Ervaringen/tips gebruik donormelk

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Stefanie78, 21 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Stefanie78

Stefanie78 Fanatiek lid

7 jul 2010
    3.744
    1
    36
    Friesland
    Ondanks het feit dat ik deze week (of volgende week) nog moet bevallen heb ik al via het moedermelknetwerk een donor gevonden voor als mijn productie niet op gang komt.
    De voortekenen zijn niet heel gunstig en ondanks het feit dat ik vol voor volledige eigen bv ga wilde ik iets anders achter de hand hebben dan een pak friso hypoallergeen. Via het moedermelknetwerk dus een donor gevonden en ik heb afgelopen weekend haar eerste liter opgehaald en gepasteuriseerd thuis en staat nu netjes in de vriezer voor het geval dat.

Ik heb nu nog wel wat vraagjes en misschien willen jullie meedenken en ik vroeg me af of hier misschien meer moeders bij gevoed hebben met donormelk?

Ik kolf al 4 weken voor met een dubbelzijdige elektrische kolf..is het handig om na de bevalling door te gaan met kolven of kan ik me beter richten op vaak en goed aanleggen (wat ik het liefste zou doen)

Ik heb op recept domperidon gekregen om te slikken vanaf de geboorte en oxytocine spray. Via borstvoeding.com las ik dat fenegeriekcapsules en gezegde distel ook productie bevordered zijn dus die heb ik ook. iemand ervaringen?

Mijn dochtertje moest vanaf dag 4 bij gevoed worden en was ernstig uitgedroogd (had ook nog geen plas uiers). Hoe kan ik dat nu beter in de gaten houden, als ik ga bij voeden doe ik dat met een bortsvoedingshulpset. Mijn lactatiekundige zei dat ze in mijn geval wegen een optie vind terwijl ze dat normaal "vloeken in de kerk" vindt.

Ik weet niet goed hoe om te gaan met de donorbv....ik heb bij mijn dochter alleen de fles gegeven en niet op verzoek want ze liet er veel tijd tussen maar kan ik donorbv gewoon op verzoek geven? en hoeveel maak ik dan klaar? dezelfde hoeveelheden als die voor KV staan of juist wat meer zodat hij aan kan geven wanneer hij genoeg gehad heeft?

Ik moet zeggen dat nu ik BV in de vriezer heb ik een stuk rustiger ben en de stress er wat af is, ik vind het erg belangrijk dat mijn kindje bv krijgt en dat is sowieso geregeld. het liefst aan de borst op mijn melk maar ik heb een voor mij goed alternatief.
    Ik hoop dat iemand ervaring heeft of me in ieder geval tips kan geven

2. Vlinder1987

Vlinder1987 Fanatiek lid

14 dec 2010
    1.795
    0
    0
    Wat fijn dat je een donor hebt gevonden! Ik had een oproep gezien van het moedermelknetwerk, vind het geweldig als vrouwen doneren en ik ben blij te lezen dat het jouw ook wat rust geeft.

Als ik heel eerlijk ben heb ik eigenlijk geen tips, maar ik wil je toch veel succes wensen!

3. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Als je baby straks geboren is, proberen binnen 1 uur aan de borst te krijgen en elke 2 a 3 uur. Als je kleine niet drinkt, kolven.
    Je kleine kan 24 uur zonder voeding dus je hoeft dan niet gelijk bij te voeden. Vanaf dag 2, dus na 24 uur, heeft je kleine wel voeding nodig. Als hij/zij niet drinkt aan de borst, kun je gaan bijvoeden.
    Als hij/zij wel drinkt, alert zijn op poep/plasluiers (binnen 24u moet er gepoept en geplast zijn, daarna geldt dag 2: 2 plasluiers, dag 3: 3 plasluiers, etc.
    Verder goed opletten tijdens het drinken of je ziet en hoort dat er geslikt wordt.
    Als dat allemaal niet het geval is moet je bijvoeden en via een bv hulpset is dat idd de beste methode.

