Ervaringen thuis bevallen 1e kindje

Discussie in 'De bevalling' gestart door Pitahaya, 29 jul 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. dropje77

dropje77 Lid

31 okt 2014
    79
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben in november uitgerekend van ons 1e kindje. Wil heel graag thuis bevallen, mits er geen complicaties komen tegen die tijd.
    Tot nu toe heb ik echt nergens last van.
    Maar goed, je kunt vantevoren niet weten hoe het allemaal loopt, daar ben ik heel nuchter in. Dus we zien wel.

2. Wij hadden ook beide geen rijbewijs. Ik had mijn vader als stand-by voor het geval het nodig was, maar tijdens de bevalling begreep ik dat ik ook met de verloskundige mee had kunnen rijden als het nodig was geweest.

Op je tweede vraag kan ik geen antwoord geven

3. Emma86

Emma86 VIP lid

25 jun 2012
    5.281
    2.232
    113
    Vrouw
    Nederland
    Ik wilde ook graag thuis bevallen, in bad. Bad stond al helemaal klaar.
    Helaas ging dat feestje niet door. Nadat de vk mijn ontsluiting had gecheckt begon het vruchtwater te stromen en dat was geelgroen, naar het ziekenhuis dus.
    In de auto vond ik niet echt een pretje. In het ziekenhuis op een gegeven moment wisseling van de wacht waardoor veel mensen (verpleging, gynaecoloog) even kwamen kijken en hoewel ik daar schijt aan had (zat helemaal in mijn bubble en had alle energie nodig voor het puffen) vond ik het niet zo prettig.
    In het ziekenhuis gelijk aan alle toeters en bellen gelegd en ze wilden me een katheter geven. Dat wilde ik dus absoluut niet. Was ook niet nodig want ik was leeg.
    Achteraf hoorde ik van mijn vk dat het die dag erg druk was met bevallingen en omdat ik al snel ging wilden ze me aan de weeopwekkers hebben. Zodat ik alvast maar bevallen was zeg maar. Als dat gebeurd was dan had ik het echt niet getrokken.
    Ook zorgde mijn vk (die dus met ons mee was) dat ik op de baarkruk terecht kwam.
    De gyn die erbij was had nog nooit een bevalling gedaan op een baarkruk. Op bed blijven persen was waarschijnlijk geëindigd met een knip en vacuümverlossing. Nu was het een compleet natuurlijke bevalling, op de baarkruk, de hechtingen e.d. vielen me mee.

Heb direct na de bevalling wel 2 spuiten in mijn been gekregen maar die kan de vk ook geven. Nadat het hele medische gebeuren achter de rug was heb ik uren moeten wachten tot ik gewassen kon worden.

Ik was veel liever thuis bevallen. Lekker in mijn eigen omgeving en na de bevalling lekker bijkomen en dingen op je eigen tempo doen. Begeleiding bij bv geven vond ik in het ziekenhuis ook ruk.
    Ook had ik het fijn gevonden als mijn eigen kraamhulp bij de bevalling was geweest. Dat was nu dus niet zo.
    Bij de volgende, als het mag, ga ik weer voor een bevalling thuis.

Dat 50% van de thuisbevalling alsnog in het ziekenhuis plaatsvindt komt omdat verloskundigen geen enkel risico nemen. Ik had, ondanks verkeerde kleur vruchtwater, prima thuis kunnen bevallen. Ik deed het goed, baby deed het geweldig en het schoot mooi op. Maar ze nemen het risico niet. Als ze ook maar iets twijfelen ondernemen ze actie hoor.

Wil je lekker thuis bevallen, doe dat dan. Doorgaans gaat een bevalling het beste en het snelst wanneer de vrouw zich op haar gemak voelt en zich over durft te geven aan de weeën. En waar voel je je fijner en beter dan thuis?
    Word je onrustig van het hele idee van thuis bevallen? Kies dan voor het ziekenhuis. Waar je je maar het beste bij voelt.

4. Joycelyn

Joycelyn Bekend lid

27 feb 2015
    602
    1
    16
    NULL
    NULL
    Zo langzamerhand ga ik ook nadenken over waar/hoe ik wil bevallen. Een badbevalling thuis lijkt mij heerlijk! Enige waar ik nog niet over uit ben, is of ik wel/niet een ruggenprik wil, en die wordt uiteraard niet thuis gegeven... Anderen ervaring met pijnbestrijding die je wel thuis kunt/mag krijgen?
    In omgeving bevallen die je kent en waar je je thuis voelt, met behulp van vriend, verloskundige en eventueel kraamverzorgster lijkt mij ideaal. Ziekenhuis op 20 minuten rijden, dus als het echt niet gaat, dan kan dat altijd nog. Ik vertrouw dan ook op de vk die aangeeft als het thuis niet meer gaat...

