Eczeem bij jonge baby en hormoonzalf!!!

Discussie in 'Verzorging' gestart door grietje 77, 5 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. grietje 77

grietje 77 Bekend lid

7 feb 2010
    857
    273
    63
    Vrouw
    Iemand ervaring?

Ik kom net van de kinderarts. Mijn zoontje van 7 weken heeft eczeem, hij krabt zijn gezicht open van de jeuk. Normaal komt dit niet voor bij baby's onder 2 maanden maar voila, hij heeft het dus wel.

Ik had al gesmeerd met stelatopia wat een beetje hielp. Nu zegt KA dat dit zeker niet voldoende is. Hij gaf verschillende tips oer blijven smeren en oliebadjes enz. Maar hij drukte me op het hart dat het gebruik van hydrocortison zeker geen kwaad kan en zeker nodig is...

Wat denken jullie hierover, hij is nog zo klein! Aan de andere kant, zijn focus ligt enkel op de jeuk en het staat zijn ontwikkeling in de weg...

2. tulip

tulip Niet meer actief

ik ben het dan niet eens met je KA. Op een gegeven moment kan het nodig zijn, maar bij een kindje van 7 weken niet. Dan zijn er nog genoeg andere dingen om te proberen.
    Hier ben ik begonnen met vaseline lanette, toen ze dus zo klein was als jouw mannetje. Op een gegeven moment heb ik vaseline cetamocrogol genomen, dat gebruik ik nu nog.

Maar vanaf dr geboorte was dr huidje al zo droog. Als tip van de kraamverzorgster smeerde ik haar elke dag in met olijfolie, ja echt waar!!!

3. grietje 77

grietje 77 Bekend lid

7 feb 2010
    857
    273
    63
    Vrouw
    Dank je voor de reactie Tulip! Jouw middeltje zijn zeker het proberen waard, 'k vind die hormoonzalf zo extreem

4. Daan78

Daan78 VIP lid

25 jun 2008
    8.202
    1
    0
    Apeldoorn
    Wij mogen ook beginnen met de hormoonzalf, maar stel het het liefste nog even uit.
    Hier ook lanette en cetamocrogol geprobeerd. We proberen nu paardenmelkcreme en dat lijkt het wat onder controle te houden.

Ik heb van veel meiden hier gehoord dat hormoonzalf heel goed werkt (bij uitbraken enzo en je gebruikt het niet standaard natuurlijk), maar voor een baby van 7 weken zou ik idd eerst wat anders proberen.

5. grietje 77

grietje 77 Bekend lid

7 feb 2010
    857
    273
    63
    Vrouw
    ok,

ik kom net terug van de apotheek, ik had toch nog het één en ander nodig. Daar ook gevraagd of dat nu echt geen kwaad kon. Ze zei dat het in dit geval (het gaat om hydrocortisol 1% 200gr. cold cream, speciaal gemaakt) zeker geen kwaad kan als het juist gebruikt wordt. De zelf bevat weinig van het goedje en dit is ook nog eens een afgeleide van het hormoon. Ze zei dat cortisone idd een slechte naam heeft maar dat het in de juiste dosis, goed gebruikt, geen kwaad kan. Onderhouden met stelatopia.

6. Daan78

Daan78 VIP lid

25 jun 2008
    8.202
    1
    0
    Apeldoorn
    Wat goed dat je het bij de apotheek even hebt gevraagd. Ik hoop dat je kleine snel van die akelige jeuk af is.

7. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Hier heeft het heel goed geholpen, ook tegen de jeuk. Zie mijn zoontje nooit meer krabben.
    Je hoeft er ook maar heel weinig van op te smeren. Echt een hele dunne laag. Binnen een paar dagen was de exceem op zijn romp verdwenen. Zit nog wel wat op zijn schoudertjes, maar minimaal.

8. grietje 77

grietje 77 Bekend lid

7 feb 2010
    857
    273
    63
    Vrouw
    goh, wat een verademing...

gisterenavond opgedaan en deze nacht huilde hij maar na 5!!! uur. Hiervoor kwam hij elke 3uur, soms korter omdat hij zich had gekrabd.

Hij sliep en slaapt (nu ook) veel rustiger! Als hij wakker is kijkt hij rond en begint hij niet meteen met zijn armpjes te slaan.