Wat betreft gewicht, 5-7% afvallen is normaal. Vanaf 8% is vaak aanleggen, kolven en bijvoeden met moedermelk vaak nodig om te voorkomen dat een baby meer dan 10% afvalt.
    Mocht je kleine goed drinken, zichtbaar melk binnenkrijgen, dan is misschien vaak aanleggen voldoende. Belangrijk is in elk geval dat je goed alert bent hoe het gaat.

Qua hoeveelheid, als het om bijvoeden gaat, kijk je of kleine beetjes (bijv. 20cc) voldoende is. Zelf kolf je natuurlijk ook een kijk je of de melkproductie op gang komt. Als je voorkomt dat je baby teveel afvalt, dan kun je er in principe van uitgaan dat je baby aangeeft hoeveel hij/zij nodig heeft.
    Mocht je melkproductie helemaal niet op gang komen en je volledig donormelk moet geven, dan zou ik de eerste weken gewoon om de 3 uur een flesje aanbieden en eerder is natuurlijk ook prima. 's Nachts kun je je kleine zelf laten komen (mits op geboortegewicht) met een max. van 6 uur de eerste weken.
    Als je kleine het goed doet kun je kijken of je op verzoek kunt voeden. Ik hield zelf meestal een max. van 4 uur aan, soms iets langer als ze de rest van de dag al vaker had gedronken. Kijk wat werkt.

4. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik denk dat je het beste gewoon vanaf dag 1 in contact moet blijven met de lactatiekundige. Wegen lijkt me in jullie geval, naast heel goed plasluiers in de gaten houden (die kun je ook wegen), wel een goede aanpak. Ik weet niet hoe groot de porties donormelk zijn die je hebt, maar ik zou denk ik per voeding de eerste dagen iets van 20cc per keer via de BOS laten drinken. Via de BOS worden je borsten meteen ook gestimuleerd. Als je niet te moe bent is even nakolven na elke voeding ook een manier om te stimuleren. Die gekolfde melk kan dan bij de volgende keer aanleggen ook in de BOS.

5. moniponi

moniponi Fanatiek lid

21 sep 2012
    3.167
    0
    0
    NULL
    NULL
    Heb niet zoveel toe te voegen, behalve:

Schrik niet als je in het begin (eerste dag) niets of alleen twee druppels kolft, je melk moet op gang komen.

Als je donormelk geeft, probeer zelf steeds diezelfde hoeveelheid bij te kolven, zo blijf/ga je "gelijklopen", wel nodig om zonder donormelk toe te kunnen. En uiteraard geef je je eigen melk eerst, die is helemaal toegespitst op je eigen pasgeborene.

En mocht je in het zh moeten bevallen en je krijgt een infuus, langer dan 20 min, dan is het geboortegewicht vertekend omdat ook je kindje dat extra vocht heeft gekregen. Dan kunnen ze wel meer dan 10 procent afvallen.

Succes! Hoop dat het soepel verloopt en je ook vertrouwen kunt en durft te hebben in je eigen melk!

6. Stefanie78

Stefanie78 Fanatiek lid

7 jul 2010
    3.744
    1
    36
    Friesland
    Dank jullie wel, ik neem de tips mee. Mijn LC werkt alleen op maandag en dinsdag in het ziekenhuis. Nu gaat het lijken op een inleiding dus ik ga vragen of dit maandag kan zodat ze nog effe mee kan kijken. dan kan ik haar ook voorleggen of ik meteen start met bij voeden via de hulpset of dat ik het eerst op eigen kracht ga proberen..dat is mijn grootste twijfel nog.

7. moniponi

moniponi Fanatiek lid

21 sep 2012
    3.167
    0
    0
    NULL
    NULL
    Omdat het met je vorige kindje mis ging?