5. Je zou eens kunnen kijken voor geboorte-tens. Maar als het je lukt om je goed te ontspannen dan maakt je lichaam ook zelf pijnstillende hormonen aan...

Een relatief pijnloze bevalling zonder pijnbestrijding - Plazilla.com

6. Punky16

Punky16 Actief lid

5 jun 2015
    394
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben twee keer thuis bevallen en ook bij deze derde is dat het plan. Je vk is er voor opgeleid om een thuis bevalling te begeleiden en heeft een hele truukendoos om dit goed en veilig te laten verlopen. Zo heb ik bv. Na de bevalling beide keren een prik in mijn bovenbeen gekregen om de baarmoeder samen te laten trekken.

Wat betreft de troep, daar hoef je je helemaal niet druk om te maken, dat regelt de kraamhulp. In je kraampakket zit genoeg :)

Pijn bestrijding: je kunt kijken naar bijvoorbeeld een geboorte tens of hypnobirthing. Maar hoewel bevallen pittig is, heb ik gemerkt dat het allerbelangrijkste is dat je vertrouwen hebt in je lijf. Dat je dit kunt en dat je lichaam doet wat het moet doen. Door hierin mee te gaan, maak je endorfinen aan. Dit is een natuurlijke drug die pijnstillend werkt. Ik was echt helemaal van de wereld. En dan is het ook heel fijn als je in een omgeving bent waar je je helemaal veilig voelt. Zodat je dit ook kunt toelaten. Het lastigste van een bevalling is dat je van tevoren niet kunt plannen hoe het gaat, endat jr hoopt dat dat in het ziekenhuis wel gebeurd. Maar dat is niet zo. De kans dat er ingegrepen word is wel een stuk groter. Waar thuix nog wel eens afgewacht word hoe het loopt, is er in een ziekenhuis voor alles een protocol.

Succes met je keuze.

7. MnnW

MnnW Fanatiek lid

10 jun 2013
    3.244
    2.361
    113
    Vrouw
    Ik ben 2x thuis bevallen met een geboortetens. Beide keren een heel goed gevoel aan overgehouden (ondanks dat ik vanuit mijn werk veel bevallingen heb gezien waarbij iets mis ging durfde ik het toch aan en ik heb ook geen moment getwijfeld of ik niet toch wilde gaan rijden, zo fijn vond ik het om lekker thuis te zijn).

De eerste keer een nachtelijke bevalling gehad in 7 uurtjes, maar toen moest ik helaas wel nog na de bevalling op en neer naar het ziekenhuis ivm een gecompliceerde ruptuur die niet thuis gehecht kon worden. Toen we na een paar uur weer thuiskwamen had de kraamzorg al alles opgeruimd, heb bed opgemaakt en koffie gezet.
    De tweede keer weer een hele vlotte middagbevalling gehad (3 uur), thuis gehecht, snel gedouched en weer lekker mijn eigen bed in, alles op je eigen manier en tempo en gewoon 'eigen' eten in plaats van ziekenhuismaaltijden (ik had honger!)
    Ik vond het trouwens heel fijn om mn weeen op te vangen op zo'n fitnessbal, met mn armen steunend op tafel of het verhoogde bed.

Het dichtstbijzijnde ziekenhuis is hier ongeveer een half uur rijden.

8. Vogelmeisje

Vogelmeisje Fanatiek lid

3 mei 2010
    1.036
    303
    83
    Eerste thuis dat was een fijne ervaring. Tweede ingeleid ivm groeiachterstand.
    Ik vond het thuis fijner omdat ik kon uitproberen welke houding fijn was. In ziekenhuis kon ik me toch minder ontspannen daarin.

9. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Lekker op dat moment beslissen :)
    Eerste ziekenhuis, tweede geboortecenrum bij evt een 3e ga ik niet meer weg en blijf ik lekker thuis wat een gedoe, wil sowieso een badbevalling weer dus beter gewoon thuis :D

10. Tammie87

Tammie87 Fanatiek lid

28 jan 2010
    1.091
    102
    63
    Wilde ook heel graag thuis. gewoon lekker mn eigen ding en omgeving. Bij de eerste ging alles prima tot de uitdrijving, hij kwam er maar niet uit, ook ging bij het persen zn hartslag naar beneden dus toch naar t ziekenhuis gegaan. persweeën in de auto is echt niet fijn. in het ziekenhuis met vacuümpomp bevallen, hij was een sterrenkijkertje.

met de tweede wilde ik weer graag thuis. de weeen thuis opvangen vond ik zo relax. Gelukkig ben ik met de tweede gewoon lekker thuis bevallen en ik vond het zoooo fijn. kon lekker inn mn eigen douche en daarna lekker in mn eigen bed en de baby in der eigen wieg en je hoeft niet met je baby in de auto naar huis te rijden. En de zooi die je maakt hoef je je ook echt niet druk om te maken.

