Ervaringen thuisbevallen

Discussie in 'De bevalling' gestart door Twoflowers, 18 nov 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Twoflowers

    Twoflowers Actief lid

    20 apr 2020
    197
    163
    43
    Vrouw
    Hoi Allemaal,

    Ik ga richting mij 3e trimester en de bevalling spookt steeds vaker door mijn hoofd. Een bevalling kan altijd anders lopen, maar hoe ik het nu voor mij zie wil ik een badbevalling proberen :D Nu heb ik heel veel gespeurd op het internet en volg ik een hypnobirthing cursus, waardoor een badbevalling thuis in plaats van in het ziekenhuis mij heel mooi lijkt.

    Nu zijn de verhalen en filmpjes die ik zelf lees en zie vrijwel allemaal positief en lees ik ook in onderzoeken dat thuisbevallen net zo veilig is als in het ziekenhuis bevallen. Het zijn juist vooral de vrouwen die nooit thuis zijn bevallen (in omgeving en internet) die het afraden om thuis te bevallen omdat zij iets engs hebben meegemaakt in het ziekenhuis tijdens hun bevalling of bang zijn voor bepaalde complicaties(dat zijn natuurlijk ook dingen die door mijn eigen hoofd schieten) . Vrouwen die daadwerkelijk thuis zijn bevallen lijken veel positiever.

    Vandaar dat ik echt alleen op zoek ben naar reacties/ervaringen van dames die thuis zijn bevallen, zowel negatief als positief. Buitenom dat ik het erg interessant/leuk vindt om te lezen, zorgt er ook dat er op die manier minder ruis is omtrent dit onderwerp en het maken van een keuze.

    P.s mijn eerste bevalling ging volgens de vk volgens het boekje, dus wat haar betreft zou er geen bezwaar moeten zijn. Ik woon ook maar 2 minuten van het ziekenhuis.

    Dankejwel :D!
     
  2. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.463
    2.295
    113
    Ik ben zelf niet thuis bevallen maar wel veel vriendinnen die thuis zijn begonnen en veel daarvan moesten tijdens bevalling toch naar het ziekenhuis.
    Je weet overigens dat 8 van de 10 eerste bevallingen toch in het zks eindigen? Hoe zou je zelf dat scenario vinden? Als je dat niet een bezwaar vindt kun je het verder gaan uitzoeken
     
  3. Twoflowers

    Twoflowers Actief lid

    20 apr 2020
    197
    163
    43
    Vrouw
    Dankjewel voor je reactie:) Ik schrijf onderin mijn verhaal dat dit mijn 2e bevalling is en omdat mijn eerste volgens het boekje ging mijn vk geen bezwaren ziet.
    Om hoeveel vriendinnen ging het die thuis wilde bevallen en hoeveel moesten uiteindelijk naar het ziekenhuis. Was het hun eerste of tweede bevalling? Wat waren de redenen dat ze moesten gaan?

    Ik vraag juist naar ervaringen van vrouwen die zelf thuis bevallen zijn omdat ik dit soort dingen juist wil weten. Ik merk namelijk zoals beschreven dat de reacties die negatiever zijn vaak van vrouwen komen die niet zelf thuis zijn bevallen en je dan niet het hele verhaal goed hoort om een weloverwogen keuze te kunnen maken.
    Ik ben wel bereid om alsnog naar het ziekenhuis te gaan, maar ik ben ook benieuwd naar ervaringen van vrouwen die dit hebben meegemaakt. Ik lees vaak dat dit niet een reden is voor vrouwen om niet alsnog nog een keer thuis te bevallen, maar dit is denk ik ook afhankelijk van de complicatie die je thuis hebt meegemaakt.
     
    Lotje111 en bozoe vinden dit leuk.
  4. MolliMuis

    MolliMuis Niet meer actief

    Ik ben 2x bevallen, waarvan 1x in het ziekenhuis en 1x thuis. Beide keren wilde ik thuis bevallen, leek me veel fijner om in mijn eigen omgeving te zijn en ik woon 5-10 minuten van het ziekenhuis af. Helaas eerste keer niet gelukt om thuis te bevallen, ben na een uur persen thuis toch naar het ziekenhuis gegaan op aanraden van de verloskundige. Ritje erheen was niet heel fijn en uiteindelijk ook geen ondersteuning vanuit het ziekenhuis nodig gehad. Wilde ook na de bevalling zo snel mogelijk weer naar huis, kon gelukkig ook want alles was helemaal goed gegaan. 2e keer wel thuis bevallen en was super fijn. Zou er zo weer voor kiezen. Alleen als je ver va het ziekenhuis woont zou ik er niet snel voor kiezen, maar zo te lezen woon je heel dichtbij. Ik zou dan vooral de plek kiezen waar je je het prettigst voelt, hoe meer ontspannen je bent hoe vlotter/fijner de bevalling. Voor sommige mensen betekent dat thuis en voor andere in het ziekenhuis bevallen.