Ja, ik zou dat goed doorspreken idd. Eigen kracht is natuurlijk het beste, makkelijkste etc, maar dan moet je goed afspreken hoe vaak hij gewogen moet worden en wat er aan plasluiers moet zijn etc.

Wie weet is dit kind een natuurtalent en loopt alles anders ;)

Als hij erg groot/zwaar zou zijn gezien je termijn kan dat ook een reden zijn om voorzichtiger te zijn geloof ik, ivm suikers, dat ze moeitekunnen hebben hun bloedsuiker op peil te houden. Kan dat nog aan de orde zijn? Dan kun je dat ook vast voorbespreken misschien.

Heel veel succes alvast, met je bevalling natuurlijk EN met de start van de bv, hoop dat alles soepel verloopt en jullie dit keer mogen genieten van de start!

8. Stefanie78

Stefanie78 Fanatiek lid

7 jul 2010
    3.744
    1
    36
    Friesland
    Ik wordt maandag ingeleid en hij wordt inderdaad op 8-9 pond geschat en dat betekent nachtje blijven en glucose prikken en mogelijk bij voeden. ik neem dus ook een flesje melk mee naar het ziekenhuis dat ik al in de vriezer heb zodat als er bij gevoed moet worden ze het daarmee kunnen doen. ben erg benieuwd naar reacties want het is misschien een borstvoedingsvriendelijk ziekenhuis maar nog steeds een ziekenhuis.
    Ik neem ook aan dat omdat hij groot is hij ook meer behoefte heeft aan voeding? Mijn LC doet om dinsdag rondes in het ziekenhuis dus als ik een nachtje moet blijven kan ze meteen mee kijken

9. moniponi

moniponi Fanatiek lid

21 sep 2012
    3.167
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja, ik weet dat niet eigenlijk. Je zou ook kunnen zeggen dat hij meer reserves heeft omdat hij groter is. Dat zou ik nog maar even goed uitzoeken. Maar er is dus wel iets met glucose als ze groter zijn.

Die donormelk, goed zeggen, op je status laten schrijven, en je partner er op laten hameren dat ze dat geven, en natuurlijk met fingerfeeding of cupje.

Ik geloof dat ze anders suikerwater geven, heb je missch minder moeite mee dan met kv?

10. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Zorg dat jij of je partner er continu bij zijn en als er bijgevoed moet worden (wordt vaak gedaan boven de 8 pond), dan via de hulpset.

Ik zou proberen om je kleine na de bevalling aan de borst te krijgen. Als ze bloedsuikers willen prikken, vragen of dat daarna kan.
    Colostrum is het allerbeste bij lage bloedsuikers.
    Als er dan bijgevoed moet worden, via de hulpset. Meestal wordt er 10cc gegeven per keer.

Hier een interessant artikel
    Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Kraamtijd - Lage bloedsuikerspiegel (hypoglycaemie) bij pasgeborenen

11. Bri

Bri Niet meer actief

Grotere kindjes hebben inderdaad meer voeding nodig. Ze kunnen veel eerder last krijgen van een daling van hun bloedsuiker dan kleinere baby's, en dat kan gevaarlijk zijn.

Je bent echt enorm gemotiveerd om het te laten slagen, als ik zo lees wat je allemaal al geregeld hebt. Ik hoop dat je eigen productie ook op gang komt, en wat super dat er iemand is die melk doneert voor je.