11. Pitahaya

Pitahaya Niet meer actief

Wat een lieve reacties van iedereen. En toch ook wel positieve ervaringen. Wat fijn.
    Ik ben mij er van bewust dat 50% van de bevallingen alsnog in het ziekenhuis eindigen. Maar ik wil dan ook, mocht dat gebeuren, daar niet verdrietig over zijn. Dan was dat namelijk de beste keuze van de verloskundige.
    Ook houd ik de optie nog open dat ik op het laatste moment toch naar het ziekenhuis wil en bijv. toch pijnbestrijding zal willen. Ik weet namelijk niet hoe ik het allemaal ga ervaren. Maar vooralsnog lijkt het mij prettig om thuis te bevallen.

Maar nog wel een aantal vragen. In hoeverre kunnen ze dingen thuis doen? Zoals bijv. vacuumpomp, tangverlossing etc? Of moet je daarvoor ook naar het ziekenhuis?

En hechten, kan dat ook gewoon thuis?

12. Pitahaya

Pitahaya Niet meer actief

Ohja, het ziekenhuis is hier trouwens 7 minuten rijden met de auto! Dus dat is wel dichtbij.

13. Jessie80

Jessie80 VIP lid

3 okt 2009
    6.203
    266
    83
    Vacuüm en tang moet in het ziekenhuis. Hechten kan (tot op zekere hoogte) gewoon thuis.

Qua pijn is afwachten hoe het gaat denk ik een goede oplossing. Ik vond het fijn dat ik het 2x zonder heb gekund maar in sommige gevallen is het gewoon noodzakelijk; als het bijvoorbeeld heel lang duurt ofzo...

14. Maagd

Maagd Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.683
    10
    38
    Noorden/ drenthe
    Ik ben thuis bevallen van ons 1e kindje. En doe het meteen over als het moet moest. Ideaal, je eigen spullen bij de hand. Geen snoertjes, dingetjes en ziekenhuis omgeving en geur. Geen dingen waardoor je afgeleid wordt etc.
    De 'rommel' (als die er al is) wordt door de kraamhulp opgeruimd. Lekker douchen in je eigen badkamer, en in je eigen bed liggen. En niet naar huis hoeven in de auto waar je niet in kan zitten na een bevalling! ;)
    In je eigen omgeving beval je makkelijker en sneller, is bewezen. Als jij je daar zekerder bij voelt en de vk ziet geen obstakels dan kun je gewoon thuis bevallen.
    Tuurlijk heb je in het ziekenhuis alles bij de hand maar de vk zal ingrijpen als dat nodig is. En die verhalen over dat moeder en kind het anders niet overleefd hadden zijn vaak aangedikt (ik ken ze uit mn omgeving) en juist die verhalen hoor je het meest want degene die dat meegemaakt hebben willen er graag over praten.

15. Billy85

Billy85 Actief lid

11 okt 2011
    361
    3
    18
    NULL
    NULL
    Ik ben ook thuis bevallen van mijn eerste en dat wil ik nu weer. Ik heb ook te maken gehad met negatieve verhalen. Men kon mij echt het gevoel geven dat ik onverantwoordelijk was. Het klopt echt niet dat in het ziekenhuis veiliger is, want dan zouden thuisbevallingen niet mogen in Nederland. Je verloskundige zal e ht wel op tijd aangeven als je naar het ziekenhuis moet. Het kan wel zijn dat iemand zich veiliger VOELT in het ziekenhuis. Mijn advies is dan ook om naar je gevoel te luisteren. Je kan inderdaad altijd nog naar het ziekenhuis. Helemaal met het ziekenhuis op zo'n korte afstand.
    Mijn eerste bevalling is zonder complicaties verlopen, maar ik heb mijn tijd er wel over gedaan. Ik vond het prettig om in mijn eigen omgeving te zijn. Je hoeft je ook geen zorgen te maken over de rommel. Dat ruimen de verloskundige en kraamhulp allemaal netjes op.