    O bedenk alleen dat je thuis geen/weinig opties hebt tot pijnstilling, dus daar moet je ook over nadenken.
     
    Twoflowers vindt dit leuk.
  5. Dubbeltje82

    Dubbeltje82 VIP lid

    7 jan 2011
    11.704
    3.815
    113
    Vrouw
    #5 Dubbeltje82, 18 nov 2020
    Laatst bewerkt: 18 nov 2020
    Naar wat ik gelezen heb is het maar ietsje meer dan de helft, dus eerder 6 op de 10 vrouwen die bij een eerste bevalling uiteindelijk toch naar het ziekenhuis moet.
     
    Twoflowers, bozoe en Mvm2018 vinden dit leuk.
  6. Deb89

    Deb89 Bekend lid

    4 jun 2019
    597
    575
    93
    Vrouw
    Ik ben van allebei mijn kinderen thuis bevallen. De eerste keer wilde ik juist in het ziekenhuis, want stel dat er iets niet goed zou gaan. Die bevalling ging zo snel dat ik al volledige ontsluiting had toen de verloskundige voor de eerste keer kwam kijken. We konden dus niet meer naar het ziekenhuis. Uiteindelijk heb ik deze thuisbevalling zo fijn ervaren, dat ik mijn 2e bevalling ook graag thuis wilde doen. Dit is ook gelukt en beide keren dus een goede en fijne thuisbevalling gehad.
    Bij de eerste wel geknipt en gehecht en bij de 2e gehecht aan een wondje bij een bloedvat. Ook dit kan allemaal thuis zonder problemen!
     
    Twoflowers vindt dit leuk.
  7. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.148
    1.072
    113
    Mijn eerste is op medische indicatie poliklinisch in ziekenhuis geboren, de tweede en derde lekker thuis. Veel, veel prettiger vond ik... Ik zou het in die zin ook zeker aanraden.

    Bij mijn tweede moest ik na bevalling met baby naar ziekenhuis, dat was een domper, maar ik was nog steeds blij dat het bevallen zelf thuis had gedaan met eigen vertrouwde VK.

    Tijdens de bevalling van derde is er even sprake geweest dat ik misschien naar ziekenhuis zou moeten, ik weet nog dat ik toen dacht 'prima, als het nodig is'. Het bleek uiteindelijk niet nodig en baby is fijn thuis geboren en bij haar mocht ik ook gewoon thuis blijven. Dat was echt het meest geweldige :D thuis bevallen EN kraamtijd in eigen bed.
     
    Twoflowers vindt dit leuk.
  8. rossi1

    rossi1 Actief lid

    9 okt 2012
    246
    154
    43
    Ik ben thuis bevallen van de eerste en nu zwanger van de 2e en wil graag weer thuis bevallen.
    Ik vond het enorm prettig, lekker je eigen omgeving, nog een boek gelezen. De bevalling ging wat sneller dan verwacht en verloskundige was er pas met 10 cm ontsluiting en kraamzorg moest nog gebeld worden.
    Je merkt niks van de eventuele rotzooi, regelt kraamzorg allemaal achteraf.
    En heerlijk om na het douchen lekker je eigen bed in te gaan! Geen druk om op te schieten en nog naar huis te moeten.

    Geen moment zorgen gemaakt dat er iets fout zou gaan, volledig vertrouwd op de verloskundige en haar oordeel.
    Wel rekening mee gehouden dat we altijd nog naar het ZH zouden moeten als het niet goed zou gaan, maar deze is 15 minuten bij ons vandaan en de gyn staat ook niet altijd met 5 minuten naast je bed.
    En linksom of rechtsom, met weeën in de auto zit je toch wel, ook als je kiest voor een ZH bevalling.

    Als het kan raad ik het iedereen aan, met nadruk op, als het kan!
     
