Zoals de titel al zegt, ben opzoek naar personen die ervaring hebben met het thuis onderwijs. Wat is er allemaal voor nodig? En wat zijn de voor en de nadelen?
Geen ervaring mee. Het enige wat ik weet is dat je dat het beste aan kunt vragen als je kind niet schoolgaand is. Is het eenmaal naar school gegaan, dan krijg je dat een stuk moeilijker voor elkaar.
Ik ken iemand die dat doet. Maar kan eigenlijk alleen als je kind nooit ingeschreven heeft gestaan op een school. In haar geval is ze volledig thuis bij de kinderen. Maar heeft daarnaast geld om erop uit te gaan. Het kost heel erg veel tijd. Ook in de voorbereiding en aanschaf van alle materialen, methodes, boeken, uitstapjes en printen etc. Verder moet je goed bedenken hoe je dat sociale gaat opvangen. En hoe ze ooit een diploma moeten gaan halen. Zonder papieren begin je heel weinig tegenwoordig. Ook bestaat de kans dat je leerplicht en jeugdzorg op je dak krijgt. Waarom wil je dit??
Heb je fb? Daar zijn groepen voor TO daar vind je zeker ervaring! Daarnaast belangrijk of je NL of BE bent, de regelgeving verschilt sterk
Wat er voor nodig is, is iemand die ook wel goed kan lesgeven. Onderschat didactiek niet! Ik zie geen voordeel. Alleen nadelen.
Wetgeving - Nederlandse Vereniging voor Thuisonderwijs Ik weet dat het niet zomaar kan en mag en dat er heel veel wetgeving aan te pas komt in Nederland, daarnaast als je een kind hebt wat regulier onderwijs kan volgen zie ik de toegevoegde waarde van thuisonderwijs niet en vooral op het gebied van de sociaal-emotionele ontwikkeling. (Ik ben docent/therapeut op een cluster IV school en kom het weleens tegen, maar dan uit nood, geen enkel kind vindt dit leuk/fijn. Ze willen allemaal met leeftijdsgenoten omgaan)
Hier idd uit nood, maar zou het toch niet zomaar doen. Het vergt erg veel van jou als ouder. Een moment van rust heb je niet en daarbij is het contact met leeftijdsgenoten natuurlijk erg belangrijk.