16. dorisn

dorisn Fanatiek lid

2 jun 2007
    4.319
    37
    48
    ede
    Ik ben 3x lekker thuis bevallen en mocht er ooit een 4e komen zou ik zo weer thuis bevallen. Bij mn jongste had ik achteraf gezien misschien beter in het ziekenhuis kunnen bevallen(meer gevoelsmatig). Hij was erg groot (tot verbazing van iedereen) en het persen ging niet helemaal soepel, maar mn vk heeft alles prima onder controle gehad en de juiste beslissingen op het juiste moment genomen. Als ik van te voren had geweten dat hij zo groot zou zijn had ik het denk ik niet thuis aan gedurfd, maar dan ook alleen maar omdat ik dan bang geweest zou zijn dat ik het niet kon.
    Het grote voordeel van thuis bevallen vond ik dat ik lekker in mn eigen bed lag, na mn bevalling snel mocht douchen en vervolgens weer lekker in een schoon bed te stappen zonder heen en weer gesleep v as n en naar het ziekenhuis. (Dat bij mij om de hoek zit dus ver hoef ik niet)
    Mijn tip is ga kijken in het ziekenhuis en zorg dat je alles klaar hebt staan voor een thuis bevalling dan kan je op het moment zelf beslissen wat je doet. Je mag altijd anders beslissen zolang het medisch gezien kan.

17. Coekie

Coekie Actief lid

8 dec 2014
    176
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb bijna mijn hele bevalling thuis kunnen doen, heerlijk!
    Ik was zo op mijn gemak thuis, lekker in mijn eigen bubbel, m'n eigen omgeving. Ik heb heel goed kunnen ontspannen thuis, wat vast heel bevorderlijk was voor de bevalling.
    Je kunt nooit volledig voorzien hoe een bevalling gaat lopen.
    Ik kwam uiteindelijk in een weeënstorm en door omstandigheden/onmacht werden mijn vliezen pas met volledige ontsluiting gebroken, en bleek ons kindje in het vruchtwater te hebben gepoept. (dikke meconium, dus vk vond het risico te groot).
    Ik moest tijdens de weeënstorm mijn kleding aan zien te krijgen, de trap af zien te komen en de auto in, haha.. Daarna met volledige ontsluiting en beginnende persweeën de auto in, geen pretje!
    Ik ben nu zwanger van de tweede, en wil het wederom thuis gaan proberen(mits anders wordt geadviseerd natuurlijk!).

18. BabyNijn

BabyNijn Bekend lid

15 mei 2011
    947
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ondanks alle mooie en fijne ervaringen, vind ik het toch gek dat mensen kiezen voor een thuisbevalling. Als ik in mijn omgeving kijk is geen een (!) bevalling normaal verlopen, zeg maar. En dan spreek ik over minimaal 5 bevallingen in mijn directe omgeving.

Daar komt een vreselijke gebeurtenis bij... Kindje overleden doordat de middelen er niet waren en ze te laat in het ziekenhuis arriveerden.

Nee, ik riskeer dat echt niet. Sorry voor alle mensen met een positief verhaal over een thuisbevalling. Tegenwoordig, of altijd al?, kunnen te veel complicaties optreden. Al helemaal als je bevalt van je eerste kindje, niet weet hoe of wat etc.

Oja, en in het ziekenhuis kun je ook in een bad bevallen (ik las dat iemand dat schreef).

19. Punky16

Punky16 Actief lid

5 jun 2015
    394
    0
    0
    NULL
    NULL
    Een verloskundige kan inknippen, hechten als het niet te gecompliceerd is ( dus geen totaal ruptuur), je een prik geven na de bevalling om je baarmoeder goed samen te laten trekken als de nageboorte niet vlot genoeg komt, etc. als je het precies wil weten moet je het haar vragen.
    Het belangrijkste van thuis bevallen, is dat je er vertrouwen in hebt en in de vk. Mocht je er op de een of andere manier niet prettig bij voelen dan moet je het niet doen.
    En wat betreft de reactie van BabyNijn: het is idd verschrikkelijk als dat soort dingen gebeuren, maar om er van uit te gaan dat dat niet was gebeurd als iemand in het ziekenhuis bevalt is naief. Zeker als je poliklinisch bevalt is er ook niet standaard een arts of gyneacoloog aanwezig. Deze moeten bij calamiteiten ook opgepiept worden en dat kan zeker net zolang duren als wanneer je nog een ritje naar het ziekenhuis moet doen. Daarnaast zijn ook de verhalen legio van bevallingen in het ziekenhuis waar mensen zich aan hun lot over gelaten voelen, er verkeerde of te late hulp krijgen of er dingen verschrikkelijk mis gaan. Er is helaas geen garantie dat het goed gaat, zowel thuis niet, als in het ziekenhuis.

20. BabyNijn

BabyNijn Bekend lid

15 mei 2011
    947
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dat is zeker waar.
    En in dit geval had de verloskundige haar ook veel te lang laten persen. Maar ik.denk toch dat er meer risico's zitten aan een thuisbevalling. En ja, er zijn altijd risico's. Ongeacht waar je bevalt. Maar voor mij voelt een ziekenhuis veiliger dan thuis.

Deel Deze Pagina