Ervaringen thuisbevallen

Discussie in 'De bevalling' gestart door Twoflowers, 18 nov 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. joepy

    joepy Fanatiek lid

    12 okt 2017
    1.443
    952
    113
    Vrouw
    Hier 2 keer een mooie thuisbevalling gehad ook niet uigeschreurd of hechtingen gelijk daarna gewoon rond kunnen lopen wel was ik wat in de wolken :p
     
  2. Merell90

    Merell90 Bekend lid

    30 jul 2015
    995
    227
    43
    Vrouw
    Ja, zo'n TENS apparaatje is zeker een aanrader. Het leidt af van de weeën en je kunt het boosten tijdens de weeën. Ik ben ook thuis bevallen van m'n zoontje, mede dankzij TENS. Had helaas ook een subtotaal, die wel gehecht moest worden in het ziekenhuis. Maar goed, de bevalling an sich was heel fijn om thuis te doen. Heerlijk in m'n eigen omgeving.
     
  3. Elisa199

    Elisa199 Actief lid

    15 aug 2020
    237
    153
    43
    Voor mij was overigens de overweging om thuis te bevallen als volgt (misschien heb je er iets aan in je beslissing). Ik woon ook ongeveer 15 minuten van het ziekenhuis. Als je met spoed naar het ziekenhuis moet kan in de tijd dat je onderweg bent een medisch team klaar gaan staan. Als je al in een ziekenhuis bent wil dat niet direct zeggen dat er ook al direct een heel medisch team beschikbaar is, die moeten zichzelf ook klaar maken. De tijdwinst is daarmee niet heel erg groot. Ik vertrouw op de medische kennis van mijn verloskundige, als zij inschat dat het niet goed gaat met mij of de baby gaan we direct naar het ziekenhuis (heb haar dat in gesprek over de bevalling met nadruk gevraagd, want vind het toch wel spannend haha)

    Daarnaast, zonder een medische indicatie moet je al een heel stuk van de bevalling thuis doen. In de auto stappen met weeën lijkt mij niet prettig, bovendien blijft het vertrek dan in je achterhoofd zitten. Ik zou me dan minder kunnen ontspannen.

    Als laatste heeft de coronacrisis bij mij wel de doorslag gegeven. Ik had geen zin in gedoe rond de bevalling en de tijd erna. Ook wilde ik geen bed bezetten, al zal de kraamafdeling volledig losstaand van bezetting met corona, maar toch.
     
  4. Jackie87

    Jackie87 VIP lid

    6 aug 2013
    5.439
    2.875
    113
    Zo denk ik er ook over.
    Hier is het ook een kwartiertje rijden naar het ziekenhuis. Helaas bij mijn laatste bevalling moesten we ook daar naar toe. Maar zoals je zegt, ik vertrouwde ook volledig op de verloskundige. Ook heb ik bij haar in de auto gezeten naar het ziekenhuis toe en reed mijn vriend achter ons aan. Dat was ook een fijn idee dat zij vlakbij was in de auto.
    In het ziekenhuis ging het overigens alweer goed met de baby. Dus ik ben daar uiteindelijk in "huiselijke sfeer" met alleen mijn eigen verloskundige, kraamverzorgster en vriend bevallen.
     
  5. nijntje87

    nijntje87 Fanatiek lid

    8 okt 2010
    1.256
    1.178
    113
    Vrouw
    Noord Holland
    Allereerst vind ik sowieso dat iedereen vooral moet doen waar zij zich goed bij voelt! ;)

    Ik ben bij mijn eerste thuis bevallen en nu zwanger van de tweede en ik wil zeker weer thuis bevallen. :D De eerste keer woonde ik 5 minuten van het ziekenhuis. Nu, nieuwe man en nieuw huis, woon ik 18 minuten van het ziekenhuis. Ik heb heb onwijs veel vertrouwen in mijn eigen lichaam en de verloskundige. Heerlijk in mijn eigen omgeving. Muziekje, kaarsjes aan. Super romantisch ingesteld:roflmao:

    Nee maar zonder dolle. Ik moet er zelf niet aan denken om met weeën in een auto te moeten zitten naar het ziekenhuis. In het ziekenhuis (NL) staat er, mits medisch, geen medisch team klaar om je bevalling te begeleiden als het mis gaat. Ook zij moeten opgeroepen worden of zich klaarmaken. Je bevalt dus vrij klinisch in een gehuurd kamertje met de verloskundige en kraamverzorgster en als alles goed gaat ben je twee uur na de bevalling weer thuis. Weer reizen en nu met een brak lichaam en een baby. Dat lijkt mij persoonlijk heel naar.