12. Stefanie78

Stefanie78 Fanatiek lid

7 jul 2010
    3.744
    1
    36
    Friesland
    Inmiddels bijna 45 uur geleden bevallen en glucose was prima alle 3 de keren. Hij hapt goed maar komt niet echt vaak. Hij heeft wel een heel moeilijke start gehad en ademde niet bij de geboorte maar trok goed bij en lag met 30 minuten op mijn borst en binnen 45 min aan de borst. Ik probeer hem bij elk wakker moment aan te leggen en dan wil hij vaak ook wel 2 keer 15 min aan elke borst en zuigt flink maar 9-12 keer per dag lukt gewoon niet. vanmorgen 6 uur tussen de voeding, na 3 uur begonnen met proberen aanleggen maar meneer was vast in slaap. uitgekleed, zelf in bad gedaan maar hij hoefde niet. na 6 uur en een koud washandje onder zijn voeten wel weer flink gedronken. heb tussendoor de kolf erop gezet maar daar komt niet uit. slik de meds en nu afwachten. Nog geen lekkende borsten of stuwing. Hij heeft vandaag 2 plas luiers gehad en 1 poep. Hij heeft erg veel last van slijm dus dat werkt ook niet mee., ik heb het gevoel dat hij nog steeds misselijk is

13. moniponi

moniponi Fanatiek lid

21 sep 2012
    3.167
    0
    0
    NULL
    NULL
    Meid, gefeliciteerd met je zoon!!

Spannend allemaal. Pittig van de moeilijke start, eng lijkt me dat, fijn dat hij goed bijkwam. Fijn dat zijn suikers goed waren!

Goed van de luiers ook. Vannacht/vandaag ook weer gewoon natte/poepluiers? Evt kun je natte luiers wegen op een gevoelige weegschaal om een beetje gevoel te krijgen voor de hoeveelheid plas?

Heeft de lactatiekundige al een keer meegekeken om te zien of hij effectief drinkt als hij drinkt?

Als hij wakker is, is hij ook alert?

Kijkt de kraam goed mee en is hij al weer eens gewogen?

Heb je al eens wat melk in zijn mondje gezien? Komt er wat melk uit je borst nadat hij heeft gedronken als je zelf knijpt?

Als ze pasgeboren zijn is 10-12x aanleggen wel "normaal", ik weet niet zo goed wanneer je gealarmeerd moet zijn als ze er langer tussenlaten.

Ik weet wel dat ons meisje ook misselijk was het eerste etmaal (paar x gespuugd) en de eerste twee dagen ook veel sliep en soms niet wakker te krijgen was. Hun ritme is ook andersom natuurlijk, ze waren gewend overdag te slapen en 's nachts meer te bewegen.

Maar het lijkt me wel dat hij vandaag wel wat vaker moet willen drinken om aan voldoende energie te komen. En ik zou idd goed proberen te kolven als er weer wat langer tussen zit, al is het maar om extra te stimuleren. Of kolven na de voeding, om te zien of er idd melk is. En blijven aanleggen op mama's verzoek, dat mag ook hoor :)

Wens je veel succes!

14. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Probeer je kleine de hele dag bij je te houden. Veel bloot op bloot en google even op biological nurtering. Op die wijze zijn z'n reflexen het sterkst en heb je veel meer kans van slagen.
    Als hij niet (vaak genoeg) wil drinken, zou ik 'm ook niet in bad doen. Dat kost alleen maar energie en die kan hij beter sparen voor de borstvoeding.
    Het is nu wel belangrijk dat hij vaak aan de borst komt en 6 uur er tussen is voor nu echt te lang.
    Ik zou zeggen, kruip bloot met hem in bed, hou 'm bloot bij je en leg hem in de buurt van je borst.

15. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Sorry, vergeet je helemaal te feliciteren! Bij deze!!

16. Stefanie78

Stefanie78 Fanatiek lid

7 jul 2010
    3.744
    1
    36
    Friesland
    haha dank je!!

Vandaag jammer genoeg moeten beginnen met bij voeden (donormelk). Ondanks het feit dat hij vannacht 5 keer een half uur gedronken heeft (15 min per borst) was hij inmiddels zoveel afgevallen dat we 25 cc per voeding bij zijn gaan geven via de hulpset. na de 6 uur van gister komt hij vaak genoeg maar mijn bv komt niet op gang. Nog geen stevigere borsten helaas of lekkage. Als ik nu kolf heb ik ongeveer 5 cc per borst:( ook geen toeschietreflex met neusspray. Hij wil niet in zijn bed liggen dus contact is er genoeg. Hoop dat hij morgen niet weer afgevallen is maar dan zal niet denk ik. Hij komt nu ongeveer om de 2/2,5 uur met bijvoeding. Hapt nog steeds als een dolle ;) heb ook contact gehad met mijn LC, die zegt ook meer kan je niet doen behalve afwachten en hopen dat mijn productie toch op gang komt. Ze gaf wel aan dat domperidon soms enige tijd nodig heeft.

Moet zeggen dat er vandaag al menig traan gevloeid heeft want toen hij zo goed hapte had ik zulke goede hoop...maar ja het toverwoord is ontspannen dus probeer zoveel mogelijk te genieten van de bv momenten.Merk wel dat nu je weer moet gaan prutsen met melk en hulpsets het genieten er wel af gaat omdat je zit te prutsen met slangetjes enzo maar het is pas 3 dagen dus ik moet weer effe zennnn ;) helt ook wel effe van me af te schrijven

17. moniponi

moniponi Fanatiek lid

21 sep 2012
    3.167
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hee, meid, rot zeg. Maar gelukkig heb je de donormelk in huis!! Ik neem aan dat je eerst aanlegt en daarna pas de donormelk geeft?

Je hebt natuurlijk misschien ook wel gewone kraamtranen he, geeft niets, lekker laten lopen, genieten van het voeden en het huidcontact met je schatje :)

Hou de luiers goed in de gaten, misschien kun je ze wegen en zo optellen of hij toch ook melk van jou binnenkrijgt?

Hoop dat het alsnog goed op gang gaat komen hoor! Zo'n hulpset lijkt me ook niet het meest romantische :) maar je doet het allemaal voor het goede doel.

Veel sterkte, en een goeie nacht gewenst als je dit nog leest!

18. Stefanie78

Stefanie78 Fanatiek lid

7 jul 2010
    3.744
    1
    36
    Friesland
    Dank je wel. Ik biedt hem eerst 1 borst aan en dan de tweede met de hulp set erbij (slangetje op de tepel geplakt dus als hij bij mij drinkt krijgt hij tegelijk bijvoeding). We gaan zo nog 1 voeding doen en dan slapen, tenminste poging doen tot haha zijn ritme is nog niet je van het. vannacht doen we 1 bijvoeding zo rond een uur of 3/4 en de rest gewoon aanleggen zonder bijvoeding.

Luiers worden al angstvallig in de gaten gehouden want zoveel zijn dat er niet. Ook nog geen mooie poepluiers maar dus wel 350 gram afgevallen. Zo straks alweer een klein plasluiertje. We hadden vanmorgen gewogen voor en en na een voeding van mij en er was geen gram bijgekomen dus daarna besloten bij te gaan voeden.

19. moniponi

moniponi Fanatiek lid

21 sep 2012
    3.167
    0
    0
    NULL
    NULL
    Tja, lastig!! Natuurlijk moet je geen risico's nemen.

Maar die weegschalen zijn ook niet zo nauwkeurig is mijn ervaring (misschien heb jij een betere?) Hier zat er soms tot 50 gram verschil tussen twee wegingen direct na elkaar...

Dagelijkse weging van zijn gehele gewicht zegt natuurlijk wel wat.

Nou, zet m op! Morgen misschien nog eens overleggen met de lk of het echt nog zin heeft om bijv 48u lang na elke voeding na te kolven, voor het stimuleren. Dit lijken me de optimale dagen om je bv echt te laten opstarten.

Misschien komen er nog wat meer reacties van moeders met de ervaring van lastig opstartende bv! Of je kunt daar evt nog een specifieke vraag over stellen misschien.

20. moniponi

moniponi Fanatiek lid

21 sep 2012
    3.167
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoe is het nu met jullie?

Deel Deze Pagina