veel wakker, onrustig, clusteren?? Afleren?

Discussion in 'Borstvoeding' started by 2jees, Feb 18, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. 2jees

2jees Niet meer actief

#1 2jees, Feb 18, 2013
    Last edited by a moderator: Feb 18, 2013
    deze vraag wordt me misschien niet in dank afgenomen..

Maar het is zo, mijn dochter is één of twee keer per dag uren achter elkaar wakker, echt klaarwakker. Slapen na de voeding lukt dan niet. Ik loop wat met haar rond, houd haar op de arm, zet haar in de wipper, maar na een tijd is ze dat allemaal wel zat natuurlijk. Ze blijft ook maar heel ontevreden, wil soms aan de borst maar is boos dat er melk komt. Ook als ik de leegste borst steeds doe, komt er toch wel wat. Ze maakt dan echt van die geluiden van huh huh en hapt met haar mond. Gisteren van half 7 tot 11 zo met haar rond getobt, toen was de maat bij mij wel vol.. Ze bleef maar happen en geluidjes maken en als ik de borst voorhield hapte ze niet aan. Gék werd ik ervan.. Ze kan krijgen wat ze wilt maar ze wil niet!? Ik voelde me zo moedeloos, mn man heeft haar gepakt en uiteindlijk viel ze na gehuil bij hem in slaap, in de wieg gelegd, tot half 4 s nachts toen dronk ze weer.

Bij mn oudste heb ik altijd toegegeven aan clusteren en zo, maar dit gedrag is toch anders.. Dan zit je uren met haar en wil je haar het beste geven, gaat ze op t laatst zó doen. dan krijg je alsnog het gevoel dat je gefaald hebt.. Begrijpen jullie dit? Een speen wil ze maar een enkele keer en als ze m wil dommelt ze alleen in en na een half uur/uur begint alles weer.. Ik wordt er zo moe van. Ik weet dat ik dit niet vol hou dat was bij mn oudste op t laatst ook zo en dat wil ik nu voor zijn.. Want het zou toch kunnen dat ik haar er aan wen om steeds toe te geven? Kan ik dit patroon niet doorbreken, honger is het niet anders slaapt ze niet zo lang daarna. Ook kan ik nooit iemand op laten passen al heb ik melk klaar staan, want ik weet nooit wannneer die wakkere en onrustige uren zijn. Heel vervelend. Ik heb meerdere langvoedsters in de familie en allemaal zeggen ze: 'Je had er nooit aan toe moeten geven, nu zit je er mee.' Ben ik dan zo apart? De eerste weken deed ze dit ook niet, dan ligt het toch niet aan mij?

Soms heb je van die momenten.. Ik hoop niet dat ik hierop afgerekend wordt want heb echt ff behoefte aan steun, voel me zwaar rot..

2. Lyso

Lyso Fanatiek lid

Jul 3, 2009
    1,081
    2
    36
    ik snap het niet zo goed, wat had je anders moeten doen dan?? Elk kind is nou eenmaal anders! Mijn oudste lag tot een maand of 3, 4 beneden in de kinderwagen overdag, en daarna zonder problemen over gegaan naar ledikant. Nu doe ik het zelfde met kind 2, en die geeft veel minder makkelijk toe. Is al uit de wandelwagen bak gegroeit, maar slaapt daar toch wel makkerlijk in. Ledikant is nog erg lastig voor hem. Wat had ik dan moeten doen, meteen in ledikant?? Dit wist ik toch niet van te voren?? Daarbij, met ks voor mij en hij een buikslaper zou ik dat sowieso nooit hebben gewild. Wat ik dus maar wil zeggen, 'je had het nooit zo moeten doen' is makkelijk achteraf kletsen! een baby van wat 4 weken? Die kan je nog helemaal neit wennen aan dingen. Zo wakker zijn is redelijk normaal, had de mijne ook. Kindje is nog super klein die wil gewoon bij mama zijn! Dat willen zuigen maar niet willen drinken herken ik goed. De mijne weigert vaak een lege borst, maar wordt boos als er wel melk uitkomt en vind de speen ook neit altijd fijn...;) hier geef ik op dat soort momenten vaak mijn pink, of duim die vind hij dan wel lekker. Of ik geef toch de speen, en houd hem dan vast. lekker bij je houden, en er aan overgeven, alles is een fase, en voordat je het weet, is het weer over..

wat ik eigenlijk probeer te zeggen is; je doet het hartstikke goed, elk kindje is toch weer even zoeken, tis jammer dat je er geen handleiding bij krijgt ;) dikke knuffel voor jou!