Het is nog niet weg maar zijn wangen zijn duidelijk minder rood. De jeuk is duidelijk ook minder
    Al die onrust had dus enkel met de jeuk te maken...

hopen dat we het nu binnen de perken kunnen houden met deze kuur, oliebaden en voortdurend hydrateren met stelatopia

9. sillaah

sillaah Fanatiek lid

21 sep 2006
    1.429
    0
    0
    Utrecht
    hier ook hydrocortison hoor ! maik heeft steeds een eczeem plek op zijn wang en hydrocortison is het enige dat werkt. Heel dun smeren.
    Bij mijn dochter had ik het ook al met 7 weken.

10. fokje

fokje Fanatiek lid

14 mei 2007
    3.313
    0
    0
    verzorgende
    friesland
    hier ook hydrocortison
    allebeide hadden het de oudste al erg vroeg
    als eczeem plekken rustiger werden onderhou ik het met lanette creme, en als het de kop opstak dan weer die andere
    ben zelf geen liefhebber voor hormoonzalf dus zodra de plekjes minder werden gebruikte ik lanette creme
    laatste paar maanden allebeide eczeem vrij!!!!!!!! wel es wat droge plekjes en dat smeer ik perdirect in met lanette

11. Anice

Anice Niet meer actief

Onze oudste had ook al heel vroeg last van extreme eczeem. Wij vonden het ook niet fijn om zo vroeg al met cortison zalf te beginnen maar hij krabte zich helemaal open. Ook met speciale handschoentjes aan. Een toenmalig familielid werkte bij een groot farmaceutisch bedrijf die een paar jaar geleden toevallig net een eczeemzalf uit had gebracht zonder hormonen. Deze zalf hielp goed. Ik kan helaas alleen niet zo snel meer op de naam komen. Weet alleen dat het van Novartis was. Als het me te binnen schiet dan zal ik het even vermelden.

12. Anice

Anice Niet meer actief

De naam van het zalfje is Elidel. Zag op internet dat het alleen vanaf 2 jaar mag worden gebruikt. Onze zoon gebruikte het al veel eerder maar dit omdat we het via een familielid hadden gekregen.

13. Rodayna

Rodayna Niet meer actief

hier sinds gister ook aan de hormoonzalf , 2x per dag heel dun.
    verder nog vaseline lanette voor tussendoor.
    ik ben benieuwd of het aanslaat. moet morgen weer bij de huisarts komen.

14. Wup

Wup Fanatiek lid

23 apr 2007
    4.912
    1
    36
    Hier ook de kleine aan de hormoonzalf. Liever smeren dan een kindje met jeuk. En hormoonzalf bij kinderen geeft eigenlijk helemaal geen bijwerkingen. Je hoeft er dus echt niet bang voor te zijn om te smeren.

Ik smeer al bijna 28 jaar hormoonzalf...soms heb je nou eenmaal geen keus. Mijn onderhoudsdosis is de zwaarste hormoonzalf die er is.

15. patricia34

patricia34 Bekend lid

19 nov 2006
    883
    0
    0
    Brabant
    Hier ook een ervaringsdeskundige. Ons meisje had het ook toen ze een paar weken oud was en wij zijn ook heel dunnetjes gaan smeren. Het heeft heel goed geholpen, en de jeuk die ze hebben van eczeem is gewoon ondraaglijk, je merkt dat de hormoonzalf meteen verlicht zodra je het er opsmeert. Zolang je het met mate doet is er niets aan de hand hoor!

16. grietje 77

grietje 77 Bekend lid

7 feb 2010
    857
    273
    63
    Vrouw
    Ok! Bedankt voor de reacties!

17. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

8 jun 2009
    4.279
    1.418
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Wat is erger, dat je zoontje heel veel last heeft van jeuk en slecht slaapt en veel moet krabben en huilen of een paar keer heel dun een hormoonzalf gebruiken. Dan is bij mij keuze snel gemaakt. Die zalf helpt echt heel snel. Wij hebben ons zoontje ook 3 weken jeuk laten hebben (sokjes aan de handjes gedaan zodat hij niet ging krabben) voordat we aan de hormoonzalf gingen. Na 2 dagen was het exzeem zo goed als weg, waren we er maar eerder aan begonnen.

18. grietje 77

grietje 77 Bekend lid

7 feb 2010
    857
    273
    63
    Vrouw
    Bedankt voor jullie reacties, ik laat het topic sluiten!

Deel Deze Pagina