Ik loop al een tijdje bij de huisarts ivm buikpijnklachten oa. Nu dinsdag weer geweest en ha heeft eindelijk goed doorgepakt. Gisteren bloed laten prikken, vandaag echo gehad van de gehele buik (uitslag woensdag). Ha belde net dat bloedonderzoek al terug was en ik een trage schildklier heb (verklaart ook waarom ik ineens zoveel aankwam denk ik en dat ik het altijd koud heb). Vermoeden bestond al, maar paar jaar terug was het nog niet zo. Ik moet vanmiddag gelijk langs en moet medicijnen gaan slikken. Mijn moeder heeft het ook en ik weet van haar dat instellen op de medicijnen aardig rampzalig is. Wat zijn jullie ervaringen? Ben momenteel (Nou ja al een tijdje) ook aldoor heel angstig en bij vlagen depressief, maar begreep dat dat er ook mee te maken kan hebben. En klopt het dat het afvallen hierdoor moeizaam kan gaan?
Ik heb Hashimoto, de chronische variant vd trage schildklier (auto-immuunziekte). Ik weet het ook pas sinds begin van dit jaar. Ben in maart begonnen met instellen en ben nu nog bezig. Elke 6 wkn bloed prikken etc. Net als jij, veel aangekomen, heftige perioden van angst en depressiviteit, moeheid, pijn in spieren en gewrichten, prikkelbare darm, haaruitval, kou, droge huid. Maar....! Ik moet zeggen dat ik mezelf al stukken beter voel op dit moment. Hoewel de ziekte (in mijn geval) nooit over gaat en ik ook altijd klachten zal houden, wordt het wel aanzienlijk veel beter naarmate je beter ingesteld raakt op levotheroxine/thyrax.
Met mij gaat het eigenlijk veel beter na het nemen van medicijnen... Begon met 50mg en na 8 weken 75mg omdat het nog niet helemaal goed zat. Ben veel fitter en heb veel meer energie. Kan nu ook na het werk of op mijn vrije dagen nog iets gaan doen ipv slapen, of op de bank zitten met mijn laptop omdat ik nergens meer puf voor heb.. Afvallen was heel moeilijk VOOR de medicijnen, hoe het nu is weet ik niet, pas 1 kilo afgevallen sindsdien dus het is niet dat het wegsmelt, maar ik kom gelukkig ook niet meer aan nu. Moet waarschijnlijk wel binnenkort nog eens laten prikken want ben nu ook metformine erbij gaan slikken voor mijn insulineresistentie en daar kan de levotheroxine ook op reageren schijnbaar maar weet nog niet in hoeverre..
Fijn te lezen dat het bij jullie in elk geval beter gaat na net nemen van de medicijnen. Het zal heel fijn zijn als ik wat meer energie krijg, ben zó moe aldoor ook. Dat afvallen is geen prioriteit hoor, dat komt hopelijk als ik alles weer een beetje op de rit heb. Ik start morgen met 150mcg, best veel als ik zo lees/hoor (ben wel aardig zwaar), maar we gaan zien.
Ik vind 150 mcg in een keer wel errug veel. Als je opvliegers/hartkloppingen krijgt, dan zou ik toch langzamer opbouwen. Zelf ben ik ooit begonnen met 25 mcg en dan iedere zes weken controleren en zo nodig ophogen. Het duurde lang voordat ik ingesteld was en me beter ging voelen, maar het gebeurde wel! Omdat ik ondanks dat ik me beter voelde wel klachten bleef houden, ben ik naast de thyrax ook cytomel gaan gebruiken en sindsdien gaat het goed. Wel moet ik nog steeds zo nu en dan laten controleren en bijstellen. Bv. bij temperatuurverschillen, verandert leefpatroon, afvallen of juist aankomen, enz. en natuurlijk bij zwangerschap. Normaal regelt je schildklier dat zelf, als je medicatie slikt moet dat van ‘buitenaf’ gebeuren.
Ik heb al vanaf mijn 11e een te traag werkende schildklier, vooral in mijn tienerjaren was het juist instellen van de medicatie lastig. Ik ben erg depressief geweest, veel moe en last van mijn spieren en had het snel koud. Ondertussen ben ik zo'n 5 jaar stabiel.. Alleen ben ik de afgelopen 7 jaar 4 keer zwanger geweest dus toen wel weer geschommeld qua medicatie. Wel heb ik 1 a 2 keer per jaar meestal een dip en dan voel ik me weer down en moe. Dat afvallen heb ik geen last van, ben zelf juist heel slank waardoor ik vaak de opmerking krijg: weet je zeker dat hij niet te snel werkt?! Persoonlijk vind ik 150 ook aan de hoge kant.
Ja mijn moeder schrok zich rot toen ze de hoeveelheid hoorde. Lees ook overal opstarten met 25mcg en dan ophogen indien nodig. Heel apart. Ga ik alweer twijfelen of het wel klopt. Bij de apotheek zeiden ze er ook niks van. Mijn waardes waren ook niet zo hoog (volgens mij, want heb me er nog niet verder in verdiept en heb het papier niet meegekregen) .
Zou dan met een half tabletje beginnen voor een paar dagen en daarna pas de volledige 150. Vind het erg veel. Je kunt er ook hartkloppingen enzo v krijgen dus zou rustig opbouwen. Hier ook hashimoto. Gelukkig geen gewichtsproblematiek. Ondanks deze vorm ben ik slank. Dus wat afvallen betreft geen ervaring. Instellen kan makkelijk of moeilijk gaan. Maar slwieso altijd even bloedprikken als je het idee hebt dat het niet goed gaat. Dan kan medicatie aangepast worden (nadat je bent ingesteld bedoel ik).
De huisarts, maar op basis van mijn gewicht zou het nog meer mogen zijn zei hij, maar dit was de startdosis.
Ik moet over 6 weken opnieuw bloed laten prikken en dan heb ik ook weer een afspraak staan. Eerder dan dat zal ook wel niet zoveel zin hebben denk ik?
Klopt. IK bedoel als je eenmaal ingesteld bent dat je dan bv na een jaar ineens denkt ‘ik voel me nie tlekker’ dat ej dan gewoon kunt laten prikken. Ik heb nooit gehoord dat medicatie op basis van gewicht wordt gestart. Bij mij gaat het puur op basis van mn waardes. Ik jad een tsh van 23. En ben niet zo hoog begonnen. Vrg me af of je huisarts voldoende ervan weet.
Ik zou toch een afspraak met een internist vragen, of dat de huisarts de dosis even bij de internist laat controleren. Ik zit nu ook op 150 mcg, maar dat is wel steeds in stapjes van 25 mcg opgebouwd en daar doe ik nu al ruim een half jaar over. En bij elk stapje krijgt je lijf best wel weer een klap hoor. Dan krijg ik hartkloppingen, onrust, diarree enz. Na een paar dagen wordt dat minder en eigenlijk ben je dan pas na 4 tot 6 weken gewend aan de nieuwe dosis en weet je of je weer een tabletje meer moet nemen. Het is niet voor niks dat dit in zulke kleine stappen opgebouwd wordt. PS: ik had een TSH van 48 en startte met 50 mcg. Gewicht van 100 kilo.
Dat vraag ik me ook af. 150 mcg als startdosis heb ik nog nooit gehoord en het lijkt me dat je hele lichaam daar op gaat reageren.
Mijn TSH was volgens mij maar 8 ofzo. Ik weeg ook rond de 100 kilo. Krijg wel mijn twijfels nu. Het vreemde is dat mijn moeders TSH 96 was en zij startte met 25. Bij dezelfde huisarts!
Dat andere getal (FT 4?) was ook niet goed, weet niet of dat nog wat uitmaakt? Dat zou tussen 11 en 22 moeten zitten en dat was 7.
IK ben nu 1 jaar en 8 maanden aan het rommelen. En ben nog steeds niet stabiel helaas. Ik begon ook met een waarde van 8, man wat voelde ik me beroerd. Ik zat nu op 6 ofzo en Mag ophogen, ga van 0,75 naar 0,100 Mcg. Ik ben nu extreem Moe, man heeft vakantie dus ik ga tussen de middag naar bed. Echt erg. Ik moet elke 6 weken bloed prikken, eerder heeft geen zin. Ik heb ook nog nooit gehoord dat je moet starten op basis van gewicht! Ik startte met 0,50 en toen wat opgehoogd en ook al een keer afgebouwd.
Heb het even opgezocht en hieruit lijkt het alsof mijn huisarts precies doet wat aanbevolen wordt. NHG. Dat ga ik dus maar gewoon eerst opvolgen. Bekijk bijlage 625126