    Twoflowers vindt dit leuk.
  9. Rabi

    Rabi Fanatiek lid

    9 mei 2019
    1.015
    893
    113
    Vrouw
    Omgeving Amsterdam
    Ik ben de tweede keer thuis bevallen (eerste moest in ziekenhuis ivm langdurig gebroken vliezen en geen weeen dus inleiding). Ik vond het enorm fijn en bijzonder. Er was sprake van een complicatie tijdens de uitdrijving, de navelstreng scheurde voordat hij geboren was. Maar dat is snel goed gekomen en er was geen extra check in het ziekenhuis nodig. Ik heb dus de ervaring dat een verloskundige goed in staat is om in te grijpen mocht dat nodig zijn.

    Nu hoop ik weer thuis te bevallen. Ik vond de eerste bevalling nogal onnodig medisch, echt het klassieke verhaal van te snel te veel willen en daardoor weeenstorm en vacuumverlossing. En gezien mijn beide bevalling verder wel snel verliepen heb ik er vertrouwen in dat het dit keer weer vrij vlot zal gaan.
     
    Starfire en Twoflowers vinden dit leuk.
  10. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.463
    2.295
    113
    Sorry dat had ik niet goed gelezen van tweede bevalling!( of had je het later toegevorgd?)

    Had het trouwens nog even opgezocht en zelfs nog minder dan 20% bevalt uiteindelijk thuis bij eerste.
    https://www.scientias.nl/thuisbevalling-of-ziekenhuisbevalling/#:~:text=De%20rest%20van%20de%20vrouwen,zwangere%20vrouwen%20in%20Nederland%20thuis.

    Bij tweede is kans dat het goed gaat veel hoger maar cijfers weet ik niet
    Ik ben zelf overigens drie keer heel fijn in het ziekenhuis bevallen
    Succes met je keuze!
     
    Twoflowers vindt dit leuk.
  11. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    1e in het zkh ivm medische indicatie. Prima bevalling gehad maar te lange uitdrijving waarvoor ik anders naar het zkh had gemoeten dus was prima.

    2e ook een medische indicatie maar op mijn verzoek thuis bevallen. En wat was dat fijn! Alles prima verlopen en zo blij dat hij thuis geboren is.
     
  12. Gruffalo123

    Gruffalo123 Fanatiek lid

    26 jun 2017
    3.939
    4.461
    113
    Hier twee van de drie keer thuis bevallen en echt ik wil niet anders!
    Hele fijne bevallingen gehad. Lekker in eigen omgeving, geen gedoe en daarna schoon en fris gedoucht in je eigen bed stappen.
    Volgende komt ook thuis als dat kan!
     
  13. Emma86

    Emma86 VIP lid

    25 jun 2012
    5.158
    2.055
    113
    Vrouw
    Nederland
    Ik ben ook thuis bevallen van mijn 2e.
    Ook ik zou niet anders willen. Lekker thuis je gang kunnen gaan. Je eigen douche, wc, bed en alles wat je maar nodig hebt. Voor man fijn, die kon zijn gang gaan, nog wat werken enzo.
    Ik had alle vertrouwen in de verloskundigen uit de praktijk. Zodra ze vermoeden dan er iets niet goed gaat grijpen ze in.
    Mijn 2e bleek een sterrenkijkertje bij geboorte en dat wordt doorgaans gezien als een complicatie. Toch is dit thuis helemaal goed gegaan.
    De placenta kwam bij mij niet (ondanks heftige weeën) en hier heeft de verloskundige adequaat op gereageerd. Ook zij mogen bepaalde medische handelingen doen zoals een spuit zetten.

    Van mijn eerste ben ik in het ziekenhuis bevallen (werd medisch door groen vruchtwater nadat de vliezen braken) en daar ben ik juist niet zo positief over. Mijn eigen verloskundige was destijds meegegaan en tot op de dag van vandaag dankbaar voor want anders had mijn bevalling er heel anders uitgezien en niet op een goede manier.

    Ondanks de bloeding die ik direct na de geboorte van de eerste kreeg ging ik echt voor een thuisbevalling bij de 2e.
    Onder je eigen douche mogen en daarna in je eigen schone bed (lang leve de kraamzorg) mogen stappen is zó fijn.
     
  14. Lomo

    Lomo Fanatiek lid

    17 jan 2019
    1.182
    1.540
    113
    Vrouw
    Ik ben thuis bevallen. Heb dat als heel prettig ervaren. Het plan was om thuis gewoon te starten en te kijken hoe dat zou gaan en wat ik zou willen. Voorkeur was thuis blijven maar ziekenhuis was gewoon een optie als ik tijdens de bevalling van gedachten zou veranderen. Vond het zo prettig om gewoon in je eigen huis te zijn met de mensen die je zelf uitkiest (man vk en kraamzorg waren er). En het aller fijnste misschien nog wel om na de bevalling gewoon onder je eigen douche te stappen en in je eigen bed. Het idee dat ik twee uur later buiten een ziekenhuis zou staan leek mij niet fijn.