3. 2jees

2jees Niet meer actief

Bedankt voor je steun! dat waardeer ik. Ik bedoel met niet aan beginnen dit: mijn oudste clusterde veel en de tweede begint nu ook al, maat volgens mn familie komt dit door mij omdat ik ze op verzoek voed...

Verder, lekker bij je houden, ik begrijp het maar dat is ze na een uur wel zat.. en ik ook wel.. Ik heb meer te doen en nog een dochter dan moet ze na een poosje gewoon weer even slapen!? Zo raakt ze toch ook oververmoeid? En ze springt heen en weer op mn schoot, is niet stil te krijgen, maakt hongergeluiden.. Maar wil niet drinken. Heel zwaar zo hoor..

4. Biny

Biny VIP lid

Feb 10, 2011
    17,556
    5,653
    113
    Female
    Misschien eens een draagdoek proberen?

En elk kindje clustert en helemaal met bv...
    Daar valt niks aan te wennen en is hartstikke normaal..
    Klinkt eerder alsof die andere mensen op de klok voedden en niet eerder dan dat het weer tijd was want owjeej, stel je voor:.
    Dat vind ik pas idioot...

Je doet het hartstikke goed! En t gaat vanzelf weer over, lekker aan toegeven
    Drinkt ze voor de rest wel goed?
    Geen spruw oid?

5. 2jees

2jees Niet meer actief

draagdoek heb ik hoor!Vanmiddag in gedaan. ze werd er rustig van maar met een uurtje wel weer wakker.

Maarre.. hun weten helemaal niet wat clusteren is??!

Ja verder drinkt ze wel goed groeit uitstekend en spruw is niks van te merken.

6. Do1980

Do1980 Actief lid

Mar 4, 2012
    349
    1
    0
    NULL
    NULL
    klinkt als een kindje dat haar ritme nog moet vinden. Volgens mij doe je het gewoon goed, maar is het toch een kwestie van geduld. Mijn oudste was heel onrustig, had veel krampjes, dronk heel veel en spuugde daarom ook veel. Ze was veel wakker en ik heb haar toen veel in een draagzak gedragen. Mijn jongste (nu 3 maanden) is totaal anders, slaapt eigenlijk vanaf dag 1 door (ondanks haar laag geboortegewicht) en doet het volgens het boekje.

Met andere woorden, er zijn eigenlijk geen vaste regels, vooral niet de eerste 3 maanden. Je moet gewoon doen wat werkt en vaak is het goed zoeken naar wat werkt voor jou. Belangrijkste is dat je dochter zoveel mogelijk rust krijgt om uit de vicieuze cirkel van weinig slaap = onrust = nog minder slaap te komen.

Wat betreft dat smakken maar toch onrustig aan de borst, het zou kunnen dat ze zuigbehoefte door de onrust heeft maar te geprikkeld is om die onrust aan jouw borst weg te zuigen. Pakt ze je pink?

Tsja, de buitenwereld, mijn jongste lag de eerste twee weken 's nachts op mijn borst te slapen. Ik had helse spierpijn en mijn omgeving vond het maar niets. Die dachten dat mijn dochter hier aan zou wennen. Ze heeft op die manier wel goede slaap gehad 's nachts met als gevolg dat ze zoveel rust kreeg dat ze gewoon heel tevreden was. Borstvoeding en die eerste drie maanden (en daarna trouwens ook) doe je op gevoel en ieder kind is anders. Mamma knows best!

Sterkte!

7. Biny

Biny VIP lid

Feb 10, 2011
    17,556
    5,653
    113
    Female
    Tsjaa ik weet niet hoe oud die mensen zijn haha maar 20 jaar geleden(in mn ma der tijd) wisten ze ook niet wat dat was./

8. Lyso

Lyso Fanatiek lid

Jul 3, 2009
    1,081
    2
    36
    mijn moeder ook niet hoor, en die is meervoudig langvoedster! maar vaak kennen ze dan weer wel het onrust/huil uurtje...;) tis maar net hoe je het oplost.... en sam20; vroeguh waren er ook maar weinig langvoedsters he ;) de moeders die het clusteren misschien wel nodig hadden, daar was het misschien 'gewoon op'
    @2jees, krampjes kan ook heel goed zijn, dan is er gewoon weinig goed voor zo'n kleintje, t zijn net mensen af en toe;) (voor mij is er ook weinig goed als ik me vervelend voel)

9. 2jees

2jees Niet meer actief

Dank jullie wel.

De pink pakt ze niet en de speen een enkele keer als ik goed doorzet.

haha dat zijn gewoon moeders die nu voeden hoor! regeldagje een keer dat weten ze nog maar clusteren?? Wat een onzin daar wennen ze alleen maar aan als je ze steeds pakt...

Ja natuurlijk het is ook echt wennen en omdat het de tweede is heb ik het gevoel dat ze er al veel langer is denk ik.. Maar hoe doen jullie dat dan werken jullie ook? Ik help in de huishouding (nu ff niet natuurlijk) maar zie er tegenop hoe ik dat doen moet..Met name ook tegen de reacties hoe ik dan met haar omga. (weet ik nog van de vorige keer..)

Maar goed ik hoop dat ze straks gaat slapen, s nachts gaat het gelúkkig aardig goed. Om half 12 valt ze vaak in slaap, als ze wakker is voed ik in bed en daar blijft ze dan. Ik voed 2-3x maar ze slaapt meestal weer in.

10. Nescio

Nescio Niet meer actief

Met 4 weken valt er niets aan te wennen. Een baby van 4 weken wil en clusteren, en lekker dicht bij mama zijn, en heeft krampjes/is vaak onrustig. Het klinkt allemaal doodnormaal wat je schrijft en gewoon je gevoel volgen hoor! Kijk naar je kindje en jij ziet wat ze nodig heeft en dat geef je haar gewoon. Een kind van 4 weken al niet meer op mogen pakken omdat ze anders er aan 'wennen", dat vind ik pas idioot.

11. Chybou

Chybou Fanatiek lid

Jan 27, 2011
    2,211
    8
    38
    Docent
    Twente
    Als ik het zo lees denk ik dat je het hardstikke goed doet.
    Ik had toen ik in het ziekenhuis lag na de KS en onzeker was over de borstvoeding een fantastische nachtzuster. Die zei; 'Zolang je het hoofd niet onder water houd, kun je het niet verkeerd doen'.
    Ik heb, nog steeds, heel veel aan die opmerking.

Camille was een hele slechte slaper. Wat je zo schrijft herken ik echt helemaal. Ik ben het helemaal met Do1980 eens. Dit klinkt als een kindje dat haar ritme moet vinden. Vier weekjes is nog heel erg jong en klein.
    Vertrouw op je gevoel. Wat de rest van de wereld denkt moeten ze maar lekker denken...
    Denk maar gewoon 'Zolang ik het hoofd niet onder water houd kan ik het niet verkeerd doen' ;)
    Met Camille is het ook helemaal goed gekomen.

12. 2jees

2jees Niet meer actief

@Chybou die ga ik onthouden!

dus jullie vinden het allemaal wel normaal. dat scheelt alweer. Maar ik blijf het zwaar vinden, liever zou ik hebben dat ze iets minder lang achter elkaar wakker was, al drinkt ze vaak dat maakt me niet uit. Maar ja. Vanmiddag moet ik weg en de kids gaan mee dus ben heel beniewd hoe het gaat.. De draagdoek gaat ook mee, wil het niet lukken gaat ze daar in. Al is het maar voor een uurtje, zijn we toch weer een uur verder ;)

Gisteravond was het best drama.. Huilen, smakken aan de borst willen, maar kwaad op de melk zijn.. Ik kon echt niks anders dan haar laten huilen, ze viel van uitputting in slaap. Wél op mn schoot natuurlijk veilig bij me. Maar t is niet leuk..

13. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,339
    36,198
    113
    Nee, is niet leuk idd, maar hier ook vaak gehad. Wel aan de borst willen, maar boos zijn als er melk komt bijvoorbeeld. Hier hielp het soms om de meest "lege" borst aan te bieden en soms hielp niets en dan idd gewoon maar bij je houden.

Dat andere moeders het niet herkennen, zegt natuurlijk niet dat het niet normaal is. Mijn kinderen hebben dit allemaal gehad, maar er zijn ook kinderen die niet clusteren. Het is allemaal normaal hoor als je maar meegaat met je kindje. Verwennen kan in elk geval nog zeker niet op deze leeftijd.

14. Marlett

Marlett Fanatiek lid

Jun 13, 2009
    1,276
    10
    0
    Go with the flow. Als je je kind probeert te veranderen raken jullie allebei heel gefrustreerd. Als je het loslaat en mee gaat in het ritme van je kind wordt het voor allebei een stuk rustiger. Mijn dochter heeft úúúren in de draagdoek gezeten, deed ook haar slaapjes daar. Zeker toen ik ging rugdragen (niet met een rekbare doek doen, trouwens) kon ik heel makkelijk koken, stofzuigen, strijken, een ander kind in bad doen etc. En omdat ik bewoog was mijn baby stil en tevreden.

Dat baby's steeds maar alleen in bedjes, boxen en wippertjes moeten liggen is door volwassenen bedacht hè, niet door baby's zelf. ;)

15. 2jees

2jees Niet meer actief

je hebt gelijk hoor meegaan is makkelijker. Ze ligt trouwens het grootste gedeelte van de nacht bij mij in bed dus niks mis mee ;)

Alleen mijn dochter wil geen uuren in de draagdoek en ook niet op schoot. Dat is ze echt zat na een poosje. Het wippertje gaat vaak nog een tijdje goed en daarna doe ik ze (beneden) in bed. Maar soms is ze daar echt nog te wakker voor dan weet ik niet goed wat ik moet.

@suus fijn (voor mij) die herkenning. het kan dus wel dat er ook kinderen zijn die het niet doen. Volgens mn moeder komt het door het op verzoek voeden en meteen pakken, die onregelmatigheid en onrust.. Zij heeft van de 7 kids één op verzoek gevoed maar die huilde en dronk zo vaak dat ze er niet meer tegen kon en KV is gaan geven. Zou je toch zeggen, oorzaak-gevolg?? Daarom twijfel ik of het toch niet zo is. Overigens heb ik geprobeerd om de drie uur te voeden, deed de kraamhulp ook, maar langzaamaan werd ze meer wakker en kwamen die slaaptijden niet meer overeen. Had ik haar dus moeten laten huilen tot die tijd?? Dat is misschien de oplossing volgens haar, dan zal het inderdaad aan mij liggen al heb ik n best gedaan. Maar laten huilen doe ik toch niet dus moet ik het maar accepteren ;)

Bedankt meiden. Als ze maar eens éven een uurtje slaapt tank je al zoveel bij.

16. Chybou

Chybou Fanatiek lid

Jan 27, 2011
    2,211
    8
    38
    Docent
    Twente
    Je kunt altijd een voeding afkolven en die je partner laten geven. Dan geef je zelf een voeding, legt kindje bij partner en gaat zelf even lekker slapen. Partner geeft dan de volgende voeding. Met een beetje geluk heb jij dan 5 a 6 uur geslapen.
    Dit kan je voor de nacht, maar ook overdag afspreken. Dat is het mooie aan vermoeide mama's, die maakt het niet meer uit wanneer ze slapen :)

17. 2jees

2jees Niet meer actief

Ikkan helaas niet slapen als hun wakker zijn.. Bovendien is mn man vaak laat thuis s avonds en heeft zn slaap nog harder nodig!
    Maar het breekt me wel op, heb hoofdpijn van slaapgebrek en mn humeur wort er dan niet beter op..

Overdag kan ik neit slapen heb een peuter ;)

18. 2jees

2jees Niet meer actief

Ik snap trouwens ook niet welke 5 a 6 uur jij bedoeld?

19. red88

red88 VIP lid

Dec 3, 2008
    13,137
    0
    0
    Mijn moeder heeft 6x borstvoeding gegeven, in elk geval een paar maanden. Alleen de jongste heeft een combi bv/kv gehad.
    Maar schijnbaar waren wij vroeger ook voorbeeldige baby's.

Hier 2x een onrustige start gehad. Bij de oudste door allergieën, toen ik dat wist ging het al veel beter en clusterde ze alleen s avonds. Overdag dronk ze om de 3 a 4 uur en s nachts sliep ze door tot 6 maanden.

Jongste was ook onrustig maar wilde niet vaker drinken dan om de 3 uur. Bij haar was het echt zoeken. Ze viel ook niet op schoot in slaap. Ik droeg haar veel bij me en dan sliep ze even maar ze bleef onrustig. Op een gegeven moment moest een half uur stevig doorwandelen (niet handig met een peuter erbij) om haar in slaap te wandelen en zodra ik stil stond, was ze weer wakker.
    3x bij een osteopaat geweest en het ging al een stuk beter. In slaap komen bleef lastig maar met een stofzuiger aan lukte dat wel. Langzaam kreeg ik toen een tevreden baby maar toen was ze inmiddels al 4 maanden.
    Zij laat zich echt niet sturen. Honger=eten, moe=slapen en de ene keer een uur en de andere keer lang.

Beide keren werden de kindjes hier vanaf een week of 4 steeds onrustiger dus ik zou wel even in de gaten houden of de onrust niet erger wordt.

20. 2jees

2jees Niet meer actief

dankjewel red.

Hoe weet je dat dan van allergie?

ze krijgt wel pukkeltjes in haar gezicht maar dat hebben veel babies toch?

Share This Page