    Succes met je keuze! Er is geen goed of fout in dit geval, vertrouw vooral op je eigen gevoel:thumup:
     
    Mama to B vindt dit leuk.
  6. roever

    roever Niet meer actief

    Hier twee super fijne thuisbevallingen gehad en hoop mn vierde ook weer thuis te kunnen doen in mei.
    Alleen met de derde bevalling moest ik alsnog naar ziekenhuis op laatstemoment.
    Meconium..
    En heel eerlijk... vond dat de beroerdste bevalling die ik gehad heb!!! :/
     
  7. Littlegirl1989

    Littlegirl1989 Fanatiek lid

    2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    dit is inderdaad ook wetenschappelijk bewezen. In het zkh, waar alles voor handen is, grijpt men gewoon sneller in en als er eenmaal interventies ingezet worden is de kans groter op meer interventies en op een domino-effect.

    TS, ik denk dat het ook goed is om je te realiseren dat tijdens de bevalling naar het ziekenhuis gaan, niet gelijk staat aan met spoed die auto (of ambulance) invliegen en blinde paniek. Vaak kan dat gewoon ook in alle rust en niet à la minute. Het aantal bevallingen waarbij er snelsnel gehandeld moet worden is echt heel minimaal.
     
  8. Pitahaya

    Pitahaya Fanatiek lid

    17 jan 2019
    1.275
    726
    113
    Vrouw
  9. Sophy

    Sophy VIP lid

    28 aug 2011
    5.779
    2.677
    113
    Noord-Holland
    Ik ben twee keer in het zkh bevallen, vooral om de angst dat er iets mis zou gaan (na miskramen, ivf). Bij de eerste was dat een nare ervaring maar toch bij de tweede weer voor die zekerheid gekozen. Toen ging het wel goed omdat de vk bij me bleef en me zelf liet bepalen. Maar achteraf had ik de tweede liever thuis gekregen :) als het goed gaat en je lijf kan het aan is het volgens mij thuis fijner.
     
  10. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.996
    5.822
    113
    2 ziekenhuis bevallingen en 2 thuisbevallingen gedaan. Ik geef de voorkeur aan thuis. Dat komt voornamelijk omdat ik daar mijn eigen gang mocht gaan, ik had de regie en bij het ziekenhuis was het meer op de klok en ‘moeten’. Daar heb ik me toch moeten praten als brugman om de weeenopwekkers uit te stellen:confused: die vk daar hadden een stuk minder vertrouwen in mijn lichaam dan ikzelf.:rolleyes: (Uiteindelijk na een weeenstorm van 1,5 had ik al een kind op m’n buik, dus wat die weeenopwekkers dan nog hadden moeten toevoegen?:cool:)
    Nou had ik ook hele fijne vlotte thuis(bad)bevallingen en het ziekenhuis zat op 5 min afstand. Dus had ook het vertrouwen dat als er nood was er snel actie kon worden ondernomen,
     
  11. Wollig

    Wollig Bekend lid

    25 nov 2017
    878
    537
    93
    Vrouw
    Niet alles gelezen, maar mijn bijdrage:
    Ik wilde graag thuisbevallen en heb het ook gedaan. Ik deed ook een cursus hypnobirthing. Ergens in mijn hoofd had ik zitten dat ik absoluut niet liggend op mijn rug wilde bevallen. Dus in overleg eerst op de baarkruk gegaan, daarna (ik moest eraf vanwege kans op zwellingen) ben ik op handen en knieën verder gegaan op de grond. De vk probeerde mij nog voorzichtig op bed te krijgen (op handen en knieën wel) maar ik vond de stabiliteit van de vloer heel fijn. Dus grote handdoek onder de knieën en gaan met die banaan.

    Voor mijn gevoel is de hele bevalling gegaan zoals in het beval"plan" stond. Ik hoefde niet te liggen, vk vertelde mij niet hoeveel cm ontsluiting ik had, ik kon mijn kalmte goed bewaren, ik ben bevallen op eigen houtje en uit eigen oerkracht. De vk heeft tijdens weeën een dopler tegen mijn buik gezet waar ik geen last van had en in de aanloop wel mijn cm's gecontroleerd, en ze prikte mijn vliezen toen ik volledige ontsluiting had. Verder heeft ze mij in mijn kracht gezet, mij het gevoel van controle gegeven en was ze er echt om mij te ondersteunen het zelf te doen. Fantastisch mens.

    Dit keer denk ik er ook aan een bevalbad in huis te halen. We hebben nu een grotere badkamer waar hij op kan. En ik wil dochter eigenlijk thuis laten en in een bad is het voor haar minder expliciet.
     
    Twoflowers en nijntje87 vinden dit leuk.
  12. Twoflowers

    Twoflowers Actief lid

    20 apr 2020
    197
    163
    43
    Vrouw
    Wauw wat klinkt dat mooi zeg!
     
    Wollig vindt dit leuk.
  13. Djoni

    Djoni Actief lid

    19 dec 2012
    127
    16
    18
    NULL
    NULL
    Ook niet alles gelezen maar toch ook mijn ervaring.
    Van de eerste in het zkh bevallen op medische indicatie. Zoals ook al eerder genoemd, een vrij gedwongen sfeer, je eigen regie erover kwijt. Kreeg toen de vraag, voel je al wat, ik antwoordde met ja, maar kreeg te horen nee kan niet, vanmiddag ga je pas iets vernemen van de opwekkers. Binnen 5 uurtjes om 13 uur was hij geboren terwijl ik vanaf die tijd pas iets kon gaan vernemen volgens hun.

    bij Nr2 de keus gemaakt thuis te bevallen. Gewoon fijn in eigen omgeving zonder het klinische erbij. Gelukkig een erg fijne en oplettende verloskundige want mevr had meer haast dan verwacht. Fijne bevalling zonder complicaties en genoten van mijn eigen omgeving.

    nr3 een thuis bad bevalling gehad, Ivm mijn dossier van snel bevallen ook nu de verloskundige zeer optijd gebleven, bad was helaas niet vol, ging te snel maar toch het water wat er wel in zat als prettig ervaren. Na de tijd weer lekker met de andere kids erbij op de bank ploffen, geen gedoe met een rit uit het zkh etc.

    nr4 is nu net 2 weken geleden, wederom thuis (ook op advies verloskundige omdat de kans dat ik het zkh überhaupt zou halen nihil was Ivm de snelheid) wederom gebeld ruim voor de bel regels het aangeven en goed serieus genomen door de verloskundige. Heerlijk kunnen ontspannen in eigen huis, ditmaal helaas geen bad kunnen gebruiken Ivm tekort warm water maar gewoon thuis was al heel fijn. Toen de weeen regelmatiger werden heeft het nog 5 minuten geduurd voor ik ons meisje bij me had liggen. Dit was de eerste keer snachts, rest allemaal overdag. Maar ook nu extra fijn, natijd de verloskundige en kraamzorg de deur uit en lekker thuis op bed.

    bij de laatste 3 bevallingen overigens elke keer de kinderen gewoon thuis geweest, geen oppas voor hen en binnen enkele minuten na de geboorte kennis maken met ons nieuwe gezinslid, behalve bij de laatste want de andere 3 lagen heerlijk in dromeland.
     
    Wollig vindt dit leuk.
  14. Streepjespyjama

    26 sep 2020
    39
    23
    8
    Vrouw
    Ik ben van de eerste in het ZH bevallen, vond het helemaal niks.

    De 2e is thuis geboren, een enorm verschil in ervaring. Geen vreemden aan mijn bed, geen dienstwissels, veel meer oog en respect voor mijn wensen en alleen continu vertrouwde mensen om me heen. Nu zwanger van de 3e en ik wil zeker weer thuis bevallen.
     
  15. jvsd92

    jvsd92 Fanatiek lid

    12 apr 2019
    4.629
    8.838
    113
    Vrouw
    Ik wilde heel graag thuis bevallen. Helaas had Q in het vruchtwater gepoept en moest ik naar het ziekenhuis. Ik merkte echt dat ik niet meer in een lekkere flow kwam toen ik eenmaal naar het ziekenhuis moest. Thuis was het echt fijn. Maar; uiteindelijk is het ziekenhuis hier wel Q zijn redding geweest. Hij zat uiteindelijk helemaal vast achter mijn bekken en ze kregen hem met geen mogelijkheid los. Zijn hoofdje stond al te lang. De vk en het ziekenhuis hebben beide beaamt dat als dit thuis was gebeurd Q er niet meer geweest was. In het ziekenhuis is het ook kantje boord geweest en ging het echt om seconde. Ik wil je natuurlijk zeker niet afschrikken!! Want ik had zo graag ook thuis bevallen, maar dat hij gepoept had is zijn redding geweest.

    Mijn beste vriendin is wel thuis bevallen en die heeft het echt een super fijne bevalling gehad! Na onze ervaring kies ik dus niet nog een keer voor een thuis bevalling. Maaaaar, mijn beste vriendin 1000% wel en dat begrijp ik volledig!
     