    Ook voor mijn baby vond ik het fijn. Die ging van mijn buik naar de slaapkamer en dat is nog een hele tijd zijn wereldje geweest. Voelde heel veilig.
     
  15. Koekie1

    Koekie1 VIP lid

    31 jul 2013
    5.629
    1.980
    113
    Vrouw
    Ik ben beide keren thuis bevallen.
    Bij de 1e moest ik eens na het ziekenhuis i.v.m. een totaalruptuur. Ik weet nog dat ik onwijs lang op een ambulance heb moeten wachten. Toen ik voorstelde dat we met eigen vervoer konden gaan trok mijn man wit weg en de vk vond het ook geen goed idee. (Ik had geen idee van het bloedbad wat er gaande was) :D

    Bij de 2e weer thuis bevallen en een super bevalling gehad! Lekker erna onder mijn eigen douche, in een schoon bedje... vond het erg fijn!

    3e hoop ik weer thuis te bevallen.
     
  16. Lafelife

    Lafelife Fanatiek lid

    25 apr 2017
    1.604
    1.064
    113
    Vrouw
    Ik ben vijf keer thuis bevallen. Dus ik krik de cijfers wel op;). Bij de eerste zwangerschap wilde ik al het liefst alleen in de badkamer bevallen. Niet serieus natuurlijk, maar zegt wel wat over het gevoel wat ik had. Zo zijn er ook genoeg vrouwen die het liefst in het ziekenhuis zijn omdat ze zich daar veiliger voelen. Zou je er niet liever blind ingaan? Want al die bevallingen van die vrouwen die thuis beginnen en in het ziekenhuis eindigen of die, die zonder complicaties thuis bevallen, zeggen niets over jouw uiteindelijke bevalling. Ik kan je wel vertellen dat ik bij de derde bijna naar het ziekenhuis moest, omdat de placenta niet snel genoeg kwam. Maar door mijn aandringen er alles aan te doen die placenta eruit te krijgen, is het op het nippertje toch gelukt. En ben ik minder bloed verloren dan dat ik toch nog de rit naar het ziekenhuis had moeten maken. Er lag nog sneeuw ook. Was ik al in het ziekenhuis geweest was er misschien eerder medisch ingegrepen, wat ik eigenlijk niet wilde. Achteraf had ik een grote extra kwab( vies woord) aan de placenta, waardoor hij niet goed loskwam en ik bleef bloeden.
     
    Kaaat en Twoflowers vinden dit leuk.
  17. Haver11

    Haver11 Fanatiek lid

    3 sep 2013
    3.837
    2.180
    113
    Vrouw
    De eerste keer in het ziekenhuis bevallen. De 2e en 3e keer thuis.
    Bij de 2e wilde ik een badbevalling maar het ging veelste snel, er was geen tijd voor.
    De derde ging nog sneller.
    Ik ben heel erg blij dat ik 2x thuis ben bevallen. Bijna spijt dat de eerste ook niet thuis is geboren, had prima gekunt.
    Heerlijk in je eigen bed, de verloskundige dicht bij je. Na de bevalling lekker douchen in je eigen douche. En lekker genieten.
     
    Mvm2018 en Twoflowers vinden dit leuk.
  18. Vogelmeisje

    Vogelmeisje Fanatiek lid

    3 mei 2010
    1.011
    291
    83
    De bevalling waar ik thuis beviel was de fijnste van allemaal. Veel ontspannender voor mij.
    Ook hier was het ziekenhuis dichtbij dus de geruststelling dat ik indien nodig er snel zou zijn.
     
    Twoflowers vindt dit leuk.
  19. Twoflowers

    Twoflowers Actief lid

    20 apr 2020
    197
    163
    43
    Vrouw
    Dankjewel voor je input! Maakt niet uit hoor het is ook best een lange post. Nee ik had het niet achteraf toegevoegd:roflmao:
     
  20. Twoflowers

    Twoflowers Actief lid

    20 apr 2020
    197
    163
    43
    Vrouw
    Dankjewel! Je hebt helemaal gelijk dat al die bevallingen niets zullen zeggen over mijn bevalling. Maar ergens blind ingaan is nog nooit mijn stijl geweest :roflmao: dat is simpelweg onmogelijk voor mij en ik vind het ook leuk om mij er mee bezig te houden
     
    Haver11 en Lafelife vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina