Ervaringen thuis bevallen 1e kindje

Discussie in 'De bevalling' gestart door Pitahaya, 29 jul 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Punky16

Punky16 Actief lid

5 jun 2015
    394
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik denk echt dat dat het allerbelangrijkste is. Doen wat zelf het prettigst en veiligst voelt. Je moet je helemaal kunnen ontspannen en volledig kunnen laten gaan. En dat kan alleen op een plek waar je je echt op je gemak voelt. Daaromkan ook niemand die keuze voor je maken.

2. marb

marb VIP lid

21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Ik ben niet thuis bevallen (ook niet in het ziekenhuis, maar in een geboortekliniek), maar achteraf heb ik daar best spijt van. Ik maakte me druk om dingen als dat de muren dun waren en dat ik me dan niet zou kunnen concentreren. Echt onzin natuurlijk :)
    Bij de tweede maakte ik me weer druk, nu om het feit dat de oudste dan wakker zou worden enzo... Achteraf snap ik dat niet van mezelf. Ik denk dat ik fijnere ervaringen had gehad als ik thuis was gebleven.

3. Typicalme

Typicalme Fanatiek lid

11 dec 2014
    1.158
    442
    83
    Vrouw
    Ik wilde graag thuis bevallen maar ben met 5 cm naar het ziekenhuis gegaan omdat ik het niet meer trok. Daar helaas al te ver voor een ruggenprik en uiteindelijk een spoedkeizersnede ivm sterrenkijkertje. (Ik zou door deze ervaring die keuze dus ook niet meer maken)
    Mijn nicht daarentegen wilde graag in het ziekenhuis bevallen maar bij haar ging het zo snel dat ze thuis is bevallen. Dus je ziet wel dat je toch niet weet hoe het allemaal zal lopen.
    Als thuis bevallen voor jou het beste voelt zou ik het gewoon proberen. :)

4. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Ik wilde graag thuis bevallen, maar mijn man zag dat helemaal niet zitten, om dezelfde redenen die TO noemt. Vandaar dat ik me erbij neer had gelegd om voor zijn gemoedsrust naar het ziekenhuis te gaan. Maar het liep anders, haha.
    Ik had mijn weeën niet echt herkend, maar had wel erg veel buikpijn, dus toch maar de verloskundige gebeld. Die zou wel even langskomen. Toen ze kwam had ik al 8 cm ontsluiting. Toen mijn man eenmaal thuis kwam, piekerde ik er niet over om nog naar het ziekenhuis te verkassen. Dus uiteindelijk ben ik toch lekker thuis bevallen.

Daarna nog 2x gedaan, omdat mijn man zijn koudwatervrees wel kwijt was. We vonden het eigenlijk allebei heel prettig. Van rommel hebben we niets gemerkt, dat heeft de kraamverzorgster allemaal opgeruimd, terwijl ik onder de douche stond. Het was winter en ik vond het heel fijn dat ik niet met een pasgeboren babietje terug hoefde door de kou. En het bevallen zelf, vooral van de eerste, was een hele intieme gebeurtenis. In mijn eigen bed, gordijnen dicht, lampje aan, maar niet te fel, niemand zei meer dan nodig was en het ging allemaal zo vanzelf. Ik kijk er met een heel goed gevoel op terug in elk geval. De tweede bevalling verliep wat chaotischer, omdat de baby toen heel snel kwam en bij de derde raakte ik zelf wat in paniek vanwege de herinnering aan de tweede, dus mijn eerste bevalling was echt de fijnste.

5. mutsje83

mutsje83 Lid

1 jul 2012
    71
    28
    18
    NULL
    NULL
    Ook ik ben bij de eerste thuis bevallen. Dit was ook mijn wens. De bevalling begon met het breken van de vliezen en al snel begonnen de weeën. Tegen de tijd dat de vk kwam zat ik al op 9 cm en hadden we dus ook niet meer naar het zh kunnen gaan. Het was een snelle bevalling en ik vond het heerlijk om na een douche gewoon in mijn eigen bed te kunnen stappen met man en kleine naast me. Genieten..
    Hopelijk gaat het bij de tweede ook zo en kunnen we gewoon thuis blijven. Vk heeft me zelfs voorbereid dat het wel eens nog sneller kan gaan en we dus niet naar op tijd in het zh zouden zijn. We gaan dus weer proberen om thuis te bevallen (Als er geen complicaties zijn)

6. itakepictures

itakepictures Niet meer actief

Hier (nog) geen ervaring, maar ik zou ook heel graag thuis bevallen (badbevalling) van de eerste. Helaas mag dat niet omdat we 4 hoog zonder lift wonen, dus ik ga voor een geboortehuis hier in de straat, wat de meest huiselijke/minst medische optie voor mij is op thuis bevallen na én waar ze ook een bevalbad hebben. Dingen die ik in mijn overweging heb meegenomen toen thuisbevalling nog een optie was:

- Kraamzorg is er om eventuele zooi op te ruimen. Je hoeft niet bang te zijn dat je man heen en weer rent tussen jou en de stofzuiger oid ;) Of 5 minuten na de geboorte al staat te dweilen
    - Ook bij een poliklinische bevalling moet een arts opgeroepen worden en staat er niet altijd binnen 10 sec iemand naast je bed. Bij een thuisbevalling heeft de VK ook de vaardigheden en materialen om bijv. de baby te beademen in geval van nood.
    - Thuis heb je ook 'pijnstilling' in de vorm van warm water, (douche, bad), tens, of voorbereiding zoals hypnobirthing

Wat misschien ook helpt: je mag tijdens de bevalling ten alle tijden roepen dat je naar het ziekenhuis wilt. Je kunt dus ook thuis beginnen, kijken hoe fijn je dat vind en als je toch naar het ziekenhuis wilt kun je gewoon gaan. Ook als je poliklinisch wilt bevallen vang je eerst thuis je weeën op, dus met weeën in de auto
    moet je sowieso.

Maak een keuze waar jij je prettig bij voelt :) Laat je niet te veel leiden door 'angstpraat' (daar zijn mensen op de een of andere manier gek op als je je eerste kind krijgt...) en heb vertrouwen in jezelf en je lichaam :)

7. Vita Rose

Vita Rose Fanatiek lid

6 aug 2015
    1.047
    34
    48
    Vrouw
    Helemaal mee eens! Vertrouw inderdaad op jezelf en ook op de ervaring van je vk. En de kans op infecties bij je kleintje is in het zkh groter dan bij een thuisbevalling.

Deel Deze Pagina