..maar ik voelde me er heerlijk door. Heb tussendoor zelfs liggen slapen! Ik kan me van die 6 naar 10 cm. eigenlijk weinig herinneren van echte pijn. Tuurlijk voelde ik wel iets, maar het was goed te handelen. Het voordeel is dat het snel inwerkt, maar ook snel uitwerkt. Dus toen ik 10 cm had en kon gaan persen voelde ik zelf goed wat ik moest doen. Ik heb de knip en het hechten erna ook niet gevoeld, maar dat kwam door de plaatselijke verdoving. Ik moet sowieso zeggen dat ik nu echt niet meer goed kan terughalen hoeveel pijn het deed..heel gek eigenlijk. Maar goed, om terug te komen op je vraag: het pompje..zou ik bij een eventuele tweede bevalling meteen weer doen! Succes ermee!
Ik had een ruggenprik en bij mij werkte die goed. Ruggenprik kan ook net iets verkeerd zitten. Mocht ik weer in het ziekenhuis bevallen dan weet ik niet of ik voor een ruggenprik zou gaan ivm de gevaren. Lees hier over een pijnpompje en dat zou mijn voorkeur geven nu.
Eerste ruggenprik met constante lijn. Tweede niets. Beide bevallingen waren nagenoeg identiek met pure rugweeen en weenstorm. Mijn mening nooit meer pijnstillers echt op het moment van bevallen zijn pijnstillers allemaal leuk maar achteraf zal ik er niet meer voor kiezen.
Welke pijnstilling voor jou het beste is hangt natuur ook enorm af van de situatie. Hoe lang je al bezig bent, hoe snel het gaat, hoe hevig het is en wat de verwachting is. Maargoed, mijn ervaring: - TENS: was niet te doen omdat ik meerdere infusen had en volledige bewaking. Kwam helemaal in de knoop te zitten. - Remifentanil: stopte met ademen en weeen deden evenveel pijn als daarvoor.
Hier bij de eerste een pomje gehad, mocht niet meer van bed af en het begon pas te werken na de wee. Bij de 2e heeft mn man mij telkens in de rug geduwd met zijn vuisten en heb ik in de bad gelegen.veel fijnere ervaring gehad. Bij de eerste trouwens ingeknipt met verdoving en bij de 2e een klein scheurtje dat onder verdoving is gehecht. Dus daarvoor hoef je geen pijnstilling te nemen. Met andere pijnstilling heb ik geen ervaring.
Ik had vreselijke rugweeën, maar wilde per se geen ruggenprik (heb ooit een lumbaalpunctie gehad en enigszins getraumatiseerd hierdoor, geen naalden meer in mijn rug ), dus heb voor het pompje gekozen. Enige nadeel: ik mocht pas vanaf 7 cm ontsluiting aan het pompje, dus het is eerst nog even doorbikkelen! Pompje zelf neemt de scherpe randjes er wel vanaf, maar je blijft ook wel wat pijn voelen. Zat wel heerlijk in een roes en daardoor ook geen besef van tijd meer gehad, wat op zich wel fijn is, want ineens kwamen de persweeën. En inderdaad goed dat er een begrenzing op zit, want ik bleef ook maar op het knopje drukken volgens mijn vriend...ook al beweerde ik van niet En op het moment dat ik persweeën kreeg, is het pompje uitgeschakeld (toen merkte ik pas dat het pompje toch wel degelijk wat deed) en was ik vrij snel weer helder in m'n hoofd. Denk dat het echt aan het verloop van je bevalling en jezelf ligt, waar je het beste voor kan kiezen. Voor mij scheelde het, dat ik wist dat ik met 7 cm pijnstilling zou krijgen, om die centimeters te maken (ik zat op 4 cm toen het werd besproken). Maar ik kan me voorstellen, dat als de ontsluiting niet opschiet, je zo moe wordt dat je iets sterkers nodig hebt. Ook om te zorgen dat je niet uitgeput bent, tegen de tijd dat je moet gaan persen.
Hier ook een pompje! Van te voren wilde ik geen pijnstilling, maar toen ik na 5 uur hevige rug weeën van 2 naar 4 cm ontsluiting was gegaan trok ik het echt niet meer. Ik mocht geen ruggenprik ivm medicatie, dus een pompje. HEMEL! Ik voelde me echt heerlijk haha, en de scherpe kantjes waren eraf, binnen anderhalf uur van 4 cm naar 10 cm gegaan. Ik kan het niet goed meer herinneren, want ik viel steeds in slaap. Ik was in ieder geval goed uitgerust voor het persen!
Ik had gekozen voor bevallen met een ruggenprik. Ik heb de bevalling van minuut tot minuut bewust meegemaakt en geen centje pijn gehad. Alleen bij de uitdrijving voelde ik een branderig gevoel. Omdat ik zo ontspannen was en me daardoor beter kon focussen op de gynaecoloog en het persen, ben ik niet uitgescheurd. Direct na de bevalling stond ik op om met m'n vriend ons dochtertje aan te kleden (dit wilden we samen zelf doen) Daarna ging ik douchen. Ik zou met de tweede precies hetzelfde doen
Ik heb zo'n pompje gehad, echt een verademing. Ik werd er wel erg suf van, maar kan me alles nog herinneren en de pijn werd een stuk dragelijker. Voordeel is ookdat het direct uitgewerkt is nadat je er mee stopt. Heb vervolgens ook nog een ruggenprik gehad vanwege spoedkeizersnede, ideaal dat de pijn helemaal weg is, maar ik vond het tintelende gevoel in mijn benen en het niet kunnen bewegen echt heel naar. Bij een normaal verlopende bevalling zou ik een eventuele volgende keer eerder voor het pompje gaan dan voor een ruggenprik.
Het ziekenhuis waar ik bevallen ben deed niet aan remifentanil, helaas. De eerste keer had ik een ruggenprik. Lekker geslapen tijdens de ontsluitingsweeën, maar hij was nog niet uitgewerkt tijdens de persweeën, dus dat werkte voor geen meter. Met een knip en een vacuüm moest zl eruit gewurmd worden. Met de tweede had ik een prik pethidine gekregen, maar ik heb er niks aan gehad: het duurt 20 min. voordat het werkt en toen had ik al volledige ontsluiting. 3x persen en ze was er al! Ik was er gelukking niet wazig van. Volgende keer hoop ik gewoon lekker thuis te bevallen. Gezien de vorige keer heb ik het volste vertrouwen dat ik het kan zonder pijnbestrijding.
Beide keren met ruggenprik (heb nogal extreem lange bevallingen dus kon niet meer) Ruggenprik is wel het beste voor je kleintje, die heeft daar eigenlijk helemaal geen last van. Van alle andere pijnstillers heeft het ook consequenties voor je kindje, dus voor mij was de keus snel gemaakt..wil daar geen risico in lopen. Wel moest ik beide keren de ruggenprik 2x omdat ze de eerste keren niet helemaal goed zaten waardoor ik nog steeds alles voelde. Maar ik ben er positief over en haalde echt de pijn weg en mijn ontsluiting vorderde er door en ik kon op adem komen voor het persen. Na de bevalling is het uitgewerkt en heb je er totaal geen last van. Dus zeker een ruggenprik raad ik aan.