  16. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Ik lijk in de minderheid maar 2x in het ziekenhuis bevallen. Dit wilde ik graag. Thuis is mijn schone, fijne thuis en hoef ik geen bevallingstroep ;).
    Ik vond het super chill. Mijn 2e bevalling was zelfs een inleiding. Ik had pijnstilling en lag zelfs grotendeels heel relaxed te netflixen met een kop thee. Binnen 3 uurtjes was hij geboren!!
    Zou ik zo weer voor kiezen. Ik voel me prettig bij het idee dat er snel ingegrepen kan worden mocht dat nodig zijn.

    De 3e keer kies ik weer voor het ziekenhuis!
     
  17. Roos12

    Roos12 Fanatiek lid

    4 jan 2015
    1.719
    803
    113
    Ik ken eigenlijk maar 1 iemand in mijn nabije omgeving die thuis is bevallen. Die heeft een voorspoedige bevalling gehad. Toch is ze de tweede en derde keer in het ziekenhuis bevallen, omdat dat haar en haar partner een rustiger gevoel gaf. Het eerste stuk waarbij de verloskundige tussendoor nog weg ging hebben zij toch als spannend ervaren. Zij vonden het prettig dat er in het ziekenhuis met 1 druk op de knop iemand aan je bed staat.

    Maar er is geen goed of fout in. Ik denk dat het logisch is dat de mensen die jij spreekt die pro-ziekenhuis zijn dus ook in het ziekenhuis zijn bevallen en dat als je iets vervelends hebt meegemaakt, dat dat je mening kleurt.

    Ik ben zelf in het ziekenhuis bevallen, heel tevreden over geweest.
     
  18. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.411
    3.964
    113
    noord holland
    Ik ben bij mijn tweede thuis bevallen en dat was enorm prettig! Bij de eerste bevalling was het wel de bedoeling maar omdat ik de laatste weken bij de gynaecoloog onder controle was (vermoeden van een te kleine baby) beviel ik dus automatisch in het ziekenhuis. Die bevalling an sich had ook prima thuis gekund. En het was verder prima hoor daar. Maar thuis bleek toch echt wel fijner de keer erna.
    Veel gemoedelijker, de baby lag veel langer bij mij. En werd later ook naast mij op bed aangekleed ipv op de aankleedtafel net niet helemaal in mijn zicht ;).
    Ook het inknippen hebben ze m.i. in het ziekenhuis vrij snel gedaan. En ik had al een spuit oxytocine in mijn been voor ik wist wat ze gingen doen. Dit zijn natuurlijk allemaal dingen waar je afspraken over kunt maken vantevoren hoor. Maar van deze dingen wist ik toen nog niet zoveel af (ik was ook vrij jong) en gebeurde eigenijk 'gewoon'. De keer erna thuis was op dit vlak veel anders, veel persoonlijker ofzo.
     
  19. wolkje1994

    wolkje1994 Fanatiek lid

    12 aug 2013
    3.892
    5.779
    113
    Bevallen in het ziekenhuis vanwege vroegtijdig gebroken vliezen. Vanwege het kleine wonen was mijn keuze sowieso bevallen in het ziekenhuis. Maar bij een eventuele volgende bevalling neig ik toch naar bevallen thuis, ook al is de kans aannemelijk dat we dan nog klein wonen. Dit omdat ik het niet persoonlijk vond in het ziekenhuis. Kunnen de verpleegsters en verloskundige zelf niks aan doen. Ik had tot het moment van persen dezelfde VK en verpleegster. Mijn persdrang kwam precies op het moment van het wisselen van de diensten. Twee wereldvreemde gezichten stonden opeens aan mijn voeteneinde en ik mocht direct persen. Dit vond ik heel erg lastig op dat moment en nog kijk ik er met een raar gevoel op terug.

    In overleg met de VK zou ik dus bij een volgende thuis willen bevallen.
     
  20. Lomo

    Lomo Fanatiek lid

    17 jan 2019
    1.182
    1.540
    113
    Vrouw
    Niet om jouw verhaal maar voor de vrouwen die het afschrikt. Er is geen bevallingstroep. Of tenminste niet meer na afloop. Hoor heel vaak dat dit mee weegt in de beslissing. Maar ik heb echt nog geen spetter ergens gezien. De kraamzorg die aanwezig is ruimt alles ondertussen al op. En naderhand ook direct.

    (Al kan je het idee natuurlijk al vies vinden)
     
    Wollig en Nina Sanders vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina